جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • برنامه‌ریزی پروژه و زمان‌بندی آن | کلید رسیدن به اهداف
    09 بهمن 1401 - 19:19
    شناسه : 232019
    0

    برنامه‌ریزی پروژه دقیقاً همان چراغ راهنمای شما در انجام پروژه است. بی­شک بدون انجام این امر مهم، بسیاری از پروژه‌­ها با مشکل مواجه می­‌شوند و نمی­‌توان آن­ها را به خط پایان رساند. برای آنکه از مسیر موفقیت خارج نشوید، نیازمند یک برنامه‌­ریزی درست و اصولی هستید. این برنامه‌ریزی باید به کمک اسناد و نمودارها و مشارکت اعضای تیم انجام شود.

    پ
    پ

    برنامه ریزی و زمان بندی پروژه‌ها

    برنامه‌ریزی پروژه دقیقاً همان چراغ راهنمای شما در انجام پروژه است. بی­شک بدون انجام این امر مهم، بسیاری از پروژه‌­ها با مشکل مواجه می­‌شوند و نمی­‌توان آن­ها را به خط پایان رساند. برای آنکه از مسیر موفقیت خارج نشوید، نیازمند یک برنامه‌­ریزی درست و اصولی هستید. این برنامه‌ریزی باید به کمک اسناد و نمودارها و مشارکت اعضای تیم انجام شود. اما چگونه؟ به چه ابزارهایی نیاز خواهیم داشت؟ چگونه باید اولین گام را برداریم؟ و … اگر به دنبال یک برنامه‌ی زمان‌بندی پروژه‌ی تر و تمیز هستید که شما را به خواسته‌­تان برساند، در ادامه با ما همراه باشید.

    مدیریت پروژه چه تفاوتی با مدیریت زمانی پروژه دارد؟ کدام یک مهم­تر است؟

    مدیریت پروژه از طریق ابزارها و تکنیک­‌ها، مهارت و دانش و … به منظور دست‌یابی به یک هدف از پیش تعیین شده تلاش می‌­کند. اما مدیریت زمانی پروژه از مهارت­‌های مهم توسعه‌­ی فردی و همچنین گروهی به شمار می‌رود که فعالیت­‌های زیر را به همراه دارد:

    1- برنامه­‌ریزی اصولی

    2- مشخص کردن اهداف

    3- مشخص کردن زمان جهت دست‌یابی به اهداف

    4- تقسیم‌­بندی اختیارات و وظایف اعضا

    5- اولویت‌بندی امور با توجه به اهمیت آن

    6- در نظر گرفتن زمان کافی و مناسب

    افزایش بهره‌­وری، کم کردن استرس و دغدغه­‌ها، کنترل هزینه، کم شدن میزان اشتباهات و … همگی از چالش‌های اصلی در مدیریت زمان‌بندی پروژه خواهند بود. شما هرچقدر هم یک مدیر لایق باشید و از دانش و مهارت بالایی برخوردار شوید، تا زمانی که نتوانید زمان را مدیریت کنید، طعم دل‌نشین موفقیت را احساس نخواهید کرد.

    برنامه ریزی و زمان بندی پروژه‌ها

    مزیت­‌های برنامه‌ریزی پروژه و مدیریت زمان

    برنامه‌ی زمان‌بندی پروژه مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت که از مهم­‌ترین آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • بهره­‌وری را افزایش می‌­دهد

    نیازهای استراتژیک یک پروژه زمانی برطرف می‌­شود که طبق اولویت‌ها انجام شود و در زمان انجام هم تمامی تمرکز بر روی آن باشد. نمی­‌توان در یک لحظه دو بخش از یک پروژه را انجام داد. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی این امکان را برای شما فراهم می­‌کند که در تایم کمتری هر دو بخش را با دقت بالا پیش ببرید.

    • فرصت­‌ها را از دست نخواهید داد

    بی­‌شک وجود یک برنامه‌ی مشخص باعث می‌­شود مسیر زندگی کاری شما مشخص باشد. هرچه این برنامه‌ی زمانی زودتر به پایان برسد، می­‌توانید انرژی و زمان بیشتری برای دیگر پروژه‌­ها صرف کنید. به عبارتی پروژه‌ی شما می‌تواند زودتر از موعد هم به پایان برسد و به سراغ یک پروژه‌ی جدید بروید.

    • طبق بودجه خرج کنید

    اگر بتوانید روند انجام پروژه‌­ها را طبق زمان‌بندی و برنامه­‌ریزی انجام شده پیش ببرید، نیاز به صرف هزینه‌ی دیگری نخواهید داشت. اینجاست که ضرب‌المثل قدیمی «وقت طلاست» ارزش خود را بیشتر از همیشه به رخ شما خواهد کشید.

    • رسیدن به هدف و سود آن برای همگی

    شما به عنوان یک تیم کار می­‌کنید بنابراین رسیدن به هدف، خواسته‌ی همه‌ی شما است. اگر طبق برنامه پیش بروید، بدون هیچ دردسری به خواسته‌ی خودتان خواهید رسید و این سود به نفع همه‌ی شما خواهد بود. البته لازم به ذکر است که این برنامه‌ریزی نیازمند همکاری همه‌ی افراد حاضر در پروژه است.

    نحوه‌ی زمان‌بندی پروژه

    اصولاً برای برنامه‌ریزی پروژه و همچنین زمان‌بندی آن، از تقویم کاری استفاده می­‌شود. وجود این تقویم یک بازه‌ی زمانی را به شما نشان می­‌دهد که هر شخص باید وظایف خود را تا زمان مشخصی انجام دهد. می­توان از نمودارهای گانت، جهت ترسیم زمان‌بندی استفاده کرد. وجود گانت چارت، مانع از ایجاد بحران در پروژه خواهد شد. اما ناگفته نماند که شما باید در ابتدا اولویت‌ها را هم شناسایی و مشخص کنید.

    به عبارتی زمان‌بندی و برنامه‌ریزی هر پروژه­ای باید طبق اولویت‌های آن انجام شود. پروژه‌تان را با توجه به هدفی که دارد، فصل‌بندی کنید. در هر فصل انتظار دارید چه کارهایی انجام شود؟ تا کجا پیش خواهید رفت؟ و … بعد از مشخص شدن این موارد می­توانید بازه‌ی زمانی انجام آن را هم تخمین بزنید و در نهایت مشخص کنید که تاریخ اتمام پروژه کی خواهد بود. در این بازه باید راندمان کاری به خوبی پیش رود و تا حد امکان روند صعودی داشته باشد تا برنامه‌ریزی شما را با اختلال مواجه نکند.

    برنامه ریزی و زمان بندی پروژه‌ها

    چگونه زمان را در پروژه مدیریت کنیم؟

    مدیریت زمان و همچنین برنامه‌ریزی پروژه در 4 فرآیند مهم انجام می­شود. این چهار فرآیند عبارت‌اند از:

    1- تدوین: برنامه‌ریزی قلب تپنده‌ی پروژه‌ی شما خواهد بود. این امر مهم یک سند برای چگونگی اجرا، نظارت، کنترل و… است. اگر تدوین آن به درستی انجام شود، مانع از هدر شدن انرژی و زمان تمامی اعضا خواهد شد. در پروژه­‌های بزرگ از ساختار شکست کار به این منظور استفاده می‌­کنند که در آن فهرست سلسله مراتبی جهت نمایش امور اصلی و فرعی وجود دارد. ساختار شکست کار به اختصار WBS شناخته می­شود و با کمک نرم افزار مدیریت پروژه می‌توانید آن را پیاده‌سازی کنید.

    2- زمان‌بندی: طبق این برنامه زمان آغاز و پایان پروژه مشخص می­شود. تمامی اعضا باید به آن دسترسی داشته باشند. ساختار آن باید ساده و قابل درک و جامع و همچنین شامل فازهای مختلف پروژه باشد. تهیه‌ی این برنامه، عنصر جدایی‌ناپذیر مدیریت زمان‌بندی پروژه‌ی شما خواهد بود.

    3- مشخص کردن فعالیت­‌ها: ACTIVITY یا همان فعالیت باید در برنامه‌ریزی پروژه و زمان‌بندی آن مشخص باشد. هر فعالیتی که باید انجام شود و هر شخصی که انجام آن را بر عهده دارد، باید کاملاً مشخص باشد.

    4- وابستگی‌­ها: بسیاری از بخش­‌های یک پروژه وابسته به بخش دیگری است. به عبارتی تکمیل‌کننده‌ی یکدیگر هستند. برای مثال تا زمانی که ستون­‌های خانه اجرا نشود، امکان ساخت بام آن وجود نخواهد داشت. باید جلوی هر نوع تأخیرهای احتمالی گرفته شود تا همه‌ی اعضا در برنامه زمانی درست خود فعالیتشان را آغاز کنند.

    راهکارهای نوین برای زمان‌بندی پروژه

    برای برنامه‌ریزی پروژه و مدیریت زمان آن چقدر وقت صرف خواهید کرد؟ بسیاری از مراحل انجام آن­ها بسیار دشوار بوده و نیازمند یک سری تکنیک­‌ها است. ممکن است زمان زیادی از شما هم بگیرد. اما نه تا وقتی که از تکنولوژی‌های جدید روز برای انجام آن استفاده کنید.

    دیگر عمر کاغذبازی‌ها و طرح نمودارها و … به پایان آمده است. باید همین حالا خودتان را آپدیت کنید و از نرم‌افزار زمان بندی پروژه استفاده کنید. این برنامه­‌ها طبق نیاز شما و تکنیک­‌های جهانی طراحی و اجرا شده­اند که به آسانی با ارسال داده­‌ها یک برنامه‌ریزی اصولی و زمان‌بندی مشخص را به شما تحویل می­دهد.

    word image 232019 4 - برنامه‌ریزی پروژه و زمان‌بندی آن | کلید رسیدن به اهداف - اصول زمان بندی

    اکسل یا نرم افزار برنامه زمان‌بندی پروژه؟ مسئله این است!

    درست است که مایکروسافت همیشه موفق عمل کرده و توانسته نیاز شما را برطرف سازد اما اکسل برای کارهای برنامه‌ریزی و مدیریتی امروزه چندان ایده‌­آل نخواهد بود. دلیل آن پیشرفت چشمگیر نرم افزارهای مدیریتی و زمان‌بندی است. از طرفی کار کردن با اکسل دردسرها و سختی­‌های خاص خود را دارد و تا زمانی که تسلط کافی به آن نداشته باشید نمی­توانید از آن استفاده کنید. به همین خاطر ما به شما جایگزین کردن نرم افزار زمان بندی پروژه را پیشنهاد می­کنیم.

    بهترین برنامه‌ی زمان‌بندی پروژه و برنامه‌ریزی کدام است؟

    تنوع نرم افزارها برای برنامه‌ریزی پروژه بسیار زیاد است اما به جرئت می­توان گفت یکی از بهترین آن­ها نرم افزار مدیریت پروژه فارسی همتیک است. فرقی نمی­‌کند پروژه عمرانی دارید یا برنامه‌نویسی و … هرچقدر که پروژه‌ی شما بزرگ باشد یا کوچک، سخت باشد یا راحت و … تنها با چند کلیک می‌­توانید برنامه‌ریزی آن را انجام دهید. همتیک این بستر را برای شما فراهم کرده است تا بدون دغدغه پروژه­‌های خود را پیش ببرید و تأثیر مثبت آن را در نتیجه‌ی کار ببینید. برای استفاده از این نرم افزار کافی‌ست وارد سایت همتیک شده و روی دکمه‌ی شروع رایگان کلیک کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.