جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شستشوی پردهای توری با ماشین
    06 اسفند 1401 - 12:41
    شناسه : 237306
    0

    در این محتوا هدف ما شستن پرده در منزل است. این شستشو به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. معمولاً نیاز است که پرده‌های منازل بسته به محیط زندگی، نوع ساختمان که ویلایی است یا آپارتمانی، میزان گرد و خاک منطقه جغرافیایی و …. در بازه‌های زمانی خاص شسته شود.

    پ
    پ

    پرده یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین لوازم خانه به شمار می‌آید که تمیزی آن جلوه و تاثیر بالایی در نمای داخلی منزل یا حتی دفتر و دیگر مکان‌ها دارد. خانواده‌ها به خصوص بانوان بر تمیزی پرده حساس‌اند و  در بازه‌های زمانی مشخص برای شستشوی آن اقدام می‌کنند. در این شستشو عواملی نظیر جنس پرده که پرده حریر باشد یا پرده مخمل یا کتان، ابعاد، میزان آلودگی، حضور یا عدم حضور لکه و …. بسیار مهم است. در برخی موارد نیز پرده را برای شستشو به مجموعه‌های فعال در این زمینه مانند خشکشویی‌ها می‌سپارند.

    در این محتوا هدف ما شستن پرده در منزل است. این شستشو به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. معمولاً نیاز است که پرده‌های منازل بسته به محیط زندگی، نوع ساختمان که ویلایی است یا آپارتمانی، میزان گرد و خاک منطقه جغرافیایی و …. در بازه‌های زمانی خاص شسته شود. به طور معمول هر ساله در فصل تابستان و نزدیک به تعطیلات نوروز پرده‌ها شستشو می‌شوند تا در طول سال ظاهری تمیز داشته باشند. همچنین حضور گرد و خاک و آلودگی به مدت طولانی از عمر مفید پرده می‌کاهد، پس امر شستشو بسیار مهم است.

    wash curtains 1 min - شستشوی پردهای توری با ماشین -راهنمای شستن پرده در خانه

    چگونه پرده خود را با ماشین لباسشویی بشوییم؟

    اولین قدم برای شستشوی پرده مانند پرده حریر یا پرده مخمل، جدا کردن اصولی آن از میل پرده یا چوب پرده است. هر پرده در قسمت بالایی خود دارای نواری با نام نوار پرده بوده که عرض مختلفی دارد. پرده به واسطه این نوار بر روی میل ‌پرده متصل می‌شود. این اتصال به کمک گیره‌های مخصوص یا پانچ و… صورت گرفته، پس برای شستشوی پرده ابتدا باید آن را از میل پرده جدا کرد و در صورت وجود گیره، گیره را نیز از آن خارج کنید. چرا که این گیره‌ها حالت فلزی و پلاستیکی داشته و به ماشین لباسشویی آسیب وارد می‌کنند، همچنین ممکن است موجب نخ کش شدن یا پارگی پرده شوند. در صورتی که در قسمت پایینی پرده شما سرب قرار گرفته، آن را نیز جدا کنید.

    در ادامه به نکات مهم برای شستشوی پرده با ماشین لباسشویی می‌رسیم.

    ابتدا باید نسبت وزن پرده خود را با ماشین لباسشویی بسنجید، در صورتی که ماشین لباسشویی شما تحمل وزن بالا ندارد هرگز پرده‌های بزرگ را در آن نیندازید، چرا که این حجم زیاد پرده داخل ماشین لباسشویی به بدنه و صفحه چرخان آن آسیب وارد می‌کند.

    پیش از قرار دادن پرده داخل ماشین لباسشویی خوب است که گرد و خاک آن را بگیرید. برای این منظور می‌توانید پرده را بتکانید یا آن را به مدت یک الی دو ساعت در تشتی حاوی آب قرار دهید تا گرد و خاک و دیگر آلودگی‌ها از سطح آن جدا شوند. ‌حال پرده شما برای شستشو آماده است که می‌توان آن را در ماشین لباسشویی قرار داده و پس از پر کردن ماشین با پودر یا مایع لباسشویی، برای شستشو اقدام کنید.

    هر ماشین لباسشویی دارای برنامه‌ای خاص برای شستشوی پرده یا شست و شوی لباس بر اساس جنس و … است. در این مرحله باید نسبت به تناسب برنامه با جنس پرده اطمینان حاصل کنید، به این صورت که اگر پرده حریر دارید حتما از شستشوی جنس حساس ماشین لباسشویی استفاده کنید.

    در نهایت پس از اتمام کار شستشو می‌توانید پرده را به طور نمدار آویزان کنید تا حالت صاف و ایستاده خود را حفظ کند و چروک نشود. در غیر این صورت می‌توانید از دور خشک کن‌های ضعیف لباسشویی استفاده کرده و در ادامه پس از اتوکشی، پرده را بر روی پنجره نصب کنید.

    شستشو پرده در منزل بر اساس جنس

    حال به بررسی شستن پرده در جنس‌های مختلف ‌می‌پردازیم.

    پرده توری یا نخی

    راحت ترین نوع پرده به منظور شستشو،  پرده تور و نخ است.  این پرده را هم در ماشین لباسشویی و هم به طور دستی می‌توان شست و شو داد. برای شستن پرده نخی کافیست آن را درون تشت قرار دهید و تشت را از آب پر کنید. حال یک لیوان نشاسته را در آب سرد حل کرده و برای لعاب دادن کمی ‌به آن حرارت دهید، در نهایت محلولی به وجود می‌آید. این محلول را در آب تشتی که پرده در آن قرار گرفته ریخته و حدود نیم ساعت زمان دهید تا عملیات شستن و نفوذ نشاسته به بافت پارچه انجام شود. پس از آن پرده را شستشو داده و آن را خشک کنید.

    wash curtains 2 min - شستشوی پردهای توری با ماشین -راهنمای شستن پرده در منزل

    پرده مخمل

    پرده مخمل از حساس‌ترین نوع پرده‌ها بوده که شست و شوی آن به مراحل پیچیده‌تری نسبت به پرده توری نیاز دارد. یکی از مواردی که هنگام شستشوی پرده مخمل باید به آن دقت داشت، تست رنگ‌دهی پرده است.

    برخی از پارچه‌های مخمل از خود رنگ پس ‌می‌دهند، برای تشخیص این مسئله ‌می‌توانید یک تکه دستمال سفید را مرطوب کرده و آن را بر روی پرده بکشید، اگر رنگ پرده به دستمال مرطوب شده سفید گرفت، در نتیجه پرده شما از آن دسته پرده مخمل است که رنگ پس می‌دهد. شستشوی این پرده در منزل کار بسیار دشواری است و ممکن است رنگ پرده و پارچه شما خراب شود، برای این منظور کار شستشو را حتما به خشک‌شویی‌ها بسپارید.

    اما اگر پرده شما رنگ پس نداد ‌می‌توانید آن را در تشت قرار داده و بر روی آن آب سرد بریزید، در نهایت با اضافه کردن شوینده‌های ملایم و حاوی نرم کننده‌ به تشت و گذشت نیم ساعت زمان، پرده شما تمیز شده و تنها با یک آبگیری ساده ‌می‌توانید آن را برای خشک شدن خارج کنید.

    از دیگر نکات برای شستشوی پرده مخمل، مرحله خشک کردن آن است. از آنجایی که بافت این پرده ضخیم است برای خشک شدن به روشی متفاوت نیاز دارد. این روش بدین صورت است که یک پارچه کتان با ضخامت بالا را پهن کرده و پرده مخمل را روی آن قرار دهید، این پارچه رطوبت و آب را از پرده گرفته و آن را خشک می‌کند.

    پرده ساتن

    از جنس‌های بسیار محبوب برای پرده، جنس ساتن بوده که زیبایی و درخشش خاص خود را دارد. یکی از ویژگی‌های مفید این پرده عدم جذب گرد و خاک به خود است، اما بازهم پرده‌های ساتن همچون دیگر انواع پرده به شست‌وشو نیاز دارند. درصورتی ‌که این پرده را در زمان‌های کوتاه و نزدیک به‌ هم از گرد و خاک پاک کنید، نیازی به شستشوی مداوم در بازه زمانی کوتاه ندارد.

    برای شستن پرده ساتن نیز کافی ‌است آن را از میل پرده جدا کرده و سپس درون تشتی حاوی آب ولرم قرار دهید، آب تشت باید با شوینده‌های ملایم که حاوی مقادیری از نرم‌ کننده هستند ترکیب شده باشد. همچنین اگر می‌خواهید رنگ پرده ثابت باقی بماند و تغییری در آن رخ ندهد، می‌توانید مقداری سرکه سفید نیز به محلول داخل تشت اضافه کنید.

    برای شستن پرده ساتن در ماشین لباس ‌شویی، آن را بر روی شستشوی پارچه‌های حساس با آب سرد و درجه کم قرار دهید.

     پرده حریر

    پرده حریر یک جنس بسیار حساس برای پرده است که شستشوی آن به ‌دقت بالایی نیاز دارد. ازآن ‌جایی‌ که این پرده بسیار ظریف است، هر گونه بی‌توجهی در پروسه نصب یا جداسازی پرده و حتی شستشوی آن ممکن است آسیب جبران‌ ناپذیری به بافت آن وارد کند، پس در هنگام کار با پرده از جنس حریر حتماً ظرافت را رعایت کنید.

    پس ‌از جدا کردن این پرده از میل پرده و خارج کردن تمامی گیره‌ها، برای شستشو اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید پرده را داخل تشتی که حاوی آب سرد و شوینده ملایم یا سفید کننده است قرار دهید. در ادامه برای شستشوی بهتر و خشک کردن می‌توانید پرده را به ماشین لباس‌شویی منتقل کنید.

    دقت کنید که پرده‌ی حریر برای شستشو در ماشین لباس‌شویی به حداقل نصف فضای خالی نیاز دارد. برنامه ماشین نیز باید بر روی شستشوی ملایم باشد تا آسیب به بافت پرده وارد نشود. اگر می‌خواهید پروسه شستشو را با به‌ طور دستی انجام دهید، می‌توانید داخل تشت پرده را چند بار تکان داده و در نهایت آن را آبکشی کرده و برای خشک شدن نصب کنید.

    پرده زبرا

    از دیگر انواع پرده‌های پرکاربرد می‌توان به پرده زبرا اشاره کرد که در بسیاری از دفاتر و کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشاهده می‌شود. شست‌وشوی این پرده بسیار راحت است و نیاز به‌ دقت و مهارت خاصی ندارد، تنها کافی ا‌ست این پرده را از کرکره جدا کرده و بر روی یک سطح صاف قرار دهید، در ادامه با استفاده از پارچه خیس، اسفنج خیس، اسپری‌های پاک‌کننده، آب و کف و… می‌توانید سطح آن را تمیز کنید. خشک شدن این پرده نیز به سرعت انجام می‌شود. درنهایت پرده را بر روی کرکره نصب کرده و دوباره از آن استفاده کنید.

     پرده چوبی

    پرده چوبی از حساسیت بالایی برخوردار است که پروسه شستشوی آن باید با دقت و ظرافت انجام شود. ازآن ‌جایی ‌که این پرده‌ها در مقابل آب حساس هستند، نباید حجم زیادی آب به آن‌ها وارد کرد، پس عملا سشتشو در تشت و یا در ماشین لباسشویی برای این جنس از پرده معنا ندارد. برای شستن کافی است از یک برس نرم مرطوب استفاده کرده و آن را بر روی سطح پرده بکشید، سپس پرده را در محلی گرم نظیر زیر نور آفتاب یا نزدیک شوفاژ قرار دهید تا سطح آن کاملاً خشک شود.

    wash curtains 3 min - شستشوی پردهای توری با ماشین -نحوه شستن پرده چوبی در خانه

    دقت کنید که شستشوی این پرده‌ نباید با شدت یا با مواد شوینده قوی انجام گیرد، چرا که از براقیت آن می‌کاهد. همچنین پروسه خشک شدن نیز باید کامل صورت گیرد تا هیچ‌ گونه نم و رطوبتی بر روی بافت پرده چوبی نماند.

    شستن پرده در محل

    یکی دیگر از راه‌های شستن پرده استفاده از دستگاه بخار شوی است. پرده‌های حجیم، بزرگ با جنس و طراحی خاص که در صورت شستن مستقیم با آب یا قرار گرفتن در ماشین لباس‌شویی دچار خرابی می‌شوند را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های بخارشوی تمیز کرد. این دستگاه‌ها بخار را با دمای بالا تولید می‌کنند که به واسطه همین امر، آلودگی از سطح پرده پاک می‌شود. همچنین می‌توان قسمت‌های آلوده یا لکه‌های روی پرده را به کمک اسپری‌های پاک‌کننده و با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کرد تا دیگر نیازی به شستشوی کل پرده نباشد.

    wash curtains 4 min - شستشوی پردهای توری با ماشین -

      جمع‌ بندی

    در این محتوا سعی داشتیم تا روش‌های شست‌وشوی انواع پرده نظیر پرده حریر یا پرده مخمل یا دیگر جنس‌ها را به دو صورت شستشوی دستی یا شستن با ماشین لباس‌شویی با هم بررسی کنیم. هر پرده که خریداری می‌شود همراه با خود دارای یک دستورالعملی است.  بر روی این دستور العمل موارد احتیاطی هنگام شست‌وشو، نظیر حساسیت نسبت ‌به مواد شوینده، میزان آسیب ‌پذیری، بافت پرده، رنگ دهی و… نوشته ‌شده است.

    برای افزایش طول عمر پرده خود حتماً به این موارد دقت کنید و سعی کنید پس‌ از شستشو، آن را یا با حرارت ملایم اتو صاف کنید یا به‌ طور نمدار آویزان کنید تا نیازی به اعمال حرارت بالا و مستقیم نداشته باشد. بدون شک نگهداری و شستشوی پرده جزو مهم‌ترین دغدغه‌های افراد پس‌ از خرید پرده مورد نظر است. با رعایت موارد فوق هنگام شستشوی پرده ضمن داشتن پرده‌ای تمیز و زیبا، از خرابی آن حین پروسه شستشو جلوگیری می‌شود.
    در صورت نیاز به مشاوره در رابطه با نحوه شستشوی پرده یا خرید انواع پرده میتوانید به فروشگاه اینترنتی پرده شیک نقش مراجعه نمایید و اقدام به دریافت مشاوره نمایید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.