×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

image 2023 01 04 210613755 - زمستان سخت اروپا با زمستان گرم تبدیل شد/ دلیل آن چیست؟ - زمستان سخت اروپا

یورونیوز نوشت: چند روز پس از سرمای مرگبار زمستانی در آمریکای شمالی که بیش از ۶۰ کشته برجای گذاشت، اروپا در حال پشت سر گذاشتن گرم‌ترین ژانویه خود است. درحالی‌که اقلیم‌شناسان حداقل برای هشت کشور اروپایی بالاترین دما در ماه ژانویه را ثبت کرده‌اند، ماکسیمیلیانو هِرِرا، اقلیم‌شناس که دماهای بسیار بالا و پایین را مطالعه می‌کند، داده‌هایی را از سراسر اروپا جمع‌آوری کرده است. یافته‌های وی نشان می‌دهد که کشورهای لهستان، دانمارک، هلند، لتونی، لیتوانی، بلاروس و جمهوری چک دمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.

دمای هوای ثبت شده در ورشو در ۱ ژانویه، ۴ درجه سانتیگراد بالاتر از رکورد قبلی آن در سال گذشته بود. در یکی از روستاهای لهستان به نام کوربیه‌لو، دماسنج‌ها دمای ۱۹ درجه سانتیگراد را ثبت کردند، دمایی که بیشتر در ماه مه تجربه می‌شود. این دما ۱۸ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سالانه دما (یک درجه سانتیگراد) در ماه ژانویه است.

  • شهر یاورنیک (Javorník) در جمهوری چک که معمولا در این وقت از سال دمایی حدود ۳ درجه سانتیگراد دارد؛ به دمای ۱۹.۶ درجه سانتیگراد رسیده است.
  • در آلمان، رکورد دما در حدود ۹۵۰ ایستگاه اندازه‌گیری در سراسر کشور بین روزهای ۳۱ دسامبر تا ۲ ژانویه شکسته شد.
  • جنوب فرانسه و شمال اسپانیا نیز با دمای ۲۵ درجه سانتیگراد در میان گرم‌ترین مناطق زمستانی قرار گرفتند. در بیلبائو اسپانیا، دمای هوا در سال نو میلادی برابر با میانگین آن در ماه جولای بود و بخش‌هایی از کاتالونیا از جمله بارسلون ملزم به اجرای محدودیت‌هایی در استفاده از آب هستند.
  • کمبود برف در رشته‌کوه‌های آلپ و آب‌شدن یخچال‌های طبیعی نیز منابع آبی اروپا را تهدید می‌کند.

این اقلیم‌شناس اروپایی با اشاره به موج شدید گرما در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ در بریتانیا به گاردین گفت: «ما می‌توانیم این رویداد را به‌عنوان حادترین رخداد تاریخی در اروپا در نظر بگیریم که قدرت آن در مقایسه با موج گرما در بریتانیا در منطقه‌ای بسیار بزرگ‌تر با وسعت ۱۵ کشور را دربرگرفته است.» وی «این پدیده را به‌عنوان نخستین پدیده‌ای در اروپا معرفی کرد که می‌تواند با تنش‌های هوایی تجربه شده در شمال آمریکا در سالی که گذشت مقایسه شود.»

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.