سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چطور متوجه بشویم چه اکسیژن سازی مناسب بیمار یا سالمندمان است؟
    17 فروردین 1402 - 14:29
    شناسه : 246952
    0

    اکسیژن از دو گاز نیتروژن (78%) و اکسیژن (21%) و ترکیب چند گاز دیگر در مقادر کمتر ترکیب و تشکیل شده است، با هر تنفس اکسیژن هوا از طریق ریه وارد بدن و جریان خون می شود.

    پ
    پ

    برخی از افراد به دلیل بیماری های حاد و مزمن توانایی نفس کشیدن را ندارند و ممکن است دچار مشکلاتی نظیر تنگی نفس، سرفه، بی قراری، بی خوابی و… شوند، از این جهت پزشک برای این افراد استفاده از اکسیژن ساز را تجویز می کند تا با استفاده از این دستگاه تنفس راحت تری داشته و خواب بهتری را تجربه کند.

    اکسیژن ساز برای چه بیمارانی تجویز می شود؟

    اکسیژن درمانی برای بیمارانی که دچار بیماری های ریوی خاصی هستند، از اکسیژن ساز استفاده می شود، اکسیژن درمانی می تواند با تجهیزاتی نظیر اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن، ونتیلاتور و سایر دستگاه های کمک تنفسی نظیر سی پپ و بای پپ و… انجام می شود.

    word image 246952 1 - چطور متوجه بشویم چه اکسیژن سازی مناسب بیمار یا سالمندمان است؟ -

    مزایای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

    استفاده از اکسیژن ساز در زندگی بیمارانی که به این دستگاه نیاز دارند تاثیرات مثبتی دارد، استفاده از این دستگاه می تواند حال عمومی افراد را بهبود بخشیده و همچنین در حالت روحی افراد تاثیرات مثبت بگذارد، ضمن این که استفاده از این دستگاه به فعال تر شدن آن ها و حل شدن مشکلات ریوی شان کمک می کند.

    ضمن این که اکسیژن رسانی موجب افزایش سطح اکسیژن خون شده و در بهبود کیفیت خواب عمیق تاثیر می گذارد.

    چه افرادی به اکسیژن ساز نیاز دارند؟

    بیماران و سالمندانی که به بیماری هایی مبتلا می شوند که بیماری های شان مانع از رسیدن اکسیژن به ریه ها می شوند به اکسیژن ساز نیاز دارند.

    بیماری هایی که مانع از رسیدن اکسیژن می شوند عبارت اند از بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، آسم، ذات الریه، دیسپلازی ریوی، بیماری قلبی، آماس ریوی، آپنه تنفسی و… درمان این بیماری ها علاوه بر برخوداری از سایر روش های درمانی به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارد.

    عمر دستگاه اکسیژن ساز چقدر است؟

    عمر دستگاه اکسیژن ساز به عوامل متعددی از جمله شرکت سازنده، نوع دستگاه و مقداری که از آن استفاده می شود، اما به طور کلی عمر این دستگاه بین 4 تا 7 سال می باشد.

    word image 246952 2 - چطور متوجه بشویم چه اکسیژن سازی مناسب بیمار یا سالمندمان است؟ -

    معرفی انواع دستگاه اکسیژن ساز

    اکسیژن ساز خانگی

    اکسیژن ساز یکی از کاربردی ترین تجهیزات پزشکی است که علاه بر بیمارستان ها و مراکز درمانی در منازل نیز قابل استفاده می باشد، اکسیژن ساز دارای دو نوع ثابت و پرتابل است که بیماران، سالمندان و افرادی که به علت شیمیایی شدن در مناطق جنگی توانایی نفس کشیدن به صورت طبیعی را ندارند استفاده می شود.

    اکسیژن ساز خانگی در ظرفیت های 3، 5،6،7،8 و 10 لیتری تولید و عرضه می شود.

    اکسیژن ساز پرتابل

    برخی از افراد به صورت دائمی و 24 ساعته به استفاده از اکسیژن ساز نیاز دارند، اکسیژن ساز پرتابل یکی از انواع اکسیژن ساز است که در وزن و اندازه ای کوچک تولید می شود.

    اکسیژن ساز پرتابل دارای باتری شارژری داخلی نیز می باشد و با شاررژ فندکی اتومبیل نیز شارژ می شود، این دستگاه دم و بازدم را از طریق سنسور فشار حساس تشخیص داده و به تولید اکسیژن مناسب برای بیمار می پردازد.

    اکسیژن ساز ثابت

    اکسیژن ساز ثابت دستگاهی است که می توان به صورت 24 ساعته از آن استفاده کرد، این دستگاه مناسب منزل و استفاده در بیمارستان و مراکز درمانی است، این نوع اکسیژن ساز غیر قابل حمل بوده و با برق کار می کند.

    برای سالمند یا بیمارمان از اکسیژن ساز با چه ظرفیتی استفاده کنیم؟

    اکسیژن ساز ها در ظرفیت های متفاوتی تولید می شوند، هر بیمار با توجه به نوع بیماری، سن، شرایطی که دارد باید از اکسیژن ساز با ظرفیت مشخص استفاده کند.

    به طور مثال افرادی که به آسم حاد و مزمن مبتلا هستند لازم است که از دستگاه اکسیژن ساز 3 تا 5 لیتری استفاده کنند، افرادی که دچار بیماری های حاد ریوی، MS، ALS سرطان و… هستند، لازم است که از اکسیژن ساز 7 تا 10 لیتری استفاده کنید.

    آیا می توان خارج از خانه از اکسیژن ساز استفاده کرد؟

    بله در صورت استفاده از دستگاه اکسیژن ساز امکان استفاده از این دستگاه در منزل وجود دارد، ضمن این که نوع دستگاهی که بیمار از آن استفاده می کند، به نوع بیماری و شرایط بیمار نیز بستگی دارد.

    به طور مثال در صورتی که بیمار برای بیشتر از 12 ساعت به بیشتر از 5 لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز داشته باشد، استفاده از دستگاه های پرتابل امکان پذیر نمی باشد، در صورتی که به 3 لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز داشته باشد می تواند از دستگاه اکسیژن ساز پرتابل استفاده کند.

    عملکرد دستگاه اکسیژن ساز

    دستگاه اکسیژن ساز هوای محیط را متراکم و فیلتر کرده و از این طریق اکسیژن خالص تولید می کند و به بیماران می رساند، در صورتی که عملکرد ریه افراد به هر دلیلی دچار اختلال شده باشد به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند.

    word image 246952 3 - چطور متوجه بشویم چه اکسیژن سازی مناسب بیمار یا سالمندمان است؟ -

    نکات ایمنی در رابطه با این دستگاه چیست؟

    استفاده از اکسیژن ساز خطرات کمتری نسبت به کپسول اکسیژن دارد، استفاده از اکسیژن ساز یکی از رایج ترین روش های درمانی است اما استفاده از این دستگاه نیازمند رعایت نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

    1. توجه داشته باشید اکسیژن ساز یکی از تجهیزات پزشکی قابل اشتعال است، در نتیجه کنار این وسیله سیگار نکشید و یا آتش روشن نکنید.
    2. مقدار اکسیژن مصرفی را در دوزی که پزشک تجویز کرده است تنظیم کنید، استفاده از اکسیژن با مقدار زیاد منجر به مسمومیت خواهد شد.
    3. در کنار دستگاه اکسیژن ساز از اسپری و محصولاتی که دارای پایه نفتی یا روغنی هستند به هیچ عنوان استفاده نکنید.
    4. توجه کنید که اکسیژن ساز نباید خیس شود چرا که احتمال اتصالی در آن وجود دارد.
    5. در صورت حمل اکسیژن ساز پرتابل توجه کنید که تهویه آن دچار انسداد نشود.

    عوارض جانبی استفاده از اکسیژن ساز چیست؟

    استفاده از تجهیزات پزشکی همچون اکسیژن ساز میتواند معایبی نیز داشته باشد، خشکی بینی یکی از عوارض جانبی استفاده از اکسیژن ساز است، این مشکل به راحتی با استفاده از اکسیژن ساز برطرف خواهد شد.

    امکان بروز عوارض جدی تر نظیر سر درد یا خستگی شدید بعد استفاده از اکسیژن ساز وجود دارد که توصیه می شود برای جلوگیری از بروز خطرات در کوتاه ترین زمان ممکن پزشک خود را در جریان بگذارید تا از مسمومیت با اکسیژن جلوگیری کنید.

    از کجا متوجه بشویم چه اکسیژن سازی مناسب بیمار یا سالمندمان است؟

    با توجه به توضیحاتی که در مقاله ارائه کردیم انتخاب نوع، مدل و ظرفیت اکسیژن ساز را به پزشک معالج بیمار بسپارید تا خیال تان آسوده باشد ، در صورت نیاز به اکسیژن ساز در تهران امکان اجاره و خرید این محصول از فروشگاه تجهیز سلامت وجود دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.