شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • قرص کلسیم کربنات برای چی خوبه
    07 دی 1401 - 11:59
    شناسه : 214055
    1

     قرص کلسیم کربنات یکی از مکمل های غذایی است که برای افزایش سطح کلسیم در بدن توصیه می شود. این قرص با و بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه است. افراد بزرگسال به طور متوسط به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. این مقدار برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 71 سال به 1200 میلی گرم در روز افزایش می یابد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که قرص کلسیم کربنات برای چی خوبه؟ تا پایان همراه ما باشید.

    پ
    پ

    images 1672210749 - قرص کلسیم کربنات برای چی خوبه -

    کلسیم کربنات چیست؟

    کلسیم یک ماده معدنی مهم است که در لبنیات، ماهی قزل آلا، دانه ها و آجیل ها به ویژه بادام درختی یافت می شود. کلسیم برای بسیاری از عملکردهای طبیعی بدن مانند اعصاب، سلول ها، ماهیچه ها و خصوصا تشکیل و نگهداری استخوان ها ضروری است. اگر سطح کلسیم خون به مقدار مناسب نباشد بدن کلسیم لازم را از ذخایر استخوانی جذب می کند که ضعف و تحلیل استخوان ها را در پی خواهد داشت.

    قرص کلسیم کربنات برای افرادی که کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند توصیه می شود. همچنین پزشکان در مبتلایان به پوکی استخوان، راشیتیسم و هیپوپاراتیروئیدیسم تجویز می کنند. خانم های باردار، شیرده و یائسه از دیگر مصرف کنندگان قرص کلسیم کربنات هستند. درمان بیماری های ناشی از ترشح زیاد اسید معده نیز از دلایل مصرف قرص کلسیم کربنات به شمار می آید.

    تفاوت قرص کلسیم کربنات با سایر انواع کلسیم

    در ابتدا شاید سوال شود که کلسیم کربنات چه فرقی با دیگر قرص های کلسیم متداول دارد؟ انواع کلسیم موجود شامل کربنات، سیترات، استات، لاکتات و… است که در فرمولاسیون مکمل های کلسیم یکی از آنها به کار می رود.

    به طور معمول کلسیم کربنات و کلسیم سیترات رایج ترین انواعی هستند که در ترکیبات قرص کلسیم مشاهده می شوند. ویژگی های کلید قرص کلسیم کربنات عبارتند از:

    • قرص کلسیم کربنات ارزان ترین نوع مکمل کلسیم است.
    • بیشترین مقدار کلسیم المنتال را به میزان 40 درصد دارا می باشد.

    تنها نقص کلسیم کربنات به دلیل ماهیت شیمیایی پایه قلیایی دارد که سریع جذب معده نمی شود اما در صورت مصرف همراه با غذا برطرف می شود.

    images 1672210783 - قرص کلسیم کربنات برای چی خوبه -

    فواید کلسیم کربنات

    متخصصان بر این باورند کلسیم کربنات دارای طیف گسترده ای از مزایا برای سلامتی است. 6 مورد از برجسته ترین فواید کلسیم کربنات عبارتند از:

    1. سلامت استخوان ها

    مصرف کلسیم برای رشد استخوان ها از سنین کودکی آغاز می شود و برای حفظ توده استخوان ها تا پایان عمر ضروری است. عدم دریافت کلسیم کافی موجب نازکی، شکنندگی و شکستگی استخوان ها می شود. ضعف استخوان ها خود منجر به پوکی استخوان یا همان کاهش تراکم استخوانی می شود.

    جمعیت زنان بیش تر از مردان در معرض پوکی استخوان قرار دارند. افراد مبتلا به پوکی استخوان در صورت زمین خوردن با عوارض جدی رو به رو هستند. بنابراین مصرف کلسیم در تمام دوران زندگی اهمیت دارد.

    2. تقویت دندان ها

    کلسیم برای رشد و حفظ استخوان های فک و دندان های سالم حیاتی است. در دوران کودکی کلسیم در تعامل با فسفر استحکام دندان ها را تقویت می کند. کلسیم بخشی از مینای دندان است که دندان ها را در مقابل باکتری ها و عوامل آسیب زای سلامت دهان و دندان محافظت می کند.

    3. حفظ وزن متعادل

    برخی از مطالعات نشان می دهد کمبود کلسیم در کودکان و بزرگسالان آنها را بیشتر در معرض افزایش وزن قرار می دهد. کلسیم ارتباط مستقیم با کاهش وزن ندارد اما در حفظ متابولیسم سالمی که برای حفظ وزن سالم لازم است نقش دارد.

    4. بهبود خواب

    اکثر افراد از مزایای کلسیم برای استخوان ها و دندان ها اطلاع دارند، اما بهتر است بدانید کلسیم برای خواب نیز مفید است. کلسیم به تولید ملاتونین، هورمونی که به ما کمک می کند به خواب برویم کمک می کند. مطالعات جدید نشان می دهد سطوح پایین کلسیم منجر به اختلالات خواب می شود. افرادی که به مقدار مناسب کلسیم دریافت می کنند با مشکلات کمتری در خواب آرام و منظم رو به رو هستند.

    5. درمان علائم ناشی از اسید معده

    افزایش ترشح اسیده معده با علائمی مانند سوزش سر دل، ناراحتی معده یا سوء هاضمه همراه است. قرص کلسیم کربنات نوعی آنتی اسید محسوب می شود که به کاهش میزان اسید معده کمک می کند.

    6. کنترل سطح فسفات

    بالا رفتن سطح فسفات در خون یکی از عوارض خوب کار نکردن کلیه هاست. هنگامی که فسفات در خون انباشته می شود، ممکن است با کلسیم موجود در خون مخلوط شود و این ترکیب در دیواره رگ های خونی رسوب کرده و باعث آسیب می شود. همچنین باعث بروز خارش می شود و بر استحکام استخوان ها و مفاصل تأثیر می گذارد.

    قرص کلسیم کربنات از جذب فسفات در جریان خون جلوگیری می کند زیرا به فسفات موجود در محتوای رژیم غذایی متصل شده و از طریق مدفوع از بدن خارج می شود.

    images 1672210810 - قرص کلسیم کربنات برای چی خوبه -

    زمان و نحوه مصرف کلسیم کربنات

    قرص کلسیم را باید همراه غذا با آب فراوان میل کرد؛ بهتر است در وعده صبحانه یا ناهار باشد زیرا به جذب موثرتر کلسیم کمک می کند. همچنین در طول روز این فرصت برایمان فراهم است که بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیریم (پوست ویتامین D را که به جذب بیشتر کلسیم کمک می کند از طریق نور خورشید سنتز می کند). علاوه بر این، هنگام مصرف مکمل کلسیم، به تحرک بدنی نیاز داریم تا مقدار کلسیم دریافتی فرصت کافی برای انتقال به استخوان و اندام ها را داشته باشد.

    برای مشاهد انواع ویتامین دی بر روی قرص ویتامین d کلیک کنید.

    عوارض جانبی کلسیم کربنات

    قرص کلسیم در صورت مصرف دوز مجاز عوارض جانبی خاصی ندارد با این حال در برخی افراد از دست دادن اشتها، یبوست، حالت تهوع و استفراغ گزارش شده است. همچنین سطوح بالای کلسیم در ادرار از عوارض مصرف طولانی مدت یا دوز بالای کلسیم کربنات ناشی می شود.

    موارد منع مصرف کلسیم کربنات

    • حساسیت مفرط
    • سطح کلسیم بالا در ادرار
    • سنگ کلیه
    • سطوح پایین فسفات
    • سطح کلسیم بالا
    • مشکوک به سمیت دیگوکسین

    تداخل دارویی قرص کلسیم کربنات

    بهتر است قبل مصرف هر گونه مکمل با پزشک یا داروساز مشورت کنید. همچنین داروها و مکمل های دیگری را که مصرف می کنید به پزشک بگویید تا از تداخل دارویی احتمالی مطلع شوید.

    کلام آخر: دلایل زیادی وجود دارد که چرا کلسیم کربنات باید بخشی از رژیم غذایی سالم باشد. بدیهی است که ما می توانیم کلسیم کافی را بدون هیچ مشکلی با مصرف لبنیات تامین کنیم. با این حال برای بسیاری از ما کار به این سادگی نیست؛ در واقع بعضی افراد نمی توانند شیر، ماست و پنیر استفاده کنند. یکی از جایگزین های ساده مصرف قرص کلسیم است. صدها قرص کلسیم در داروخانه ها موجود است که می توان از بین آنها یکی را انتخاب کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.