×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

فلزات، عناصری بسیار کاربردی و محبوب در صنایع امروزی محسوب می‌شوند؛ اما این عناصر پرکاربرد خصوصیاتی نیز دارند که ما را مجبور به دقت در مراقبت از آن‌ها می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها، خاصیت زنگ‌زدن فلزها است. این خاصیت باعث می‌شود فلز کارایی و کاربرد خود را از دست بدهد. می‌دانیم که یکی از عوامل زنگ‌زدن فلزات وجود آب و رطوبت است.

هنگامی که در یک سیستم فلزی از آب به‌عنوان سیال حرارتی استفاده شود، در اثر شوک دمایی، املاح موجود در آب از آن جدا شده و بر روی سطح سیستم نشست می‌کنند و رسوب ایجاد می‌کنند. رسوب ایجاد شده نیز باعث خوردگی و زنگ‌زدن سطح فلزی می‌شود. در نتیجه‌ی این فرایند سیستم ما از کار می‌افتد. این موضوع مارا وادار به‌ استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به صحبت پیرامون این مواد شیمیایی، قیمت و روش تهیه‌ی آن‌ها بپردازیم؛ پس ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

برای استعلام قیمت ، خرید و کسب اطلاعات بیشتر درباره
مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی
و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳

روش‌های جلوگیری از خوردگی

روش های مختلفی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدن فلزات وجود دارد. در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • محافظت کاتدی
  • کنترل بیولوژیکی
  • رسوب کنترل شده
  • استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی(بهترین و ساده‌ترین روش جلوگیری از خوردگی)

images 1663056587 - مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی - خرید اروزیل

مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی

مواد ضد خوردگی که با نام بازدارنده‌ی خوردگی نیز شناخته می‌شوند ترکیباتی شیمیایی هستند که پس از اضافه‌شدن به یک مایع یا گازی که خاصیت خورندگی دارد، می‌توانند از زنگ‌زدن سطحی که با مایع یا گاز مذکور در تماس است جلوگیری کنند. این سطح می‌تواند از جنس فلز یا آلیاژی از یک فلز باشد. مکانیسم این مواد برای جلوگیری از خوردگی اغلب تشکیل یک لایه یا پوشش غیرفعال بر روی سطح کاتدی فلز است که مانع تماس آن با ماده‌ی خورنده بشود.

این مواد بازدارنده به‌صورت عمده در محیط‌های بسته مورداستفاده قرار می‌گیرند. در خرید بازدارنده‌های خوردگی باید به چندین نکته‌ی مهم توجه کنید تا نتیجه‌ی مطلوبتان را به‌دست آورید؛ مثلاً غلظت بازدارنده بسیار مهم است. اگر غلظت بازدارنده کمتر از اندازه‌ی کافی باشد، خسارت‌های زیادی به سیستم وارد می‌کند؛ پس بهتر است غلظت بازدارنده را همیشه بیشتر از حد نیاز و به‌صورت متناوب تعیین کنید.

نوع بازدارنده‌ای که‌ استفاده می‌کنید نیز مهم است. ممکن است بازدارنده‌ای که تهیه کرده‌اید، از یکی از فلزهای سیستمتان در برابر رسوب و خوردگی حفاظت کند، اما روند زنگ‌زدن فلزات دیگر موجود در سیستم را شدت بخشد.

کاربرد مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی

بازدارنده‌های خوردگی تقریباً در تمامی سیستم‌هایی که به نحوی با مواد خورنده در ارتباط باشند، کاربرد دارند؛ اما در این بخش به معرفی معروف‌ترین و متداول‌ترین کاربردهای مواد ضد خوردگی می‌پردازیم.

  • کاربرد در سیستم‌های خنک‌کننده
  • کاربرد در ضدیخ اتومبیل‌ها
  • کاربرد در صنایع نفت و گاز
  • کاربرد در لوله‌سازی
  • کاربرد در تصفیه آب و فاضلاب
  • کاربرد در صنایع شیمیایی مختلف

images 1663056590 - مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی - خرید اروزیل

انواع مواد شیمیایی ضد‌ خوردگی

انواع مختلفی از مواد بازدارنده‌ و ضد رسوب و خوردگی وجود دارند که شما بر اساس نوع سیستم موردنظرتان می‌توانید آن‌ها را تهیه و خریداری کنید.

فسفات روی

فسفات روی یکی از مواد شیمیایی ضد رسوب است که در ترکیب با رنگ دانه‌ها در جهت ممانعت از زنگ‌زدگی و خوردگی به‌کار می‌رود. این ماده به شکل بلورهای سفید دیده می‌شود و فرمول شیمیایی آن Zn3(PO4)2 است.

بنزالکونیم کلرید

یکی از مواد ضد خوردگی متداول در صنعت نفت بنزالکونیم کلرید است که یک نمک آلی به حساب می‌آید. این سورفکتانت کاتیونی بسیار سریع در استون و اتانول حل می‌شود؛ اما انحلال آن در آب به کندی صورت می‌گیرد. بنزالکونیم کلرید در صنعت به‌صورت خالص و بی‌رنگ و ناخالص یا زرد کم‌رنگ دیده‌ می‌شود.

هیدروژن سولفید

هیدروژن سولفید با فرمول H2S، یک گاز بی‌رنگ و بدبو است که سمی و هم‌چنین قابل اشتعال است. اما از این ترکیب به عنوان یک بازدارنده‌ی خوردگی در پالایشگاه‌های نفت استفاده می‌شود.

بنزو تری آزول

بنزو تری آزول با فرمول شیمیایی C6H5N3 یک ترکیب شیمیایی حلقوی‌ست که سه اتم نیتروژن دارد. این ترکیب یکی از مواد شیمیایی ضد رسوب محبوب، مخصوصاً در جهت حفاظت از فلز مس، به حساب می‌آید.

اسید تانیک تجاری

این ترکیب شیمیایی در صنعت به همراه رنگدانه‌ها، برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و رسوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمول پیچیده‌ی شیمیایی این محصول به‌صورت C76H52O46 است که با دکاگالوئیل گلوکز مطابقت دارد.

اروزیل

اروزیل یا Fumed Silica در دسترس‌ترین ترکیب معدنی بر روی کره‌ی زمین است. اروزیل درصد بسیار زیادی از سیلیس دارد، رنگ آن سفید است، چگالی آن کم است و حجم بالایی دارد. این ماده که مهم‌ترین اکسید سیلیسیم محسوب می‌شود، در واقع از تولید کف سیلیکا در حضور شعله تشکیل می‌شود.

اروزیل یا کف سیلیکا کاربردهای منحصربه‌فرد و بسیاری در صنایع مختلف دارد؛ از جمله در صنایع آرایشی بهداشتی، دندان‌پزشکی، خودروسازی، کارخانجات رزین سازی، تولید سنگ‌های زینتی، کامپوزیت، ساخت جوهر، تولید انواع چسب، کاغذسازی، مهرسازی، ساخت نورهای فلورسنت و… استفاده می‌شود.

اما یکی از کاربردهای مهم آن که با موضوع مقاله‌ی ما نیز مرتبط است، کاربرد به‌عنوان یکی از مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی سیستم‌های فلزی است. این ماده‌ی پرکاربرد به شکل پودری سفید و بی‌بو قابل تهیه و خریداری است.

images 1663056592 - مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی - خرید اروزیل

مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی را از کجا تهیه کنیم؟

اثربخشی مواد بازدارنده و ضدخوردگی و رسوب به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، کیفیت ماده‌ی بازدارنده‌ی خریداری شده‌است. یک ماده‌ی ضد رسوب بی‌کیفیت می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به سیستم شما بزند و حتی باعث خرابی سیستم شده و شما را مجبور به تعویض و جایگزین کردن آن بکند؛ پس برای تهیه‌ی این مواد حساس، مهم است که از یک فروشگاه مطمئن و تخصصی خریداری کنیم.

فروشگاهی که سال‌ها در زمینه‌ی خرید و فروش مواد شیمیایی مانند مواد شیمیایی ضد رسوب تجربه داشته و در این کار تخصص دارد. یکی از فروشگاه‌هایی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، فروشگاه پیشگامان شیمی است که بهترین و با کیفیت‌ترین مواد شیمیایی را با نازل‌ترین قیمت‌ها به شما مشتریان گرامی عرضه می‌کند؛ پس اگر قصد خرید مواد ضد رسوب و زنگ زدگی و به‌خصوص خرید اروزیل را دارید، حتماً به پیشگامان شیمی سر بزنید.

منبع : مرکز خرید و فروش مواد شیمیایی اصفهان (پیشگامان شیمی)

آدرس سایت : https://irchem.ir

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.