چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41424 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سیلی سخت بر صورت انسانیت
    30 آبان 1395 - 15:31
    شناسه : 23620
    0

    چند روزی است صورتم درد می‌کند. گویی جای سیلی است. جای دست‌های زُمخت تاریخ بر صورت من و زنان سرزمینم سال‌هاست که جا خوش کرده است و دردی دارد عظیم. گاه فراموش می‌کنم این درد التیام ‌نیافتنی را. گویی جزیی از من شده است، جزیی از زندگی من و وجود من. این‌ها نوشته‌های یک خبرنگار […]

    پ
    پ

    چند روزی است صورتم درد می‌کند. گویی جای سیلی است. جای دست‌های زُمخت تاریخ بر صورت من و زنان سرزمینم سال‌هاست که جا خوش کرده است و دردی دارد عظیم.

    گاه فراموش می‌کنم این درد التیام ‌نیافتنی را. گویی جزیی از من شده است، جزیی از زندگی من و وجود من.

    این‌ها نوشته‌های یک خبرنگار با گرایش فمنیستی نیست. این‌ها دردنوشته‌های یک زن است. زنی که در دین مقدس اسلام و آیین‌ باستانی ایران آنقدر ارج دارد که لقب گل و ریحانه گرفته است و اکنون در کوران روزمرگی‌ها یادمان رفته مقام بلندش را. به فراموشی سپرده‌ایم که در دامان چه کسی رشد کرده‌ایم و بالنده شده‌ایم.

    به گزارش «بامردم»، چند روزی است که فیلمی از برخورد مامور شهرداری با زن دست‌فروشی در فضاهای مجازی منتشر شده است که ضمن جریحه‌دار کردن افکار عمومی، احساسات بانوان سرزمینم را تحت تاثیر قرار داده است.

    هراسی که در وجود تک تک زنان این سرزمین خفته است، مربوط به این کلیپ چند دقیقه‌ای نیست بلکه متعلق به تاریخ این سرزمین است.

    هر چند شهردار فومن با عذرخواهی از مردمان این شهر، از زن دست‌فروش نیز دلجویی کرده است اما من مانده‌ام که هراس‌هایم را چه کنم؟

    %d8%b3%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%b2%d9%86-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%81%d9%88%d9%85%d9%86%db%8c

    سد معبر ممنوع است

    هوشنگ عباس‌قلی زاده شهردار فومن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه گیلان، با اشاره به درگیری فیزیکی یکی از مامورین شهرداری فومن با زن دست‌فروش اظهار کرد: طبق ماده یک قانون 55 شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است. شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور بوسیله مامورین خود اقدام کند.

    وی ضمن ابراز ناراحتی از برخورد مامور شهرداری با زن دست‌فروش افزود: شهرداری فومن طی یک سال و نیم گذشته در راستای انتقال و ساماندهی بازار هفتگی و دست‌فروشان این شهرستان اقداماتی را انجام داده است. برای سازماندهی، مکان‌یابی، طراحی و…محل بازار برای کسبه بیش از 600میلیون هزینه شده است و انجام اقدامات زیباسازی و… همچنان تداوم دارد.

    در اجرای قوانین هیچ ماموری حق برخورد فیزیکی با متخلفین را ندارد

    عباس‌قلی‌زاده با تاکید بر اینکه ماموری حق ندارد در راستای اجرای قوانین با متخلفین برخورد فیزیکی داشته باشد، خاطر نشان کرد: با توجه به اخطارها و تذکرات مکرر، زن‌ دست‌فروش نسبت به انتقال به مکان تعیین شده در بازارچه سردارجنگل فومن تمکین نکرده است.

    عدم تمکین به قانون برای 100متر

    وی با بیان اینکه سد معبر موجب اختلال در تردد و چه بسا بروز حوادث ناگوار می‌شود، گفت: سد معبر زن دست‌فروش در خیابان سردار جنگل بوده و این در حالیست که  فاصله این مکان با بازارچه تعیین شده برای دست‌فروشان کمتر از 100متر است. این فضا نزدیک‌ترین نقطه به موقعیت شهری است. شهرداری در راستای سامان‌بخشی به دست‌فروشان و بساط‌‌گستران ضمن تذکر و اخطارها اعلام کرده است در پیاده‌روها بساط پهن نکنند.

    برخورد مامور شهرداری فومن قابل توجیه نیست

    شهردار فومن به ساماندهی هزار و 100کسبه در بازار فومن اشاره و تصریح کرد: ساماندهی وضعیت دست‌فروشان و افزایش نقاط مختص بساط‌گران همواره در دستور کار شهرداری است. بنا است در روستاهای شهرستان نقاط و غرفه‌هایی را برای عرضه روزانه محصولات دست‌فروشان ایجاد کنیم تا روستاییان نیز محصولات ارگانیک خود را برای عرضه مستقیم ارائه دهند. این محصولات خریداران و مشتریان خاص خود را دارد.

    وی ضمن تاکید بر اهمیت ساماندهی دست‌فروشان به اعتراض مغازه‌داران نسبت به فعالیت و بساط پهن کردن دست‌فروشان اشاره کرد و افزود: برخورد فیزیکی مامور شهرداری با زن دست‌فروش قابل توجیه و پذیرش نیست. این درحالیست که زن‌دست‌فروش به همراه پسر خود الفاط رکیکی را علیه ماموران به زبان آورده و مامور شهرداری را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

    تداوم برخورد قاطع شهرداری با بساط‌گستران

    عباس‌قلی‌زاده به فیلم منتشر در فضای مجازی و رسانه‌های گروهی از درگیری مامور شهرداری و زن دست‌فروش و شیطنت‌های برخی از افراد سودجو اشاره و ابراز کرد: فیلم منتشر شده در فضای مجازی تنها قسمتی از ماجرای رخ داده است. مامورین شهرداری باید مطابق قانون و راهکارهای قانونی عمل کنند. ما نیز در توجیه این مامور در چگونگی رفتار با بساط‌گران کوتاهی کرده‌ایم.

    وی با یادآوری اینکه سال گذشته یکی از پرسنل شهرداری فومن در پی‌درگیری با دست‌فروشان و ضربات چاقو، مجروح و در بیمارستان بستری شد، ادامه داد: ماجرای پیش‌آمده دلیلی بر عدم برخورد با سدمعبر نیست؛ چرا که فومن در مسیر گردشگری ماسوله و قلعه‌رودخان واقع شده است. خیابان‌های این شهر پاسخگوی ترافیک در روزها و ساعات مختلف بویژه ایام تعطیل نیست. سد معبر و بساط پهن کردن موجب برهم زدن نظم، ضربه به سیمای شهر و سلب امکان تردد شهروندان و گردشگران می‌شود.

    مامور خاطی از کار خود تعلیق شده است

    شهردار فومن ضمن دلجویی و عذرخواهی از این زن دست‌فروش متذکر شد: مغازه‌داران نیز با بساط پهن کردن در معابر شهری و مسیر‌های تردد شهروندان همواره مشکلاتی را بوجود می‌آورند. به این افراد تذکرات و اخطارهای لازم جهت اجرای قوانین داده می‌شود؛ در صورت عدم پذیرش متخلفین به تعزیزات حکومتی ارجاع  می‌شوند.

    وی با بیان اینکه کارگر خاطی در حال حاضر از کار خود تعلیق شده و پرونده وی در کمیته انضباطی در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: بیان تذکرات، برخورد و جمع‌آوری بساط دست‌فروشان از سوی شهرداری با همکاری نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

    ضرورت رعایت حقوق شهروندی برای برقراری نظم و آرامش

    شهردار فومن در پایان به حجم بالای گزارشات مردمی به صورت تلفنی، حضوری و…مبنی بر اعتراض به سدمعبرکنندگان اشاره و اظهار کرد: قبول داریم که در خصوص آموزش و توجیه مامورین شهرداری در برخورد با دستفروشان و …کوتاهی شده است.

    در ادامه مهندس جواد عامر معاون فرماندار فومن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی تاکید و اظهار کرد: با زندگی در اجتماع افراد دارای حقوقی و تکالیفی نسبت به یکدیگر هستند. حقوق شهروندی احترام به قانون و رعایت حقوق است.

    وی با بیان اینکه هر یک از افراد دارای حقوق و وظایفی هستند که در صورت عدم تمکین به آن موجبات هرج و مرج در جامعه فراهم می‌شود، افزود: دست‌فروشی پدیده جدیدی نیست برخی از مشکلات سبب گرایش افراد به دست‌فروشی می‌شود.

    ضرورت نیاز افزایش تعداد بازارچه‌ها و غرفه‌ها برای دست‌فروشان

    معاون فرماندار فومن با بیان اینکه دست‌فروشی تنها مختص شهر و کشور ما نیست و خیل عظیمی از افراد به آن اشتغال دارند، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سد معبر و ممانعت از ایجاد مزاحمت همواره نیاز است مکان‌ها و بازارچه‌هایی توسط مسئولین در جهت ساماندهی دست‌فروشان ایجاد شود؛ چرا که بسیاری از افراد به طور دائم به دست‌فروشی اشتغال دارند و از آن طریق امراز معاش می‌کنند.

    وی با تاکید بر اینکه بهترین راه برای ساماندهی دست‌فروشانی که به طور دائم و موقت مشغول به فعالیت هستند، سکنی دادن این افراد ضمن رعایت حقوق شهروندی در اماکن مشخص است، گفت: دست‌فروشان با بساط کردن در خیابان‌ها و معابر موجب ایجاد اختلال در تردد و ایجاد مزاحمت برای عابرین و … می‌شوند.

    عامر با بیان اینکه مدیریت نوعِ برخورد با مواردی این چنینی برخورد مامور شهرداری با زن‌دست‌فروش دارای اهمیت است، تصریح کرد: برای ساماندهی دست‌فروشان همواره همکاری مسئولین و همگان نیاز است.

    معاون فرماندار فومن در پایان با اشاره بر اینکه برخورد فیزیکی مامور شهرداری فومن با زن دست‌فروش قابل قبول نیست، اظهار کرد: مامورین شهرداری باید در برخورد با افرادی که در برابر قانون مقاومت می‌کنند توجیه شوند در این صورت شاهد مشکلات و مواردی این چنینی نخواهیم بود.


    گزارش از مریم محسنی خبرنگار ایسنای گیلان/انتشاردهنده: علیرضا پرندوش

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “سیلی سخت بر صورت انسانیت”
    1. شما افراد ریاکار و دروغگویی هستید

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.