سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مدت استراحت بعد از عمل زانو + 5 عوارض جراحی
    06 آبان 1401 - 12:04
    شناسه : 209472
    1

    بسیاری از ما سوال می پرسند که مدت زمان استراحت بعد از جراحی زانو چقدر است؟ در مورد این سوال باید بگوییم که این زمان برای هر بیمار به نسبت به دیگری متفاوت است، این که دوران نقاهت شما چقدر طول بکشید وابسته به وضعیت بدنی شما می باشد.

    پ
    پ

    C:\Users\Leila\Desktop\1.jpg

    در این مقاله قصد داریم تا در خصوص مدت استراحت پس از جراحی زانو و عوارضی که ممکن است برای بیماران ایجاد شود صحبت کنیم؛ بنابراین اگر شما قصد انجام جراحی زانو را دارید و یا آن را انجام داده اید و در دوران نقاهت می باشید، توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

    مدت زمان استراحت و دوران نقاهت عمل زانو

    C:\Users\Leila\Desktop\2.jpg

    بسیاری از ما سوال می پرسند که مدت زمان استراحت بعد از جراحی زانو چقدر است؟ در مورد این سوال باید بگوییم که این زمان برای هر بیمار به نسبت به دیگری متفاوت است، این که دوران نقاهت شما چقدر طول بکشید وابسته به وضعیت بدنی شما می باشد.

    البته برخی شرایط و کار ها در تمامی بیماران یکسان است، اما به طور کلی نمی توان برای تمامی افراد یک زمان مشخص را عنوان کرد. مدت زمان استراحت پس از عمل زانو بین سه تا دوازده هفته می شود.

    در ادامه در خصوص تمامی سوالات و نکاتی که پس از جراحی لازم است بدانید به شما توضیح داده ایم:

    خروج از بیمارستان پس از جراحی تعویض مفصل زانو

    معمولا پس از جراحی لازم است که شما برای سه الی پنج روز در بیمارستات بستری شوید. در این زمان پرستاران به شما آموزش می دهند که چگونه:

    • راه رفتن بعد از عمل زانو چگونه است
    • از پله ها بالا و پایین بروید
    • غذای جامد بخورید
    • به تنهایی به دستشویی بروید
    • با استفاده از یک وسیله کمکی راه رفتن، به تنهایی از رختخواب خارج و داخل شوید

    و در آخر به بیماران و مراقبان آنها نیز دستورالعمل هایی در مورد مراقبت از محل بخیه داده می شود.

    فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

    به هر بیمار تمرینات فیزیوتراپی داده می شود تا در خانه انجام دهد. در ابتدا، بهبودی و فیزیوتراپی معمولاً در اولویت قرار دارند زیرا نتایج حاصل از آن شامل موارد زیر است:

    کاهش تورم و درد: برای این شرایط پا باید بالاتر از قلب باشد. توجه به این نکته مهم است، به این منظور روی یک تخت یا مبل دراز بکشید و پا را روی بالش قرار دهید.

    در صورت امکان، پا را بدون تکیه گاه پشت زانو بالا بیاورید. گرانش زانو را مجبور به قرار گرفتن در وضعیت صاف تر می کند. این وضعیت می تواند ناراحت کننده باشد اما به جلوگیری از تشکیل بافت اسکار کمک می کند.

    پیاده روی منظم: راه رفتن را می توان با واکر، عصا یا سایر وسایل کمکی انجام داد. پیاده روی روند بهبودی را تشویق می کند و به کاهش خطر عوارض کمک می کند.

    تمرینات کششی و تقویتی: اکثر حرکات کششی و تمرینات عضلات چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا را هدف قرار می دهند. به این منظور به بیمار لیستی از تمرینات و حرکات کششی توصیه شده با توضیحاتی در مورد زمان و نحوه انجام آنها داده می شود.

    خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

    درد و سفتی زانو می تواند خوابیدن را چالش برانگیز کند. بنابراین دوزهای بالاتر از دارو های مسکن یا داروهای مسکن قوی ‌تر ممکن است در شب برای خواب مورد نیاز باشد.

    البته دقت داشته باشید که مصرف همزمان داروهای خواب و مسکن می تواند خطرناک باشد. بنابراین داروهای خواب را فقط در صورت تایید جراح مصرف کنید.

    در ابتدا، برخاستن از رختخواب ممکن است ناخوشایند و دردناک باشد. اما این موضوع تنها در طول دو هفته اول وجود دارد و پس از آن شرایط برایتان راحت تر خواهد شد.

    محدودیت های فعالیت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

    معمولاً به بیماران لیستی از فعالیت هایی که نباید انجام دهند داده می شود که به آن اقدامات احتیاطی نیز گفته می شود. این محدودیت در میزان بهبودی بعد از تعویض مفصل زانو بسیار مهم است؛ محدودیت های رایج در این مرحله از بهبودی عبارتند از:

    • رانندگی تا دو ماه ممنوع است زیرا در حین رانندگی فشار بسیاری به پاها وارد می شود و می تواند موجب آسیب دیدگی شود.
    • شنا یا حمام کردن در روز های اول ممنوع، زیرا فرو بردن زخم در آب خطر عفونت را افزایش می دهد.
    • وسایل سنگین جابجا نکتید زیرا وزن اضافی فشار بیشتری را به زانوی جدید وارد می کند.

    مراقبت از برش جراحی تعویض زانو

    جراحی سنتی تعویض کامل زانو اغلب نیاز به یک برش 8 تا 10 سانتی دارد. به طور معمول توصیه می شود که برش تا 2 تا 3 هفته پس از جراحی با باند پوشانده شود.

    مطب جراح دستورالعمل های دقیقی را در مورد اینکه چند وقت یکبار بانداژها را تعویض کنید و نحوه انجام این کار را ارائه می دهد. به طور کلی:

    • زخم باید هر روز تمیز شود و بانداژها تعویض شود.
    • باید از فرو بردن پا در وان حمام، جکوزی یا استخر تا زمانی که زخم به اندازه کافی التیام نیافته است خودداری شود. زیرا معمولاً حداقل به مدت 4 هفته این فعالیت ها می توانند خطر عفونت را افزایش دهند.
    • دوش گرفتن معمولا 2 تا 3 روز پس از جراحی ممنوع است و پس از مشکلی ندارد اما محل برش را نباید مالش داد. اما به افراد توصیه می شود که اجازه دهند آب صابون روی محل برش جاری شود، آن را با آب تمیز بشویید و به آرامی آن را خشک کنید.

    بازگشت به فعالیت های روزمره

    پس از گذشت چهار هفته از جراحی، جراحان ممکن است محدودیت های فعالیتی را که در 4 هفته اول پس از جراحی تعویض زانو تعیین شده بود، بردارند. برای مثال، ممکن است به بیماران اجازه استفاده از استخر، حمام یا جکوزی داده شود. دقت کنید که تا زمانی که جراح به او بگوید مشکلی ندارد، شخص نباید این کار را انجام دهد.

    به طور مشابه، یک جراح ممکن است به بیمار اجازه رانندگی بدهد و به فعالیت‌ هایی که شامل چرخش محدود زانو هستند، مانند گلف، ورزش های سبک و رقص، بازگردد. این شرایط معمولا در طی 6 تا 8 هفته اتفاق می افتد.

    با توجه به هزینه عمل زانو و این که شما مبلغ بسیاری را برای این عمل پرداخته اید، به همین جهت بسیار مهم است که تمامی نکات توصیه شده توسط پزشک را به خوبی رعایت کنید تا احیانا به عمل مجدد زانو نیازی نشود.

    بازگشت به کار

    توانایی بازگشت به کار به عواملی مانند میزان درد، داروهای مصرفی، استقامت و نیازهای شغلی بستگی دارد. بنابراین نمی توان به صورت دقیق بیان کرد که این موضوع برای تمامی افراد یکسان است. در مورد این موضوع برای هر شخص نسبت به دیگری متفاوت است زیرا وضعیت بدنی افراد با یکدیگر متفاوت است.

    عواملی که می توانند روند بهبودی تعویض مفصل زانو را کاهش دهند

    C:\Users\Leila\Desktop\3.jpg

    برخی از کارهای وجود دارند که اگر بیماران آن ها را رعایت نکنند ممکن است زمان بهبودی طولانی تری داشته باشند، این نکات شامل موارد زیر می باشد:

    شرکت نکردن در جلسات فیزیوتراپی پس از جراحی: فیزیوتراپی برای ایجاد دامنه حرکتی زانو جدید و تقویت عضلات برای حمایت از مفصل جدید ضروری است.

    سیگار بکشید یا از سایر محصولات نیکوتین استفاده کنید. استفاده از نیکوتین باعث باریک شدن رگ‌ های خونی می‌ شود و میزان اکسیژن و مواد مغذی موجود در جریان خون را محدود می ‌کند. اگر جریان خون نتواند اکسیژن و مواد مغذی کافی را به زخم برساند، روند بهبودی کند می شود.

    مدریت نکردن بیماری دیابت: دیابت نوع 1 یا نوع 2 کنترل نشده می تواند بر جریان خون و سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد و روند بهبودی را کندتر کند و خطر عفونت را افزایش دهد.

    انجام رفتار های پرخطر: استفاده نکردن از وسایل کمکی، مانند واکر، می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد که باعث کند شدن روند بهبودی یا حتی نیاز به جراحی دیگری می‌شود. نوشیدن الکل یا استفاده از دارو های تفریحی نیز می ‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد و اگر با مسکن‌های تجویز شده مخلوط شود، حتی می‌تواند عوارض جدی تری برای شما ایجاد کند.

    نداشتن تغذیه مناسب: بهترین کار این است که پس از جراحی غذاهایی برای رفع زانو درد استفاده کنید و از مصرف موادی که درد شما را افزایش می دهند خودداری کنید.

    در مورد دیگر کارها، جراح و پرستار به شما توضیح خواهد داد؛ به صورت کلی توصیه ما همیشه بر این است که تمامی نکاتی که جراح توصیه می کند را رعایت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

    عوارض جراحی زانو چیست؟

    C:\Users\Leila\Desktop\4.jpg

    در مورد عوارض باید بیان کنیم که عوارض حاد و خطر آفرین به ندرت رخ می دهد، همچنین اگر شما این جراحی را نزد پزشکی متخصص و با تجربه انجام دهید و پس از جراحی تمامی نکات مراقبتی لازم را رعایت کنید قطعا احتمال بروز عوارض پایین می آید.

    با این حال در ادامه 5 عوارض شایع که پس از جراحی ممکن است آن ها را تجربه کنید را برای شما آورده ایم:

    عوارض ناشی از بی هوشی

    اولین مورد مربوط به عوارض مربوط به بیهوشی می باشد که می توان گفت بیشتر از نیمی افرادی که جراحی می شوند آن ها را تجربه می کنند. این موارد عبارت است از:

    • آسیب های عصبی
    • گلودرد
    • مشکلات تنفسی
    • حالت تهوع
    • احساس لرز
    • واکنش های آلرژیک یا حساسیت زا
    • احساس خواب آلودگی
    • درد و ناراحتی

    عفونت

    آنتی بیوتیک ها به طور معمول در زمان جراحی برای کاهش خطر عفونت تجویز می شوند. علیرغم این احتیاط، عفونت 2 تا 3 درصد از بیماران تعویض مفصل زانو را تحت تاثیر قرار می دهد. البته در صورت رخ دادن، در بسیاری از موارد، عفونت را می توان با آنتی بیوتیک های اضافی درمان کرد. با این حال، در موارد دیگر، عفونت می تواند منجر به برداشتن مفصل جایگزین شود و در صورت انتشار در سراسر بدن حتی می تواند زندگی فرد را مورد تهدید قرار دهد.

    این که دقیقا چه چیزی سبب بروز عفونت می شود در افراد متفاوت است، گاهی عفونت در حین جراحی و به دلیل استفاده از مواد جراحی نادرست انتقال پیدا می کند و در برخی شرایط دیگر پس از جراحی به دلیل مراقبت نکردن از زخم و … ایجاد می شود. بنابراین باید در هر دوی این شرایط به خوبی دقت داشت تا چنین عارضه ای رخ ندهد.

    ایجاد لخته خون

    یکی دیگر از خطرات جراحی مربوط به ایجاد لخته خون است، البته احتمال ایجاد شدن لخته خون در همه ی جراحی ها وجود دارد، اما این موضوع در جراحی های ارتوپدی شایع تر است. در کل به جهت جلوگیری از این عارضه شما باید سه نکته زیر را رعایت کنید:

    • نباید برای مدت طولانی ثابت بنشینید
    • پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارد
    • استفاده کامل و منظم از داروهای تجویز شده توسط پزشک

    خشکی زانو بعد از عمل

    عوارض دیگری که در جراحی زانو وجود دارد مربوط به خشکی زانو می باشد، در این شرایط فرد در زانوی خود احساس سفتی می کند و قادر نخواهد بود که به درستی مفصل خود را حرکت دهد.

    برای جلوگیری از این اتفاق باید از آتل های مخصوص برای کشش مفصل استفاده شود. همچنین شما باید مدریت داشته باشید و تمامی توصیه های پزشک را به خوبی رعایت کنید.

    ورم پا پس از جراحی زانو

    یکی دیگر از عوارض شایع مربوط به ورم زانو می باشد، البته این مورد چندان جای نگرانی ندارد زیرا به خودی خود بهبود پیدا می کند. البته در صورتی که میزان تورم همچنان پس از چند هفته ادامه داشته باشید و هیچ بهبودی دیده نشود، لازم است که نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید.

    دلیل این که می گوییم در ابتدا نگران کننده نیست این می باشد که تورم یکی از واکنش های طبیعی بدن در برابر جراحی است و اکثر افراد به آن دچار می شوند. اما این که مدت زمان آن چقدر طول بکشد دارای اهمیت است.

    کلام آخر

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با دوران نقاهت و میزان استراحتی که باید پس از جراحی زانو داشته باشید آشنا نماییم. همچنین در آخر بیان کردیم که عوارض جراحی زانو چیست و ممکن است چه عارضه هایی در پی داشته باشید.

    اما لازم است در آخر بیان کنیم که مهم ترین نکته در خصوص این جراحی انتخاب پزشکی متخصص و با تجربه می باشد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.