پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کپسول آتش نشانی چیست؟
    28 آبان 1401 - 14:59
    شناسه : 211449
    0

    کپسول های آتش نشانی سیلندرها یا محفظه های فلزی محکمی هستند که با آب یا یک ماده خفه کننده مانند دی اکسید کربن پر شده اند و هنگامی که اهرم را در بالای این سیلندر فشار می دهید، این ماده با فشار فراوان از کپسول خارج می شود.

    پ
    پ

    از کپسول آتش نشانی به عنوان یکی از ابزارهای اطفای حریق برای کنترل آتش در شرایط مورد نیاز استفاده می شود. کپسول آتش نشانی برای مقابله با آتش سوزی های کوچک استفاده می شود و برای آتش سوزی های بزرگ توصیه نمی شود. نصب و نحوه استفاده این نوع  کپسول  آتش نشانی بسته به نوع کپسول آتش نشانی بسیار متفاوت است. اگر قصد خرید کپسول آتش نشانی را دارید می توانید این مقاله را مطالعه کرده و  با انواع کپسول آتش نشانی آشنا شوید. از آنجایی که هر کدام از کپسول ها مزایا و معایب متفاوتی دارند و باید آنها را با توجه به استفاده انتخاب کنید.

    images 1668625724 - کپسول آتش نشانی چیست؟ -

    کپسول های آتش نشانی سیلندرها یا محفظه های فلزی محکمی هستند که با آب یا یک ماده خفه کننده مانند دی اکسید کربن پر شده اند و هنگامی که اهرم را در بالای این سیلندر فشار می دهید، این ماده با فشار فراوان از کپسول خارج می شود. داخل این کپسول ها یک شیلنگ وجود دارد که مخزن  فشار کپسول را به بالای کپسول متصل کرده و یک شیر فنری نیز اتصال بین شیلنگ و دریچه خروجی را  مسدود می کند. بالای سیلندر یک سیلندر کوچک وجود دارد که با گاز دی اکسید کربن  پر شده است.

    در عملیات اطفای حریق، توجه به ماهیت آتش سوزی بسیار مهم است. پس قبل از انتخاب کپسول آتش نشانی باید نوع آتش  را شناسایی کنیم تا بتوانیم با کپسول آتش نشانی مناسب، آتش را خاموش کنیم. امروزه یکی از مهمترین اصول ایمنی وجود کپسول  آتش نشانی در تمامی مکان ها اعم از باز و بسته می باشد. برای حفظ و حراست از جان و مال بسیار مفید تلقی می شود و به دلیل ضروری بودن، تلاش شده تا قیمت آن برای عموم مقرون به صرفه باشد.

    انواع کپسول های آتش نشانی

    کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن(co2)، کپسول آتش نشانی آب، کپسول آتش نشانی گاز، کپسول آتش نشانی پودر و کپسول آتش نشانی کف.

    مناسب ترین کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق

    آتش سوزی مواد خشک

    مناسب ترین خاموش کننده  آتش سوزی  مواد خشک و قابل احتراق مثل کاغذ، چوب و غیره، کپسول های پایه  آب مانند خاموش کننده های آب و گاز هستند. این نوع آتش سوزی ها ازمایعاتی که مستعد اشتعال توسط گریس، روغن، رنگ و غیره ایجاد می شود خطرناک بوده و بهترین گزینه کپسول آتش نشانی کف یا کپسول آتش نشانی هالوژن است.

       آتش سوزی وسایل برقی

    هیچ وقت دستگاه هایی مثل کامپیوتر، لوازم برقی آشپزخانه و… را با آب و یا خاموش کننده هایی که رسانا هستند خاموش نکنید. افزون بر این کپسول های آتش نشانی حاوی پودر و گاز توصیه نمی شود زیرا به تجهیزات الکتریکی آسیب می زند. بهترین  کپسول آتش نشانی برای آتش سوزی وسایل برقی، گاز دی اکسید کربن است.

    images 1668625745 - کپسول آتش نشانی چیست؟ -

     آتش سوزی تجهیزات فلزی

    استفاده نادرست از ذرات فلزی و براده های برخی فلزات مانند آلیاژهای پتاسیم و منیزیم مورد استفاده در آزمایشگاه ها می توانند باعث آتش سوزی شوند. بهترین راه برای خاموش کردن آتش استفاده از روش خفه کردن آتش است. برای آتش سوزی تجهیزات فلزی از پودر خشک استفاده می شود که تعبیه شده در انواع کپسول های آتش نشانی است.

    نکات کلیدی هنگام عملیات اطفاء حریق

    در کل اگر نمی دانید چه چیزی  باعث آتش سوزی شده است، هرگز سعی نکنید آن را خاموش کنید. زیرا در این مکان احتمال انفجار یا انتشار دودهای بسیار سمی  وجود دارد که می تواند صدمات جدی به شما وارد کند.

     در صورت بروز حریق، اگر نمی دانید  کدام کپسول برای اطفای حریق مناسب  است، قبل از هر  اقدامی با  آتش نشانی تماس بگیرید.

     اگر در یک محیط  بسته هستید و می خواهید آتش را خاموش کنید، لطفا وضعیت  ایستادن خود را طوری تنظیم کنید که درب خروجی پشت شما باشد تا در حین خراب یا خالی بودن کپسول آتش نشانی یا  اتفاق غیرمنتظره دیگری بتوانید سریعا محل را ترک کنید.

    در فضاهای سرپوشیده حتی امکان بستن درها و پنجره‌ها در برابر آتش وجود دارد، این کار باعث کاهش سرعت گسترش آتش می‌شود، البته بهتر است این کار پس از تخلیه افراد از مکان آتش سوزی انجام شود.

     هنگام اطفاء حریق با کپسول آتش نشانی حتما پشت به باد بایستید، ضمن اینکه دود آتش آزارتان نمی دهد و از هدر رفتن و برگشت کپسول آتش نشانی جلوگیری می کند.

    خاموش کننده را به مکانی امن و دور از آتش انتقال دهید و  در اسرع وقت آن را شارژ کنید. پس از خاموش شدن آتش، فوراً کمک بگیرید و موضوع را گزارش دهید.

    سعی کنید در طول عملیات اطفای حریق  با فرد دیگری باشید تا در صورت بروز مشکل حاد، شما را از آتش خارج کرده و درخواست کمک کنند.

    الزام داشتن کپسول آتش نشانی در محیط کار و منزل

    در حقیقت برای آتش سوزی های کوچک و موضعی، خاموش کردن آتش در نگاه اول با آگاهی از مواد در حال سوختن  از گسترش آن جلوگیری می کند. با در نظر گرفتن این نکته می توان به مصداق بارز حادثه بزرگ و تلخ پلاسکو اشاره کرد که از یک اتصال برق کوچک شروع شد، اگر افراد حاضر در محل در همان لحظات اولیه از  کپسول های خاموش کننده استفاده می کردند، هرگز این اتفاق نمی افتاد، پس در نتیجه از کپسول آتش نشانی، برای کاهش خطر احتمالی آتش سوزی در مراکز درمانی، ساختمان ها، ادارات و حتی مجتمع های مسکونی مورد نیاز است. با این حال، متأسفانه افراد کمی در استفاده از کپسول های آتش نشانی ماهر هستند و باید فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه انجام شود.

    images 1668625759 - کپسول آتش نشانی چیست؟ -

    در آخر

    همان طور که اشاره شد انتخاب اشتباه کپسول آتش نشانی نه تنها می تواند آتش را خاموش نکند، بلکه منجر به حوادث جبران ناپذیری مانند گسترش آتش و صدمات جانی به افراد می شود. به عنوان مثال، استفاده از کپسول های آتش نشانی آب برای آتش سوزی های نوع B و مایعات قابل اشتعال نه تنها آتش را خاموش  نمی کند، بلکه به دلیل وزن مخصوص بیشتر آب نسبت به انواع مایعات قابل اشتعال، باعث بالا رفتن سطح مایع در حال سوختن می شود و نتیجه شامل گسترش آتش می شود.

    منبع: ایمن پیشتاز کپسول آتش نشانی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.