جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دو سوم شاهین‌های تولید شده احتمال مشکل دارند
    17 شهریور 1401 - 17:47
    شناسه : 206060
    1

    مطابق جوابیه ارسالی سایپا، خودروهای شاهینی که قبل از سال جاری تولید شدند که تقریبا دو سوم میزان تولید است، احتمالا دچار ایرادات و اشکالات جزئی و کلی هستند.

    پ
    پ

    شاهین - دو سوم شاهین‌های تولید شده احتمال مشکل دارند - شاهین

     پس از انتشار گزارشی در مشرق با عنوان “معامله عجیب سایپا با خریداران شاهین/ وقتی قیمت بازار از کارخانه پایین‌تر است!” ، شرکت خودروسازی سایپا با ارسال جوابیه‌ای عجولانه به این گزارش که اطلاعات موجود در آن تماما مستند بوده و ایرادات مردم به محصولات این خودروسازی را شامل می‌شد، توضیحاتی در خصوص تولید خودروی شاهین ارائه کرد که ابتدائا متن کامل جوابیه و پس از آن توضیحات تکمیلی مشرق درج خواهد شد.

    متن کامل جوابیه:

    3586140 - دو سوم شاهین‌های تولید شده احتمال مشکل دارند - شاهین

    3586141 - دو سوم شاهین‌های تولید شده احتمال مشکل دارند - شاهین

    توضیحات تکمیلی مشرق به جوابیه سایپا بدین شرح است:

    ۱. در مورد اول، شرکت مذکور مدعی شده است که خودرو کاملا بومی طراحی و تولید شده است که در پاسخ باید گفت اگر کسی کمترین آشنایی به دنیای خودرو داشته باشد، دقیقا می‌تواند بگوید که کدام قسمت خودرو از کدام محصول خارجی نمونه‌برداری شده است. در عین حال در این بند نکته‌ای در خصوص کیفیت پایین برخی قطعات و … نیز گفته شده است که در ادامه به آن‌ می‌پردازیم.

    ۲. در مورد دوم ادعا شده است که میزان تولید افزایش یافته که بررسی‌های مشرق نشان می‌دهد نهایتا روزانه ۱۵ دستگاه تعداد تولید این مدل خودرو افزایش یافته است اما اینکه ادعا شده است قیمت بازار در حال حاضر اختلاف ۱۰ درصدی دارد دقیق نبوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر خودروی صفر کیلومتر شاهین مدل ۱۴۰۱ در بازار با قیمتی کمتر از نرخ فروش کارخانه در حال معامله است. در عین حال آیا مدیران سایپا برای این ادعای خود که به معنای این است که در حال حاضر خودروی مذکور با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود سندی دارند یا صرفا آمارسازی کردند که قیمت بالای خود را توجیه نمایند؟

    ۳. در بند سوم ادعا شده است که “از ابتدای سال جاری تمامی عیوب قبلی خودرو بررسی و با تعریف پروژه های مختلف سعی در رفع آنها شده است به نحوی که صدای داخل کابین خودرو با بازتعریف عایقها کاهش یافته، مشکل دربها و ریگلاژ شدن آن برطرف شده و چند پروژه دیگر در دست انجام است.” این مسئله که اعتراف این شرکت خودروسازی به کیفیت پایین محصولاتش در سال‌های گذشته است دقیقا همان ایرادی است که عمده خریداران این خودرو مطرح می‌کنند. در واقع مطابق بررسی‌های آماری تا پیش از سال جاری که ادعا شده تنها بخشی از ایرادات این خودرو رفع شده، بیش از ۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه از این مدل تولید شده بود که تقریبا دو سوم کل موجودی این خودرو است و نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم خریداران خودروی شاهین شرکت سایپا با مشکلات این محصول احتمالا مواجه شده‌اند.

    ۴. مشرق با استناد به مصاحبه علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اعلام کرده بود که خودروهای تولید سایپا بیشترین مراجعه را به تعمیرگاه‌ها برای تعمیرات دارند که این مسئله توسط سایپا رد و ادعا شده است که “میزان خرابی محصولات و مراجعه مشتریان به تعمیرگاه های این گروه خودروساز به هیچ عنوان بیشتر از سایر خودروسازان نیست”. حال باید مخاطبین و افرادی که از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند بررسی نمایند که میان این دو ادعا، کدام یک به واقعیت نزدیک تر است.

    ۵. در مورد تصاویری که از آتش گرفتن موتور خودروی شاهین در شهرهای مختلف کشور در گزارش مشرق منتشر شده بود، شرکت سایپا ادعا کرده است که “این موضوع ربطی به خودرو ندارد و خودرو مذکور قبل از تحویل به مشتری و در نمایندگی بوده که دچار حادثه شده است” . سوال اول این است که عبارت “ربطی به خودرو ندارد” به چه معناست؟ یعنی در واقع خودرویی که در خیابان بوده و یا در مقابل نمایندگی آتش گرفته است چگونه می‌تواند ربطی به خودرو نداشته باشد؟‌ و در بخش دوم اینکه ادعا شده خودرو قبل از تحویل به مشتری آتش گرفته است که این سوال را ایجاد می‌کند اساسا مگر فرقی بین قبل و بعد از تحویل به مشتری وجود دارد؟ اگر خودرو سالم باشد که نباید این اتفاق بیفتد و اگر ناسالم که دیگر توجیهی ندارد.

    در عین حال ادعای اولیه این شرکت در جوابیه اخیر که گفته بود “فراخوان های متعددی که جهت رفع عیوب از طرف شرکت به مشتریان اعلام شد” نشان می‌دهد محصول مذکور از ابتدا دچار مشکلات فراوانی بوده است که مجددا سوال مشرق در گزارش را که پرسیده بودیم آیا خودروی شاهین پیش از تولید انبوه و تحویل به مشتریان تست‌های استاندارد را گذرانده بود یا خیر؟ را پررنگ تر می‌کند. موضوعی  که مسئولان سازمان استاندارد باید به آن پاسخ دهند که چگونه خودرویی که اگر استاندارد را کسب کرده در جزئی‌ترین و کلی ترین بخش‌های آن دچار ایرادات فراوان است؟

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.