×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

آلرژی - آلرژی فصلی را چگونه کنترل کنیم؟ - آلرژی

ایسنا نوشت: محمود توسلی فوق‌تخصص آلرژی درباره آلرژی‌های شایع فصل بهار، اظهار کرد: یکی از چیزهایی که در فصل بهار در اغلب افراد مشاهده می‌شود، آلرژی‌های بینی است که هم به‌صورت فصلی و هم به‌صورت دائمی رواج دارند. بیماری‌های آلرژی‌زا بیشتر در کشورهای پیشرفته شناسایی می‌شوند، به‌این‌علت که هرچقدر میزان عفونت در یک کشور کمتر شود میزان بروز آلرژی‌ها بیشتر خواهد شد.

وی با یبان اینکه در کشورهای اروپایی میزان شیوع آلرژی بسیار زیاد و در کشورهای آفریقایی میزان شیوع آلرژی بسیار پایین است، افزود: در ایران باتوجه‌ به اینکه واکسیناسیون کامل انجام می‌شود و بیماری‌های عفونی کنترل شده هستند، میزان آلرژی بالا رفته است. باتوجه به مطالعات مختلف انجام شده، آلرژی به ویژه در سنین دبستان بین ۹ تا ۱۴ درصد دیده شده است.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی درباره نحوه بروز این آلرژی‌ها، توضیح داد: آلرژی‌های بینی اغلب به‌صورت عطسه، گرفتگی بینی و احتقان است و این اتفاق بیشتر در صبح زود و شب‌ها رخ می‌دهد و علت بروز این آلرژی‌ها بیشتر گرده‌افشانی درخت‌ها، چمن‌ها و علف‌ها است.

وی اضافه کرد: بیشتر گرده‌افشانی معمولاً صبح زود که هوا خنک‌تر است و نسیم می‌وزد و یا در شب‌ها رخ می‌دهد، به همین خاطر این آلرژی‌ها به مواد غذایی ربط چندانی ندارد و بیشتر به دلیل وجود گرده‌ها به‌صورت فصلی اتفاق می افتد.

توسلی ادامه داد: اغلب زمان گرده‌افشانی درخت‌ها در اسفندماه و فروردین‌ماه، زمان گرده‌افشانی چمن‌ها معمولاً اواخر فروردین، اردیبهشت‌ماه، خردادماه و تا اوایل تیر و زمان گرده‌افشانی علف‌ها در شهریورماه، مهرماه تا اوایل آبان‌ماه است که در این زمان‌ها گرده‌افشانی‌ها باعث بروز علائم در افرادی که حساسیت دارند می‌شود.

وی تصریح کرد: التهابی که به‌علت این گرده‌افشانی‌ها در سیستم تنفسی فوقانی رخ می‌دهد، باعث بروز سینوزیت حاد و افزایش سینوزیت مزمن خواهد شد. این عامل حدود ۳۰ درصد بروز سینوزیت حاد و تا ۷۰ درصد سینوزیت مزمن را افزایش خواهد داد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی با تأکید بر اینکه آلرژی‌های فصلی می‌توانند با آسم همراه شوند و به‌مرور تبدیل به آسم شوند، افزود: باتوجه به مطالعات مختلف انجام شده، بین ۳۸ تا ۴۰ درصد افرادی که آلرژی بینی دارند، آلرژی آنها با آسم همراه می‌شود، همچنین افرادی که آسم دارند ۷۸ تا ۸۰ درصد امکان همراه شدن آسم آنها با آلرژی بینی وجود دارد.

وی آلرژی‌های تنفسی را بیشتر ارثی دانست و گفت: اگر یکی از والدین آلرژی تنفسی داشته باشد، حدود ۵۰ درصد امکان دارد که کودک آن شخص هم دارای آلرژی باشد.

توسلی درباره علائم بروز این بیماری، توضیح داد: یکی از شایع‌ترین عواملی که می‌تواند باعث افزایش بروز آلرژی شود، آلودگی‌ها هستند. علاوه‌برآن سیگار کشیدن برای مادری که باردار است، میزان بروز آلرژی را افزایش می‌دهد، البته همانگونه که اشاره شد میزان ارثی بودن آلرژی زیاد است، پس اگر بتوان مادر را حساسیت‌زدایی کرد، احتمال بروز الرژی‌های تنفسی در بچه‌ها کمتر خواهد بود.

وی درخصوص پیشگیری از بروز آلرژی، تصریح کرد: در مواردی که آلرژی تنفسی شدید است و به درمان‌های دارویی معمول مانند سیتریزین و لورتادین پاسخ‌گو نیست، حساسیت‌زدایی انجام می‌دهیم، با انجام تست خراش مشخص می‌شود که بیمار به چه چیزی حساسیت دارد و بر آن اساس گردی که به آن حساسیت پیدا کرده را حساسیت‌زدایی می‌کنیم و عصاره‌ها را به‌صورت آرام‌آرام وارد بدن می‌کنیم تا وقتی این گرده‌ها وارد بدن شدند، حساسیت‌زدایی انجام شود. البته در زمانی که گرده‌افشانی زیاد است بیماران نباید زیاد بیرون بروند و در معرض باد و طوفان قرار بگیرند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی در توصیه‌به افراد دارای حساسیت، یادآور شد: موضوعی که در آلرژی‌ها اهمیت زیادی دارد قرار نگرفتن در معرض آلایندگی‌ها به‌ویژه دود سیگار است. به این شکل که وقتی یک پدر در خانواده سیگار می‌کشد، می‌تواند افرادی که از خانواده دارای آلرژی هستند و حساسیت دارند را در معرض آسم قرار دهد، همان‌طور که به افرادی که در معرض دود سیگار دیگران هستند، سیگاری‌های ثانویه می‌گویند.

وی ادامه داد: کسی که همسر فرد سیگاری است، سیگاری ثانویه خواهد بود و بیشتر از فرد سیگاری در خطر است. باید توجه داشته باشیم که امکان بعضی از پیشگیری‌ها کمتر است، اما با جلوگیری از مصرف سیگار می‌توانیم در حفظ سلامتی خود و خانواده تلاش کنیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که سموم سیگار تا سه ساعت بعد از کشیدن آن در هوا وجود دارد و بیرون و در بالکن سیگارکشیدن تأثیر چندانی در کم‌شدن این آلودگی سیگار ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.