×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

کلید هوایی یا به صورت کامل کلید های قطع کننده مدار هوایی (Air Circuit breaker) که بصورت مخفف به آن ( ACB ) هم می گویند دسته ای از کلید های اتوماتیک هستند و به نوعی بریکر یا قطع کننده مدار اتوماتیک در سطح ولتاژی فشار ضعیف بوده که دو وظیفه اصلی سوییچ و حفاظت از مدار در حالت های اتصال کوتاه و یا اتصال زمین و چند نوع دیگر حفاظت که پایین تر در مبحث حفاظت الکترونیکی کلید مطرح می شود را بر عهده دارند.

دلیل این نامگذاری هم بخاطر نوع کنترل و اطفا آرک و یا جرقه حاصل از عملکرد کلید هست که چون در هوای آزاد صورت می گیرد به آن بریکر هوایی می گویند.

کلیدهای هوایی عمدتا از 630 آمپر به بالا مورد استفاده قرار میگیرند که رنج های جریانی 1000 ، 1250 ، 1600 ، 2000 ، 2500 و 3200 آمپر از پر مصرف ترین کلید های این نوع هستند .این نوع کلید ها به دلایلی همچون دقت کاری بالا و قابلیت های گزارش گیری و کنترل بالا و همچنین طول عمر بالاتر و … نسبت به کلیدهای کامپکت ، در تابلوهای ورودی بیشتر مورد نظر مهندسین طراح قرار دارند.

مکانیزم عملکرد کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) بدین صورت است که در حالت عادی که کلید وصل است فنر شارژ یا در حالت آماده به کار است (بصورت دستی یا بوسیله موتور) و هنگامی که خطایی رخ می دهد ، کلید هوایی از حالت تیغه بسته خارج می گردد. میتوان پس از رفع خطا، کلید را با استفاده از کنترل پنل از راه دور وصل کرد ، که در این حالت شارژ فنر تخلیه شده و تیغه های کلید هوایی زیمنس را وصل می کند. در این وضعیت در صورت وجود موتور در کلید به صورت خودکار فنر را شارژ شده و در صورت عدم وجود موتور میتوان به صورت دستی و با اهرم شارژ این کار را انجام داد.(نشانگر فنر در حالت Charged قرار میگیرد).

انواع کلید های هوایی زیمنس

کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) در سه سایز و هر سایز از انواع مختلفی بهره می برند که بسته به نوع ولتاژ آن به دو دسته AC و DC تقسیم بندی می شوند. از مهمترین و پر کاربرد ترین کلید های هوایی زیمنس که استفاده میگردد دو خانواده 3WA , 3WL را می توان نام برد که می توانید مهمترین کد های فنی موجود کلید های سری 3WL زیمنس را در صفحه لیست قیمت کلید هوایی زیمنس شرکت پناپ مشاهده و انتخاب نمایید .

از انواع دیگر تقسیم بندی کلید های هوایی زیمنس میتوان به نوع تقسیم بندی بر اساس آمپر آن ها اشاره کرد که از 630 تا 6300 آمپر دسته بندی و ارائه میگردند.

کلیدهای هوایی زیمنس به صورت سه پل و چهار پل ساخته می شوند که نوع سه پل دارای سه ورودی برای فاز و نوع چهار پل علاوه بر ورودی های سه فاز، دارای ترمینال نول نیز می باشد. این کلیدها دارای دو قسمت قدرت و الکترونیک هستند؛ که در قسمت الکترونیکی آن ساختار میکرو پروسسوری به کار رفته و دارای تنظیمات و ساختار بسیار دقیقی می باشد.

همچنین کلید های هوایی زیمنس به دو صورت فیکس و کشویی تولید گردیده و میتوان براساس نیاز آنها را تهیه کرد.

images 1670485944 - هرآنچه باید در مورد کلید هوایی زیمنس بدانید -

یکی دیگر از انواع تقسیم بندی کلید های هوایی 3WL دسته بندی بر اساس قدرت قطع آن ها یا Icu می باشد و این پارامتر در سایز های مختلف کلید های ACB زیمنس نیز متفاوت می باشد (حداقل از 55 کیلو آمپر تا 150 کیلوآمپر) ،که می توانید آن ها را به طور کامل در جدول زیر مشاهده نمایید.

اجزای تشکیل دهنده کلید های هوایی زیمنس

در کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) تجهیزات فراوانی (از قبیل : رله شنت ، رله آندر ولتاژ ، موتور ، کنتاکت کمکی و…. ) به کار رفته است که می توانید آن ها را به طور کامل در تصویر زیر مشاهده کنید. ما در این جا به معرفی برخی ازین تجهیزات پرداخته که در بروز رسانی های بعدی کامل تر خواهد شد.

از مهمترین این تجهیزات به کار رفته میتوان به  عناوین زیر اشاره کرد

واحد اندازه گیری و حفاظت الکترونیکی (Electronic Trip UNIT)

اکثر کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) به منظور بهبود عملکرد اندازه گیری پارامتر های مهم و حفاظت دارای واحد مشخصی هستند. به مجموعه ای که کار حفاظت را هم به شکل نمونه برداری و هم اعمال فرمان قطع (TRIP) انجام می دهد واحد الکترونیکی تریپ (Electronic Trip UNIT) یا به اختصار (ETU) می گویند که بسته به نوع و مشخصات کلید این واحد های تریپ دارای تنوع و ویژگی های متنوعی هستند.

از جمله حفاظت های الکترونیکی که در بریکر هوایی زیمنس استفاده می شود در زیر بصورت کامل به آن ها اشاره شده است که هر کدام را با علامت اختصاری خاصی در کد فنی نشان می دهند و دارای حفاظت های خاصی بوده و قابل تنظیم می باشند.

رله آندر ولتاژ ( Undervoltage release )

رله آندر ولتاژ رله ای است اتوماتیک که با نصب بر روی کلید زمانی که ولتاژ عبوری از دو سر سیم پیچ رله به پایین تر از یک مقدار از پیش تعیین شده برسد (معمولاً بین 35 تا 70 درصد ولتاژ نامی ) بریکر را بصورت خودکار قطع می کند. بنابراین رله های آندر ولتاژ از مدارها در برابر افت ولتاژ محافظت می کنند.این رله ها را بصورت اختصار با UVR نشان می دهند که مخفف عبارت Under Voltage Relay می باشد. تغذیه این رله ها از خارج از کلید تامین میگردد.

این رله ها در ابتدا برای استفاده در معادن ذغال سنگ طراحی شده بود اما اکنون کاربرد گسترده ای در همه صنایع دارد.

رله شنت تریپ ( Shunt Release )

رله شنت تریپ به عنوان یک تجهیز جانبی برای کنترل از راه دور در انواع کلید های هوایی بکار می رود. سیم پیچ الکترومغناطیسی آن به طور موازی با سمت منبع تغذیه کلید اتوماتیک متصل است، و زمانیکه رله توسط یک ولتاژ خارجی تحریک شود به طور خودکار کلید هوایی را قطع می کند. این تجهیز (Shunt trip) در داخل کلید  ACBنصب می شود.

قفل دستگاه ( Locking device )

کاربر این تجهیز در کلید های هوایی زیمنس بدین منظور است که عملکرد کلی کلید هوایی را قفل کند تا از قطع یا وصل شدن کلید هوایی توسط خطای انسانی جلوگیری کند.

مکانیزم موتور ( Motorized mechanism )

مکانیزم موتور زمانی در کلید های هوایی زیمنس مورد استفاده قرار میگیرد که فنر کلید هوایی از حالت شارژ ( Charged ) به حالت تخلیه ( Discharge ) تغییر وضعیت داده است و برای وصل مجدد کلید هوایی زیمنس نیازمند شارژ فنر داریم در اینجا مکانیزم موتور وارد عمل شده و فنر را شارژ می کند.ولتاژ کاری آن بسته به ولتاژ تغذیه پیش بینی شده از 24 تا 220 ولت قابل انتخاب است.

کنتاکت های کمکی

کنتاکت های کمکی در کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) که در الکتروشایلی تامین میگردد. در داخل کلید مطابق عکس قرار گرفته اند و خروجی آن ها در بالای کلید قرار دارد و میتوان از آن ها استفاده کرد این کنتاکت ها هم به صورت باز (NO ) و هم به صورت بسته ( NC ) موجود هستند که با قطع یا وصل شدن کلید هوایی ( ACB ) زیمنس آن ها نیز قطع و وصل میشوند. از مهمترین کاربر های این تیغه ها میتوان به مانیتور کردن و فیدبک شرایط کلید هوایی اشاره کرد . یکی دیگر از کاربرد های مهم این تیغه ها ایجاد اینترلاکینگ (Interlocking ) است که با ایجاد شرایط قید و دستور میتوان به کلید دستوراتی را اعمال کرد که قطع و یا وصل شود.

دستگیره کشویی ( Withdrawable unit )

دستگیره یا هندل کشویی تجهیزی است که فقط در کلید های هوایی کشویی وجود دارد و کاربرد آن این است زمانی که نیاز داریم تا کلید هوایی را از کشو و قاب آن خارج یا به آن وارد کنیم با چرخش دستگیره کلید از محفظه قاب قابل جابجایی است.

دستگیره هندل شارژ

مکانیزم دستگیره هندل شارژ در مواقعی در کلید های هوایی زیمنس مورد استفاده قرار میگیرد که فنر کلید هوایی از حالت شارژ ( Charged ) به حالت تخلیه ( Discharge ) تغییر وضعیت داده است و برای وصل مجدد کلید هوایی زیمنس نیاز به شارژ فنر داریم ، در اینجا از مکانیزم دستگیره هندل شارژ استفاده می کنیم و فنر را به حالت شارژ می بریم.

کلید های قطع و وصل ( ON & OFF )

این کلید ها در مواقعی که میخواهیم عمل قطع و وصل کلید هوایی را به طور مستقیم از روی خود کلید هوایی انجام دهیم مورد استفاده قرار میگیرد .

نشانگر شارژ یا دشارژ دستگاه

این پلاک وضعیت شارژ ( Charged ) یا تخلیه ( Discharge ) فنر را به کاربر نشان می دهد.

ماژول های ارتباط شبکه

در کلید های هوایی زیمنس یکسری ماژول های ارتباطی شبکه وجود دارد که از آن ها برای ارتباط کلید هوایی ( ACB ) زیمنس با دیگر وسایل ارتباطی استفاده میشود البته برای این ارتباط نیازمند ماژول ها و قطعات ارتباطی دیگری نیز هستیم .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.