شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمانی با بتیس
    29 فروردین 1402 - 1:02
    شناسه : 249247
    1

    یکی از قوانینی که باید در طراحی ساختمان و هنگام تولید رعایت شود، قوانین نحوه محاسبه تعداد طبقات ساختمان است. نکات مربوط به این قانون در ادامه مقاله از شرکت ساختمان برج سازی بتیس (مهندس محسنی پور) مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    پ
    پ

    نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان

    با افزایش تعداد تقاضا برای خانه، روز به روز شاهد بیشتر شدن ساختمان‌های مرتفع و خانه‌های آپارتمانی هستیم. می‌توان گفت هر فرد برای استفاده هرچه بیشتر از ملک و یا زمین مسکونی خود درصدد ساخت ساختمان‌هایی با تعداد بیشتری واحد است. اما این افراد در ساخت ساختمان‌ها با قوانین و مقررات خاصی مواجه هستند که باید قبل از شروع کار حتما از آن‌ها اطلاع پیدا کنند؛ در این صورت، بعد از ساخت و یا در حین ساخت بنا، به مشکلی بر نمی‎خورند.

    یکی از قوانینی که باید در طراحی ساختمان و هنگام تولید رعایت شود، قوانین نحوه محاسبه تعداد طبقات ساختمان است. نکات مربوط به این قانون در ادامه مقاله از شرکت ساختمان برج سازی بتیس (مهندس محسنی پور) مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    چگونگی محاسبه تعداد طبقات ساختمان

    چرا روف گاردن افرادی که قصد ساخت ساختمان را دارند، باید چگونگی محاسبه تعداد طبقات ساختمان را یاد بگیرند. یکی از راهکارها در ساختمان‌سازی شهرها، هماهنگی طرح و نقشه ساختمان و تعداد طبقات با شهرداری است. شهرداری با توجه به اصول شهرسازی و قوانین موجود در ساخت بنا و همچنین شرایط قرارگیری ملک در محل، مجوزی را برای افراد صادر می‌کند‌؛ این توجه و حساسیت نیز به این دلیل است که تعداد طبقات مجاز در هر منطقه از شهر متفاوت خواهد بود.

    برخی مواقع نیز تعداد طبقات با عرض خیابان محل احداث بنا، سنجیده شده و طبق آن مجوز لازم صادر می‌شود. پس از بررسی محل ساخت بنا، کارشناسان با در نظر گرفتن سیاست‌های شهرداری درباره احداث ساختمان، اطلاعات دریافتی را به عدد و رقم تبدیل می‌کنند؛ سپس آن را به صورت یک طرح تفصیلی در اختیار مالکان قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند بر این اساس، شروع به کار کنند.

    تعداد طبقات مجاز آپارتمان مسکونی

    نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟‌

    محاسبه و شمارش طبقات مجاز ساختمان برای همه بناها یکسان نخواهد بود؛ بنابراین هر فرد باید طبقات ساختمان خود را مورد بررسی قرار دهد. این محاسبه به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

    نحوه محاسبه و شمارش طبقات در کوچه‌هایی با عرض کم

    در خیابان‌ها و کوچه‌هایی که عرض آن‌ها از شش متر کمتر باشد، تنها ساختمان‌های 2 طبقه، مجوز ساخت را دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که در این موارد، علاوه بر دو طبقه ساختمان، می‌توان زیرزمین نیز احداث کرد. شهرداری برای خیابان‌هایی که عرض آن بین 6 تا 8 متر باشد، مجوز ساخت ساختمان‌های سه طبقه را صادر خواهد کرد که می‌توانند دو طبقه بر روی یک پیلوت احداث نمایند.

    به‌علاوه برای کوچه‌هایی با عرض 8 تا 10 متر، مجوز ساخت چهار طبقه داده می‌شود. افرادی که قصد دارند در کوچه‌هایی با عرض 8 تا 10 متر ساختمان‌سازی کنند، می‌توانند چهار طبقه با یک زیرزمین را در برنامه ساخت و ساز خود قرار دهند؛ توجه کنید که یعنی باید سه طبقه را بر روی یک پیلوت احداث نمایند.

    نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان در خیابان‌ها

    همان‌طور که می‌دانید در هر شهر، عرض خیابان‎‌ها با یکدیگر متفاوت است و بنابراین مجوزی که برای ساخت طبقات صادر می‌شود نیز متفاوت خواهد بود. در آن دسته از خیابان‌هایی که عرض آن‌ها 10 تا 12 متر است، ساختمان‌سازها می‌توانند بنایی با 5 طبقه را احداث کنند. این ساختمان 5 طبقه، با زیرزمین ساخته شده و 4 طبقه آن به همراه یک پیلوت احداث می‌شود. به‌علاوه در این نوع ساختمان با توجه به ضوابط طراحی و نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان می‌توان آسانسور و یا پله برقی طراحی کرد.

    از طرفی، برخی افراد مجوز ساخت 6 طبقه برای ساختمان‌هایی در کوچه‌هایی با عرض دوازده متر به بالا را گرفته‌اند؛ به عبارت دیگر، شهرداری برای این نوع ساختمان‌ها تراکم 6 طبقه را در نظر گرفته است. برای ساخت ساختمان‌هایی با این مجوز، دو راهکار وجود دارد. اولین راه، ساخت 6 طبقه به همراه زیرزمین برای یک ساختمان است و راه دوم احداث 5 طبقه به همراه یک پیلوت می‌باشد. ضمن اینکه در این ساختمان‌ها نیز همانند ساختمان‌های واقع در خیابان‌های بین 10 تا 12 متری، می‌توان از آسانسور و یا پله برقی برای دسترسی طبقات به یکدیگر استفاده کرد. در این مورد می‌توان به تبصره 15 که در مورد اصول و ضوابط طراحی و محاسبات ساختمان است، مراجعه کرد که در مورد آسانسور و پله برقی ساختمان‌ها با تراکم بالا صحبت می‌کند.

    نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان برای زمین دویست متری

    برخی از افراد گمان می‌کنند که اگر زمین ساخت آن‌ها بزرگ باشد، در ساخت ساختمان با هر تعداد طبقه و ارتفاع آزاد خواهند بود. با این حال بعضی نیز سوال می‌کنند که در یک زمین دویست متری، ساختمانی با چند طبقه می‌توان احداث کرد؟ باید بدانید که متراژ زمین در درجه دوم اهمیت قرار دارد و معمولا عرض خیابان یا کوچه مهم‌تر است؛ اما با توجه به نوع خاک زمین و متراژ آن در کنار ساختمان‌های اطراف، تعیین می‌شود که تحمل وزن چه سازه‌ای را دارد و بر این اساس تعداد طبقات مشخص خواهد شد.

    نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان در شهر و روستا

    اگر از کسانی هستید که قصد ساخت بنا در روستا را دارید، برای آشنایی با نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان باید به دهیاری روستا مراجعه کنید. با مراجعه به دهیاری روستا می‌توانید از قوانین مربوط به تعداد طبقات در این منطقه مطلع گردید. در شهرهای مختلف نیز علاوه بر محل احداث، قوانین نحوه محاسبه و شمارش طبقات ساختمان بر اساس متراژ، همسایگان، نوع زمین و نوع ساختمان متفاوت خواهد بود.

    در این نوشتار با  صدور پروانه و جواز ساختمان آشنا می‌شوید؛ کلیک کنید.

    محاسبه طبقات ساختمان

    ساخت طبقات اضافی علاوه بر تعداد طبقات مجاز چه حکمی دارد؟

    با توجه به افزایش قیمت آپارتمان‌ها و افزایش تقاضا برای خرید و اجاره خانه، بعضی از سازندگان اقدام به ساخت طبقات زیادتر بر روی ملک خود می‌کنند؛ برای ساخت طبقات اضافی نیز افراد به مجوز شهرداری احتیاج دارند. اگر توافقی بین مالک و مامور شهرداری برای دریافت مجوز طبقه اضافه صورت نگیرد و مالک شروع به ساخت کند، در واقع ساخت و ساز غیر مجاز انجام شده است؛ بنابراین شهرداری نیز وظیفه دارد تا با کمک گرفتن از اختیارات قانونی خود در مقابل این ساخت و ساز غیر مجاز بایستد.

    در این مورد، شهرداری با توجه به راه کارهای قانونی که قانون‌گذار در اختیار این نهاد قرار داده است، برخوردهای لازم مانند تخریب را به عمل می‌آورد. بنابراین حتما باید قبل از اقدام به ساخت، مجوزهای لازم را اخذ کنید تا در بین ساخت و ساز و یا موقع تحویل با مشکلی مواجه نشوید.

    شرکت طراحی سایت ایده پویا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.