شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چالش‌های ثبت شرکت دانش بنیان در حوزه نرم افزار
    05 آبان 1401 - 9:55
    شناسه : 209403
    1

    شرکت های دانش بنیان تقریبا در همه زمینه ها قابلیت ثبت و فعالیت دارند به خصوص در زمینه فناوری و نرم افزارهای کارگشا که اخیرا فضای مناسبی در این زمینه برای ارائه طرح های دانش بنیان در داخل و خارج از ایران وجود دارد.

    پ
    پ

    images 1666613940 - چالش‌های ثبت شرکت دانش بنیان در حوزه نرم افزار -

    اقتصاد در شکل امروزی، اقتصادی نوین و دانش بنیان است. منظور از این جمله تعریف اقتصادی است که تولید، توزیع و بهره‌مندی از علم و دانش منجر به ایجاد شغل و درآمد شود. شرکت‌های دانش بنیان نیز به همین روش و با هدفی مشترک تاسیس شده و به هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد بر پایه دانش و به سرانجام رساندن اهداف علمی و اقتصادی اقدام می‌کنند.

    یکی از شاخه‌های فعالیت آنها به صورت شرکت دانش بنیان در حوزه نرم‌افزار است که برای ثبت و تاسیس ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع و آگاهی از شرایط ثبت شرکت دانش بنیان در تهران با ما همراه باشید.

    معرفی شرکت های دانش بنیان حوزه نرم افزار

    با گذشت زمان و با توجه به پیشبرد اهداف مرتبط با علم و فناوری‌های روز، نرم‌افزارها به دنیای ما ورود کرده و از اجزای جداناپذیر در بخش‌های مختلف شده‌اند. حوزه نرم‌افزاری شرکت‌های دانش‌ بنیان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان ابزاری ارتباطی و با هدف پیشرفت در آینده پدید آمده‌‌اند.

    شرکت‌های دانش بنیان حوزه نرم‌افزار به ارائه خدمات و محصولاتی می‌پردازند که قادر باشد در سطوح بین‌المللی با حمایت‌های لازم به رقابت بپردازد. البته تمام محصولات این حوزه این قابلیت را نخواهند داشت. اما درمورد برخی از موارد قابل تایید در این بخش، این شاخه می‌توانند فارغ از میزان گسترش و سطح تکنولوژی در کشور مبدا ثبت شده و به رقابت در عرصه‌‌های جهانی بپردازد.

    انواع نرم افزارها در طبقه بندی دانش بنیان

    نرم‌افزارهای مرتبط و طبقه‌بندی شده دانش بنیان در انواع و زیرشاخه‌های متعددی دسته‌بندی شده‌اند. برخی از آن‌ها برنامه‌های کاربردی هستند. این برنامه‌ها به صورت محتوا محور بوده و شامل نرم‌افزارهای تولید و ویرایش محتوا، مدیریت و تحویل محتوا، تحلیل و آنالیز محتوا و نرم‌افزارهای جامع محتوا محور می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به نرم‌افزارهایی نظیر Adobe Premiere، Maya، سامانه‌های OTT، سامانه‌های فیلترینگ بصری هوشمند NSFW و .. اشاره داشت.

    دسته دوم مربوط به سامانه‌های کاربردی سازمانی هستند که شامل نرم‌افزارهای مدیریت منابع سازمانی و مدیریت تامین زنجیره، سامانه‌های سازمانی خاص، پرتال‌های سازمانی و نرم‌افزارهای اتوماسیون فرآیند تولید و … می‌باشد. به عنوان مثال نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی تولید Planning production Applications، نرم‌افزارهای مدیریت موجودی انبار، نرم‌افزارهای کنترل صنعتی و … هستند.

    دسته سوم شامل نرم‌افزارهای تعاملی است که خود، نرم‌افزارهای تعاملی گروهی و جمعی را شامل می‌شوند. به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان و یا نرم‌افزارهای تعاملی صوت و تصویر. دسته‌های بعدی در این طبقه بندی نیز شامل نرم‌افزارهای پلتفرمی، زیرساختی، امنیتی فضای تبادل اطلاعات، صنعتی انیمیشن و بازی‌های ویدئویی می‌باشد.

    images 1666615471 - چالش‌های ثبت شرکت دانش بنیان در حوزه نرم افزار -

    فرآیند دانش بنیان شدن یک نرم افزار

    به طور کلی این فرآیند در نهایت،به دریافت یک گواهی دانش بنیان، مبتنی بر ارائه محصول یا خدمت از طرف شرکت متقاضی و ارزیابی آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منجر می‌شود. بنابراین لازم است تا محصول موردنظر دارای ویژگی‌های خاص باشد. در این صورت با برخورداری از برخی شرایط عمومی و اختصاصی مربوط می‌توان فرآیند دانش بنیان کردن یک نرم‌افزار را طی نمود.

    با توجه به دسته‌بندی‌های گوناگون نرم‌افزارها مشخص است که برای بررسی هریک، براساس پتانسیل‌های آن برخورد می‌شود. البته 3 مورد اساسی در همه آنها مشترک است که برای دانش‌بنیان کردن محصول باید این ویژگی‌‌ها لحاظ شود.

    1. تولید در شرکت: منظور بومی بودن تولید و توسعه آن است. یعنی نرم‌افزار نباید از نمونه نرم‌افزارهای متن باز، توسعه یافته باشد.
    2. به کارگیری فناوری در سطح بالا: یونیک بودن محصول، از رده خارج نبودن آن و قابلیت رفع نیاز‌های پلتفرم هدف را داشته باشد.
    3. تکمیل بودن: طرح اولیه محصول باید کامل باشد و در مرحله‌ای قرار گیرد که بتوان آن را به مشتری عرضه کرد.

    برای اطلاع از شرایط و قواعد ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید به وب‌سایت‌های مؤسسات معتبر و با سابقه‌ای که در تهران فعالیت می‌کنند سر بزنید. از بهترین شرکت‌های حقوقی و ثبت شرکت در ایران میتوان به نخستین ثبت، سرآسا و فکر برتر اشاره کرد. با تماس با این مؤسسات و یا تکمیل فرم درخواست مشاوره، تمام اطلاعات لازم را از مشاوران و متخصصان این حوزه دریافت نمایید.

    چالش های سر راه نرم افزارهای دانش بنیان

    موارد بسیاری به عنوان سد راه برای شرکت‌‌های دانش بنیان نرم‌افزاری بیان شده است. از مهم‌ترین آن می‌توان به نیاز به دریافت تاییدیه و استفاده از تمام پتانسیل این نیرو‌ها اشاره کرد.

    مورد بعدی سنتی بودن تفکرات صنعتی می‌باشد. در واقع بسیاری از استارتاپ‌ها نیازی به ارتباط با صنایع ندارند و می‌توانند از خدماتی استفاده کنند که توسط شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نرم افزار، در قالب سازمانی قابل بهره‌برداری است، اما متاسفانه تصور به عدم نیاز مانعی برای گسترش حوزه نرم‌افزاری شرکت‌‌‌‌های دانش بنیان می‌باشد.

    سخن پایانی

    شرکت‌های دانش بنیان حوزه نرم‌افزار می‌توانند فعالیت‌های گسترده و متنوعی را ارائه دهند. این موضوع با گسترش روزافزون فناوری و علم هم پا است. بنابراین لازم است افق توجه و نگاه به این شرکت‌ها را نه در حال حاضر و شرایط کنونی بلکه در چشم‌‌اندازی دورتر و درخشان‌تر درنظر داشت و مقدمه‌ای بر تولید و افزایش خدمات و محصولات آن‌ها بود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.