×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

سجادی وزیر ورزش - صدور ۱۲ مجوز برای مراکز همسریابی/ ارائه درخواست افزایش «وام ازدواج» به دولت -

به گزارش ایسنا، حمید سجادی شب گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر تلویزیون به ارائه گزارش عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان پرداخت و با بیان اینکه بهتر است حوزه جوانان از حوزه ورزش منفک شود تا تشکیلات خاص خود را داشته باشد، اظهار کرد: این امر در برنامه هفتم توسعه در صورت تصویب پیش بینی شده است تا حوزه جوانان از وزارت ورزش منفک شده و دارای ساختار خاص خود شود.

وی ادامه داد: بر روی این مساله که حوزه جوانان پس از تفکیک از وزارت ورزش تبدیل به چه ساختاری شود، بحث است. طبیعتا وزارت شدن آن سخت است و سازمان شدن آن محل بحث است.

جوانان فراموش شده‌اند و زیر اسم ورزش نادیده گرفته می‌شوند؟؛ «بپذیریم انصافا اینگونه نیست»

سجادی به این سوال که اگر این تفکیک انجام شود شما دوست دارید وزیر ورزش باشید یا جوانان، با اندکی تامل پاسخ داد: طبیعتا وزیر ورزش چراکه حوزه جوانان مطالعات و ساز و کار خاص خود را دارد. البته کار کردن با جوانان افتخار است. اکثر افراد فکر می‌کنند جوانان فراموش شده‌اند و زیر اسم ورزش نادیده گرفته می‌شوند؛ بپذیریم انصافا اینگونه نیست. ورزش هیاهوی خاص خود را دارد و از این رو دیده می‌شود. اتفاقات و کارهایی که برای جوانان انجام می‌دهیم مثل ورزش دیده نمی‌شود چراکه باید در جامعه لمس شود.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که اساسا وزارتخانه شما می‌تواند با قشر جوان ارتباط بگیرد؟، توضیح داد: یکی از بهترین اتفاقاتی که در این حوزه می‌افتد فعالیت سمن‌ها است. در ابتدای فعالیت ما در این دولت ۳۷۰۰ سمن جوانان داشتیم که اکنون حداقل ۶۰۰ سمن به این تعداد اضافه شده است. به ویژه در برخی استان‌ها مثل تهران و اطراف آن سمن‌های خیلی فعالی داریم. سمن‌ها پل ارتباطی ما با قشر جوان هستند و ما سعی می‌کنیم سیاست گذاری‌هایمان برگرفته از خواسته‌های جوانان  باشد.

حواشی جلسه بلاگرهای اینستاگرامی در حوزه ازدواج که در سالن جلسات معاونت جوانان برگزار شد

وی در ادامه سخنان خود به برگزاری جلسه سال گذشته معاونت جوانان با تعدادی از فعالین حوزه تسهیل در امر ازدواج که اغلب دختران جوان فعال به عنوان بلاگر در شبکه مجازی اینستاگرام بودند و با حواشی مختلفی همراه بود اشاره کرد و یادآور شد: یکی از حواشی که سال قبل برای معاونت جوانان ایجاد شد همین جلسه با مروجین ازدواج و افرادی که جوانان را تشویق به ازدواج می‌کردند، بود. معاونت جوانان سالن جلسات خود را به حضور خانم‌ها و آقایان فعال در این حوزه اختصاص داد. فیلم‌ها و عکس‌هایی از آن جلسه بیرون آمد و وزارت ورزش را مقداری تحت تاثیر قرار داد و حاشیه درست کردند. عزیزان ما در معاونت جوانان فقط مکان جلسه را در اختیار این فعالین امر ازدواج جوانان قرار دادند اما ما هفته‌ها در این رابطه مورد سوال بودیم که چرا اینها آمدند در وزارت ورزش؟.

وزیر ورزش و جوانان افزود: البته که بندگان خدا همکاران ما در معاونت امور جوانان تغییر رویه دادند اما حق وزارت ورزش است که بداند در واقعیت جامعه چه می‌گذرد و حرف حساب و یا اعتراض جوانان چیست؟. ما باید در خدمت این قشر باشیم و مطالبات آنها را بشنویم.

حضور در مسابقات جهانی و حواشی حجاب ورزشکاران

سجادی در ادامه همین سخنان به حاشیه دیگری اشاره کرد و یادآور شد: جوانی به مسابقات رفته و می‌گوید یادم رفت پوشش حجاب داشته باشم، بعد مسابقه عذرخواهی می‌کند و از ما وقت ملاقات می گیرد و رئیس کمیته بین المللی المپیک آقای  توماس باخ از خارج کشور برای اولین بار در ۱۰۰ سال کشور با ورزشکار ما تماس می‌گیرد و می‌گوید «اوضاع چطور است؟» و این ورزشکار می‌گوید دیدار با وزیر دارم و از این دیدار عکس می‌گیرد و برای آقای باخ می‌فرستد. بنده تا هفته‌ها پاسخ می‌دادم که چرا این اتفاق افتاده؟. مگر شهید حاج قاسم سلیمانی نگفته بودند اینها دختران ما هستند؟. ما وظیفه داریم در خدمت این اقشار باشیم. سعی می‌کنیم با واقعیات روز پیش رویم.

ارائه طرحی به هیات دولت برای افزایش معقول «وام ازدواج»

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه از ۱۸ تا ۳۵ سالگی به عنوان قشر جوان جامعه هدف معاونت امور جوانان هستند اما ما در وزارتخانه همه جامعه کشور را “جوان” می‌بینیم، درباره تلاش معاونت جوانان برای افزایش وام ازدواج گفت: به دنبال این هستیم طرحی را به هیات دولت در راستای افزایش معقول وام ازدواج ارائه دهیم تا افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند با تکیه بر این وام، شروع خوبی را داشته باشند و می‌دانم حمایت هم خواهد شد.

صدور ۱۲ مجوز برای مراکز همسریابی

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به راه اندازی سامانه صدور مجوز برای مراکز فعال در امر انتخاب همسر، عنوان کرد: مطابق با تبصره ذیل ماده ۳۷ قانون جوانی جمعیت راه اندازی سامانه صدور مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر جزو وظایف ما بوده است. تا کنون مجوز ۱۲ مرکز فعال در این زمینه را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی میسر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه گروه‌هایی از فعالان و مبلغان امر ازدواج داریم که نیاز به دیده شدن دارند، افزود: سال گذشته در مشهد و امسال در قم همایش “هم آهنگ” را در همین راستا برگزار کردیم. دومین دوره این همایش با حضور ۳۰۰ تن از فعالین این حوزه برگزار شد.

به گفته سجادی پرداخت وام ازدواج در سال جاری و تا کنون با رشد ۳۵ درصدی در قیاس با مدت مشابه در سال قبل همراه بوده است و بر اساس آمارهای بانک مرکزی طی امسال و تا کنون ۱۰۲ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۷۴۳ هزار نفر پرداخت شده است.

تهیه اطلس ازدواج و طلاق/ علل بروز طلاق در دست بررسی

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تهیه «اطلس ازدواج و طلاق» توسط معاونت امور جوانان، اظهار کرد: اطلس ازدواج و طلاق آماده شده است و ما اکنون می‌دانیم به تفکیک در هر شهر و استان وضعیت طلاق و ازدواج به چه شکل است. آمار ازدواج در سال ۹۹، ۱۴۰۰ و حتی ۱۴۰۱ افزایش داشته که این امید بخش است. اگر جایی در برخی استان‌ها افزایش فراوانی طلاق را هم داشته‌ایم اجازه می‌خواهم که نام این استان‌ها را ارائه ندهم.

وی همچنین این خبر را هم داد که در حال حاضر بررسی علل بروز طلاق از زوایای مختلف در دستور کار وزارت ورزش و جوانان است.

سجادی با اشاره به پیگیری برای برگزاری ۶۰۰۰ کارگاه آموزشی در سطح کشور توسط ادارات کل استان‌ها، گفت: ما در هر اداره کل یک معاون جوانان مشابه معاونت امور جوانان در وزارتخانه داریم و تمام این تشکیلات در هر استان وجود دارد. مثلا ستاد عالی جوانان در هر استان با حضور مدیر کل و معاون جوانان و با مدیریت و ریاست استاندار شکل می‌گیرد و این جلسات تشکیل می‌شود. آمار خوبی از برگزاری این ستادها در کل کشور داریم. استانداران ما برگزاری این جلسات را خیلی جدی گرفته‌اند که در صدر آن استان فارس است که در حوزه جوانان خیلی فعال بوده است. ما امور جوانان را در کل کشور رصد می‌کنیم و عزیزان ما در ستادعالی جوانان هر استان امور استان‌های خود را پیگیری می‌کنند.

وجود بیش از ۴۶۰ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج

وزیر ورزش و جوانان از برگزاری ۱۱ دوره ملی دانش افزایی ویژه مدیران، روانشناسان و مشاوران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج به عنوان دیگر اقدام این وزارتخانه در حوزه جوانان نام برد و افزود: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۲۵۰۹ نفر را در این دوره‌ها شرکت دهیم. این امر نیز در ستاد عالی مصوب شد. از ابتدای امسال نیز مجوز ۶۰ مرکز تخصصی ازدواج و خانواده از سوی ما صادر شد و تعداد این مراکز در حال حاضر به بیش از ۴۶۰ مرکز رسیده است.

به گفته سجادی، ارزشیابی و ظرفیت سنجی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج با هدف رتبه بندی و استفاده بهینه از خدمات و ظرفیت‌های مراکز مشاوره در راستای کاهش طلاق و رفع آسیب‌های خانواده در سطح کشور و نیز ارائه مشاوره‌های رایگان به ۱۶ هزار و ۲۶۹ جوان در آستانه ازدواج، زوجین جوان و خانواده‌ها توسط مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده از جمله دیگر اقدامات وزارت ورزش و جوانان در حوزه ازدواج است.

تلاش برای دوبرابر کردن جلسات مشاوره رایگان زوجین و ازدواج

وی با بیان اینکه تا کنون ۳۳ هزار و ۴۳۸ جلسه مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده برگزار شده است، تصریح کرد: با توجه به بودجه‌مان به هر زوج یا هر مراجع بین ۳ تا ۵ جلسه رایگان ارائه داده‌ایم. در صددیم با افزایش بودجه در طول سه الی چهار سال اول زندگی زوجین تعداد این جلسات مشاوره رایگان را به حداقل دو برابر برسانیم.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه امسال ۱۷۱ جلسه گفت‌وشنود با جوانان در موضوعات مختلف نظیر اشتغال پذیری، هویت، خلاقیت و… در مراکز خانه جوان داشتیم، درباره آمار خانه‌های جوان نیز بیان کرد:  خانه‌های جوان ما یا در تملک ما و یا استیجاری هستند. اگر تامین منابع شود تا پایان سال ۱۴ خانه جوان به جمع خانه‌های جوان ما افزوده می‌شود و مجموعه تعداد این خانه‌ها به ۷۰ الی ۸۰ خانه جوان در کشور می‌رسد.

سجادی به طرح اشتغال پذیری برای جوانان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح در نظام وظیفه بسیار کاربرد دارد، افزود: مخاطبان ما در این طرح جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال هستند و در دوره نظام وظیفه آنها سعی می‌کنیم این افراد را اشتغال پذیر کنیم. بانی بخش مهمی از این آموزش‌ها وزارت ورزش و جوانان است. بیش از ۵۰ هزار نفر از این دوره‌ها استفاده کرده‌اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.