پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مهمترین وظیفه آموزش و پرورش شامل چه مواردی است؟
    21 آذر 1401 - 16:25
    شناسه : 213086
    2

    با پیشرفت تکنولوژی روش های زیادی جهت آموزش روش های مفید در تدریس ابداع شده است. یکی از روش های یادگیری استفاده از سایت های اینترنتی و بهره بردن از تجربیات سایرین می باشد. معلم شو یک سایت معتبر اینترنتی است که توسط چند معلم دلسوز راه اندازی شده است.

    پ
    پ

    مهمترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم، تربیت و تلاش برای ارتقا و رشد فکری دانش آموز می باشد. مدرسه پس از خانواده مهمترین نهاد تربیتی در جوامع امروزی محسوب می شود. امروزه به دلیل اینکه کودکان و نوجوانان بخش زیادی از وقت خود را در مدرسه می گذرانند نیاز است که از آموزش صحیح برخوردار شوند. تدوین روش های مفید و کاربردی آموزشی بر عهده آموزش و پرورش می باشد. همانگونه که از نام این نهاد بر می آید وظیفه آن آموزش به کودک و در کنار آن پرورش وی می باشد. آموزش و پرورش کودک باید به نحوی باشد که او را در آینده تبدیل به یک فرد مفید کند.

    با پیشرفت تکنولوژی روش های زیادی جهت آموزش روش های مفید در تدریس ابداع شده است. یکی از روش های یادگیری استفاده از سایت های اینترنتی و بهره بردن از تجربیات سایرین می باشد. معلم شو یک سایت معتبر اینترنتی است که توسط چند معلم دلسوز راه اندازی شده است. معلمان می توانند با ورود به این سایت اطلاعات لازم در رابطه با وظایف یک معلم هوشمند و روش های مفید در تدریس دروس را بیاموزند. در این ادامه برخی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش را با هم بررسی می کنیم.

    معلم شو

    بررسی مهمترین وظایف آموزش و پرورش

    مهمترین وظیفه آموزش و پرورش آموزش و ارتقا رشد فکری کودک است. درست است که مدرسه محلی برای یادگیری درس و باسواد شدن می باشد اما کودک باید در مدرسه فعالیت های دیگری هم داشته باشد. برخی از فعالیت ها می تواند منجر به کشف استعداد کودک شود. فعالیت هایی از قبیل آموزش انواع ورزش در زنگ ورزش و افزایش ساعات ورزشی، نقاشی، موسیقی، نمایش و … نیز باید در برنامه درسی مدارس باشد، چرا که علاوه بر اینکه کودک را به مدرسه علاقه مند می کند می تواند در رشد و شکوفایی استعدادهای وی نیز موثر باشد. مدرسه خوب مدرسه ای است که کودک علاوه بر باسواد شدن در آن احساس آرامش کند، آن را خانه دوم خود بداند و بتواند در آن به طور صحیح رشد کند. در ادامه برخی دیگر از موارد مرتبط با آموزش و پرورش را بررسی می کنیم. این موارد می تواند جزء مهمترین وظیفه آموزش و پرورش باشد.

    گسترش شخصیت کودک

    مهمترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم صحیح کودک است. ممکن است کودک در خانواده ای متولد شود که آموزش های صحیحی نبیند. مثلا خانواده ای پرتنش داشته باشد و در آن همیشه دعوا و درگیری باشد. قطعا کودکی که در چنین خانواده ای پرورش می یابد شخصیت متزلزلی خواهد داشت. اگر کودک در مدرسه ای باشد که به وی امنیت و آرامش دهد، او را با فرهنگ بار آورد و آنچه را که یک فرد سالم و مفید نیاز دارد به او بیاموزد. قطعا تاثیر فضای خانواده در وی کمتر خواهد بود. کودک باید متناسب با فرهنگ جامعه خویش پرورش یابد نه جدای از آن. چرا که قرار است در آن جامعه زندگی کند. برنامه های آموزشی آموزش و پرورش برای مدارس فقط شامل طرح درس یا چگونگی روش تدریس نیست، بلکه باید شامل تمامی جنبه های تربیتی باشد.

    سایت معلم شو

    توسعه ارزش های اخلاقی و مدنی

    مهمترین وظیفه آموزش و پرورش تربیت کودک است. متاسفانه آموزش و پرورش این مورد را بسیار کم مورد توجه قرار داده است. تنها وظیفه ای که یک معلم در مدارس ایران دارد این است که به کلاس می آید و درس می دهد و می رود. در حالی که کودک در حال یادگیری است و از اخلاق و رفتار دیگران می آموزد. یکی از افرادی که دانش آموز بیشترین تاثیر را از وی می گیرد معلم است. آموزش و پرورش باید یک سری دوره های آموزشی برای معلمان داشته باشد و آن ها را جهت آموزش های اخلاقی به دانش آموز آموزش بدهد. مثلا معلم در حین تدریس به گونه ای درس بدهد که هم وقت کلاس تلف نشود و هم نکات اخلاقی را بیان کند.

    درست است که در کلیه مدارس از یک مقطعی به بعد درسی به نام پرورشی وجود دارد. اما پرورش کودک وظیفه تمام معلمان وی و در تمام مقاطع خصوصا مقاطع پایین تر می باشد. کودک از همان ابتدا باید با ارزش های انسانی، سعه صدر، کمک به دیگران و انجام روابط صحیح اجتماعی آشنا شود. دروس پرورشی که در مدارس تدریس می شود صرفا جهت وقت گذرانی برای دانش آموز نباشد. دانش آموز باید در این کلاس با ارزش های دینی، اخلاقی و فرهنگی جامعه آشنا شود و منجر به پرورش شخصیت وی گردد.

    آموزش فرهنگی

    مهمترین وظیفه آموزش و پرورش در بخش فرهنگی انتقال دانش، انتقال معلومات و تربیت دانش آموز است. کشور ما یک کشور اسلامی است. آموزش ها هم باید بر اساس فرهنگ اسلامی باشد. اسلام به ادب، علم و افزایش آگاهی اهمیت بسیاری می دهد و آیات قرآنی و احادیث مختلفی در رابطه با روابط اجتماعی دارد. آموزش در مدارس باید به گونه ای باشد که علاوه بر دروسی که برای دانش آموز تدوین شده با تحقیق در رابطه با مسائل مختلف مانند: روش هایی که برای ورود به زندگی اجتماعی و اقتصادی در آینده نیاز است آشنا شود. کودک باید بیاموزد زمانی که مشکلی در جامعه برای وی به وجود آمد، چگونه با آن برخورد کند و چگونه از خرد خویش جهت حل آن کمک بگیرد، تا هم نظم جامعه به هم نخورد و هم خودش دچار ضرر و آسیب نشود.

    مجله معلم شو

    آموزش رسانه ای

    مهمترین وظیفه آموزش و پرورش در بخش رسانه آموزش روش های استفاده از رسانه های مختلف اجتماعی است. امروزه هر کودکی را که می بینیم یک گوشی در دست دارد. این مورد از دوران کرونا به بهانه کلاس های مجازی بسیار بیشتر شد. رسانه های اجتماعی به دلیل اینکه به اینترنت متصل می شوند، می توانند هر موضوعی را که دیگران به اشتراک گذاشته اند نمایش دهند. کودک باید بیاموزد که چه میزان و در چه جاهایی از این بستر می تواند حضور داشته باشد و از آن استفاده کند. علاوه بر این آموزش و پرورش باید از تمامی رسانه ها برای آموزش استفاده نماید. و از آن جهت ارتباط با دانش آموز استفاده نماید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.