×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اگرچه این روزها از سیستم‌های گرمایشی قدیمی مثل بخاری و آبگرمکن در برخی نقاط کشورمان استفاده می‌شود. ولی با گسترش شبکه‌های گازرسانی سیستم‌های جدیدی جایگزین شده‌اند. سیستم‌های گرمایشی که توانایی گرم کردن آب مصرفی و سیستم گرمایشی منزل و محیط را به صورت همزمان دارد. این سیستم‌های گرمایشی پکیج نام داشته و انواع مختلفی دارد. تمامی برندهای تولید کننده سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی امروزه در حال طراحی و تولید پکیج‌ها هستند. به عنوان مثال برند بوتان که سالهاست تولید کننده سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است نیز امروزه به تولید پکیج‌ها پرداخته است. این برند علاوه بر تولید پکیج در تولید داکت اسپلیت و حتی تعمیر داکت اسپلیت در تهران نیز شهرت دارد.  تعمیر پکیج بوتان نیز زیر نظر نمایندگی‌های آموزش دیده در خود مجموعه صورت می‌گیرد.

images 1662665980 - پکیج‌ها را بر اساس نوع سیستم تامین آب و فن بشناسیم - انواع پکیج

انواع پکیج بر اساس فن و خروجی آلاینده

تقسیم‌بندیهای زیادی برای پکیج‌ها وجود دارد. این تقسیم بندی ممکن است بر اساس نوع و محل نصب، بر اساس فن و خروجی و حتی بر اساس نوع سیستم تامین آب باشد. تقسیم‌بندی از نظر نوع تخلیه احتراق جزء اصلی‌ترین دسته‌بندی پکیج‌ها است. این دسته‌بندی، پکیج‌ها را به دو دسته فن‌دار و بدون فن تقسیم می‌کنند. محبوب‌ترین این دسته پکیج‌های فن‌دار است.

۱- پکیج دارای فن

پکیج‌های فن‌دار به پکیج‌های دارای دودکش می‌گویند. این نوع از پکیج یکی از تقسیم‌بندی‌ها براساس خروجی آلاینده‌ها است. پکیج دارای فن، دارای دودکش دوجداره بوده و هوای مورد نیاز برای سوخت را از فضای بیرون به دستگاه می‌رساند. همچنین گازهای ناشی از سوخت را نیز به بیرون انتقال می‌دهد. تاثیر این نوع سیستم‌ها بر هوای تمیز منزل بسیار زیاد است. نوع فن‌دار مطابق با استانداردهای جهانی بوده و مورد تایید قرار گرفته است. این دستگاه علاوه بر تامین گرمایش منزل، آب گرم مصرفی را نیز به صورت فوری و سریع در اختیار قرار می‌دهد. همچنین به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و گرمایش مطلوب امکان ترکیب با کولر گازی را هم دارد. برند گلدیران نیز جزءتولید کننده این نوع پکیج‌ها است. تعمیر پکیج گلدیران هم در صورتی که نیاز باشد توسط نمایندگان معتبر انجام می‌گیرد.

پکیج شوفاژ فن‌دار که دارای یک فن هوادهی در بخش اگزوز گازهای احتراق پکیج است در شرایطی استفاده می‌شود که یا در فضای باز (مانند بالکن و پاسیو) نصب شده باشد و یا بخشی از مسیر دودکش پکیج بصورت افقی (بیش از ۳۰ سانتی‌متر) باشد. به همین علت پکیج دیواری فن‌دار مجهز به یک دودکش مخصوص دوجداره است که جداره داخلی آن دارای قطر ۶ سانتیمتر است. در این صورت دود دستگاه از طریق این لوله به محیط بیرون تخلیه می‌شود. قطر جداره خارجی آن نیز ۱۰ سانتی‌متر است. به همین علت، یکی از نکات مهم در رعایت ایمنی دستگاه، استفاده از دودکش در هنگام نصب پکیج دیواری به جهت خارج کردن دود ناشی از عملکرد دستگاه و ایجاد هوای مصرفی مورد نیاز دستگاه است.

۲- پکیج بدون فن

یکی دیگر از انواع پکیج براساس فن و سیستم خروجی آلاینده‌‌ها پکیج‌های بدون فن هستند. این پکیج‌ها زیاد محبوب نیستند. دلیل آن هم اینست که پکیج‌های بدون فن به دلیل این که هوای مورد نیاز برای سوخت را از داخل خانه به دست می‌‌آورند و دودکشی برای خروج دود و آلاینده‌های ناشی از سوخت به بیرون ندارند، با استقبال کمتری مواجه شده‌اند. این نوع از پکیج‌ها درخواست و تولید کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارند.

انواع پکیج زمینی بر اساس نوع سیستم تامین آب

همانطور که گفته شده دسته بندی پکیج‌ها گسترده است. از دیگر دسته‌بندی‌ها می‌توان به به تقسیم‌بندی براساس تامین آب گرم اشاره کرد. بر همین اساس می‌توان به پکیج گرمایشی زمینی مجهز به مبدل صفحه‌‌ای اشاره کرد. این نوع از سیستم‌ها حجم و حتی ظرفیت خیلی پایین‌تری جهت تولید آب گرم نسبت به مابقی دارند. استفاده از پکیج‌های مجهز به مبدل صفحه‌ای در مناطقی از کشور که دارای آب با املاح بسیار هستند، توصیه نمی‌شود. البته در صورتی می‌توان از این نوع سیستم‌ها استفاده کرد که دستگاه رسوب‌گیر مجزا هم نصب گردد. ولی نمایندگان و تعمیرکاران که کار تعمیر پکیج در تهران و شهرستان‌ها را انجام می‌دهند این مورد را جهت افزایش عمر دستگاه توصیه نمی‌کنند. این پکیج‌ها برای آپارتمان‌هایی که سختی آب آنها کم است مناسب است.

 علاوه بر این یکی دیگر از پکیج‌های زمینی براساس سیستم تامین آبگرم پکیج گرمایشی زمینی مخزن‌دار است. در اینگونه پکیج‌ها در قسمت مبدل ثانویه به جای مبدل صفحه‌ای از یک مخزن کوئل‌دار با قابلیت نگهداری آب گرم استفاده می‌شود. پکیج گرمایشی زمینی مخزن‌دار در هر شرایطی آب گرم مورد نیاز مصرف کننده را تامین می‌کنند. زیرا همیشه آب گرم ذخیره شده دارند. در حقیقت می‌توان گفت عملکرد آنها همانند موتورخانه است و آب گرم بهداشتی را بدون تغییر دما در دسترس قرار می‌دهند. علاوه بر آن پکیج‌های مخزن‌دار مقاومت بالایی در برابر رسوب دارند.

سخن نهایی

این روزها پکیج‌ها جزء پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی هستند و تنوع بالایی که دارند سبب شده که افراد در صدد تغییر سیستم‌های قدیمی خود باشند. تعویض سیستم‌های گرمایشی قدیمی به پکیج‌ها کار زیاد ساده‌ای هم نیست. مهمترین نیاز در این شرایط داشتن شناخت کافی از انواع پکیج‌ها و داشتن اطلاعات کافی از نیاز خود است. تنها در این شرایط است که انتخاب اصولی، درست و دقیق خواهد بود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.