×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

نحوه نگهداری از ماشین‌آلات راهسازی بسیار اهمیت ویژه‌ای در طول عمر آن‌ها دارد البته ابتدا باید گفت که ماشین‌آلات راهسازی به‌تمامی ماشین‌های صنعتی گفته می‌شود که در ساخت‌وساز جاده‌ها و هموارکردن آن‌ها جهت عبور و مرور مورداستفاده قرار می‌گیرند. این ماشین‌ها شامل انواع لودرها، بیل‌های مکانیکی، تریلرها و… می‌شود. برای این که ماشین‌های سنگین برای تعمیرات نیاز به جابه‌جایی نداشته باشند می‌توان در نحوه سرویس‌های دوره‌ای آن‌ها در زمان‌های مختلف و نگهداری و مراقبت‌های همه‌جانبه دقت عمل را فراهم نمود تا عمر ماشین‌ها نیز به مدت چشمگیری افزایش پیدا کند.

images 1680612908 642c1e2c3b083 - نحوه نگهداری از ماشین‌آلات راهسازی - بلدوزر

مراقبت‌ ها هنگام استفاده از ماشین‌ آلات

در نحوه نگهداری از ماشین‌ آلات راهسازی به شستشو و نظافت آن‌ها باید توجه کرد و نباید انگاشت که کارواش ماشین‌های بزرگ و سنگین راهسازی یک کار شیک و به‌دردنخور است؛ بلکه با پاک‌سازی فضاهای مهم این دستگاه می‌توان به طول عمر دستگاه اضافه کرد. به‌عنوان‌مثال شستشو مخازن زیر این ماشین‌آلات از سنگ و سنگ‌ریزه، شن و خاک و گل‌ولای و آسفالت‌های به‌جامانده هنگام کارکردن باعث می‌شود که این ضایعات به درون ماشین نفوذ نکند و در شیارهای دستگاه فرو نرود که باعث صدمه و آسیب به قطعات و در نتیجه کارکرد بد ماشین شود و نکته مهم‌تر این است که ازبین‌بردن این گل‌ و لای چسبیده به قسمت‌ های مختلف ماشین باعث می‌شود که اگر نشتی در زیر دستگاه اتفاق افتاده است بلافاصله متوجه آن شویم و در صدد رفع آن برآییم.

پاک‌ سازی رادیاتور

گردوغبار ناشی از کارکردن مداوم این نوع ماشین‌ها باعث می‌شود که رادیاتور که نیاز به انتقال حرارت به موتور دارد کارکرد صحیحی از خود نشان ندهد؛ اما شما می‌توانید با گرفتن دستگاه باد بر روی رادیاتور این مشکل را حل نمایید یا با شستشوی این بخش گرد و غبارها را از بین ببرید.

فیلتر هوا

کارکرد صحیح موتور ماشین‌های سنگین بسته به تمیزی فیلتر هوا دارد. در نحوه نگهداری از ماشین‌آلات راهسازی باید گفت که برخی از این ماشین‌های راهسازی به سیستمی با نام پیش پاک‌کننده مجهز هستند که هوای در چرخش موتور را تمیز نگاه می‌دارد. این بخش را باید هر از چند گاهی پاک‌سازی کنید تا آلارم‌های موردنیاز از این سیستم برای شما نمایش داده شود.

گرم‌ کردن موتور

قبل از این که با ماشین صنعتی شروع به فعالیت و حرکت کنید اجازه دهید برای چند دقیقه کوتاه موتور به‌صورت درجا کار کند تا روغن به تمام قطعات دستگاه برسد. این گرم‌کردن تنها در فصول سرد سال کارساز نیست؛ بلکه در فصول گرم نیز مورد وثوق است و این چند دقیقه شما را از سلامت موتور با شنیدن صدای آن مطمئن می‌کند.

زمان خاموشی ماشین

برای نحوه نگهداری از ماشین‌آلات راهسازی باید دانست که ماشین‌های سنگین را بر روی سطوح صاف پارک کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. همچنین به مدت چند دقیقه به حالت درجا بگذارید تا موتور کار کند تا تمامی سیستم‌های خنک‌کننده ماشین به‌درستی به کار خود خاتمه دهند. همچنین پس از پایان خاموش‌کردن، آلودگی و کثیفی‌های دستگاه را پاک‌سازی کنید تا برای روز کاری بعد آماده باشد.

نگهداری از ماشین‌ آلات زمان کارکردن

نحوه نگهداری از ماشین‌آلات راهسازی حین انجام کار بسیار نکات مهمی را پوشش می‌دهد. در وهله اول باید به صدای ماشین گوش دهید و تمام حواستان به صفحه‌نمایش جلوی اپراتور باشد. از ظرفیت دستگاه استفاده کنید و بیش از آن از ماشین ‌کار نکشید. کارکرد بیش از ظرفیت به تایرها و مخزن ماشین آسیب می‌رساند.

استارت ماشین‌ آلات راهسازی

اگر به هنگام روشن‌کردن ماشین به طور آنی و یکباره دور موتور را افزایش دهید به توربوشارژر ماشین فشار وارد می‌شود چرا که به موتور اجازه داده نشده است روغن کافی به‌تمامی بخش‌های موردنیاز برساند. همچنین پیشنهاد میکنیم به مشخصات فنی بلدوزر مراجعه کنید و نکات مهم را مطالعه کنید.

از جمله دیگر مواردی که باید در نحوه نگهداری از ماشین‌آلات راهسازی رعایت نمود نکات زیر است:

⚫ خوردگی باتری

⚫ سایش فن

⚫ تعمیر قطعه‌های آسیب‌دیده

⚫ نشتی روغن

⚫ شارژ تایرها

⚫ روغن‌کاری به‌موقع

⚫ بررسی سطح روغن‌موتور

⚫ تنظیم آینه‌ها

⚫ شستشوی مرتب

⚫ بررسی ترمز

⚫ بررسی ساعت سنج جهت تعیین زمان سرویس دوره‌ای

اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در نحوه نگهداری از ماشین‌آلات راهسازی مهم است زمان و فصل آن است که علی‌الخصوص در فصل تابستان بسیار مهم‌تر است چرا که دمای زیاد در نگهداری و تعمیر این ماشین‌آلات تأثیر بسزایی دارد. البته باید بدانید که قطعات بیل مکانیکی نیز از این امر مستثنی نیستند.

بازرسی بست‌های موجود بر روی فن‌های خنک‌کننده در ماشین‌آلات راهسازی

بر روی هر قطعه ماشین‌آلات سنگین، یک فن جهت خنک‌کردن هوا در فصول گرم سال و درجه دمای بالا وجود دارد که موجب برقراری جریان هوا می‌شود و این فن‌ها با بست‌هایی به این قطعات متصل شده‌اند؛ بنابراین در گرما باید این بست‌ها کنترل شود که در درجه دمای بالا آسیب‌ندیده باشند.

شارژ باتری ماشین‌ آلات سنگین

باتری‌های این ماشین‌آلات باحرارت بالا دچار آسیب‌های احتمالی می‌شوند به همین دلیل باید آن‌ها را به طور مداوم شارژ نگه داشت تا در صورت بروز آسیب بتوان از زاپاس آن‌ها استفاده کرد. در اصل باید گفت که گرمای بالا و درجه دمای زیاد آسیب‌های بسیاری را به قطعات موجود این ماشین‌آلات وارد می‌کند.

ساعات کار ماشین

خطرات بسیار زیادی در ساعاتی که درجه دمای هوا بسیار بالا است برای ماشین‌های صنعتی وجود دارد و ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را به بار آورد؛ بنابراین انتخاب زمان صحیح فعالیت بسیار مهم و تأثیرگذار است.

نگاهداری در سایه

البته باید به این اصل مهم توجه کرد که پارک‌کردن ماشین‌آلات در سایه به هنگام فصل تابستان یکی از مواردی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند یا اگر این امکان را ندارید با استفاده از یک پوشش ضدآفتاب که قابلیت ذوب‌شدن نداشته باشد روی ماشین را بپوشانید تا در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نباشد. درست است که ماشین‌آلات راهسازی از استقامت و استحکام بالایی برخوردارند و جزو دسته ماشین‌های سخت محسوب می‌شوند؛ اما گرما و حرارت بالا به‌مرورزمان به ماشین آسیب وارد می‌کند و شما را درگیر هزینه‌های گزاف می‌نماید.

سطوح مایعات

با شروع فصل گرم از مایعاتی به‌عنوان خنک‌کننده در رادیاتور استفاده می‌شود که سطح آن باید مناسب باشد؛ بنابراین هر روز قبل از روشن‌کردن ماشین‌های سنگین باید این مایعات را کنترل کرد تا باعث داغ‌شدن ناگهانی موتور نشود.

منبع: آداک کوماتسو 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.