پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41446 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کمپرسور یخچال چیست و چه انواعی دارد؟
    05 اردیبهشت 1402 - 12:46
    شناسه : 249923
    0

    امروز انواع کمپرسور یخچال را می توانید از بازار تهیه کرده و جایگزین کمپرسور معیوب نمایید. کمپرسور دانپر ، کمپرسور سکاپ و.. از انواع برندهای موجود در بازار هستند. 

    پ
    پ

    کمپرسور یخچال ، یکی از قطعات ضروری در این دستگاه ها است که بدون آن کارکرد یخچال غیرممکن می شود . این قطعه در قسمت های مختلف سیستم خنک کننده اختلاف فشار ایجاد می کند و  این کار با کاهش حجم مبرد و حرکت بیشتر آن از طریق سیستم تبادل حرارت انجام می شود . به لطف عملکرد کمپرسور، گرما از  محفظه های تبرید  به محیط خارج می شود که در نتیجه شرایطی برای خنک سازی، انجماد و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال پدید می آید.
    امروز انواع کمپرسور یخچال را می توانید از بازار تهیه کرده و جایگزین کمپرسور معیوب نمایید. کمپرسور دانپر ، کمپرسور سکاپ و.. از انواع برندهای موجود در بازار هستند.

     نحوه عملکرد کمپرسور یخچال

    برخلاف تصور رایج، یخچال در واقع غذا را سرد نگه نمی دارد، بلکه هوای گرم را از دستگاه به گردش در آورده و دمای هوای خنک باقیمانده را کمتر از دمای هوای خارج از دستگاه نگه می دارد. خنک شدن مواد غذایی در داخل یخچال نتیجه فرآیند خنک سازی است.کمپرسور را به عنوان قلب یخچال و کندانسور و اواپراتور را به عنوان شریان های اصلی در نظر بگیرید که مبرد را از طریق واحد پمپ می کنند تا دما را تنظیم کنند و دمای داخلی را حفظ کنند.  در نتیجه غذا را خنک می کند.اگر مبرد به دلیل رسوب گیری در اواپراتور و سیم پیچ کندانسور گرما را به خوبی جذب و آزاد نکند، کندانسور را مجبور می کند تا برای گردش هوا در دستگاه و دفع گرما سخت تر کار کند. این می تواند منجر به افزایش مبلغ قبوض برق شود.برای اینکه یخچال به درستی کار کند، دمای داخلی باید همیشه کمتر از دمای محیط باقی بماند. هیچ واحد تبرید به صورت هرمتیک آب بندی نشده است.
    اغلب هوای سرد به بیرون تخلیه می شود و هوای گرم به داخل کشیده می شود که باعث می شود دما از نقطه تنظیم شده بالاتر رود. هنگامی که دمای داخلی یخچال/فریزر از مقدار تنظیم شده بالاتر رفت، سنسورهای دما در واحد به کمپرسور سیگنال می دهند و فرآیند خنک سازی آغاز می شود.

    images 1682233605 6444d9050a597 - کمپرسور یخچال چیست و چه انواعی دارد؟ -

    انواع کمپرسور یخچال را می توان به چند دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

    کمپرسور پیستونی

    این کمپرسورها رایج ترین و محبوب ترین نوع.  کمپرسور یخچال هستند چنین مجموعه ای شامل یک یا چند سیلندر است که به صورت عمودی یا افقی قرار گرفته اند. پیستون های واقع در این سیلندرها با کمک مکانیزم شاتون-لنگ، حرکات رفت و برگشتی را انجام می دهند.
    مزایای این کمپرسورها عبارتند از:
    – ساختار ساده
    – قیمت مناسب
    – هیچ مشکلی در تعمیر یا نگهداری آن وجود ندارد.
    – فشار هوای خروجی بالا است.
    – مقاومت در برابر سایش بالا است

    کمپرسور روتاری (پیچ)

    در چنین واحدهای خنک کننده ای، اختلاف فشاری که در اثر چرخش روتور و صفحه متحرک ایجاد می شود، انرژی چرخش را تغییر می دهد.  از چنین کمپرسورهایی در برخی از مدل های  یخچال  استفاده می شود.
    مزایای کمپرسور روتاری یخچال عبارتند از:
    – نسبت فشرده سازی قابل توجه
    – عدم وجود عناصر در معرض تنش زیاد و تزریق منظم روغن به محفظه بخار، اطمینان و دوام را تضمین می کند.
    – می توانید با تغییر سرعت چرخش روتورها عملکرد را تنظیم کنید.
    – در ارتعاش کوچک متفاوت است، بنابراین نیازی به پایه قوی ندارد.
    – سطح سر و صدای نسبتا کم است که به لطف آن  یخچال را می توان در هر فضایی نصب کرد
    – دارای ابعاد کوچک هستند.

    کمپرسور اینورتر

    برخلاف کمپرسورهای خطی این نوع کمپرسور یخچال بدون خاموش شدن کار می کند.  پس از اولین راه اندازی، سیستم خنک کننده دمای محفظه ها را تا حد تعیین شده کاهش می دهد، سپس کمپرسور تنها با استفاده از توان لازم، شرایط لازم برای ذخیره محصولات را حفظ می کند.
    مزایای کمپرسورهای  اینورتر عبارتند از:
    – این نوع کمپرسور، به استثنای موارد نادر، از حداکثر توان در عملکرد خود استفاده نمی کند، بنابراین، در مقایسه با سایر سیستم های خنک کننده، مصرف برق کمتری دارد.
    – به دلیل کارکرد مداوم، چنین واحدهایی صداهای بلندی را که معمولاً با فرآیند راه اندازی کمپرسور سنتی همراه است، منتشر نمی کنند.
    – کمپرسورهای اینورتر به دلیل عدم نیاز به افزایش بار در هنگام استارت و توقف مداوم، دوام بیشتری دارند.
    – در نگاه اول، یخچال های مجهز به کمپرسور ایننورتر نسبت به لوازم خانگی با سیستم خنک کننده سنتی گران تر هستند. اما سطح بالای صرفه جویی در انرژی، عمر طولانی، مقاومت در برابر سایش خرید را سودآورتر می کند.

    کمپرسور خطی

    عملیات چنین کمپرسورهایی در سه مرحله انجام می شود: روشن کردن، خنک کردن، خاموش کردن. دما در محفظه یخچال توسط یک سنسور کنترل می شود، به محض اینکه دما از یک سطح از پیش تعیین شده فراتر رفت، کمپرسور شروع به کار می کند.  با کاهش دما در اسرع وقت، دوباره خاموش می شود. این چرخه تا زمانی که یخچال به برق وصل باشد تکرار می شود.
    حرکت رفت و برگشتی پیستون در سیلندر به دلیل تأثیر نیروهای الکترومغناطیسی رخ می دهد که باعث کاهش تلفات انرژی و افزایش طول عمر می شود . مصرف انرژی این گونه کمپرسورها 40 درصد کمتر از واحدهای سنتی است.
    مزایای کمپرسورهای خطی یخچال عبارتند از:
    – افزایش دوام و قابلیت اطمینان به دلیل قطعات متحرک کمتر.
    – سیستم کنترل کمپرسور به به حداقل رساندن نوسانات دما در محفظه یخچال از تنظیمات مالک کمک می کند و کنترل محدوده نوسان دما را بهبود می بخشد.
    – طراحی و عملکرد کمپرسور به شما امکان می دهد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.
    – پایداری شرایط داخل محفظه تبرید به دلیل تداوم سیستم خنک کننده به خنک شدن محصولات در کمترین زمان ممکن و حفظ تمامیخواص مفید کمک می کند.
    – یک یخچال مجهز به کمپرسور خطی، به لطف سیستم شروع و توقف نرم برای واحد خنک کننده، نسبتاً بی صدا کار می کند.
    منبع : پرتو یدک

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.