پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41436 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن چه تفاوتی دارد؟
    17 دی 1401 - 13:59
    شناسه : 214996
    0

    در دنیای امروزه، انرژی مهم‌ترین عنصر حیات است که با کنترل و استفاده بهینه از آن، می‌توان تغییرات عظیمی را به وجود آورد. اما راه‌های کنترل این انرژی کدام‌اند؟ به طور کلی انرژی را در دو حوضه ما انسان‌ها همواره کنترل می‌کنیم، یکی در محیط خانه و خانواده و دیگری در محیط کار مانند کارگاه، کارخانه، مغازه و یا اداره کارمان. در این محیط‌ها به سبب فعالیت ما انرژی نسبتا زیادی مصرف و آزاد می‌شود که با کنترل درست و بهینه از آن، می‌توانیم از هدر رفت سرمایه و دارایی‌هایمان جلوگیری کنیم.

    پ
    پ

    در دنیای امروزه، انرژی مهم‌ترین عنصر حیات است که با کنترل و استفاده بهینه از آن، می‌توان تغییرات عظیمی را به وجود آورد. اما راه‌های کنترل این انرژی کدام‌اند؟ به طور کلی انرژی را در دو حوضه ما انسان‌ها همواره کنترل می‌کنیم، یکی در محیط خانه و خانواده و دیگری در محیط کار مانند کارگاه، کارخانه، مغازه و یا اداره کارمان. در این محیط‌ها به سبب فعالیت ما انرژی نسبتا زیادی مصرف و آزاد می‌شود که با کنترل درست و بهینه از آن، می‌توانیم از هدر رفت سرمایه و دارایی‌هایمان جلوگیری کنیم. اما در این پست قصد داریم تا با یکدیگر به بررسی عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن چه تفاوتی دارد بپردازیم و سوالات برخی از عزیزان را در این زمینه پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

    به طور کلی منظور از عایق کاری چیست؟

    به ماده‌ای که برای جلوگیری از نفوذ، انتقال و ورود ماده یا انرژی در مرز بین دو محیط متفاوت قرار می‌گیرد عایق و به این فرآیند عایق‌کاری می‌گویند. در ادبیات صنعتی، وقتی عبارت «عایق‌کاری» به صورت تنها استفاده می‌شود، منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت است.

    images 1672946267 - عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن چه تفاوتی دارد؟ - عایق ساختمان

    اما اگر این کار به منظور دیگری انجام شود، پسوند مربوط را نیز به کار می‌برند. مانند: عایق‌کاری حرارتی یا عایق‌کاری صوتی درب

    عایق صنعتی چیست؟

    به عایق‌هایی که مانع اتلاف انرژی حرارتی می‌شوند عایق‌های صنعتی می‌گویند که انواع فراوانی دارند. با توجه به تاثیر چشم‌گیر آن‌ها در کاهش هزینه‌های عملیات و جلوگیری از اتلاف انرژی، استفاده از عایق‌های صنعتی توجیه اقتصادی نسبتا بالایی دارند. با وجود انواع مختلف و استفاده از عایق‌ها در بازار که هر کدام برای کاربرد خاصی توسعه یافته‌اند، علاوه بر محیط‌های صنعتی، در ساختمان‌های مسکونی نیز جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده می‌شوند. قبل از خرید محصول، کاملا درباره آن اطلاعات کسب کنید.

    انواع عایق‌های صنعتی

    استفاده از عایق‌ها به تنهایی راهکاری کافی برای جلوگیری از اتلاف انرژی نیست، اما تاثیر زیادی در به نتیجه رساندن آن دارد به همین علت با افزایش مقیاس فعالیت‌ها، هدر رفت انرژی، به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های توجه تبدیل شده است برای همین عایق‌های مختلفی برای جلوگیری از اتلاف انرژی تولید می‌شود. به طور کلی می‌توان عایق‌های صنعتی را در سه دسته قرار داد:

    عایق صوتی

    این نوع از عایق صنعتی برای حذف و عدم انتقال صوت استفاده می‌شود. و در آن فوم‌های صداگیر یا جذب کننده‌های صوت استفاده می‌کنند تا محیطی با آرامش نسبی را بتوانند ایجاد کنند.

    عایق حرارتی

    تنظیم درجه حرارت در محیط‌‌های مختلف از عوامل مهم برای ایجاد فضای آرامش بخش و راحت می‌باشد که در این مواقع از عایق حرارتی که مانع از ورود و خروج حرارت می‌شود استفاده می‌نماید.

    عایق رطوبتی

    نم و رطوبت یکی از دلایل خسارت به ساختمان و کاهش عمر آن می‌باشد برای کنترل رطوبت منزل از است عایق استفاده می‌شود زیرا جاذب رطوبت است و مانع انتقال رطوبت می‌شود.

    images 1672946372 - عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن چه تفاوتی دارد؟ - عایق ساختمان

    البته برخی از محصولات عایقی، همزمان در هر سه دسته قرار می‌گیرند. عایق‌هایی که از جنس پشم سنگ، فوم و یا پی‌وی‌سی باشند، خصوصیات این سه دسته را یک جا و همزمان هم دارند. در مقابل برخی از جنس‌های عایق نیز فقط در یک کاربرد خاص استفاده می‌شود مانند:

    • بتن لیکا که در استفاده برای عایق‌کاری صوتی کاربرد دارد.
    •  استفاده از ایزوگام‌ها هم فقط برای عایق‌کاری رطوبتی رایج است.
    • پشم شیشه که فقط برای استفاده از عایق‌ حرارتی استفاده می‌شود

    انواع عایق حرارتی یا عایق‌نسوز

    در شهرهای صنعتی، به علت آب و هوای خاص، معمولا استفاده از دستگاه‌های مختلف برای سرمایش یا گرمایش محیط، در تمام طول سال دیده می‌شود برای همین استفاده از عایق حرارتی، برای جلوگیری از هدررفت این انرژی، بسیار ضروری است.

    عایق‌های حرارتی صنعتی که به آن‌ها عایق نسوز نیز می‌گویند، انواع مختلفی دارند. استفاده از این نوع عایق‌های صوتی و عایق نسوز، می‌تواند تا ۶۰ درصد از هزینه‌های اتلاف انرژی را صرفه‌جویی کند. از معروف‌ترین انواع آن می‌توان به عایق حرارتی کوره صنعتی اشاره کرد.

    عایق سرامیکی 

    جنس این عایق‌ها، از اکسید آلومینیوم و سیلیس است. این عایق‌ها از انواع عایق‌ حرارتی دمای بالا می‌باشند که قابلیت تحمل دما را تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد دارد. با توجه به اشکال مختلف این عایق‌ها، استفاده از آن‌ها دارای کاربردهای مختلفی نیز می‌باشد.

    یکی از مهم‌ترین کاربردهای عایق سرامیکی، عایق کاری کوره‌های صنعتی ذوب فلزات است. جهت حفظ هزینه‌های ناشی از اتلاف انرژی در کوره‌های ذوب مقاطع فلزی و به خصوص آلیاژ‌های فولادی، از عایق سرامیکی بیشتر استفاده می‌شود چرا که در مقابل کمک بزرگشان، هزینه راه اندازی ناچیزی دارند.

    images 1672946460 - عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن چه تفاوتی دارد؟ - عایق ساختمان

    images 1672946460

    عایق نسوز سلولزی

    با توجه به اینکه برای ساخت این عایق‌ حرارتی سلولزی موادی مثل چوب، مقوا، کاغذ و دیگر مواد مشابه استفاده می‌شود ، احتمالا یکی از بهترین عناصر سازگار با محیط زیست هستند.

    در فرآیند تولید این دسته از عایق‌ها به حالت شل و سست هستند ولی مواد اولیه به طور کامل فشرده می‌شوند به طوری که هیچ اکسیژنی درون آن‌ها وجود ندارد همچنین از چسباننده‌های به شدت قوی استفاده می‌شود که باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر آتش‌سوزی تا حد بسیار زیادی خواهد شد. به ویژگی‌های عایق سلولزی یا عایق نسوز در ادامه اشاره خواهیم کرد:

    •  دوستدار طبیعت و محیط زیست به شمار می‌روند.
    •  این عایق‌ها امکان بازیافت و استفاده‌ی مجدد را نیز دارند.
    • عایق‌های سلولزی، از قدیمی‌ترین عایق‌های موجود در بازار هستند.
    • استفاده از عایق‌های سلولزی در جلوگیری از یخ زدن لوله‌ها رایج‌تر است.
    • با توجه به چگالی بالای عایق‌های سلولزی،از آن‌ها برای تولید عایق‌های صوتی نیز استفاده می‌شود.
    • با توجه به دانسیته(تراکم مقدار ماده نسبت به فضای اشغال شده)، مقاومت انواع عایق‌های سلولزی متفاوت است.

    از معایب این ماده عایق نسوز، می‌توان به حساسیت‌زایی آن برای برخی افراد اشاره کرد. جنس تشکیل‌دهنده‌ی این عایق‌های حرارتی، کاغذ روزنامه‌ها یکسان است و ممکن است برای برخی از افراد، ایجاد حساسیت کند.

    قیمت عایق حرارتی سلولزی

    اما قیمت عایق سلولز، بسیار مناسب است و می‌تواند به عنوان گزینه‌ای اقتصادی برای عایق‌کاری حرارتی مورد استفاده قرار بگیرد.

    عایق پشم سنگ

    عایق‌های پشم سنگ، یکی از کاربردی‌ترین عایق‌های موجود در بازار هستند. با توجه به بسته بودن منافذ این نوع از عایق‌ها، ضمن جلوگیری از رشد و نمو قارچ‌ها، از گسترش گازهای مضر گلخانه‌ای مانند CO2 نیز جلوگیری می‌کنند. عایق‌های پشم سنگ، ضرر کمتری در برخورد با دست انسان دارند و همچنین قابلیت بازیافت دارند. عایق‌های تولید شده از جنس پشم سنگ، به صورت پتو، لحاف و تخته در بازار کشور یافت می‌شوند. از این نوع عایق‌ها، در درزگیری کوره‌های صنعتی، لوله‌های انتقال سیالات، مخازن مایعات، دیگ بخار و … استفاده می‌شود.

    عایق نسوز حرارتی فایبرگلاس

    این نوع از عایق‌ها، یک نوع پوشش کامپوزیتی از الیاف پشم شیشه با مواد پلیمری می‌باشند. در تولید عایق‌های فایبر گلاس، از الیاف و رزین‌های طبیعی مخصوص استفاده می‌شود. با اینکه این نوع از عایق‌ها، عمر چندان بالایی ندارند، ولی استفاده از این دسته از عایق‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی و انتقال حرارت، کاربرد زیادی دارد. در حال حاضر فایبرگلاس پراستفاده‌ترین ماده بین انواع عایق حرارتی است.

    images 1672946769 - عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن چه تفاوتی دارد؟ - عایق ساختمان

    images 1672946769

    به دلیل شیوه‌ی ساخت، یعنی بافته شدن عالی و موثر رشته‌های شیشه، عایق‌های فایبرگلاس انتقال انرژی حرارتی را به حداقل می‌رسانند. استفاده از عایق‌های فایبر گلاس در سیلوهای سیمان، مخازن نگهداری مواد و مایعات مختلف رایج است. علاوه بر مقاومت بالای فایبر گلاس در برابر شعله و حرارت، از آن به عنوان عایق صوتی نیز می‌توان استفاده کرد.

    مقایسه عایق نسوز فایبرگلاس‌ها و عایق سنتی

    • مقاومت فایبرگلاس‌ها در برابر دما بسیار بیشتر از عایق ‌های سنتی  می‌باشد.
    •  امنیت عایق‌های فایبر گلاس در برابر اشیای تیز و برنده نسبتا بیشتر از مقاومت عایق‌های سنتی می‌باشد.
    • فایبر گلاس‌ها در برابر آب و رطوبت مقاوم‌اند و با نفوذ آب، از زیر کنده نمی‌شوند در حالی که عایق‌های سنتی در برابر آب چندان مقاوم نیستند.
    • ایراد اصلی فایبرگلاس خطر نگهداری آن است. از آنجا که فایبرگلاس از سیلیکون، پودر شیشه و قطعات کوچک شیشه ساخته شده است، اگر با تجهیزات ایمنی پوشانده نشود، می‌تواند باعث آسیب به چشم‌ها، ریه‌ها و حتی پوست شود.
    • با این وجود، هنگام استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، نصب فایبرگلاس بدون هیچ مشکلی انجام می‌گردد.  فایبر گلاس یک ماده عایق غیر قابل اشتعال یا به نوعی عایق نسوز است. برای همین در دسته‌ی عایق حرارتی نسوز قرار می‌گیرد. این ویژگی باعث شده تا بین انواع عایق حرارتی صنعتی، استفاده از عایق‌های فایبرگلاس، تبدیل به انتخاب اول شود.

    قیمت عایق حرارتی فایبر گلاس

    قیمت عایق فایبرگلاس هم نسبت به سایر انواع عایق حرارتی، ارزان است. اما برای نصب آن، باید به نکات ایمنی، توجه بسیار زیادی داشت و حتما از تجهیزاتی مانند محافظ چشم، ماسک و دستکش استفاده کرد.
    عایق حرارتی پنبه معدنی
    پشم معدنی، در واقع یک دسته از موادی است که برای ساخت عایق حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است از پشم معدنی برای اشاره به عایق فایبرگلاس استفاده شود. انواع عایق حرارتی که از بازالت هم ساخته شده‌اند، در این دسته قرار می‌گیرند.

    حتی برخی از عایق‌های حرارتی که از پشم فلزات ساخته شده‌اند، در دسته‌ی عایق‌های حرارتی پشم معدنی قرار می‌گیرند. حال تا اینجا با انواع عایق تقریبا یک آشنایی کلی پیدا کردیم، در ادامه به بررسی تفاوت عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن می‌پردازیم.

    عایق های نوین که در کارخانه تولید می شوند و دارای استاندارد و کیفیت مرغوب هستند، تاثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف انرژی،  افزایش طول عمر ساختمان ها، مقاوم سازی و سبک سازی ساختمان به اندازه تقریبا 70 کیلوگرم در هر متر مربع را دارد.

    تفاوت دقیق‌تر این موضوع زمانی مشخص می‌شود که، تفاوت هزینه عایق کاری ساختمان به روش های نوین و سنتی حدود 50 تا 100 هزار تومان برای هر متر مربع تخمین زده می‌شود.

    در واقع تفاوت این دو روش در جنس مواد اولیه و فن‌آوری‌های تولید و مونتاژ عایق‌هایست که بر میزان دانسیته، وزن و مقاومت نهایی عایق‌ها موثر هستند. با خرید عایق‌های جدید و نصب آن‌ها، می‌توان گفت محیط را برای سال‌ها عایق به عوامل خارجی می‌کنید.

    images 1672948920 - عایق کاری نوین ساختمان با روش سنتی آن چه تفاوتی دارد؟ - عایق ساختمان

    images 1672948920

    این عایق سازی می‌تواند در راستای حرارت، صوت و همچنین آتش سوزی باشد. جهت مشاهده محصولات مرتبط و همچنین مشاوره رایگان عایق‌سازی محیط مد نظر خود، به وب سایت شرکت آرام گستر پارس مراجعه نمایید.

    عوامل موثر بر قیمت عایق ها

    برخی از عوامل هستند که بر روی قیمت تمام شده عایق سازی تاثیر گذار خواهند بود. در این بخش به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

    عوامل داخلی

    برخی از عوامل از داخل کشور بر روی قیمت عایق‌ها تاثیر می‌گذارند. در فهرست زیر به برخی از این عوامل اشاره شده است:

    • نرخ تقاضای بازار داخلی در فصول مختلف سال
    • قیمت منابع انرژی مانند نرخ مصوب مصرف گاز شهری در هر فصل و منطقه از کشور
    • قیمت روز مواد اولیه موجود در داخل کشور و عوامل موثر بر قیمت آن
    • هزینه‌های نصب و حمل و نقل

    عوامل خارجی

    در این قسمت نیز برخی از عوامل بر روی عایق‌ها تاثیر می‌گذارند که از خارج از گشور تاثیر گذار خواهند بود. عواملی همچون موارد موجود در فهرست زیر:

    • میزان تقاضای بازار کشور‌های همسایه و خارجه برای عایق‌های مختلف تولید داخلی
    • قیمت منابع انرژی در کشور‌های همسایه
    • نرخ ارز خارجه مانند دلار، یورو و قیمت روز طلا
    • قیمت روز مواد اولیه وارداتی مورد نیاز تولید عایق‌های داخلی
    • هزینه‌های حمل و نقل

    دیدیم که برخی از عوامل بر روی قیمت عایق‌ها که همانند سایر اجناس با تغییرات مختلف دارای قیمت‌های بروزی هستند، قیمتشان تغییر می‌کند. پیش از خرید عایق مورد نظر خود، پیشنهاد می‌شود تا با تیم کارشناس آرام گستر پارس تماس گرفته و در مورد شرایط خود سوالات احتمالی را بپرسید تا بهترین گزینه را برای محیط خانه و خانواده خود انتخاب کنید.

    خرید انواع عایق ساختمانی

    شما هموطنان گرامی می‌توانید با تماس تلفنی با خطوط ارتباطی شرکت آرام گستر پارس، یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و عوامل موثر عایق‌های صوتی، حرارتی، برودتی در کشور، ارتباط برقرار کرده و محصولات مورد نظر خود را با مشاوره رایگان سفارش دهید. همچنین جهت مشاهده نمونه‌کار‌های هموطنان گرامی نیز می‌توانید از قسمت نمونه کار‌ها، کیس‌های مشابه خانه و محل زندگی خود مشاهده کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

    نشانی وب‌گاه: https://aram-gostar.com
    تلفن تماس:
    021-22878661
    021-22878674
    09353040523
    09105424398
    آدرس کارخانه : جاجرود خرمدشت محله باغکمش بلوار امام رضا واحد ۳۵

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.