×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر

images 1670795383 - قبل از خرید قلاویز به چه نکاتی باید توجه کرد؟ -

قلاویز یا بُرقو ابزاری دندانه‌دار و استوانه‌ای شکل است که برای ایجاد سوراخ یا گشادتر کردن سوراخ‌های از پیش ایجاد شده به کار می‌رود. قلاویز‌ها معمولاً در صنایع فلزی و مته کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس این ابزار اغلب از HSS (فولاد تیزبُر) ساخته می‌شود. به طور معمول بدنه‌ی قلاویز‌ها دارای چهار ردیف دندانه‌ و چهار ردیف شیار روی محور اصلی است. این مطلب راهنمای خرید قلاویز محسوب می‌شود و در بخش‌های مختلف آن نگاهی اجمالی به قلاویز کاری، انواع قلاویز و نکات مهم در هنگام خرید قلاویز پرداخته‌ایم.

قلاویز کاری به زبان ساده

قلاویز کاری در واقع به عمل ایجاد رزوه در داخل سوراخ‌های ایجاد شده بر روی قطعات فلزی گفته می‌شود. قلاویز کاری به دو شکل دستی و ماشینی صورت می‌گیرد و رزوه‌های با ابعاد دقیق در داخل سوراخ ایجاد می‌کند. هدف از ایجاد چنین رزوه‌هایی از طریق قلاویز کاری، اتصال موقت دو یا چند قطعه بواسطه‌ی پیچ و مهره است.

قلاویز چیست؟

قلاویز ابزاری برشی-دورانی است که معمولاً به شکل مخروط یا استوانه ساخته می‌شود. از قلاویز در مته کاری و تمیز و منظم کردن سوراخ‌های ایجاد شده و تراش کاری سطوح داخلی در صنایعی که با انواع فلز سر و کار دارند، استفاده می‌شود.

images 1670795948 - قبل از خرید قلاویز به چه نکاتی باید توجه کرد؟ -

انواع قلاویز

همانطور که گفته شد، قلاویزها از نظر نوع کاربری به دو گروه دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند. همچنین قلاویزها از نظر شکل ظاهری دارای اشکالی همچون قلاویز زبانه دار، قلاویز کوتاه، قلاویز مخروطی و قلاویز پله‌ای می‌باشند. گفتنی است قلاویزهای دستی معمولاً به صورت مجموعه‌های سه تایی که شامل قلاویز پیشرو، قلاویز میان رو و قلاویز پس رو (تکمیلی) هستند، تولید و عرضه می‌شوند.

راهنمای خرید قلاویز

در حال حاضر برترین شرکت‌های تولید کننده‌ی انواع قلاویز و حدیده در کشورهایی همچون ایالات متحده‌ی آمریکا، آلمان، ایتالیا، چین، هنگ کنگ و ترکیه قرار دارند. از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ی قلاویز می‌توان به نام‌هایی مانند: Mitutoyo، Bejing Worldia Diamond Tools، Aloktools، ولکل، هوگندا و ادولان و اینان اشاره نمود.

امروزه در ایران سایت‌های ابزار فروشی بسیاری مشغول به کار هستند که می‌توانید خرید آنلاین قلاویز را از طریق مراجعه به اینگونه فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهید. در نظر داشته باشید که با خرید اینترنتی قلاویز می‌توانید از مزایایی مانند تنوع بیشتر محصولات و دریافت اطلاعات کامل‌تر بهره‌مند شوید. برای مشاهده انواع قلاویز ماشینی روی این لینک کلیک کنید.

نکات مهم در خرید قلاویز

در خرید قلاویز علاوه بر توجه به برند تولید کننده، می‌بایست به مواردی مانند راست‌گرد یا چپ‌گرد بودن قلاویز، استانداردهای کاربری قلاویز، نوع کاربری و نوک تیز یا تخت بودن قلاویز و جنس تیغه قلاویز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قلاویز چپ‌گرد و راست‌گرد

قلاویز‌های دارای دو مدل چپ‌گرد و راست‌گرد می‌باشند که منظور از آن، جهت ایجاد رزوه است. مدل قلاویز با انواع پیچ، رابطه‌ای عکس دارد؛ به این معنی که برای پیچ‌های چپ‌گرد از قلاویز راست‌گرد و برای پیچ‌های راست‌گرد از قلاویز چپ‌گرد استفاده می‌شود.

انواع قلاویزها از نظر استانداردهای کاربری

به منظور تشخیص قلاویز مناسب برای هر کاری و انتخاب قلاویز با قطر استاندارد، از سیستم یکای بین المللی یا سیستم متریک استفاده می‌شود. ابعاد قلاویزها معمولاً با حرف انگلیسی M و یک عدد نشان داده می‌شود که به معنی قطر پیچ بر حسب میلی‌متر است. قلاویزها به طور معمول در ابعاد M1 تا M100 تولید و عرضه می‌شوند.

حالت نوک تیز یا تخت بودن قلاویز

سر قلاویزها یا به صورت نوک تیز یا به صورت تخت ساخته می‌شوند. از قلاویز نوک تیز به منظور ایجاد سوراخ یا کار بر روی سوراخ‌های دو طرفه (دو طرف باز) استفاده می‌شود؛ در حالی که قلاویز‌های سر تخت برای سوراخ‌های یک طرفه (سوراخ کور) مناسب می‌باشند.

تیغه قلاویز

منظور از تیغه‌ی قلاویز قسمت فوقانی محور قلاویز است که دارای دندانه می‌باشد و عمل رزوه و دنده زنی بوسیله‌ی آن صورت می‌گیرد.

سخن آخر

قلاویز ابزاری برای ایجاد سوراخ، رزوه و گشاد کردن سوراخ‌های از پیش ایجاد شده روی قطعات فلزی است. جنس قلاویزها معمولاً از فولاد تیزبر یا HSS می‌باشد. منظور از قلاویز کاری همان ایجاد رزوه داخل سوراخ می‌باشد تا بتوان اتصالات موقت ایجاد نمود.

قلاویز از نظر ظاهری دارای اشکال مخروطی، استوانه‌ای و پله‌ای است. از نظر نوع کاربری نیز، قلاویزها به دو گروه ماشینی و دستی تقسیم بندی می‌شوند. قلاویزها همچنین دارای انواع راست‌گرد و چپ‌گرد هستند. در حال حاضر قلاویزهای تولید شده توسط برندهای معتبری همچون هونگدا، اینان، ادولان و… را می‌توانید از طریق سایت‌های فروشگاهی داخل کشور سفارش دهید.

خرید اینترنتی قلاویز این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا طیف وسیعی از محصولات را با جزئیات کامل‌تری بررسی و انتخاب نمایید. برای خرید آنلاین قلاویز کافی است عبارت مربوطه را در موتورهای جست‌وجو سرچ کنید تا لیستی از ابزار فروشی‌های اینترنتی را به دست آورید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.