پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پردرآمدترین محصول شمال غرب ایران را بشناسید!
    24 دی 1401 - 12:48
    شناسه : 216668
    0

    شمال غرب کشور از استان های آذربایجان غربی و شرقی و همدان کردستان و کرمانشاه و… تشکیل شده است. پردرآمدترین محصول شمال غرب ایران بادام زمینی است.

    پ
    پ

    شمال غرب کشور از استان های آذربایجان غربی و شرقی و همدان کردستان و کرمانشاه و… تشکیل شده است. جایی که اکثرا هموطنان ترک و کرد زبان ساکن هستند. بیشتر کشاورزان این منطقه محصولاتی مثل انگور و تخم آفتابگردان و تخم کدو و سیب زمینی و… کشت می کنند. اما محصولی که در سال های اخیر بیشترین رشد قیمت را داشته و به سرعت در این منطقه رواج پیدا کرده، بادام زمینی است. در این مطلب می خواهیم با کشت بادام زمینی آشنا شویم گیاهی که در سال های اخیر زندگی خیلیا رو عوض کرده است.

    آشنایی با گیاه بادام زمینی

    images 1673614210 - پردرآمدترین محصول شمال غرب ایران را بشناسید! -

    بادام زمینی یا پسته شامی که شما بیشتر آن را در آجیل دیده اید در واقع از گروه آجیل ها نیست و در دسته حبوبات قرار می گیرد. این دانه مغذی که گیاهی یک ساله است، گل های زرد رنگ تشکیل می دهد و بعدا گل ها نیام سوزنی شکل تشکیل می دهند که با نفوذ هر سوزن به خاک و رشد آن بادام زمینی تشکیل می شود. درون هر غلاف بادام زمینی معمولا دو دانه بادام زمینی دارد که بعد از رسیدن پوسته نازک قرمز رنگی دارد.

    مقدمه قبل از کشت بادام‌زمینی

    طبع بادام زمینی سازگار با مناطق گرمسیر و معتدل هست و به همین دلیل در اکثر نقاط ایران قابل کشت هست. حتی به تازگی برخی از گونه های سردسیری این گیاه کشف شده اند. که در نقاط سردسیر کردستان کشت می شود.

    فصل کاشت بادام زمینی بهار است و در بیشتر شهرهای کشور اردیبهشت ماه کشت می شود. در شهرهای مریوان و پیرانشهر و همدان به خاطر سردسیر بودن برج سه و در شهرهای جنوبی کشور که گرمسیر هستند برج ۱۱ و همچنین برج ۵ کشت می شود. طول دوره کاشت، داشت تا برداشت این گیاه ۱۲۰ روز است

    بهترین دما برای رشد این گیاه بین ۳۰ تا ۴۰ درجه است. اما آستانه دمایی حداقل و حداکثری قابل تحمل برای بادام زمینی ۱۵ تا ۵۰ درجه است.

    خاک سازگار برای کشت بادام زمینی

    images 1673614778 - پردرآمدترین محصول شمال غرب ایران را بشناسید! -

    برای کشت بادام زمینی از خاک های سبک تا نیمه سنگین استفاده کنید این گیاه در خاک های شنی و لومی بهترین عملکرد را دارد. خاک لومی ترکیبی از شن و سیلت و رس است. این خاک ها چون زهکشی بالایی دارند و آب را سریع عبور می دهند برای کشت مناسب هستند. پس بهتر است زمین هایی برای کشت انتخاب کنیم که زهکشی بالایی داشته باشند و آب را برای مدت طولانی در خود نگه ندارند.

    یکی از موارد بسیار مهم برای انتخاب زمین مناسب کشت بادام زمینی محصولی است که سال قبل در آن زمین کاشته شده است. معمولا زمین هایی که جای یونجه و برنج هست برای کشت بادام زمینی مناسب نیست! زیرا این زمین ها زیاد آبیاری شده اند و آب را زیاد نگه داشته اند. همچنین چون برای کشت یونجه از کود حیوانی استفاده می شود و کود حیوانی معمولا باعث سیاه شدن محصول بادام زمینی می شود پیشنهاد می کنیم در جایی که یونجه کشت شده است بادام زمینی نکارید.

    بادام زمینی در خاک های فقیر هم به خوبی رشد می کند و لزومی ندارد دنبال خاک های غنی بگردید. اما خاکی که در آن بادام زمینی کشت می شود نباید آهک داشته باشد.

    نیاز آبی بادام زمینی اندک است و این محصول بین ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار آبیاری می شود. البته که مواردی مثل شیوه آبیاری، بافت خاک، گرمسیری یا سردسیری بودن منطقه و… بر زمان بندی آبیاری بادام زمینی تأثیر می گذارد.

    عملیات کاشت بادام زمینی

    بادام زمینی با دستگاه پنوماتیک ذرت کار کشت می شود. قبل از کشت، خاک را با روتیواتور نرم می کنیم و بعد با ردیف کار ذرت بذر بادام زمینی را می کاریم. برای کشت هر هکتار زمین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلو بذر لازم است. فراموش نکنید که بذر بادام زمینی دانه روغنی است و بیشتر حجم لپه آن چربی است. دانه های بادام زمینی را تا عمق ۳ سانتی متری بکارید.
    بعد از کشت بادام زمینی آبیاری شروع می شود. در آبیاری از سموم قارچ کش مثل مانکوزب و سموم حشره کش مثل سایپرمترین استفاده کنید.

    علف های هرز رقیب غذایی بادام زمینی

    یک ماه بعد از کشت بادام زمینی علف های هرزی که رشد کرده اند را وجین کنید تا بادام زمینی راحت باشد و نفس بکشد. می توانید از سموم علف کشی مثل بنتازون استفاده کنید. یک ماه بعد از کشت بادام زمینی علف های هرزی که رشد کرده اند را وجین کنید تا بادام زمینی راحت باشد و نفس بکشد. می توانید از سموم علف کشی مثل بنتازون استفاده کنید.

    کود دهی و رشد بادام زمینی

    images 1673614397 - پردرآمدترین محصول شمال غرب ایران را بشناسید! -

    برای این که از کشت بادام زمینی بهترین نتیجه را بگیرید باید برنامه تغذیه گیاه بادام زمینی را به خوبی رعایت کنید. قبل از کشت از کودهای مرغی و کود دی آمونیوم فسفات و کودهای کامل گوگردی استفاده کنید تا بستر مناسب رشد این گیاه را فراهم کنید بعد از کشت و در مرحله چهار تا شش برگی (ماقبل گل دهی) از کودهای اوره استفاده کنید تا گیاه بادام زمینی به درستی مراحل رشد را طی کند.

    اگر در مرحله چهار تا شش برگی(۴۰_۵۰ روزگی) بوته های مزرعه شما رشد کافی نداشتند از جلبک دریایی برای تسریع رشد گیاه استفاده کنید.
    وقتی گل های زرد رنگ در اکثر بوته های بادام زمینی دیده شد از محلول روی بور استفاده کنید تا حداکثر گل دهی و همچنین حداکثر محصول را داشته باشید.

    و در نهایت بعد از دانه بندی برای درشت شدن دانه ها از کودهای پتاسه استفاده کنید تا مغز های درشت و یکدست و بازاری تولید کنید. با همین چند تا کودی که گفتم شما از کشت این محصول بهترین نتیجه را میگیرید.

    بازار پر رونق فروش بادام زمینی

    یکی از خوبی های کشت بادام زمینی فروش راحت این محصول هست. نزدیک نود درصد کشاورزان بلافاصله بعد از این که محصول بادام زمینی خود را برداشت کرده اند به صورت خام و عمده می فروشند. بادام زمینی مشتریان زیادی دارد. از آجیل فروشان و شرکت های غذایی و برندهای مطرحی مثل مرمز و چی توز و چاکلز و مینو و شیرین عسل گرفته تا شرکت های بهداشتی و شرکت هایی مثل پرارین که کره بادام زمینی تولید می کنند از مشتریان بادام زمینی هستند.

     images 1673614473 - پردرآمدترین محصول شمال غرب ایران را بشناسید! -

    سخن پایانی

    اگر کشاورز هستید یا به کشاورزی علاقه دارید از کشت های تکراری و محصولاتی که زیاد در کشورمان کاشته می شوند جداً خودداری کنید. محصولاتی که نیاز آبی زیادی دارند در گرما و بی آبی تابستان شما را به زحمت می اندازند و کل هزینه ای که دادین به باد می رود.
    به جای آن سراغ گیاهی بروید که بعد از برداشت و فروش محصول علاوه بر معاش و تامین زندگی خود و خانواده درآمد قابل توجهی را کسب کنید.

    منبع: مغان هوم

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.