×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

images 1672062677 - سریع‌ترین روش حمل‌ونقل؛ ارسال بار هوایی - بازرگانی

یکی از روش‌های محبوب در حمل‌ونقل، برای دو کشوری که مرز زمینی مشترکی با هم ندارند روش حمل‌ونقل هوایی است. همچنین اگر یکی از این دو کشور به دریا یا آب‌های آزاد، راه نداشته باشند، یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای انتقال کالای مستقیم حمل‌ونقل هوایی است. به‌طورکلی انتقال محموله از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر جهان از طریق هواپیما را حمل‌ونقل هوایی گویند؛ اما توجه داشته باشید که به طور معمول هواپیمای باربری نسبت به هواپیمای مسافربری متفاوت است. یعنی میزان پهنای هواپیمای باربری نسبت به هواپیمای مسافربری عریض‌تر، تعداد چرخ‌ها بیشتر و درب‌های ورود خروج آن هم بزرگ‌تر است به همین جهت در هنگام فرود پایدارتر است.

انواع حمل‌ونقل هوایی

در واقع بر اساس سه فاکتور مهم حجم کالا، زمان تحویل و قیمت نوع حمل‌ونقل هوایی تعیین می‌شود. هیچ‌کدام از این فاکتورها نسبت به یکدیگر برتری ندارند اما بسته به نیاز صاحبان کالا و افراد، تأثیرات متفاوتی دارند.

۱.      پرواز چارتر

چارتر به معنی دربست کردن است. این پرواز غالباً برای مسیرهای پرتردد کاربرد دارد تا امکان رزرو بلیت در هر زمان مسیر باشد. در بحث چارتر سه گروه درگیر هستند:

  1. آژانس هواپیمایی
  2. شرکت باربری چارتر‌کننده
  3. صاحبان بار یا مسافران خریدار بلیط‌های هواپیمای چارتر

پرواز چارتر هم برای جابه‌جایی بار و هم برای حمل‌ونقل مسافران عادی صورت می‌گیرد و در این موضوع محدودیت خاصی ندارد. این روش به‌غیراز قیمت پایینش مزایای بسیاری دارد. از مهم‌ترین مزایایی روش چارتر عبارت‌اند از:

  • مسیر کوتاه نسبت به سایر انواع روش حمل‌ونقل هوایی
  • امکان روز مدت‌دار
  • امکان روز گروهی
  • دربست اجاره‌کردن هواپیما برای مدت مشخص
  • کاهش در مصرف هزینه‌ها

۲.      پرواز سیستمی

پرواز سیستمی با پرواز چارتر در هزینه‌ی بلیت، برنامه پرواز و تعداد بلیت خریداری‌شده متفاوت است. پرداخت هزینه بلیت در پرواز چارتر نسبت به پرواز سیستمی کم‌تر است، در پرواز سیستمی برنامه‌ی سفرتان مشخص‌شده است و امکان ایجاد تغییر در ساعت بلیت و دربست کردن پرواز وجود ندارد. اما در پرواز چارتر امکان دربست کردن و تغییر ساعت بلیت پرواز وجود دارد. نکته قابل‌توجه این است که از این پرواز تنها می‌توان برای حمل‌ونقل مسافر استفاده کرد.

۳.      پرواز بازرگانی (مخصوص حمل کالا)

یکی از انواع روش‌های حمل‌ونقل محموله پرواز بازرگانی است. پرواز بازرگانی به دو روش فریت و کارگو انجام می‌شود که روش کارگو از لحاظ هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر از فریت بار مثلا فریت بار به کانادا است. زیرا در این روش کالا به‌صورت کلی حمل می‌شود و افراد می‌توانند محموله‌های خود را به همراه سایر مرسولات به مقصد ارسال کنند. این روش مطابق با استاندارهای ایمنی توسط هواپیماهای مخصوص باربری انجام می‌شود.

انواع حمل‌ونقل هوایی از نظر حق مالکیت

برخی از افرادی که توانایی خرید وسایل حمل‌ونقل هوایی را دارند  آن را به افراد دیگر اجاره می‌دهند تا پروازهای شخصی خود را انجام دهند. این روش امروزه بین کشورهای ثروتمند یا بین تجّاری که تجارت‌های کلانی دارند بسیار رواج دارند، مانند:

۱.      فریت بار

یکی از روش‌های حمل‌ و نقل هوایی، فریت بار مسافری است. پرواز فریت فقط در یک حجم محدود از بار تعریف می­شود. به‌عنوان‌مثال اگر قصد دارید وسایل شخصی خود را از یک کشور به کشور دیگر منتقل کنید بدون شک این روش بسیار مناسب است؛ اما باید در نظر داشته باشید که این روش فقط برای مسافران است. اگر تاجر هستید و قصد دارید که کالاهایی انبوه را از طریق یکی از انواع روش‌های حمل‌ونقل هوایی جابه‌جا کنید، انتخاب روش کارگو مناسب است.

۲.      کارگو

حمل‌ونقل کارگو یکی از روش‌های انتقال است که در بین تجار بسیار مرسوم است. این روش حمل‌ونقل حجم نامحدودی از بارها را جابه‌جا می‌کند. لازم به ذکر است که خدمات کارگو شامل تمامی کالاها نمی‌شود به این منظور که برخی از کالاها را به‌طورکلی نمی‌توان با هواپیما جابه‌جا کرد. برای مثال حمل کالای خطرناک، اسلحه و حیوانات زنده از این موارد هستند؛ لذا برای جابه‌جایی آنها نیاز به دریافت مجوزهای بسیاری است.

۳.      حمل هوایی سریع‌السیر

این روش حمل‌ و نقل هوایی برای تحویل در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت در هر جای جهان امکان‌پذیر است. حمل‌ونقل سریع‌السیر در واقع نوعی دسته‌بندی روش‌های حمل‌ونقل از نظر زمانی است. این سرویس برای بسته‌هایی با وزن ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم مناسب است. با استفاده از این روش مرسولات در کمترین زمان ممکن از محل فرستنده دریافت و توسط سرویس پست اکسپرس به درب محل گیرنده تحویل داده می‌شود.

مزایایی حمل‌ونقل هوایی

سرعت: تحویل بار در کوتاه‌ترین زمان

ظرفیت بارگیری: امکان جابه‌جایی کالاهای متعدد در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ

مرزها: موانع فیزیکی یا گمرکی کمتر

دسترسی: امکان دسترسی به مکان‌های دور از دسترس

بارهای خاص و خطرناک: ارسال کالاهای فاسدشدنی، شکستنی و باارزش

امنیت: بالابودن ایمنی این روش

درجه حرارت: درنظرگیری دمای خاص برای حمل بسیاری از کالاها

معایب حمل‌ونقل هوایی

هزینه بالا: گران‌تر از سایر روش‌های حمل‌ونقل

آب‌وهوا: تأخیر در ارسال کالا به دلیل شرایط آب‌وهوایی

محدودیت‌های قانونی: قوانین خاص برای حمل‌ونقل کالا در کشورهای مقصد

محدودیت در حمل بار: گرفتن مجوز و گذراندن تشریفات اداری

سخن پایانی

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در زمینه انواع حمل‌ونقل هوایی دریافتیم روش‌های متنوعی برای حمل‌ونقل مسافران و کالاها وجود دارد. اگر قصد جابه‌جایی محموله‌های خود با این روش‌ها را دارید می‌توانید با شرکت بازرگانی همراه دژ تماس بگیرید تا در مورد جزئیات آن باخبر شوید. این شرکت حمل‌ونقل مطمئنی را برای شما انجام خواهد داد و فقط کافی است که هزینه بار را طبق وزن و روش انتخابی آن پرداخت کنید.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.