×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

word image 223090 1 - قلعه ای با نمای اسرار آمیز در اطراف کرج -

در اطراف شهر کرج، روستایی زیبا نزدیک به شهرستان ساوجبلاغ وجود دارد که در داخل این روستا قلعه ای اسرارآمیز با نام آغشت چشم گردشگران را به خود درگیر کرده است. این قلعه در روستایی به همین نام و در فاصله ۱۲ کیلومتری از روستای گردشگری برغان از توابع بخش چندار، در ساوجبلاغ قرار گرفته است. روستای آغشت از لحاظ جغرافیایی در شمال غرب استان البرز و در دل رشته کوه‌های البرز و در بین شهرهای کرج و هشتگرد قرار گرفته. فاصله این قلعه تا مرکز شهر کرج در حدود ۲۶ کیلومتر بوده و گردشگران برای رسیدن به روستای آغشت باید حدود ۴۰ دقیقه با خودرو مسافت را طی کنند. این قلعه ی زیبا با مرکز شهر تهران نیز نزدیک به ۷۶ کیلومتر و مدت زمان یک ساعت و نیم فاصله دارد.

مسیریابی قلعه آغشت

قلعه آغشت از جالب ترین دیدنی های استان البرز بوده که برای رسیدن به این محل دو راه وجود دارد که اولین مسیر از سمت آزادراه کرج قزوین، خروجی کردان و در دهانه دره‌ هایی سرسبز قرار دارد که یک رودخانه پرآب نیز در کنار این مسیر در جریان است. گردشگرانی که قصد عزیمت به این مکان سرسبز را دارند پس از عبور از کردان و قبل از روستای چلنگدار باید وارد مسیر روستای آغشت شوند. قلعه آغشت دقیقا در غرب این روستا قرار گرفته است.

مسیر دسترسی دوم که به این منطقه گردشگری و سرسبز منتهی میشود از داخل کرج بوده و میبایست از طریق مسیر بلوار باغستان وارد جاده آتشگاه شده و سپس مسیر برغان را در پیش بگیرید این جاده کمی پرپیچ‌وخم و با منظره کوهستانی است و از میان کوه و تپه هایی می‌گذرد. در این مسیر پس از عبور از روستای گردشگری برغان، حدود 8 کیلومتر (مدت زمان تقریبی پنج دقیقه) میبایست به مسیر خود ادامه دهید و پس از عبور از روستاهای (سیاهکران و چلنگدار) وارد جاده روستای آغشت شوید.

word image 223090 2 - قلعه ای با نمای اسرار آمیز در اطراف کرج -

قدمت قلعه آغشت

قلعه آغشت یک قلعه تاریخی نیست و قدمت تاریخی زیادی ندارد زیرا از زمان ساخت این مکان تنها حدود ۱۰ سال میگذرد و معمولا بعضی از معماران حرفه ای که در مدل و طرح ها در ساخت ویلا اقدام به ایجاد نماهای فوق العاده ای میکنند که معمولا این نوع ساختمان و نماهای مدرن، کلاسیک و حرفه ای را میتوان در روستای کردان و منطقه گردشگری تهراندشت مشاهده نمود. ظاهر این قلعه اسرارآمیز به دژهای قدیمی رومیان شباهت زیادی دارد و به همین دلیل است، بسیاری از گردشگران خیال می‌کنند که قلعه روستای آغشت یک مکان با قدمت و تاریخی است. از طرف دیگر نیاز به بیان هست که قلعه شباهتی به قلعه های موجود در فیلم های هری پاتر دارد؛ از همین جهت هر شخصی که آن را می‌بیند، به یاد قلعه های آن فیلم می‌افتد. قلعه آغشت را با نامی دیگر هم میشناسند، قلعه هاگوارتز ایران در بین اهالی این منطقه نیز معروف است.

مالک قلعه آغشت

فردی با نام اسدی لاری، مالک قلعه آغشت بوده و در حال حاضر در شهر تهران سکونت دارد و این قلعه را به‌دلیل علاقه شخصی و استفاده از ایده‌های خلاقانه و عجیب و البته کمک گرفتن یکی از معماران مشهور در ایران ساخته است. خلاقیت معمار در نمای این قلعه به‌خوبی قابل‌مشاهده بوده؛ نمایی که طبق اظهارات شاهدین، ساخت آن در حدود ۱۰ سال زمان برده. معمار این بنای جالب، قلعه را با الهام گرفتن از سبک‌های رنسانس، یونان و همچنین روم باستان بنا نموده است.

معمولا معماران سبک‌های روم باستان ساختمان‌های خود را به‌شکل مجموعه‌ای ازآجر و سنگ های معمولی نمی‌دیدند و تلاش مضاعفی داشتند تا با تلفیق هنر در معماری آن روزها، احساسات انسان‌ها را برانگیخته نمایند و عواطف انسان را در کنار معماری و هنر بیدار کنند. آن‌ها بر این باور بودند که معماری فضاها باید به سبکی باشد که زیبایی و یکپارچگی میان افراد و روح هستی در چشمان بیننده القا شود. معمولا بیشتر سازندگان ویلا از یک نمای مدرن استفاده میکنند که نمونه های زیبایی از این نوع ویلا ها را میتوان در زمان خرید ویلا در تهراندشت مشاهده کرد.

word image 223090 3 - قلعه ای با نمای اسرار آمیز در اطراف کرج -

یکی از ویژگی‌ها که در معماری رنسانس به و این قلعه به چشم میخورد، استفاده از پنجره‌ و درهایی با تعداد زیاد، به‌صورت متقارن و قرار گرفتن ستون ها بصورت کلاسیک و چسبیده به دیوار است؛ این ویژگی‌ در قلعه آغشت دیده می‌شود. ساختمان‌ها در دوره معماری رنسانس معمولا چند طبقه بوده و الگوهای تکراری و شبیه به هم در تمام قسمت‌ها معمولا به کار می‌رفت. از داخل قلعه اطلاعاتی در دست نیست اما با توجه به نوع معماری میتوان طاق‌ها را معمولا به‌شکل نیم دایره و از جزئیات تزئینی و مجسمه‌هایی در طراحی نمای بیرونی و داخلی ساختمان‌ استفاده کرد. پرداختن به نوع گچبری‌ها و طراحی‌ از دیگر شاخصه های اصلی این نوع معماری ها بشمار میرود.

طبق اطلاعات بدست آمده داخل قلعه آغشت هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده و همچنان در حال ساخت میباشد. از آنجا که قلعه اسرارآمیز آغشت یک ملک شخصیست، هیچ خبرنگار یا عکاسی نمی‌تواند به این مکان وارد شود؛ به همین دلیل عکسی از بخش های داخلی این قلعه موجود نبوده و بازدید برای عموم نیز آزاد نیست. این ساختمان جالب دارای 5 طبقه و در طبقه همکف دارای یک استخر میباشد. قلعه هاگوارتز ایران توسط درختان بلندی احاطه شده که گاهی ارتفاع آن‌ها نزدیک به ارتفاع قلعه است؛ درختانی بلند قامت که ظاهری رعب‌انگیز به این قلعه می‌دهند.

قلعه آغشت را با توجه به نوع معماری میشود ساختمانی فراتر از یک اقامتگاه شخصی و یا یک ویلا معرفی نمود؛ ساختمانی که امروزه یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگرپذیر این روستا و مناطق اطراف کردان به شمار می‌آید. این قلعه در سالیان اخیر تبدیل به یک لوکیشن زیبا و محبوب برای عکاسی شده است.

تاریخچه و مردم روستای آغشت

شاید لازم باشد بعد از صحبت در خصوص این مکان عجیب کمی در مورد قدمت روستای آغشت بدانیم که تاریخ این روستا به هزاران سال پیش و تقریبا به دوره‌ قبل از اسلام نیز باز می‌گردد. طبق اطلاعات و اخبار بدست آمده ساکنان اولیه این روستا مردمان گبرها (زرتشتیان) بوده‌اند؛ مردمانی که احتمالا به‌دلیل وجود آب و سرسبزی فراوان در آغشت سکنی گزیده بودند. جمعیت روستا در سال ۱۳۳۰ شمسی ۳۰۰ نفر سرشماری شده بود؛ با گذشت زمان در سال 75 به ۲۳۶ نفر کاهش پیدا کرد و در حال حاضر نیز طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا حدود ۷۷۰ نفر و بصورت ۲۷۵ خانوار میباشد. لازم به ذکر است که با توجه به این موضوع که شمال استان‌ سمنان، تهران، البرز و استان قزوین معمولا بخشی از قلمرو سلسله‌ حکومت شمالی در تاریخ بودند، اهالی این منطقه به گویشی جالب از زبان‌ شمالی، گیلکی یا مازنی و بعضی افراد با گویش طالقانی صحبت می‌کنند.

آغشت (Aqasht) یا عبارت اوغشت از دو بخش «او» به معنی آب و «غشت» به‌معنی انباشته شدن یا فراوان بودن تشکیل شده که گویای آب و هوای این منطقه است. معمولا افرادی که با شرایط بسیار عالی این مناطق آشنا هستند در بخش هایی اقدام به خرید خانه میکنند که اطراف روستای برغان، ویلاهای منتهی به مسیر روستا و خرید ویلا در کردان بدلیل شرایط خوب آب و سرسبزی جزء این مناطق است. در صورتی که امکان خرید ویلا در این مناطق فراهم نباشد و افراد به دنبال محل شبیه به این مناطق زیبا و همچنین در نزدیکی این روستاها باشند میتوان یک منطقه بسیار خوش آب و هوا و سرسبز با امکانات مناسب را مانند تهراندشت معرفی کرد که در استان البرز جزء مناطق زیبا و کم نظیر است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.