پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • لمینت دندان، پرطرفدارترین خدمت زیبایی دندانپزشکی در ایران!
    25 دی 1401 - 20:28
    شناسه : 216878
    0

    امروزه روش­های زیبایی و ترمیم دندان­ها بسیار رایج شده است و دیگر داشتن لبخند زیبا محال به نظر نمی­رسد. لمینت دندان یکی از پرطرفدارترین خدمات دندانپزشکی است که طبق نظرسنجی­ها میزان آگاهی مردم درباره آن از سال ۲۰۱۵ تا اواخر ۲۰۲۲ چیزی در حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

    پ
    پ

    این آمارها نشان می­دهد سال­های زیادی است که مردم برای اصلاح لبخند خود به این خدمات روی می‌آورند.

    اگر قصد انجام چنین کاری را دارید بهتر است قبل از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید پس بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

    word image 216878 1 - لمینت دندان، پرطرفدارترین خدمت زیبایی دندانپزشکی در ایران! - دندانپزشکی در زعفرانیه

    لمینت دندان چیست؟

    لمینیت دندان یکی از خدمات زیبایی است که گاهی با عنوان ونیر لمینت نیز شناخته می­شود. ونیر لمینت در واقع روکش نازکی است که دندان­ها را پوشش می­دهد و برای سفید کردن و ایجاد ظاهری زیباتر مورد استفاده قرار می­گیرد.

    زمانی که قطعات کوچک از این مواد روی دندان نصب می­شود سبب تغییر رنگ، اندازه و شکل ظاهری دندان­ها مطابق با وضعیتی که فرد دوست دارد، می­شود.

    کاربردهایی که لمینت دندان دارد

    معمولا برای درمان و اصلاح مشکلاتی که سبب نقص و تغییر شکل و رنگ دندان شده از این روش استفاده می­شود. برخی از این موارد به شرح زیر است:

    • شکستگی دندان را پوشش می‌دهد.
    • در مواردی که به دلیل استفاده بیش از حد از فلوراید یا عصب‌کشی رنگ دندان دچار تغییر شده باشد.
    • فاصله میان دندان­ها را پر می‌کند.
    • اصلاح دندان­هایی که نامرتب هستند یا بر اثر ساییدگی تغییر شکل داده‌اند.
    • ترک خوردگی و حتی در مواردی به عنوان جایگزینی برای ارتودنسی از این روش استفاده می­شود.

    مشاهده وضعیت و تشخیص نوع مواد مورد نیاز طبق نظر دندانپزشک مشخص خواهد شد.

    انواع لمینت دندان

    با توجه به نوع ماده­ای که در ساخت لمینت مورد استفاده قرار می­گیرد و همچنین نحوه قرارگیری آن‌ها روی دندان به 2 گروه ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی تقسیم می­شوند. در ادامه درباره هرکدام از آن‌ها توضیحاتی را ارائه می­دهیم.

    لمینت سرامیکی

    به لمینت سرامیکی، پرسلن ونیر نیز گفته می‌شود که در واقع یک لایه نازک از جنس سرامیک و به قطر ۵ تا ۶ میلی‌متر است که با استفاده از باندهای خاصی روی دندان می‌چسبانند.

    برای قرار دادن مواد لازم است در ابتدا دندان تراشیده شود. از ویژگی‌های بارز آن می­توان به مقاومت و ثبات رنگ آن‌ها اشاره کرد به همین خاطر نصب آن‌ها ظاهر زیبایی را به دندان­ها می­دهد، به این صورت که این نوع سرامیکی نور را روی دندان منعکس می­کند و به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارد کمتر دچار لکه می­شود. این مدل خود گونه­های مختلفی دارد که شامل مواردی همچون فشرده، توده‌ای، لیتیوم و زیرکونیا است.

    ونیر کامپوزیت

    استفاده از این روش نیاز به تراش و قالب­گیری دندان ندارد و حتی در همان جلسه اول پس از معاینات دندانپزشک در صورتی که تشخیص داده شود انجام این روش برای شما مناسب است، امکان اجرای ونیر کامپوزیت وجود دارد.

    نمونه‌هایی با عنوان کامپوزیت لبه شیشه‌ای مورد استفاده قرار می­گیرد که به دلیل دارا بودن لبه شفاف، زیبایی خاصی را به دندان­ها می‌دهد.

    درواقع باید بدانید که دندان­های طبیعی و سالم از چنین ویژگی برخوردار هستند اما ممکن است در اثر شکستگی این ناحیه دچار آسیب شود اما با وجود تکنولوژی­های جدید، دندانپزشکان قادر هستند تا از نمونه­هایی استفاده کنند که این زیبایی طبیعی را به لبخند شما اضافه کند.

    لمینت IPS

    یکی دیگر از نمونه‌هایی است برای اصلاح فرم دندان­ها مورد استفاده قرار می­گیرد لمینت IPS است. این نمونه در واقع از جنس سرامیک و به‌صورت پیش­ساخته است.

    برای ساخت آن‌ها در ابتدا پزشکان از قالب مومی استفاده می­کنند پس از آن در لابراتوار با کمک فشرده‌سازی مراحل ساخت آن تکمیل می­شود و در نهایت برای قرارگیری روی دندان، پزشکان آن را متناسب با شرایط دندان­های افراد فرم می­دهند.

    در این مدل از هیچ نوع میله یا هسته فلزی استفاده نمی­شود و در واقع پست­هایی به­کار می­رود که از جنس فلز و سرامیک هستند. این مدل برای جایگزین کردن لمینت­های قدیمی نیز کاربرد دارد.

    لمینت IPS

    تفاوت های لمینت سرامیکی و ونیر کامپیوزیت

    • زمان نگهداری سرامیکی نسبت به کامپوزیت خیلی بیشتر است بنابراین امکان برطرف کردن ایرادات گسترده روی دندان با استفاده از این نوع بیشتر است.
    • البته باید این را هم در نظر بگیریم که قیمت آن در مقایسه با مدل دیگر بالاتر است.
    • قرارگیری ونیر کامپوزیت زمان کمتری لازم دارد و نیاز به تراش دندان نیست.
    • تغییر رنگ و نیاز به ترمیم مجدد نوع سرامیکی نسبت به کامپوزیت کمتر است بنابراین اقدامات و نگهداری­های کمتری را لازم دارد.
    • احتمال شکستن در نوع سرامیکی خیلی کمتر است.

    مراحل اجرای لمینت دندان

    فرایند ساخت و قرارگیری لمینت دارای مراحل متفاوتی است که با توجه به تعداد دندان­ها و نوع لمینت که فرد درخواست می­کند شامل مراحل زیر است:

    قالب­گیری

    پس از آنکه توسط دندانپزشک معاینات لازم انجام شد و مشکلاتی از قبیل پوسیدگی برطرف گردید اولین مرحله قالب­گیری است.

    اگر از نوع سرامیک استفاده کنند لازم است متناسب با ضخامت لمینت سطح دندان تراشیده شود تا زمینه برای قرارگیری آن آماده باشد پیش از انجام این کار برای اینکه فرد دردی را احساس نکند از بی‌حسی استفاده می­شود. در ضمن تراش روی دندان به‌صورتی انجام می­شود که آسیبی به مینای فرد نرسد. در نهایت قالب­ها به لابراتوار فرستاده می­شوند تا پس از طی مراحلی کاملا آماده شوند.

    در فاصله زمانی قالب­گیری تا آماده شدن روکش لمینت به­دلیل حساسیت دندان­های تراش­خورده، پزشک از پوشش­های موقتی جهت حفاظت از دندان استفاده می­کند.

    قرارگیری لمینت

    حتی با وجود قالب­گیری، دندانپزشک لمینت­های آماده را در ابتدا به‌صورت موقت قرار می­دهد تا امکان بررسی فرم و اندازه آن‌ها راحت­تر باشد.

    سپس روی دندان‌ها را خراش می­دهند تا چسباندن لمینت­ها راحت­تر باشد این کار با استفاده از یک رزین مخصوص که حساس به نور است انجام می­شود و در انتها با تاباندن پرتوهای لیزری قالب روی دندان محکم می­شود.

    پس از انجام تمامی این مراحل کار قرارگیری لمینت به پایان می­رسد و تنها لازم است چند هفته بعد برای انجام معاینات به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه تهران هستید که خدمات بسیار خوب و مناسبی را برای شما انجام دهد پیشنهاد ما به شما کلینیک دکتر قاسم نژاد است.

    چه برخی افراد قادر به لمینت کردن دندان های خود نیستند؟

    حالت­های مختلفی را باید در نظر بگیرید درست است که این خدمات دندانپزشکی زیبایی به حساب می­آید اما افرادی هستند که به آن‌ها توصیه می­شود از انجام این کار خودداری کنند بعضی از موارد آن عبارت‌اند از:

    • کسانی که به‌دلیل پوسیدگی­ها یا بیماری­های لثه فعال، دارای دندان­هایی ناسالم هستند.
    • افرادی که بر اثر پوسیدگی، شکستگی و پر کردن، دندان­های آن‌ها به شدت ضعیف شده است.
    • افرادی که روی دندان های خود مینای کافی ندارند بهتر است این کار را انجام ندهند.
    • اگر فردی دچار دندان قروچه می­شود یا به­طور معمول آن‌ها را رو به روی هم می­ساید بهترین کار برای آن‌ها این است که از انجام چنین خدماتی صرف‌نظر کنند زیرا چنین عادت­هایی می‌تواند باعث ترک خوردن یا شکستگی لمینت شود.

    مراقبت­هایی که لازم است برای افزایش طول عمر لمینت دندان انجام داد

    طول عمر این نوع از روکش­ها بستگی به مراقبت­های شما دارد به­طور مثال؛ مدت زمان ماندگاری لمینت سرامیکی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است. اما در صورتی که به اصول نگهداری از دندان توجه نکنید امکان دارد عمر آن‌ها کاهش پیدا کند.

    برای افزایش طول عمر لمینت موارد زیر را در نظر بگیرید:

    • مراقبت­هایی را که برای دندان­های طبیعی خود انجام می‌دادید بعد از انجام این کار نیز به­طور مداوم در پیش بگیرد یعنی تا جایی که می­توانید از مصرف نوشیدنی­های رنگدانه­دار و مضر خودداری کنید.
    • سعی کنید از فشار دادن دندان­ها و وارد شدن ضربه به آن‌ها جلوگیری کنید.
    • همچنین معاینات دوره خود را جدی بگیرید.
    • عادت­هایی مثل نگه­داشتن اجسام خارجی با دندان که امکان آسیب برای آن‌ها را بالا می­برد ترک کنید.
    • شکستن تخمه پسته و بادام بعد از مدتی به دندان­های طبیعی هم آسیب­های زیادی وارد می­کند بنابراین شما باید در نظر داشته باشید مراقبت از دندان­های لمینت­شده نیاز به جدیت بیشتری دارد فکر نکنم شما دوست داشته باشید دائما هزینه ترمیم پرداخت کنید.
    • مراقبت­های بهداشتی مثل مسواک و نخ دندان از معمول­ترین کارها است که هر فرد باید انجام دهد پس تصور نکنید سفید شدن دندان­های شما به این معنی است که دیگر نیاز به این کارها ندارید.
    • از استعمال دخانیات پرهیز کنید

    اگر تصمیم به انجام لمینت دندان دارید و به دنبال زیبایی هستید، خدمات زیبایی دندانپزشکی در کلینیک دکتر قاسم قاسم نژاد به بهترین نحو انجام می­شود.

    ساکنان عزیز تهرانی که علاقه دارند بهترین خدمات زیبایی دندانپزشکی همراه با متدهای روز دنیا را دریافت کنند کافی‌است به این کلینیک در زعفرانیه تهران مراجعه کنند.

    انتخاب رنگ برای لمینت دندان

    اگر ترجیح می­دهید رنگ دندان­هایتان بعد از خدمات زیبایی طبیعی باشد بهتر است در زمان مشاوره این مورد را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

    هر نوع جنسی را که استفاده کنید امکان انتخاب رنگ دلخواه شما وجود دارد که از طبیعی تا خیلی سفید متغیر است.

    جمع­بندی

    لمینت دندان از خدمات زیبایی است که در این روزها مورد علاقه بسیار از افراد قرار گرفته است. در این روش با کمک موادی نوعی روکش برای دندان­های شما ساخته می­شود و با توجه به نوع آن که ممکن است ونیر کامپوزیت یا از مدل­های سرامیکی باشد بر روی دندان قرار می­گیرد.

    در این مقاله سعی داشتیم علاوه بر معرفی این خدمات یکی از بهترین کلینیک­های زعفرانیه تهران را به شما معرفی نماییم. دکتر قاسم نژاد در مرکز دندانپزشکی خود خدمات ارزنده­ای را در اختیار مراجعه­کنندگان قرار می­دهد.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “لمینت دندان، پرطرفدارترین خدمت زیبایی دندانپزشکی در ایران!”
    1. سلام، قیمت کامپوزیت دندان این کلینیک چقدر هست و اینکه بین کامپوزیت ها چه برندی رو پیشنهاد میدید؟

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.