جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد اثر انگشتی بخریم یا نه؟!
    23 بهمن 1401 - 11:19
    شناسه : 235181
    0

    دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی، یکی از سیستم‌های حضور و غیاب پرطرفدار در بازار است که عملکرد آن ها همان طور که از نامشان پیداست با استفاده از اثر انگشت افراد، که یک معیار منحصر به فرد است انجام می شود. این دستگاه ها به محض تولید عمده و در اختیار عموم قرار گرفتن، طرفداران بسیاری پیدا کرد و امروزه در مکان های مختلفی کاربرد دارند.

    پ
    پ

    images 1676115955 63e77ff3a32c0 - دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد اثر انگشتی بخریم یا نه؟! -

    امروزه در مراکز بسیاری از دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی (Fingerprint Attendance Device) استفاده می شود. این مدل از دستگاه های حضور و غیاب، تا چند سال پیش چندان شناخته شده نبودند اما امروزه طرفداریان زیادی داشته و به همین دلیل فروش دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی رشد چشمگیری پیدا کرده است.

    دستگاه حضور و غیاب تشخیص اثر انگشت، با ارائه راهکار مبتنی بر ویژگی های بیومتریک افراد درصد خطای بسیار پایینی در شناسایی آن ها دارد. به همین خاطر از این دستگاه در سازمان ها و ادارات مختلفی استفاده می شود. در این قسمت قصد بررسی دستگاه تشخیص اثر انگشت را داریم. با ما همراه باشید.

    آشنایی با دستگاه حضور  و  غیاب انگشتی

    بعد از مشکلاتی که در بسیاری از سیستم های حضور  و غیاب کارتی به واسطه امکان تقلب و اشتباه دیده شد، مدیرانی که روی گزارش کارکرد نهایی این دستگاه ها حساسیت خاصی داشتند ترجیج دادند مبلغ بیشتری پرداخت کرده اما خیالشان از بابت نتیجه نهایی آخر هر ماه راحت باشد. چرا که اگر در انتهای ماه گزارش ورود و خروج صحیحی از دستگاه دریافت نشود، عملاً کار مدیریت با مشکل روبرو شده و این مشکل زمینه ساز مشکلات دیگری خواهد بود. بر همین اساس سیستم اثر انگشتی در بازار مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

    دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی، یکی از سیستم‌های حضور و غیاب پرطرفدار در بازار است که عملکرد آن ها همان طور که از نامشان پیداست با استفاده از اثر انگشت افراد، که یک معیار منحصر به فرد است انجام می شود. این دستگاه ها به محض تولید عمده و در اختیار عموم قرار گرفتن، طرفداران بسیاری پیدا کرد و امروزه در مکان های مختلفی کاربرد دارند. به طور کلی فرآیند کاری این دستگاه ها به این شکل است که کاربر بایستی اثر انگشت خود را در محل تعبیه شده در دستگاه قرار دهد و این دستگاه با شناسایی خطوط اثر انگشت کاربر، ورود و خروج وی را از محل تعیین شده ثبت نماید.

    images 1676116365 63e7818d3fe14 - دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد اثر انگشتی بخریم یا نه؟! -

    پس از این پروسه، دیتاهای دریافتی در قالب اطلاعات مشخص و مدون به نرم افزاری که مختص همین کار است ارسال می شود. استفاده از این سیستم­ها به عنوان یک سرمایه‌گذاری فوق العاده عالی محسوب شده و در بلند مدت با توجه به منافعی که برای شرکت در پی دارد، می تواند هزینه های اضافی را جبران و بازدهی نهایی را افزایش دهد. اگر تمایل دارید به طور خلاصه با برخی از مزایای این دستگاه ها آشنا شوید، بند زیر را مطالعه کنید.

    دستگاه اثر انگشتی از طریق تجزیه و تحلیل و مقایسه برجستگی های پوستی انگشت کاربر، هویت او را تأیید یا شناسایی می‌کند. تشخیص اثر انگشت یکی از اولین تکنیک‌هایی بود که برای شناسایی خودکار افراد مورد استفاده قرار گرفت و امروزه هنوز یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین روش‌های تشخیص هویت است.

    مهمترین مزایای سیستم تشخیص اثر انگشت چیست؟

    شما با استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی می توانید ساعات دقیق ورود و خروج پرسنل را کنترل کرده و به آن احاطه کامل اطلاعاتی داشته باشید. همچنین این دستگاه قادر است آمار دقیق اضافه‌کاری و کسری کار پرسنل را کنترل و ثبت نماید. به همین خاطر محاسبه دستمزد و حقوق دقیق کارمندان بسیار ساده تر خواهد بود. علاوه بر این، شما وقتی از دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد استفاده می­کنید، عملاً دخالت افراد غیرمسئول را به حداقل رسانده و با محاسبه‌ حقوق و دستمزد دقیق پرسنل، امکان صرفه جویی در هزینه های اضافی را خواهید داشت.

    داده های حاصله از این دستگاه ها نیز به شما آرشیو کاملی از ساعات ورود و خروج کارمندان را می دهد که برای ارتقا شغلی آن ها بسیار تعیین کننده است. این موارد در کنار ده ها مورد دیگر جزو مزایایی هستند که با استفاده از یک دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی می ‌توانید از آن ها بهره مند شوید. چرا که یکی از بهترین ایده هایی است که به شما در مدیریت هرچه بهتر کارکنان کمک کرده و قطعا می‌تواند چشم انداز بهتر و مفیدتری را برای مجموعه تان ایجاد نماید.

    علاوه بر موارد ذکر شده، دیگر مزایای مهم دستگاه های انگشتی عبارتند از:

    1.  عدم امکان تقلب توسط افراد دیگر: الگوی اثرانگشت هر فرد در دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشت منحصر به فرد بوده و افرادِ دیگر نمی توانند از آن نمونه، الگو یا Template، برای ثبت حضور و غیاب دیگری استفاده نمایند. به همین خاطر امکان تقلب کارمندان وجود نداشته و هر شخص با توجه به مدت زمانی که در سازمان و مجموعه حضور پیدا می کند می تواند حضور خود را ثبت کند.
    2.  صرفه‌جویی در هزینه: صرفه‌جویی در هزینه مزیت دیگر این دستگاه است. چرا که در دستگاه های کارتی، به ازای صدور هرکارت، مدیریت بایستی هزینه ای مجزا داشته باشد، اما در دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی چون از عوامل بیومتریک استفاده می شود، هیچ نیازی به هزینه اضافی بابت تهیه این موارد نیست. علاوه بر این، با محاسبه دقیق تر حقوق و دستمزد از پرداخت هزینه های اضافی به پرسنل جلوگیری می کند.
    3.  امکان کنترل از راه دور: مدیران مجموعه می توانند با استفاده از این دستگاه ها اقدام به کنترل از راه دور نموده و عملکرد دستگاه را زیر نظر داشته باشند. کنترل از راه دور این دستگاه ها به کمک نرم افزارهایی است که روی سیستم مدیریت نصب شده و با بهره مندی از امکانات مختلف، امکان پیاده سازی متدهای گوناگون و البته دسترسی به اطلاعات مختلف را به مدیریت می دهند.
    4.  افزایش رضایت کارمندان: با توجه به تحقیقات میدانی صورت گرفته، رضایت کارمندان از دستگاه های حضور غیاب اثر انگشت بسیار بیشتر از دستگاه های کارتی و کدی است. چرا که این دستگاه ها سرعت عمل بسیار بالایی داشته و کاربر برای استفاده از آن تنها به نگه داشتن انگشت خود برای یک ثانیه نیاز دارد. این موضوع باعث شده در بسیاری از محیط های سازمانی بزرگ که پرسنل زیادی مشغول به فعالیت هستند، برای جلوگیری از ازدحام، از این دستگاه و این روش استفاده شود.
    5.  صرفه جویی در زمان محاسبه‌ حقوق کارمندان: صرفه جویی در زمان برای محاسبه‌ حقوق کارمند نیز مزیت دیگر این دستگاه است. چرا که دقت بالا در ثبت اطلاعات تردد کاربر و نبود مشکلات و خطاهایی چون گم کردن و فراموشی کارت، باعث شده که ترددهای ثبت شده در طول ماه کامل بوده و در نتیجه، برخلاف گذشته که مدیریت برای محاسبه دستمزد کارمندان بایستی وقت زیادی صرف می کرد تا مشکل ترددهای ناقص را رفع نماید و با توجه به آیتم های مختلف حقوق حدودی را بدست آورد.

    دستگاه های اثر انگشتی، تا چه اندازه در برابر دور زدن و تقلب ایمن هستند؟

    نکته مهم و انکار ناپذیر در خصوص سیستم های ورود و خروج انگشتی این است که همه سیستم ها و همه برندها ایمن نبوده و در صورتی که امنیت برای شما در اولویت قراردارد؛ لازم است در زمان خرید، از فروشنده درخواست نمایید سیستمی را به شما معرفی کند که ضد هک و تقلب بوده و قابلیت شناسایی اثرانگشت تقلبی ساخته شده از موادی چون کاغذ، ژلاتین، رژ لب، خمیر بازی، چسب و… را داشته باشد.

    در حال حاضر تمام دستگاه های اثرانگشتی برند Virdi کره جنوبی و برخی مدل های برند ZK از قابلیت تشخیص اثر انگشت تقلبی و شناخت بافت زنده برخوردارند.

    آشنایی با معایب سیستم های حضور  و  غیاب اثر انگشتی

    حالا که تا اینجا با مزایای استفاده از این دستگاه ها آشنا شدید، بد نیست معایب دستگاه های حضور و غیاب اثرانگشتی را هم بدانید تا با آگاهی از مزایا و معایب آن بتوانید با چشمانی باز برای خرید دستگاه حضور و غیاب موردنظرتان تصمیم بگیرید.

    images 1676116535 63e782378009d - دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد اثر انگشتی بخریم یا نه؟! - مواردی از جمله موارد زیر، جزو معایب دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی به شمار می روند:

    • انتقال آلودگی به واسطه تماس فیزیکی افراد با دستگاه
    • ناخوانایی اثر انگشت به دلایل مختلف
    • وجود رطوبت یا خشکی شدید هوا و ایجاد مشکل در ثبت اثر انگشت
    • انتقال بیماری ‌های پوستی از سطح دستگاه
    • قیمت های بالاتر نسبت به دستگاه حضور و غیاب کارتی

    البته ناگفته نماند در نسل جدید سیستم های اثر انگشتی تولید شده توسط برندهای اروپایی، حساسیت نسبت به شناسایی اثرانگشت مرطوب یا کثیف کاهش پیدا کرده است، اما به دلیل قیمت بالا و وجود تحریم ها برای واردات کالاهای خارجی، امکان دسترسی به این دستگاه ها در ایران وجود ندارد!

    دلایل اصلی خرید دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

    ویژگی های فیزیولوژیکی و بیومتریک مثل اثر انگشت در هر شخصی منحصر به فرد بوده و هیچگاه نمی تواند تکرار یا جعل شود. در واقع این امر موجب می شود که  مدیران حتی در صورت عدم حضور در محل کار، باز هم بتوانند تمامی فعالیت های کارکنان را رصد کرده و از این بابت احساس خوبی داشته باشند. در دستگاه های حضور و غیاب اثرانگشتی در صورت عدم حضور در محل کار و مجموعه، هیچ فردی نمی تواند به جای شخص دیگر ورود یا خروج را ثبت کند و این بزرگ ترین مزیت این دستگاه هاست.

    همچنین در بقیه دستگاه های حضور و غیاب ممکن است شما رمز عبورتان را فراموش کرده یا کارت خود را همراه نداشته باشید؛ اما در دستگاه های حضور و غیاب اثرانگشتی شما همیشه اجزای بیومتریک خود را به همراه داشته و می توانید از آن ها استفاده کنید. بهره مندی این سیستم ها از نرم افزار هوشمند و قوی باعث شده مدیریت بتواند ساعاتی را تحت عنوان ساعت ناهار یا ساعت جلسه تعریف کرده و به همین خاطر عدم حضور کارکنان در این ساعات ثبت نشود.

    تمام داده هایی که از طریق گیت های کنترل تردد و دستگاه های مربوطه دریافت می شود، بلافاصله به نرم افزار مرتبط با آن منتقل شده و از این طریق شکل یکپارچه ای برای سیستم های حقوق و دستمزد ایجاد می شود. در بسیاری از این دستگاه ها، قابلیت اتصال با گوشی های هوشمند با استفاده از نرم افزار های مربوطه نیز وجود دارد و مدیریت در صورتی که دسترسی به سیستم اصلی اداری نداشته باشد، با تلفن همراه خود می تواند دیتاهای مربوطه را رصد نماید.

    علاوه بر این موارد، اختلاف هایی که بخاطر ثبت دستی ورود و خروج ایجاد می شود نیز با کمک این دستگاه ها کاملاً از بین خواهد رفت. راحتی افراد در ثبت زمان ورود و خروج از سازمان و افزایش بهره وری آن ها نیز از دیگر دلایل خرید دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی می باشد.

    نگهداری دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی

    دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره و تشخیص اثر انگشت با توجه به امکانات پیشرفته ای که در خود جای داده اند، برای مدیرانی که قصد ندارند هزینه زیادی جهت راه اندازی سیستم حضور و غیاب پرداخت نمایند مناسب نمی باشد. این مدیران با خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص اثر انگشت در هزینه های خود صرفه جویی کرده و برای سالیان سال از مزایای این دستگاه ها بهره مند می شوند.

    از نکاتی که پس از خرید باعث ایجاد دغدغه برای مدیران می شود، بحث نگهداری از دستگاه است. از آن جایی که دستگاه ساعتزنی در طول روز به دفعات زیاد مورد استفاده کاربران قرار می گیرد، نگهداری و سرویس آن به صورت دوره ای باید در دستور کار قرار داشته باشد.

    هدف از به کارگیری دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی؛ خودکار کردن روند حضور و غیاب پرسنل با استفاده از فناوری بیومتریک است. این روش باعث جلوگیری از تقلب و بهبود سرعت در ثبت اطلاعات تردد کاربران می شود.

    قیمت انواع دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

    این دستگاه به دلیل آن که از تکنولوژی تشخیص هویت بیولوژیک استفاده می‌ کند، امکان تقلب را به حداقل رسانده و دقیق ترین و واقعی ترین اطلاعات آماری را به مدیریت مجموعه انتقال می دهد. قیمت دستگاه های حضور و غیاب تشخیص اثر انگشت به نسبت سایر دستگاه‌ های حضور و غیاب که عوامل هویتی استفاده می کنند در سطح مناسب تری بوده و همین امر نیز استفاده از آن را بسیار بیشتر از سایر محصولات این حوزه کرده است.

    برای مشاهده قیمت و مطالعه کامل این مقاله و اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی به نشانی (https://iranacs.com/familiarity-with-the-fingerprint-attendance-device) مراجعه نمایید.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد اثر انگشتی بخریم یا نه؟!”
    1. مطلب مفیدی بود. درمجموع با توجه به قیمت به صرفه این دستگاه ها طرفداران خودش رو داره. به نظر من نقطه ضعف دستگاه اثرانگشتی اینه که سنسورشون زود از کار می افته.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.