×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

word image 234911 1 - آپاندیس در کودکان را جدی بگیرید؛ چه علائم و درمانی دارد - آپاندیس در کودکان

یکی از علائم اصلی آپاندیس کودکان درد در ناحیه پایین سمت راست شکم کودک بوده که اغلب از اطراف ناف کودکان شروع می‌شود و بعداً به پایین سمت راست منتقل خواهد شد.

آپاندیس ساختار لوله مانندی دارد و در روده بزرگ واقع شده است. سایر علائم آن شامل حالت تهوع و استفراغ شدید خواهد بود. این ضایعه شکمی بیشتر در کودکان و نوجوانان ۵ تا ۲۰ ساله بوده و در نوزادان بسیار نادر است پس اگر نشانه هایی از آپاندیس در کودک خود مشاهده کردید سریعا به متخصص اطفال مراجعه کنید.تعریف آپاندیس در سایت wikidata به این گونه است (blind-ended tube connected to the cecum, from which it develops embryologically)

علت آپاندیس کودکان چیست؟

درد در ناحیه شکم نتیجه انسداد لوله‌های آپاندیس بوده که این بسته شدن لوله‌ها ناشی از مخاط سفت، مدفوع سفت یا تورم ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها است. انسداد لوله‌ها باعث تورم و التهاب این غده در ناحیه شکم می‌شود. اگر تورم و عفونت درمان نشود، آپاندیس سوراخ شده و عفونت در بدن گسترش خواهد یافت.

انسداد لوله‌های آپاندیس شایع‌ترین علت جراحی اورژانسی شکم در کودکان است، اگرچه می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. این بیماری بیشتر در کودکان مدرسه‌ای رخ می‌دهد و به ندرت در سنین زیر یک سال ایجاد می‌شود. در صورت بروز چنین اتفاقی باید سریعاً به متخصص اطفال مراجعه کنید.

علائم آپاندیس کودکان

word image 234911 2 - آپاندیس در کودکان را جدی بگیرید؛ چه علائم و درمانی دارد - آپاندیس در کودکان

علائم و نشانه‌های این بیماری می‌تواند از کودکی تا کودک دیگر متفاوت باشد. مهمترین علائم آپاندیس در کودکان عبارتند از:

۱. درد شکم (از اطراف ناف شروع می‌شود و به پایین سمت راست شکم می‌رود. درد معمولاً هنگام راه رفتن، پریدن یا سرفه افزایش یافته و معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شود).

۲. تب

۳. حالت تهوع و استفراغ

۴. از دست دادن اشتها

۵. اسهال

آزمایش و تشخیص آپاندیس

آپاندیس کودکان با شرح حال کامل بیمار و معاینه فیزیکی تشخیص داده خواهد شد. کودک شما برای تشخیص آپاندیس توسط دکتر متخصص کودکان (اطفال) معاینه شده و برای انجام تصویربرداری مانند سونوگرافی، ام.آر.آی یا سی.تی.اسکن بستری می‌شود. همچنین ممکن است کودک شما مطالعات آزمایشگاهی مانند شمارش کامل خون CBC را برای تعیین میزان عفونت انجام دهد.

آپاندکتومی در کودکان

آپاندکتومی به برداشتن ضایعه آپاندیس با عمل جراحی گفته شده که به عنوان یک روش لاپاراسکوپی یا به عنوان یک جراحی باز از طریق یک برش کوچک انجام می‌شود و بلافاصله پس از تشخیص بیماری، برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

آپاندیس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علائم آپاندیس می‌تواند بسیار شبیه علائم سایر بیماری‌ها مانند (سنگ کلیه، ذات الریه یا عفونت دستگاه ادراری) باشد. بنابراین تشخیص آن برای پزشکان سخت بوده و گاهی در تشخیص‌شان دچار اشتباه می‌شوند.

پزشک متخصص کودکان برای اینکه بفهمد آیا کودک مبتلا به آپاندیس است یا نه، باید علائم درد و حساسیت او را بررسی کند. پزشک باید آزمایش خون و آزمایش ادرار را تجویز کرده و در برخی موارد از شکم و قفسه سینه کودکان با اشعه ایکس، سونوگرافی یا سی.تی.اسکن می‌گیرد.

ممکن است تیم پزشکی به والدین بیمار بگوید که به کودکتان غذا یا نوشیدنی ندهید. این دستور در صورتی است که فرزند شما نیاز به جراحی داشته باشد.

آپاندیس چگونه درمان می‌شود؟

word image 234911 3 - آپاندیس در کودکان را جدی بگیرید؛ چه علائم و درمانی دارد - آپاندیس در کودکان

از میان پزشکان، یک جراح عفونی باید برای بیرون آوردن آپاندیس کودکان برای جراحی اقدام کند. به این عمل آپاندکتومی می‌گویند. بیشتر اوقات، جراحان از دستگاه کوچکی به نام لاپاراسکوپ برای برداشتن این ضایعه از طریق یک برش کوچک روی شکم استفاده می‌کنند. کودکانی که تحت این جراحی قرار می‌گیرند معمولاً یک روز در بیمارستان بستری خواهند شد.

تیم مراقبت ممکن است قبل و بعد از جراحی به کودکان بیمار مایعات داخل وریدی (IV) و آنتی بیوتیک بدهند. این داروها به جلوگیری از مشکلاتی بعدی مانند عفونت کمک خواهند کرد. کودکان در صورت نیاز، داروی ضد درد دریافت می‌کنند.

کودکی که آپاندیس وی ترکیده پس از آپاندکتومی، نیاز به مراقبت بیشتری دارد و مدت طولانی‌تری در بیمارستان می‌ماند. مراقبت‌های بیشتر از این کودکان، به آنتی بیوتیک‌ها فرصت می‌دهد تا باکتری‌هایی را که در بدن پخش شده‌اند را از بین ببرند.

آیا می‌توان از آپاندیس پیشگیری کرد؟

هیچ راهی برای پیشگیری از آپاندیس وجود ندارد. اما وقتی کودکان به این ضایعه دچار می‌شوند به سرعت توسط مراقبت‌های پزشکی مناسب بهبود خواهند یافت و دکتر کودکان معمولاً بدون مشکل راه حل آن را پیدا می‌کند.

اگر آپاندیس عمل نشود چه مشکلاتی رخ خواهد داد؟

اگر آپاندیس عفونی برداشته نشود، حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از شروع اولین علائم، خواهید ترکید. این موضوع می‌تواند بسیار جدی باشد، زیرا باکتری‌ها به سرعت در داخل بدن پخش خواهند شد. عفونت ممکن است مجموعه بزرگی از چرک (آبسه) را تشکیل دهد یا در سراسر شکم پخش شود. در برخی موارد تأخیر در عمل جراحی باعث مرگ کودک و حتی بزرگسالان خواهد شد.

چه چیزی باعث آپاندیس می‌شود؟

هنگامی که مسیر لوله‌ای غده آپاندیس مسدود می‌شود، باکتری‌ها بیش از حد رشد کرده و باعث عفونت خواهند شد. در ادامه به برخی از مواردی که آپاندیس را مسدود می‌کنند اشاره خواهیم کرد. این موارد عبارتند از:

  • مدفوع سخت و سنگ مانند
  • غدد لنفاوی متورم در روده‌ها
  • انگل‌ها و سایر عفونت‌ها

نکته: آپاندیس مسری نیست و از کودکی به کودکان دیگر منتقل نخواهد شد.

در نهایت بهترین درمان آپاندیس جراحی آن بوده و پزشک به تعیین بهترین درمان برای کودک مبتلا به این بیماری اقدام خواهد کرد.

اگر کودک شما پس از جراحی آپاندیس علائم زیر را داشت حتماً باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

۱. تب بیشتر از ۱۰۱.۵ درجه فارنهایت

۲. استفراغ یا ناتوانی در تحمل هرگونه غذا یا مایعات

۳. افزایش یا درد مداوم شکم

۴. اتساع شکم (متورم یا بزرگ شده)

۵. قرمزی یا تورم

در این مقاله به بررسی علائم و راه‌های درمان آپاندیس کودکان پرداختیم. این بیماری در افراد بزرگسال نیز اتفاق می‌افتد و علائم آن شبیه به کودکان خواهد بود. باید توجه داشته باشید که ممکن است در ابتدای این بیماری حتی فرزند شما از بیماری خود جلوگیری کند اما شما آن را با مسمویت غذایی اشتباه بگیرید.

از مصرف سرخود مواد و داروهایی که برای کاهش درد شکم و … در نظر گرفته شده خودداری کنید، زیرا آپاندیس یک بیماری اورژانسی بوده و نیاز به توجه فوری دارد. اگر فکر می‌کنید که فرزند شما ممکن است آپاندیس داشته باشد، سریعا به دکتر اطفال در تهران و یا متخصص اطفال کرج مراجعه کنید و باید او را در بخش اورژانس بیمارستان بستری کنید. ممنونیم که تا آخر مقاله با ما بودید. امیدواریم این مقاله کارا باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.