شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نحوه تست هیدرواستاتیک برای کپسول آتش نشانی
    25 آبان 1401 - 1:14
    شناسه : 211215
    0

    تست هیدرواستاتیک در حقیقت یکی از پرکاربردترین روش هایی است که جهت اطلاع یافتن از سالم بودن انواع کپسول ها انجام می شود.با این روش متوجه خواهید شد نیاز به شارژ کپسول آتش نشانی دارید یا نه به عبارتی دیگر این آزمایش، انتخاب مناسبی برای تست نشتی مخازن و مقاومت آنها در برابر فشار است.

    پ
    پ

    word image 211215 1 - نحوه تست هیدرواستاتیک برای کپسول آتش نشانی -

     

    به طور کلی تست هیدرواستاتیک تکنیک خاصی است که به منظور سنجش عملکرد کپسول های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش به گونه ای است که با تزریق آب توسط پمپ مخصوص به داخل مخزن، میزان استحکام و مقاومت مخزن مورد سنجش قرار می گیرد. همچنین این امر دارای زمان مشخصی بوده و باید مطابق با استانداردهای مشخص انجام شود. از طرفی سد حریق ناجی، محصولات خود را با استفاده از تجهیزات ایمنی و کیفیت بالا به مشتریان ارائه می دهد.

    تست هیدوراستاتیک چیست؟

    تست هیدرواستاتیک در حقیقت یکی از پرکاربردترین روش هایی است که جهت اطلاع یافتن از سالم بودن انواع کپسول ها انجام می شود.با این روش متوجه خواهید شد نیاز به شارژ کپسول آتش نشانی دارید یا نه به عبارتی دیگر این آزمایش، انتخاب مناسبی برای تست نشتی مخازن و مقاومت آنها در برابر فشار است. این تست پیشرفته، یک تکنیک جهانی است که برای موارد گوناگون از جمله اتصالات لوله، دیگ بخار، مخازن گاز و کپسول آتش نشانی انجام می شود. این بازرسی اغلب با بهره گیری از فشار مایعات انجام شده و مقاومت کپسول را تحت فشار تعیین می کند. طی این پروسه، ابتدا مواد موجود در کپسول خاموش کننده به خوبی تخلیه شده و سپس آب داخل آن تزریق می شود. این امر تا زمانی ادامه پیدا می کند که حجم مایع به فشار معین رسیده و ورودی آن قطع شود. پس از گذشت مدت زمان مشخص، اگر کپسول دچار نشتی یا افت فشار شود یعنی مقاومت آن بسیار پایین می باشد.

    لزوم استفاده تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی چیست؟

    با توجه به اینکه انواع کپسول های آتش نشانی دارای فشار هستند، باید قطعات آن به صورت مرتب چک شوند. به عبارتی وجود نشتی داخل محفظه باعث ایجاد ترکیدگی و افت فشار شده و عملکرد کپسول را کاهش می دهد. همچنین ورود هوا از خارج به قسمت داخلی محفظه، باعث آسیب رساندن به سیلندر و ایجاد انفجار می شود. بنابراین بهتر است هر وقت خراش عمیق روی بدنه مشاهده کردید، به سرعت کپسول خاموش کننده را مورد بررسی قرار دهید. در برخی موارد، عدم استفاده از کپسول آتش نشانی و شرایط آب و هوایی نامناسب موجب آسیب رساندن به بدنه دستگاه می شود. این تست باید به صورت مرتب انجام شود تا عملکرد محصول به خوبی حفظ شود.

    word image 211215 2 - نحوه تست هیدرواستاتیک برای کپسول آتش نشانی -

    چه زمانی باید تست هیدرواستاتیک بگیرید؟

    پیش از استفاده از کپسول‌ های آتش نشانی، بهتر است از سلامت بدنه و صحت عملکرد آن مطمئن شوید. به همین دلیل تست هیدرواستاتیک باید توسط کارشناسان مجرب انجام شده و تمام محفظه ها، مخازن، اجزا و بدنه به خوبی مورد بررسی قرار گیرند. آزمایش هیدرواستاتیک در حقیقت به گونه ای است که به شکل دوره ای انجام شده و در زمان شارژ مجدد می توان از آن استفاده کرد. همچنین این تست از استانداردهای مشخصی برخوردار است که هنگام استفاده باید در نظر گرفته شوند. از طرفی هنگام انجام آزمایش سنجش مقاومت و نشتی برای کپسول های آتشنشانی، به نکات مهمی باید توجه کنید که عبارتند از:

    1- هرگونه سنجش و آزمون هیدرواستاتیک بهتر است توسط افراد متخصص در این زمینه، با داشتن پروانه صلاحیت انجام شود.

    2- تاریخ و زمان انجام آزمایش را پس از اتمام کار، بر روی سیلندر درج کرده و دستگاه را برای شارژ بعدی آماده کنید.

    3- روند انجام تست به گونه ای است که ابتدا مخزن اصلی توسط پمپ با فشار مشخص پر شده و سپس شیر ورودی قطع می شود. در مرحله بعد بدنه مخزن خشک شده و در زمان معین، دیتا برداری فشار انجام می شود.

    4- هنگامی که عدد نمایان شده معادل با میزان فشار اولیه باشد، یعنی بدنه سالم بوده و مخزن دارای نشتی نیست. در حالتی که فشار کاهش پیدا کند، یعنی مخزن دارای نشتی بوده و باید تعمیر شود. همچنین این امر تا جایی که به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، ادامه می یابد.

    word image 211215 3 - نحوه تست هیدرواستاتیک برای کپسول آتش نشانی -

    انواع تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی

    1- روش واترجکت: برای انجام این روش، باید محفظه دستگاه را با مقداری آب پر کرده و سپس داخل مکانی مشخص قرار دهید. سپس محفظه پر شده، طی مدت زمان معین تحت فشار قرار گرفته و تا حدودی منبسط می شود. پس از انجام این امر، آب به یک لوله خارجی منتقل شده و انبساط کل آن اندازه گیری می شود. بعد از اندازه گیری میزان انبساط، مجددا مخزن به اندازه قبلی خود برگشته و تیوپ شیشه ای تخلیه می شود. در مواردی که اندازه مخزن تغییر نکند، میزان استحکام آن مشخص می شود. اگر میزان انبساط مخزن بالا باشد، فلز موجود ویژگی الاستیسیته و استحکام خود را تا حدودی از دست داده و بدنه نازک می شود.

    2- روش غیر واترجکت: این روش با عنوان روش انبساط مستقیم مستقیم شناخته شده و یکی از تکنیک های پرکاربرد می باشد. تست هیدرواستاتیک در این حالت به گونه ای است که ابتدا مخزن یا سیلندر دستگاه، با مقداری آب پر شده و تحت فشار قرار می گیرد. سپس مقدار آبی که از مخزن خارج شود را اندازه گیری کرده و انبساط کلی را مشخص می کنید. در صورتی که سلامت مخزن و بدنه تایید شود، می توانید مجددا از کپسول خاموش کننده استفاده کنید.

    3- روش جایگزین: در برخی از موارد، تجهیزات مورد نظر امکان تحمل بارهای معین شده تحت فشار را ندارند. در این حالت باید از روش جایگزین پنوماتیک جهت انجام آزمون استفاده شود. تست پنوماتیک در واقع نوعی تست فشار است که با استفاده از گازهایی مانند هوا و نیتروژن به جای آب انجام می شود. هنگام استفاده از این آزمایش باید از استانداردهای ویژه ای استفاده کنید چرا که محیط های گازی کمی خطرناک تر هستند.

    کلام آخر

    در نتیجه تست هیدرواستاتیک برای کپسول های آتش نشانی، یکی از پرکاربردترین آزمون هایی است که جهت تایید سلامت آنها انجام می شود. این آزمایش دارای انواع گوناگونی بوده و با استفاده از تجهیزات و استانداردهای مشخص صورت می گیرد. همچنین انجام آزمون هیدرواستاتیک به شکل دوره ای، به شما کمک می کند تا مقاومت مخزن و بدنه خاموش کننده را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. سد حریق ناجی کپسول های آتش نشانی خود را با گارانتی و ضمانت کالا عرضه می کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.