×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

در این متن ابتدا توضیح کوتاهی در مورد چیستی ورق کامپوزیت داده می شود و پس از بیان کاربردهای مختلفی که ورق های کامپوزیت دارند انوع ورق های کامپوزیت با دسته بندی های متفاوت معرفی می شوند. در نهایت بعد از بیان عوامل موثر بر قیمت ورق های کامپوزیت به جزئیاتی در مورد کاربرد ورق کامپوزیت در نمای ساختمان ها پرداخته می شود. اگر شما قصد دارید از ورق کامپوزیت در نمای ساختمان استفاده کنید به شما پیشنهاد می شود از ابتدا با این متن همراه باشید.

ورق کامپوزیت چیست

ورق کامپوزیت نوعی مصالح ساختمانی است که به جای چوب یا فولاد استفاده می شود ولی از آن ها خیلی سبک تر هستند. با این وجود از استحکام و دوام زیادی برخوردارند به طوری که از این نظر چیزی از چوب یا فولاد کم ندارند.

ورق های کامپوزیت از دو پانل آلومینیومی نازک تشکیل شده است که به یک هسته پلی اتیلن متصل شده اند. آلومینیوم در طول فرآیند تولید به هسته جوش می خورد به گونه ای که عملاً جدا کردن آن غیرممکن است. ورق های آلومینیومی سفت و سخت و سبک وزن، سطحی بسیار صاف دارند که برای چاپ، رنگ آمیزی و چسباندن لمینت های تزئینی مناسب است. طیف وسیعی از ورق های کامپوزیت آلومینیومی ما، ورق های ۳ میلی متری درجه یک هستند که در طیف وسیعی از رنگ ها و پرداخت ها وجود دارند.

word image 215305 1 - ورق کامپوزیت - ورق کامپوزیت

کاربردهای ورق کامپوزیت آلومینیومی

بیشترین استفاده از ورق های کامپوزیت به عنوان مواد اولیه برای نصب نماهای ساختمان ها می باشد که ظاهری مدرن و کاربردی به ساختمان می بخشد. موارد دیگری که می توان از ورق های کامپوزیت نیز برای آنها استفاده کرد عبارتند از:

  • برای پوشش انواع نما
  • برای فضاهای داخلی
  • برای ترمیم و استحکام
  • برای پوشش ستون ها
  • روکش بالکن
  • عناصر کاربردی و زیبایی شناختی مانند کنسول و سایبان
  • انبوهی از مصارف صنعتی، مانند صنعت خودروسازی.

انواع ورق کامپوزیت

ورق های کامپوزیت ورق های چند لایه مجزا هستند که کاربردهای زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارند. این ورق ها از سه لایه اصلی تشکیل شده است: یک لایه مرکزی و دو لایه پوشش داده شده. بدیهی است که لایه های فرعی مانند چسب و محافظ نیز به این سه لایه اضافه می شود. ترکیب این لایه‌ها از مواد مختلف، انواع جدیدی از پانل‌های کامپوزیت را ایجاد می‌کند که ویژگی‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل هم کاربردهای متنوعی را ایجاد می‌کنند.

پانل های کامپوزیت بر اساس شاخص هایی مانند نوع مواد سازنده و کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، اما نمی توان یک دسته مشخص یا تعریف شده از آنها ایجاد کرد. با توجه به گستردگی مواد اولیه و عناصر متغیر زیاد در ساخت ورق های کامپوزیت، تقسیم بندی ها متفاوت می باشد و در بیشتر موارد دارای نقاط مشترکی هستند. در ادامه به بررسی دسته بندی ها بر اساس نوع مواد سازنده، هدف ساخت، نما و لایه محافظ می پردازیم.

ورق های پی وی سی خام (PVC)

ورق PVC خام (پی وی سی) نوعی جدید از ورقهای پلاستیکی دوستار محیط زیست میباشد که امکان جایگزینی با چوب و ورقهای فولادی را دارد.در مقایسه با چوب مزایای زیادی از جمله وزن سبک، قابلیت انعطاف، ضد آتش،‌ ضد اسید ،‌ضد گرد وغبار ، ضد آب ، عایق حرارتی ،‌عایق صوتی ، ضد ضربه بودن وبسیاری ازموارد دیگر میباشد.این ورقها دارای قابلیتهای مختلف از جمله روکش دار شدن یا قابلیت پرینت رنگی را داشته و روشهای مختلف مونتاژ از جمله میخ زنی ، پیچ زنی ، اره کاری ، چسباندن ،جوش دادن ، بندکشی ،‌فرم دهی و… روی آن قابل اجرا میباشد.

word image 215305 2 - ورق کامپوزیت - ورق کامپوزیت

ورق PVC چیست؟

پلی وینیل کلراید (PVC) نوعی پلاستیک از محصولات صنعت پتروشیمی می باشد. یکی از کاربردهای آن ساخت ورق های پی وی سی برای مصرف در قسمت های مختلف ساختمان سازی است. این نوع پلاستیک در قرن نوزده کشف شد و پس از آن به تولید انبوه رسید.

استفاده از ورق پی وی سی در آشپزخانه

یکی از موارد مصرف ورق PVC ساخت کابینت آشپزخانه است. بعضی تولید کنندگان کابینت به علت ضد آب و ضد حرارت بودن، از پی وی سی برای ساخت کابینت و بدنه سینک ظرفشویی استفاده می کنند.

کاربرد ورق PVC خام (پی وی سی)

۱۰۰%ضدآب و رطوبت

دارای وزن سبک و مقاومت و استقامت بسیار بالا و نیز ضد ضربه و خط و خش

قابل انعطاف و شکل پذیری و همچنین ایجاد خم و پیچش توسط گرما دادن

قابل رنگ آمیزی بوسیله دستگاههای رنگ پاش و کوره ای

قابل روکش کردن با ورقهای H.P.L و P.V.C و روکشهای صنعت چوب

قابل طراحی با دستگاهها و ابزارآلات تراش ، C.N.C و نوار P.V.C لبه کار

بدون نیاز به ابزارآلات و ماشین آلات خاص و قابل استفاده کلیه ابزارآلات و ماشین آلات صنعت چوب

بدون هیچگونه انقباظ و انبساط در شرایط مختلف آب و هوایی

غیر قابل جذب و نفوذ هر نوع مایعات ، اسیدها و چربی ها

ضد هرگونه حشرات و جانوران مانند سوسک ، مورچه ، موریانه ، موش و غیره

موارد مصرف و کاربرد ورقهای pvc

  • ساخت کابینت آشپزخانه های خانگی و صنعتی
  • ساخت کابینت های دستشویی و کابین های دوش ، حمام کارگاهها و سرویس های بهداشتی عمومی
  • ساخت اتاقهای پیش ساخته ، کانکس ها ، اتاقهای آسانسور و اتاقهای پرو فروشگاه های پوشاک
  • پوشش سقف های کاذب ، دیوارهای کاذب ، پارتیشن بندی و درب های اتاق
  • استفاده جهت فضا سازی و پوشش کف ، سقف ، دیوار ، نماهای مختلف بدون نیاز به زیرسازی و دارای نصب آسان
  • ساخت کابین های داخلی کشتی ، صنایع کشتی سازی و دریایی و نیز واگن سازی قطار ها
  • استفاده برای آزمایشگاه های صنعتی و پزشکی ، بیمارستانها ، داروخانه ها و محیط های صنعتی بیولوژیک و شیمیایی
  • ساخت میزهای اداری ، کمد و فایل اداری و خانگی ، میز تلوزیون و L.C.D و همچنین دکوراسیون داخلی
  • استفاده جهت پوشش های مختلف در استخرهای عمومی ، سونا ، رختکن های آنها و ورزشی و محیط های مشابه

ترموود چیست؟

اگر به دنبال انتخاب روکش چوبی برای نمای خارجی ساختمان هستید ممکن است نام ترمووود (Thermowood) به گوشتان خورده باشد. آیا ترموود برای استفاده‌ای که در ذهن دارید مناسب است؟

ترموود که شاید آن را با نام چوب ترمو یا حرارت دیده هم بشناسید، چوبی بسیار زیبا و بادوام است که طی فرآیند غیر شیمیایی، حرارت دیده است. به‌عبارت دیگر ترمو کردن چوب فرآیند اصلاحی است که طی آن چوب با بخار و دمای بسیار بالا، حرارت می‌بیند که باعث تغییر در ساختار سلول‌های چوبی می‌شود و رطوبت، باکتری‌ها و اسیدهای آن را از بین می‌برد.

مراحل ساخت چوب ترمو

  1. خشک کردن با دمای بالا
  2. اشباع حرارتی چوب
  3. خنک سازی

ترمو کردن چوب ویژگی‌های چوب را بهبود داده و ویژگی‌های منفی آن را به حداقل می‌رساند یا کاملاً از بین می‌برد. با اشباع حرارتی چوب، مواد درون چوب مانند گلوکز، اسید سیتریک، رزین و… که طول عمر چوب را کوتاه می‌کنند، از بین رفته و بقیه آن به کریستال تبدیل می‌شود. این فرایندها خواص فیزیکی چوب را بهبود بخشیده، دوام آن را افزایش داده و رنگی زیبا برای آن ایجاد می‌کند. درنتیجه‌ی کاهش رطوبت و نم چوب، ترمووود مقاومت بالایی به دست می‌آورد. کیفیت چوبی که در فرآیند حرارت دادن استفاده می‌شود اهمیت بالایی دارد. چوبی که طی فرآیند ترمو کردن استفاده می‌‌شود از زمانی که از جنگل بیرون می‌آید باید تحت مراقبت و کنترل قرار بگیرد. شکل گره، بافت، سن درخت، رطوبت چوب به طور مستقیم با کیفیت ترمووود ارتباط دارد. به‌طور کلی از هر نوع چوبی می‌توان برای فرآیند ترمو کردن استفاده کرد یعنی فرایند ترمو کردن می‌تواند بر تمام گونه‌های چوب انجام شود؛ اما برای ترمو چوب بیشتر از درخت بلوط، کاج، صنوبر، راش، بلوط آفریقایی و درخت زبان گنجشک استفاده می‌شود.

word image 215305 3 - ورق کامپوزیت - ورق کامپوزیت

کاربرد ترمووود چیست

اصلاح حرارتی چوب، خواص آن را بهبود داده درنتیجه کاربرد آن را افزایش داده است. مجموعه ویژگی‌های مفید و سودمند ترمو وود، آن را به ماده‌ای پرکاربرد برای استفاده در محیط داخل و خارج تبدیل کرده است.

کاربردهای خارجی ترمووود

مقاومت بالای ترمووود دربرابر رطوبت و پوسیدگی آن را به ماده‌ای عالی برای کارهای چوبی که در معرض هوای آزاد قرار دارند، تبدیل کرده است که برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن عبارت‌اند از:

  • نمای بیرونی ساختمان‌ها
  • کف‌پوش فضای باز
  • سایه‌بان و آفتاب‌گیر

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.