×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

t3 1677402934 5694673 - خودم از بازار خرید می کنم و از قیمت ها خبر دارم -

همشهری آنلاین نوشت: زمستان ۵سال قبل گرانی برخی اقلام اساسی همچون تخم‌مرغ منجر به تنش‌های امنیتی در داخل شد و با تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی قوا از سال۱۳۹۷ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی زیرنظر وزیر کشور تشکیل شد؛ ماموریتی که احمد وحیدی، وزیر کشور می‌گوید از عهده مسئولیت این وزارتخانه در دولت سیزدهم خارج شده ولی همچنان پایش آثار امنیتی تنگناهای معیشتی جزوی از وظایف شورای امنیت به ریاست وزیر کشور محسوب می‌شود. او می‌گوید شخصا خرید از بازار را انجام می‌دهد و از انتقادات آگاهی دارد.

 با توجه به مسئولیت‌هایی که وزارت کشور در حوزه معیشتی و عضویت در ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی داشته است، آیا گزارش جدید مرکز آمار از تورم شدید امسال و افزایش فشارهای معیشتی و تأثیرات امنیتی آن در وزارت کشور و شورای امنیت مورد بررسی قرار گرفته است؟ آیا این دغدغه از طرف شما به دولت در قالب تذکر یا هشدار منتقل شده است؟

البته ما دیگر در ستاد تبلیغات اقتصادی نیستیم، چون سازوکار عوض شده است، اما بله، دولت مخصوصا خود آقای رئیس‌جمهور به‌شدت بر سر مسائل تورمی حساس است. آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به‌طور مرتب برای این کار جلسه می‌گذارند و جلسات ستاد تنظیم بازار را برگزار می‌کنند. آقای معاون اول همه مسائل را به‌طور مرتب کنترل می‌کنند و جابه‌جایی قیمت‌ها را رصد و ارزیابی می‌کنند؛ تمام تلاش‌شان هم این است که به هر نحوی که شده تورم را کنترل کنند.

 نتیجه برگزاری این جلسات چه بوده است؟

در خیلی از اقلام تورم این اتفاق افتاده است. الآن ما در قضیه گوشت مقداری مشکل داشتیم که تلاش شد با واردات گوشت یک مقدار کنترل شود. الآن هم براساس گزارش‌ها و طبق عددهایی که دوستان دادند، گوشت باید در میادین به قیمت ۲۳۲هزار تومان به فروش برسد. این طبعا باعث شده تا قیمت گوشت را که ما به‌صورت غیرقابل‌قبول داشتیم، کنترل شود.

 گزارش مرکز آمار حاکی از افزایش ۷۰تا ۸۰درصد فشارهای معیشتی در اقلام اساسی بوده‌اند. برای قیمت کل اقلام چه می‌کنید؟
در هر موردی که این اتفاق بیفتد بلافاصله آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و مجموعه ستاد تنظیم بازار روی آن تمرکز می‌کنند و بسیج می‌شوند تا جلویش گرفته شود.

 چقدر به هدفی که آقای رئیسی داشته‌اند مبنی بر اینکه به تورم نصف و بعدا تک‌رقمی برسیم نزدیک هستید؟

ببینید! ما یکسری مشکلات مزمن اقتصادی داریم. به‌طور طبیعی این مشکلات مزمن اقتصادی حاصل ده‌ها سال است و حتی از قبل انقلاب، ما در بعضی موارد تورم داشته‌ایم. بله تورم یکی از مشکلات مزمن اقتصادی ماست؛ دولت هم بر سر مقابله با آن خیلی محکم است که این کار انجام شود و اهتمام دارد؛ تلاش‌های خودش را هم دارد انجام می‌دهد و من امیدوارم که دوستان ما در بخش‌های اقتصادی که مسئولیت دارند راهکارهایی برای رسیدن به این هدف دنبال کنند.

 برخی منتقدان دولت، شرایط فشارهای معیشتی را بهانه قیاس‌های سیاسی کرده‌اند و گفته‌اند آقای رئیسی کلید قطار پیشرفت را به دولت سابق دهد تا شرایط برگردد. چه پاسخی درباره این انتقاد دارید؟

بخش زیادی از این وضعیتی که مردم شاهدش هستند برای دوره و دوره‌های قبل و مشکلات مزمن اقتصادی است. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند دوره‌های طولانی مسئولیت بر عهده‌شان بوده و این تورم مال امروز و دیروز نبوده است. آن چیزی که اتفاقا رخ داده این است که آنها پیش‌بینی می‌کردند که بعد تغییر و اصلاح نرخ ارز ما تورم ۳رقمی به بالا خواهیم داشت ولی این اتفاق نیفتاد و نرخ رشد تورم نسبت به قبل یعنی آن موقعی که دولت را تحویل گرفتیم و ۵۹درصد بود، خیلی کاهش پیدا کرد و به ۴۰درصد هم رسید؛ حالا برخی اقلام را می‌گیرند و خیلی روی آن مانور می‌دهند. خب این یک مقدار منصفانه نیست.

 شما خودتان از بازار خرید می‌کنید؟ ارزیابی‌تان چه بوده است؟

بله من خودم از بازار خرید می‌کنم. بله ۲تا ۳موضوع خاص است که دولت هم روی آن نگاه ویژه دارد. در بحث گوشت که اشاره کردم بلافاصله تلاش صورت گرفته تا کنترل شود و شرایط را اصلاح کنند. در بحث خودرو هم مردم یک مقداری گلایه دارند ولی نباید شرایطش را به همه اقلام ضروری زندگی مردم تعمیم دهند.

 اقدام اخیر دولت در ساماندهی مجدد بازار تامین ارز را چطور ارزیابی می‌کنید؟ جواب می‌دهد؟

ما اتفاقات اخیر کشور در بحث ارز را یک توطئه می‌دانیم. ما فقط مسائل اقتصادی را در التهابات بازار ارز دخیل نمی‌دانیم، توطئه‌ای است که دشمن دنبال می‌کند تا وقتی در صحنه اغتشاشات نتوانست به جایی برسد، در صحنه اقتصادی و موضوع ارز دخالت کند و آن را مبنایی برای ایجاد ناآرامی‌ها در کشور کند.

 برخی به‌دنبال سهم‌بندی در اثر تحریم‌ها و مدیریت‌ها برآمده‌اند. شما سهم تحریم‌ها را در فضای فعلی چقدر می‌دانید؟
این بخش را دوستان اقتصادی باید توضیح دهند چون سر و کار مستقیم با آثار ملموس واقعیت‌های سیاسی و مداخله‌گر در اقتصاد دارند و از ظرفیت‌های مجموعه خودشان نیز مطلع هستند. الآن اگر جواب بدهم می‌گویند چرا در موضوعات دیگر جواب دادید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.