×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

در هر کسب‌وکاری ریسک‌هایی وجود دارد که موفقیت آن بیزینس را می‌توانند تهدید کنند. بنیان‌گذاران و مدیران باتجربه، با درک رایج‌ترین و انواع ریسک در کسب‌وکارها و یادگیری راه‌های مدیریت ریسک، اطمینان حاصل می‌کنند که بر آن‌ها غلبه کنند. با این حال ممکن است گاهی در این مسیر به کمک یک فرد متخصص مثل بیزینس کوچ‌ها نیاز داشته باشید تا با آموزش کسب و کار و نکاتی که به شما ارائه می‌دهند، بتوانید بر کلیه خطرات سر راه بیزینس خود غلبه کنید. در این مقاله ما به مفهوم ریسک در کسب‌وکارها یا ریسک تجاری و راه‌های مدیریت ریسک در کسب‌وکار می‌پردازیم.

ریسک تجاری یا ریسک در کسب‌وکارها چیست؟

ریسک تجاری به عوامل داخلی و خارجی اشاره دارد که می‌تواند سود یک کسب‌وکار را کاهش دهد یا منجر به شکست آن شود. هیچ کسب‌وکاری بدون ریسک نیست. از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های چند ملیتی در هر صنعتی که قابل تصور است، همه کسب‌وکارها در معرض تهدیداتی هستند که می‌تواند به موفقیت آن‌ها آسیب برساند.

شما به عنوان یک مدیر خوب هم نمی‌توانید احتمال خطر را از بین ببرید، اما می‌توانید اقداماتی را برای کاهش تأثیر آن‌ها بر تجارت و مدیریت ریسک در کسب‌وکار خود انجام دهید.

انواع ریسک‌های تجاری

D:\Asma\آکادمی\رپورتاژ3.انواع ریسک در کسب و کارها چیست؟ ایدههایی برای مدیریت ریسک در کسب و کار\شاخص-تصاویر1.jpg کارآفرینان برای مدیریت ریسک در کسب‌وکار باید عوامل بی‌شماری را در نظر بگیرند، از خطرات امنیت سایبری و محیطی گرفته تا ریسک‌های عملیاتی و اعتباری. در اینجا چند خطر مهمی که باید به آن‌ها توجه کنید آورده شده است.

خطر امنیت سایبری

محافظت از کسب‌وکار شما در برابر هکرها به‌طور فزاینده‌ای حیاتی شده است. بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱، امنیت سایبری به عنوان خطر اصلی برای مشاغل در سطح جهان رتبه‌بندی شده است. خطرات امنیت سایبری ناشی از ناتوانی در انجام اقداماتی برای محافظت از کسب‌وکار شما در برابر طیف گسترده‌ای از حملات اینترنتی است.

نمونه‌هایی از خطرات امنیت سایبری عبارتند از:

• حملات فیشینگ

• بدافزار و باج افزار

• رمزهای عبور ضعیف

ریسک قانونی

خطرات قانونی و انطباق بالقوه جریمه‌های قانونی است که ممکن است باعث زیان مالی یا مادی شود. ناتوانی یک کسب‌وکار در پیروی از قوانین و مقررات یک صنعت می‌تواند آن را در معرض دعاوی قضایی قرار دهد.

نمونه‌هایی از ریسک قانونی و انطباق عبارتند از:

• جمع‌آوری داده‌ها و نقض داده‌ها

• قراردادهای ناکافی برای کارمندان یا تأمین‌کنندگان

• انطباق با قانون

ریسک استراتژیک

ریسک‌های استراتژیک زمانی ظاهر می‌شوند که یک کسب‌وکار یک استراتژی تجاری نادرست را اتخاذ کرده باشد. تدوین استراتژی برای کسب‌وکارها با بیزینس کوچینگ بسیار مهم است و اگر نادیده گرفته شود می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود.

D:\Asma\آکادمی\رپورتاژ3.انواع ریسک در کسب و کارها چیست؟ ایدههایی برای مدیریت ریسک در کسب و کار\شاخص-تصاویر2.jpg

خطر محیطی و اجتماعی

تهدید برای محیط زیست و اجتماع نیز جز رایج‌ترین ریسک در کسب‌وکارها محسوب می‌شوند. نمونه‌هایی از خطر محیطی اجتماعی عبارتند از:

• انتشار گازهای گلخانه‌ای، تصفیه فاضلاب و زباله

• تأثیر اجتماعی محصولات و خدمات

• اخلاق تجاری (به عنوان مثال، رفتار با کارگران کارخانه، تأثیر بر جوامع اطراف)

خطر شهرت

در حالی که سایر خطرات ممکن است بر شهرت تأثیر بگذارد، ریسک شهرت زمانی رخ می‌دهد که یک کسب‌وکار نتواند انتظارات ذینفعان خود را برآورده کند. نتیجه یک تصور منفی است که می‌تواند به سرمایه‌گذاران، کارمندان، مشتریان و عموم مردم منتقل شود.

نمونه‌هایی از ریسک شهرت عبارتند از:

• سوء رفتار در محل کار (به عنوان مثال، تبعیض استخدام)

• محصولات و خدمات بی‌کیفیت

• از دست دادن مهلت برای تحویل محصولات یا خدمات

ریسک عملیاتی

ریسک‌های عملیاتی ناشی از فرآیندها، افراد و سیستم‌های داخلی ناکارآمد یا ناموفق هستند که عملکرد شرکت را مختل می‌کنند. همچنین ممکن است ناشی از رویدادهای خارجی باشد که مانع از توانایی یک کسب‌وکار برای عملکرد می‌شود.

مثال‌ها عبارتند از:

• آموزش ناکارآمد کارکنان

• مسائل مربوط به فناوری اتوماسیون

D:\Asma\آکادمی\رپورتاژ3.انواع ریسک در کسب و کارها چیست؟ ایدههایی برای مدیریت ریسک در کسب و کار\شاخص-تصاویر3.jpg

ریسک منابع انسانی

این مورد در لیست ریسک‌ در کسب‌وکارها شامل ضرر و زیان یک سازمان ناشی از مدیریت ناکافی افراد، رفتار کارکنان و شیوه‌های استخدام و اخراج است. از فرهنگ کسب‌وکار شما گرفته تا تعادل بین کار و زندگی کارکنان، ریسک منابع انسانی باید جدی گرفته شود.

مثال‌ها عبارتند از:

• غفلت و سهل ‌انگاری مدیریت

• آزار و اذیت در محل کار

ریسک مالی

ریسک مالی به توانایی کسب‌وکار شما در مدیریت بدهی و انجام تعهدات مالی اشاره دارد. این نوع ریسک‌ در کسب‌وکارها معمولاً به دلیل بی‌ثباتی‌های اقتصادی، زیان در بازار مالی، یا تغییرات قیمت سهام، ارز و نرخ بهره به وجود می‌آید. از پیش‌بینی برای کمک به شناسایی ریسک‌های مالی قبل از ظهور استفاده کنید.

مثال‌ها عبارتند از:

• نوسانات بازار سهام به دلیل تغییرات در صنعت یا تحولات اقتصادی

• عدم پرداخت وام

ریسک رقابت

رقبای صنعتی ممکن است مانع رشد و موفقیت کسب‌وکار یا مانع آن شوند. مثال‌ها عبارتند از:

• رقیبی که قیمت شما را پایین می‌آورد

• رقابت بر سر منابع

• رقابت بر سر علائم تجاری، اختراعات، یا سایر مالکیت‌های معنوی

خطر فیزیکی

دارایی‌های فیزیکی یک شرکت نیز خطراتی را به همراه دارد. خطرات فیزیکی شامل تهدیداتی برای ساختمان‌ها، تجهیزات و کالاهای شما می‌شود که می‌تواند برای کسب‌وکارتان زمان، هزینه و حتی اقدام قانونی برای جایگزینی و رفع آن هزینه داشته باشد.

مثال‌ها عبارتند از:

• آتش سوزی یا سیل

• دزدی و خرابکاری

• آسیب به تجهیزات توسط کارکنان

ارزیابی و مدیریت ریسک در کسب‌وکار

تأثیر ریسک‌های تجاری می‌تواند دامنه وسیعی داشته باشد؛ اجرای ارزیابی ریسک و فرآیند کاهش به تضمین موفقیت بلندمدت شرکت شما کمک می‌کند. یک استراتژی مدیریت ریسک خوب به شما کمک می‌کند تا نتایج بالقوه یک ریسک را اندازه‌گیری کنید و تصمیمات تجاری هوشمندانه‌ای بگیرید تا از دام‌ها جلوگیری کنید. از طرفی شما می‌توانید به‌منظور غلبه بر این چالش‌ها و توسعه در زمینه فردی و کسب و کار خود از متخصصین معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

در حالی که هیچ استراتژی یکسانی برای ارزیابی ریسک وجود ندارد، این فرآیند شش مرحله‌ای را در نظر بگیرید تا به شما در شروع برنامه‌ریزی برای مدیریت ریسک کمک کند.

مرحله ۱: شناسایی ریسک‌ در کسب‌وکارها

خطرات بالقوه‌ای را که بیشترین ارتباط را با کسب‌وکار شما دارند شناسایی کنید. برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه کوچک هستید و آن را اداره می‌کنید، شاید خطرات فیزیکی بزرگترین نگرانی شما باشد؛ اما اگر یک شرکت نرم افزاری چند ملیتی را اداره می‌کنید، خطرات امنیتی بسیار تهدید کننده‌تر هستند. در مورد تمام خطراتی که کسب‌وکار شما با آن مواجه است یا ممکن است با آن مواجه شود فکر کنید و آن‌ها را مستند کنید.

مرحله ۲: اولویت بندی

روشی را توسعه دهید که به شما کمک می‌کند تأثیر احتمالی خطراتی را که شناسایی کرده‌اید پیش‌بینی کنید. اگر یکی از اعضای تیم شما دچار یک کلاهبرداری فیشینگ شود، آیا کسب‌وکار شما منابعی برای حل مشکل در حین ادامه فعالیت خواهد داشت؟ اگر یک رقیب ظاهر شود و همان محصولات یا خدمات را با قیمت پایین‌تری ارائه دهد، چه؟

مرحله ۳: ارزیابی

آسیب پذیری‌های فعلی کسب‌وکار خود را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید.

مرحله ۴: نظارت

برای هر ریسک، اطمینان حاصل کنید که مدیری وجود دارد که بتواند روی تهدید تمرکز کند و مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. فردی که دارای مسئولیت مدیریت ریسک‌ در کسب‌وکار است می‌تواند یک رهبر در تیم باشد.اگر منابع لازم را دارید، می‌توانید یک رئیس بخش ایجاد کنید که مسئول مدیریت ریسک است. این تیم می‌تواند استراتژی تحمل ریسک شرکت را ایجاد کند، تکنیک‌های مدیریت ریسک را بررسی و تائید کند و برای اطمینان از اینکه هر تیم در مسیر درست قرار دارد، پیگیری کند.

مرحله ۵: کاهش ریسک

پس از استقرار سیستم‌های ارزیابی و نظارت، تکنیک‌های کاهش را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن کسب‌وکار در معرض تهدیدات در نظر بگیرید. اهرم‌هایی را که می‌توانید برای مدیریت هر ریسک بکشید شناسایی کنید و به‌طور سیستماتیک از آن‌ها برای کاهش قرار گرفتن در معرض خطر در طول زمان استفاده کنید.

مرحله ۶: ارزیابی مجدد

در برخی موارد، زمانی که استراتژی‌های خود را تنظیم کردید تا زمانی که لحظات بحرانی رخ ندهد، متوجه نخواهید شد که آیا کار شما نتیجه داده است یا خیر. برای مثال، اگر کسب‌وکار شما قادر به رقابت با یک شرکت جدید یا راه‌ اندازی خط تولید جدید نیست، روش‌های کاهش ریسک شما را شکست داده است.

سخن پایانی

در این مقاله به رایج‌ترین ریسک‌ در کسب‌وکارها و نکاتی برای مدیریت ریسک‌ در کسب‌وکارها پرداختیم. با این حال شناسایی مستمر ریسک، تلاش‌های بی‌وقفه و ردیابی شاخص‌های عملکرد به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های کاهش ریسک خود را ارزیابی و تنظیم کنید.

همان‌طور که کسب‌وکار شما رشد می‌کند، خطراتی که با آن روبرو می‌شوید تکامل می‌یابند. مراقب تحولات بازار خود باشید؛ برنامه‌ریزی مالی سالانه می‌تواند الهام بخش فرصت‌های جدید باشد، اما همچنین مستلزم استراتژی‌های کاهش ریسک جدید است. انجام ارزیابی و مدیریت ریسک به صورت مستمر به سازمان شما کمک می‌کند تا از بازار جلوتر بماند.

برای مدیریت ریسک‌ در کسب‌وکار خود همچنین می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب‌وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

۰۲۱۲۲۶۴۴۷۷۳

۰۲۱۲۶۶۴۳۰۶۴

۰۲۱۲۶۶۰۱۷۹۵

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

drnemati_official

nematiacademy

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.