جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دلایل استرس خانواده و راه های مقابله با آن ها چیست
    15 آبان 1401 - 22:18
    شناسه : 210098
    0

    در این مطلب مهم‌ترین عوامل استرس خانواده و نحوه مدیریت استرس ناشی از آن را یاد می‌گیرید.

    پ
    پ

    word image 210098 1 - دلایل استرس خانواده و راه های مقابله با آن ها چیست -

    زندگی پر استرس است و این می‌تواند بر بخش‌های مختلفی از زندگی شما تأثیر بگذارد. یکی از این حوزه‌ها در خانواده شماست. روابط خانوادگی چالش‌های مختلفی را به همراه دارد زیرا افراد متعددی در آن نقش دارند. دلایل مختلفی برای استرس خانواده وجود دارد و به راحتی می‌تواند شما را خسته کند. اما، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خود و دیگر اعضا انجام دهید. در این مطلب مهم‌ترین عوامل استرس خانواده و نحوه مدیریت استرس ناشی از آن را یاد می‌گیرید.

    1. استرس مالی

    word image 210098 2 - دلایل استرس خانواده و راه های مقابله با آن ها چیست -

    این یک علت رایج استرس برای افراد و خانواده‌ها است. وقتی در یک خانواده هستید، افراد دیگری غیر از خودتان دارید که نگران توانایی تامین آن‌ها هستید. وقتی بچه دار می‌شوید، این می‌تواند استرس را حتی بیشتر کند. نه تنها باید بتوانید منابع مالی لازم را داشته باشید تا به آنها نیازهای ضروری مانند غذا، سرپناه و سلامت پاسخ دهید، بلکه چیزهایی نیز وجود دارد که می‌خواهید بتوانید آن‌ها را به دست آورید. ممکن است بخواهید بتوانید به تعطیلات خانوادگی بروید یا فرزندان خود را وارد ورزش یا فعالیت‌های فوق برنامه کنید. ممکن است بخواهید زمانی که فرزندانتان کوچک هستند، یکی از والدین در خانه بماند، اما آنقدر مالی ندارید که بتوانید این کار را انجام دهید. یا ممکن است شما یک سرپرست مجرد باشید که سعی می‌کنید مخارج زندگی خود را تامین کنید. این می‌تواند باعث استرس زیادی شود زیرا شما سخت کار می‌کنید تا آنها را تامین کنید.

    2. مشکلات رابطه

    word image 210098 3 - دلایل استرس خانواده و راه های مقابله با آن ها چیست -

    صادقانه بگوییم؛ ازدواج سخت است و همانطور که یک رابطه پیشرفت می‌کند، سطوح جدیدی از دشواری را به دنبال دارد، کودکان به تصویر اضافه می‌شوند و ادامه ماجرا. برای مثال، زمانی که برنامه‌ها پر می‌شود، زوج ها به راحتی ارتباط خود را با یکدیگر از دست می‌دهند. آنها تنها باهم وقت نمی‌گذرانند و فراموش می‌کنند که چرا از ابتدا می‌خواستند با یکدیگر باشند. بهترین راه حل در این شرایط زوج درمانی است. زوج ها همچنین ممکن است در مورد نحوه مدیریت مالی خود یا شیوه فرزندپروری که استفاده می کنند با مشکل مواجه شوند. روابط از دو نفر تشکیل شده است که نظرات متفاوتی در مورد چیزها دارند و همیشه با هم موافق نیستند. وقتی مجبورید با هم خانواده ای را اداره کنید، مهم است که بتوانید از این تفاوت ها عبور کنید و راهی برای حرکت به جلو ایجاد کنید. اما، این بدان معنا نیست که استرس زیادی در آن وجود ندارد. اگر والدین تصمیم به جدایی بگیرند، این می تواند استرس بیشتری را هم برای والدین و هم برای فرزندان به خانواده اضافه کند. این یک زمان استرس زا برای یادگیری نحوه برخورد در یک موقعیت جدید خواهد بود و همه افراد درگیر استرس خواهند شد.

    3. مشکلات سلامتی

    اگر فردی در خانواده مشکلات سلامتی داشته باشد، این می‌تواند استرس را به کل خانواده اضافه کند. استرس می‎تواند تاثیر زیادی داشته باشد زیرا خانواده مجبور است سطح جدیدی از شرایط طبیعی را برای ادامه فعالیت پیدا کند. بیماری می‌تواند برنامه‌هایی را که از قبل تعیین شده‌اند را ویران کند و می‌تواند همه را مجبور کند تا چگونگی سازگاری را بیابند. این زمان نه تنها برای فرد بیمار بلکه برای کل خانواده سخت است زیرا آنها یاد می‌گیرند که چگونه طبق هنجار جدید خود عمل کنند.

    4. مرگ یکی از اعضای خانواده

    مرگ در خانواده باعث ایجاد استرس زیادی می‌شود. غلبه بر غم و اندوه فرآیندی دشوار است و همه افراد خانواده به طور همزمان یا یکسان از آن عبور نمی‌کنند. این می‌تواند صحبت کردن با یکدیگر و آرامش دادن به یکدیگر را برای افراد دشوار کند. مرگ یکی از والدین نیز می‌تواند باعث شود والدین دیگر مجبور شوند بفهمند چگونه تکه‌های خانواده را بردارند و همه را کنار هم نگه دارند. آنها باید یاد بگیرند که چگونه هر دو نقش والدین را ایفا کنند. این چیزی نیست که بتوانید به سرعت از آن عبور کنید. باید اول هر تعطیلات، تولدها و دیگر رویدادهای خاص را پشت سر بگذارید تا بیاموزید زندگی اکنون بدون آن شخص چگونه است.

    5. جابه‌جایی

    word image 210098 4 - دلایل استرس خانواده و راه های مقابله با آن ها چیست -

    وقتی یک خانواده جابه جا می‌شود، می‌تواند استرس زیادی را ایجاد کند. برخی ممکن است از این حرکت هیجان زده باشند، در حالی که برخی دیگر ناراضی هستند. هنگام آماده شدن برای حرکت کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، به این معنی که همه می‌بینند که روال خودعادی خود را از دست داده‌اند. برخورد با این امر برای برخی می‌تواند دشوار باشد. نقل مکان به شهر یا استان دیگر نیز می‌تواند استرس طولانی مدتی را بر کل خانواده وارد کند. هر فرد باید دوستان و ارتباطات جدیدی پیدا کند. ممکن است مشاغل و مدارس جدیدی برای رفتن وجود داشته باشد. آب و هوا و فرهنگ می‌تواند متفاوت باشد. زمان بسیار خوبی برای برقراری ارتباط نزدیک با خانواده است، اما استرس ناشی از نقل مکان می تواند افراد را با خلق و خوی کوتاه و بسیاری از احساسات مختلط مواجه کند.

    6. اضافه شدن عضو جدید به خانواده

    اضافه شدن به خانواده هیجان انگیز است، چه نوزاد تازه وارد باشد و چه به فرزندخواندگی یک فرزند بزرگتر. اما، همه افراد خانواده این احساس را ندارند. اگر در حال حاضر بچه دارید، آنها ممکن است احساس رقابت خواهر و برادری و حسادت را تجربه کنند. این می‌تواند استرس را به خانواده اضافه کند زیرا کودکان نقش های جدید خود را یاد می‌گیرند و والدین یاد می‌گیرند که چگونه با یک فرزند جدید در خانواده سازگار شوند. اگر بچه دارید، می‌تواند بر استرس شما بیفزاید، زیرا ممکن است به اندازه‌ای که نیاز دارید نخوابید، که می‌تواند بسیاری از کارها را دشوار کند.

    چگونه با استرس خانواده مقابله کنیم؟

    لازم نیست اجازه دهید شرایطی که باعث استرس خانواده شما می‌شود همچنان به شما برسد. پرداختن به استرسی که با آن روبرو هستید بسیار مهم است، زیرا رها کردن آن به همان شکلی که هست می‌تواند منجر به استرس اضافی، از جمله حملات قلبی شود. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید و می‌تواند کمک کند:

    دوره رایگان مدیریت استرس

    word image 210098 5 - دلایل استرس خانواده و راه های مقابله با آن ها چیست -

    شما نمی‌توانید نحوه رفتار، رفتار و واکنش دیگران را در خانواده خود کنترل کنید. اما شما می‌توانید پاسخ های خود را انتخاب کنید. به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید ابتدا روی خودتان تمرکز کنید. اگر بچه دارید، مهم است که الگوی خوبی برای آنها باشید. در نهایت باید بتوانید استرس خود را کنترل کنید و چه چیزی بهتر از یک دوره رایگان برای مدیریت استرس ؟ این دوره به شما کمک می‌کند تا بر استرس خود غلبه کنید.

    با هم صحبت کنید

    اگر خانواده شما تحت استرس زیادی هستند، غیرمعمول نیست که بخواهید از صحبت کردن در مورد آن اجتناب کنید، به خصوص اگر درگیری را دوست ندارید. با این حال، قرار دادن کل خانواده در یک موقعیت می تواند کمک زیادی به کاهش استرس در موقعیت کند. اگر قرار است تغییراتی در خانواده شما ایجاد شود، یا اگر برنامه شما نیاز به تنظیم دارد، مهم است که همه در جریان باشند. گفت‌وگوهای خانوادگی می‌تواند به همه فرصتی بدهد تا نگرانی‌های خود را بیان کنند و به سؤالات پاسخ دهند. این می‌تواند یک راه خوب برای افزایش امنیت در خانواده باشد، بنابراین هیچ کس فکر نمی کند که اسرار پنهان می‌شود.

    با یک درمانگر صحبت کنید

    اگر استرس زیادی دارید که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید صحبت با یک درمانگر و مشاوره خانواده است. برخی از درمانگران خانواده به طور همزمان با تمام خانواده شما ملاقات خواهند کرد. اما، اگر نمی‌خواهید این مسیر را طی کنید، صحبت کردن با یک درمانگر به تنهایی می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که برای تعیین بهترین راه برای از بین بردن استرس از خانواده خود به آن نیاز دارید. فکر نکنید که باید به تنهایی با استرس خانواده خود کنار بیایید. مشاوره خانواده و صحبت کردن با یک درمانگر باتجربه می‌تواند کمک زیادی به خانواده شما برای مقابله با استرس کند.

    یافتن چیزهایی که خانواده با هم از آنها لذت می‌برد

    گذراندن زمان مثبت با یکدیگر می‌تواند به شما کمک کند تا بر استرس غلبه کنید. فقط به این دلیل که در آن زمان در شرایط سختی هستید به این معنی نیست که نمی‌توانید از گذراندن وقت با هم لذت ببرید. این می تواند به سادگی دیدن یک فیلم برای تماشای با هم، رفتن به تعطیلات با هم یا انجام یک بازی در حیاط خلوت باشد. به دنبال راه‌هایی برای صرف وقت برای انجام کارهایی باشید که همه بتوانند در آن شرکت کنند.

    نتیجه

    استرس خانواده کاملا طبیعی است. احساس نکنید که خانواده شما در مبارزه شما تنها هستند. اما، به خود اجازه ندهید که در آنجا بمانید. به دنبال راه هایی باشید که بتوانید وضعیت خود را بهبود بخشید و با یک درمانگر صحبت کنید تا راهبردهای مقابله با استرس را با هم بیاموزید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.