پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • برش با لیزر چیست و چه کاربردی دارد؟
    20 اسفند 1401 - 13:25
    شناسه : 240943
    0

    در حال حاضر، تکنولوژی برش با لیزر ، یکی از روش های کاری است که به طور مکرر برای برش انواع مواد مورد استفاده قرار می گیرد. دقت، سرعت و تطبیق پذیری لیزر از مزایای بزرگ آن است.

    پ
    پ

    برش لیزری به روش جداسازی اطلاق می شود که با آن می توان مواد فلزی و غیرفلزی با ضخامت های مختلف را برش داد. این نوع برش بر اساس یک پرتو لیزر است که متمرکز است. وقتی این پرتو به قطعه برخورد می کند، مواد آنقدر داغ می شوند که ذوب یا تبخیر می شوند. تمام توان لیزر در نقطه ای متمرکز می شود که قطر آن معمولاً کمتر از نیم میلی متر است. اگر گرمای بیشتری در این نقطه متمرکز شود که بتوان با رسانش گرما از آن خارج کرد، پرتو لیزر به طور کامل از مواد عبور می کند و فرآیند برش آغاز می شود. در حالی که با سایر فرآیندها ورق فلزی تحت تأثیر ابزارهای بزرگ با نیروهای زیاد قرار می گیرد، پرتو لیزر کار خود را بدون هیچ گونه تماسی انجام می دهد. بنابراین، ابزار فرسوده نشده و تغییر شکل یا آسیب در قطعه کار ظاهر نمی شود.
    در حال حاضر خدمات برش لیزر استیل در تهران و خدمات برش لیزر آهن در تهران با کیفیت بالا ، توسط مجموعه پارما لیزر انجام می شود . 09121593108  –  www.parmagroup.ir

    دستگاه برش لیزری از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

    تشدید کننده لیزر :

    پرتو نور از یک تشدید کننده ایجاد می شود که یک لوله شیشه ای است که با دو آینه محصور شده است که یکی رو به دیگری است. لوله با CO2 و گازهای دیگر مانند هیدروژن، نیتروژن یا هلیوم پر شده است. هنگامی که دستگاه شروع به کار می کند، تخلیه الکتریکی ایجاد شده و این گازها به نور تبدیل می شوند .

    سر برش :

    نور از آینه‌های مختلف منعکس می‌شود که طوری قرار گرفته‌اند که لیزر به سر برش می ‌رسد. هنگامی که پرتو نور به اینجا می رسد، از یک عدسی منحنی عبور می کند که آن را بزرگ می کند و آن را در یک نقطه متمرکز می کند (این شبیه به استفاده از ذره بین برای ایجاد آتش از نور خورشید است) که آن را قادر به برش و ضبط می کند . معمولاً سر برش با یک سیستم مکانیکی با یک تسمه یا زنجیر همراه است که به آن امکان می دهد دقیقاً در یک منطقه حرکت کند.

    فاصله برش :

    همیشه بین ماده و نازلی که لیزر از آن خارج می شود، فاصله وجود دارد. این فاصله بسیار مهم است زیرا نقطه تمرکز را تعیین می کند . به طور کلی، تغییر این نقطه فوکوس بر کیفیت برش لیزر تأثیر می گذارد . پرتو نور از یک برش لیزری معمولاً دارای قطر 0.1 میلی متر تا 0.3 میلی متر و قدرت تقریباً 1-3 کیلو وات است .
    این قدرت بسته به جنس و ضخامت آن تنظیم می شود . برای برش مواد بازتابنده مانند آلومینیوم ، ممکن است به یک برش لیزری با قدرت حدود 6 کیلووات نیاز باشد . این به دلیل این واقعیت است که فلزات، ظرفیت زیادی برای هدایت حرارتی و بازتاب نور دارند ، بنابراین گرما (و در نتیجه انرژی) اعمال شده برای غلبه بر این موانع باید بسیار زیاد باشد.

    لیزری - برش با لیزر چیست و چه کاربردی دارد؟ -

    چند نوع برش با لیزر وجود دارد؟

    امروزه 3 نوع برش با لیزر وجود دارد:

    1. سوخته / واکنشی

    این نوع برش لیزری از اکسیژن به عنوان گاز پشتیبانی استفاده می کند. این گاز در فشارهای بالا بر روی شکاف برش دمیده می شود. این ماده به اکسیژن واکنش نشان می دهد ، می سوزد و اکسید می شود. این واکنش انرژی تولید می کند که به لیزر کمک می کند تا قدرت بیشتری داشته باشد. این نوع برش با لیزر اغلب بر روی فلز استفاده می شود .

    2. ذوب

    در این روش یک گاز بی اثر مانند نیتروژن به لیزر در دمیدن مواد مذاب از ناحیه برش کمک می کند. این بدان معنی است که انرژی مورد نیاز برای برش بسیار کمتر است . این نوع به طور کلی برای فلزات استفاده می شود .

    3. تصعید

     لیزر با شدت بالا مواد را تبخیر (تصعید) می کند و امکان برش ورقه های نازک را بدون نیاز به گاز پشتیبانی می کند. این نوع برش با لیزر برای مواد غیر فلزی استفاده می شود .

    برش لیزری چه کاربردهایی دارد؟

    امروزه از برش لیزر در صنایع مختلف استفاده می شود : از الکترونیک گرفته تا پزشکی، صنایع خودروسازی و هوافضا و غیره.
    یکی از رایج ترین کاربردها برش فلز (فولاد، آلومینیوم و …) است. اگرچه از لیزر برای برش سرامیک، سیلیکون و سایر فلزات غیر فلزی مانند مقوا نیز استفاده می شود.
    شاید یکی از جالب ترین آنها استفاده از برش لیزر برای جراحی است که در آن لیزر جایگزین اسکالپل می شود. این به ویژه در روش هایی که نیاز به دقت بالایی دارند مانند جراحی چشم مفید است.
    علاوه بر این، می توان از آن برای ایجاد بسته بندی های خاص مانند کارتن های سفارشی و جعبه های چوبی نیز استفاده کرد.

    این فناوری چه مزایایی دارد؟

    برش با لیزر بسته به کاربری که به آنها داده می شود دارای مزایای متفاوتی است .
    مزیت اصلی آن دقت بالا و ظرفیت تولید آن است. همچنین، دستگاه های برش لیزری بسیار ارزان تر از ماشین های ماشین کاری (CNC) هستند. در نهایت، آنها همچنین این مزیت را دارند که انواع مختلفی از مواد را می پذیرند و فرآیندی هستند که به سختی نیاز به دست زدن انسان دارد، بنابراین احتمال آلودگی را کاهش می دهد (این امر به ویژه در محیط های جراحی صادق است)
    برش با لیزر امکان برش اشکال هندسی مختلف، خواه نامنظم، ریز یا با خطوط پیچیده را فراهم می کند و برای پیش برش یا پیرایش مواد اضافی مناسب است.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “برش با لیزر چیست و چه کاربردی دارد؟”
    1. ممنونم خیلی مطلب مفیدی بود

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.