پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نحوه تشخیص برد خراب و عیب یابی
    04 بهمن 1401 - 9:52
    شناسه : 221487
    0

    متاسفانه هر روزه افراد بسیاری به خاطر نوسان برق، وسایل برقی آنها خراب شده و برای تعمیر برد خراب به دنبال تعمیرکار حرفه ای می گردند.

    پ
    پ

    چگونه برد خراب را در زمانی کم و به سرعت عیب یابی کنیم؟

    متاسفانه هر روزه افراد بسیاری به خاطر نوسان برق، وسایل برقی آنها خراب شده و برای تعمیر برد خراب به دنبال تعمیرکار حرفه ای می گردند.

    در این میان بسیار اهمیت دارد که تعمیرکار بتواند به خوبی از پس ارزیابی و تحلیل انواع برد برآمده و و مشکلات و قطعه آسیب دیده را مورد بررسی قرار دهد. یک تعمیرکار حرفه ای که ساعت های مدیدی در این حوزه کار کرده است، به خوبی اصول تست قطعات برقی را می داند. او می تواند با رعایت این اصول به خوبی قطعات برقی داخل مدار و خارج از مدار را تعمیر کند.

    همچنین یک تکنسین ماهر می تواند تمامی اشتباهات رایج در تعمیر برد خراب را بشناسد و خود را از آنها مصون نگه دارد. همه این مهارت ها تنها با سال ها تمرین و ممارست به دست می آید. حتما شما نیز به این موضوع واقف هستید که تعمیرات برد بدون آگاهی و تخصص کافی به معنی هدر دادن وقت و هزینه های بسیار است. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید ما را تا پایان این متن همراهی کنید.

    images 1674117731 - نحوه تشخیص برد خراب و عیب یابی -

    تعمیر برد خراب

    برای آزمایش، عیب یابی و بازسازی انواع برد خراب می بایست تمامی قطعات روی مدارات را شناخت.

    علاوه براین، از آنجا که بازسازی یک برد، همه قطعات را برای آزمایش از برد بیرون نمی آوریم، می بایست دستور العمل هایی داشته باشیم. این دستورالعمل ها به ما نشان خواهند داد که چگونه قطعات را درون مدار آزمایش و تست کنیم.

    تعمیر برد، در حقیقت شیوه ای علمی و عملی آزمایش وعیب یابی قطعه های برقی است. این قطعات توسط مولتی متر داخل مدار و خارج از آن آزمایش می شوند.

    نکته مهم این که قطعات گوناگون می بایست به صورت مجزا آزمایش شوند و به هیچ وجه از آزمایش بازر کمک گرفته نمی شود. هر قطعه قادر است مشکلات گوناگونی در برد داشته باشد.

    چرا برای بازسازی برد خراب باید اصول کار قطعات برقی را بدانیم؟

    هر تعمیرکار موفقی می بایست به دانش این حوزه تبحر داشته و یکی از بهترین شیوه های بازسازی برد خراب را بداند.

    دانستن اصول کار در این حوزه می تواند ارزیابی مدار و آزمایش قطعات را آسان و دلپذیر نماید. سوالی که این جا مطرح می شود این است؛ چرا در مباحث تعلیم الکترونیک از فرمول ها و شیوه های طراحی مدارها بحثی به میان نمی آید؟ به عقیده کارشناسان این حرفه، تعمیر قطعات الکترونیکی دیگر احتیاجی به علم نمودارها و جداول و فرمول ها نیست.

    نیت اصلی تعمیرکار تنها آزمایش فوری قطعات و عیب یابی برد است بدون این که نیاز باشد آن را از قطعه جدا کرد. در دوره های الکترونیک، طراحی این موضوعات به صورت ماهرانه مرور و مورد کنکاش قرار می گیرد.

    images 1674117828 - نحوه تشخیص برد خراب و عیب یابی -

    بازسازی انواع برد خراب شامل چه مراحلی است؟

    تعلیم بازسازی برد خراب به دو قسمت عمده تقسیم می شود.

    1. بررسی و شناخت قطعات داخل یک مدار و شیوه آزمایش داخل و بیرون از مدارات.
    2. داشتن آگاهی نسبی از برد؛ این که مدار چه می کند و کاربردش در این قطعه چه می باشد؟ اگر کارآموز بتواند کار با ابزارآلات مختلف تعمیر بردهای ناقص و خراب را یاد بگیرد و قادر باشد به خوبی قطعات برقی را تست و آزمایش کند، می تواند به درآمد زیادی برسد.

    چگونه می توان به سطح بالایی از این مهارت ها دست یافت؟

    کارآموزانی که با جدیت در پی آموزش تعمیر برد خراب هستند، در دوره هایی که شرکت می کنند می توانند با موضوعات مختلفی آشنا شوند.

    آنچه آنها در این دوره ها می آموزند، تعریف مقاومت است. مقاومت انواع مختلفی دارد. کاربرد هر یک از آن ها در مدار متفاوت است. شیوه آزمایش درون مدار و خارج از مدار را می توان با دستگاهی به نام مولتی متر آموخت.

    همه این ها در حیطه مباحث مقاومت می باشد و به کارآموز دید بازی در این حوزه می دهد که باعث تسلط و چیرگی او در تعمیر قطعات خراب می شود.

    یکی دیگر از سرفصل هایی که کارآموز می آموزد، آموزش درباره شناخت خازن ها است. خازن ها نیز در این دوره ها معرفی شده و انواع آن مورد بررسی قرار می گیرند.

    کاربرد هر یک از این خازن ها به کارآموز آموزش داده می شود و او پس از پایان دوره خواهد توانست، آنها را تست کرده و خازن خراب را از سالم بازشناسد.

    images 1674117841 - نحوه تشخیص برد خراب و عیب یابی -

    شناخت مدارات، خازن ها و دیگر قطعات به کار رفته در برد به مهارت بیشتر تعمیرکار منجر می شود

    کارآموز در این دوره ها همچنین علاوه بر تعمیر برد خراب با اصطلاح سلف نیز آشنا می شود. او خواهد توانست درباره اشکال گوناگون سلف و روش آزمایش و کاربردهای آن در مدار، توضیحاتی علمی و عملی ارائه دهد.

    کریستال نیز از دیگر موارد آموزشی است که کارآموز را در کار خود موفق و خبره می کند. کریستال نیز دارای اشکال و فرم های متنوعی است و کاربردهای مختلفی دارد. شیوه های عیب یابی کریستال را کارآموز به خوبی در این دوره ها خواهد آموخت و به حجم دانسته هایش اضافه خواهد شد. دیودها، ترانزیستور بی جی تی، ترانزیستور اف ای تی ، آی سی ها و …. از جمله سرفصل هایی است که کارآموز در این کارگاه های آموزشی یاد خواهد گرفت.

    images 1674117858 - نحوه تشخیص برد خراب و عیب یابی -

    آیا کارآموز پس از پایان این دوره ها پشتیبانی می شود؟

    کارآموزانی که در دوره های تعمیر برد خراب آموزش دیده باشند، پس از دریافت گواهی نامه می توانند همچنان از پشتیبانی های اساتید خود بهره مند شوند.

    فیلم های آموزشی کارگاه های تعمیر برد و ویس آموزش قطعات الکتریکی و جزوات چاپی در اختیار کارآموزان قرار خواهد گرفت. کارآموزان همچنین با مواجه شدن هر سوال یا مشکلی در این زمینه، می توانند با اساتید مهندس نابغه در ارتباط باشند.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “نحوه تشخیص برد خراب و عیب یابی”
    1. سلام وقت بخیر. ما تو تیممون نیاز به چند تعمیر کار برد داریم اگر کسی رو میشناسید خوشحالیم میشیم معرفی کنید.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.