پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کشیدن ریشه دندان
    20 اردیبهشت 1402 - 18:05
    شناسه : 251564
    0

    کشیدن ریشه دندان که در لثه باقی مانده، یک روش جراحی است که اغلب در محیط سرپایی توسط دندانپزشکان و متخصصین دندانپزشکی انجام می‌شود.

    پ
    پ

    ریشه‌های باقی مانده دندان معمولاً نتیجه کشیدن دندان در گذشته بوده که طی آن ریشه عمداً یا ناخواسته در لثه جا مانده است. ریشه دندان باقی مانده در لثه می‌تواند ناشی از ضربه‌ای باشد که منجر به شکستگی دندان شده است. برای نصب ایمپلنت یا پروتز دندان ممکن است نیاز به کشیدن ریشه باشد. گاهی افراد به دلیل درد، عفونت یا آسیب‌های مربوط به آن به دنبال کشیدن ریشه دندان خود می‌روند. اگر برای شما سوال است که آیا ریشه دندان را باید کشید یا خیر، به ادامه این مقاله مراجعه کنید.

    کشیدن ریشه دندان چگونه است؟

    کشیدن ریشه دندان که در لثه باقی مانده، یک روش جراحی است که اغلب در محیط سرپایی توسط دندانپزشکان و متخصصین دندانپزشکی انجام می‌شود.

    کشیدن ریشه دندان می‌تواند مراحل پیچیده‌ای نسبت به شرایط بیمار، وضعیت دندان و میزان آسیب دیدگی آن داشته باشد. کشیدن دندان درد دارد؛ درد معمولاً به علت جراحی و بریدن بافت‌های نرم اطراف ریشه دندان ایجاد می‌شود، اما با در نظر گرفتن دستورات دکتر دندانپزشک شما می‌توانید درد را به حداقل برسانید.

    images 1683434738 64572cf22e438 - کشیدن ریشه دندان -

    نحوه کشیدن ریشه دندان

    کشیدن ریشه دندان به عنوان یک جراحی شرایطی دارد و می‌تواند برای بیمار ایجاد یک درد و ناراحتی موقتی داشته باشد. در این روش، دکتر دندانپزشک معمولاً با یک سرنگ حاوی ماده بی حس‌کننده، منطقه پیرامون ریشه دندان شکسته را بی حس می‌کند. سپس از یک ابزار به خصوص برای بلند کردن لثه و باز کردن فضای کشیدن ریشه استفاده می‌کند؛ در ادامه ریشه دندان بیرون کشیده می‌شود. در بعضی حالات، دکتر ممکن است ریشه دندان را به چند بخش تقسیم کند و هر بخش را به ترتیب بیرون بکشد تا به طور کامل ریشه خارج شود.

    نحوه کشیدن ریشه دندان شکسته با توجه به شرایط دندان و فک شما می‌تواند متفاوت باشد که متخصص شیوه مناسب را تعیین می‌کند.

    پس از جراحی، بیمار باید مراقبت دقیق بعد از جراحی را برای جلوگیری از عفونت و فراگیری درد دندان داشته باشد. دکتر دندانپزشک ممکن است تجویز کند که بیمار مصرف آنتی بیوتیک و قرص مسکن را برای چند روز ادامه دهد. باید از خوردن مواد غذایی سفت و سخت و نوشیدن مایعات داغ خودداری کرد. همچنین بعد از جراحی باید استراحت کافی داشته و کار سنگینی انجام ندهد. پیروی از توصیه‌های دکتر می‌تواند به بیمار کمک کند تا علائم و درد بعد از کشیدن ریشه دندان را کنترل کند و دچار مشکل نشود.

    علت کشیدن ریشه دندان شکسته چیست؟

    کشیدن ریشه دندان شکسته به علت شکستگی آن در میانه دندان انجام می‌شود. این روش ممکن است کمی پیچیده‌تر از کشیدن ریشه دندان عادی باشد، زیرا بستگی به وضعیت شکستگی دندان دارد، اما در کل فرایند آن شبیه به کشیدن دندان عادی است.

    پس از اینکه متخصص تشخیص داد که دندان شکسته شما باید خارج شود، اقدامات لازمه را انجام می‌دهد. بعد از آن نقش شما اهمیت خواهد داشت؛ با در نظر گرفتن دستور العمل‌ها و مراقبت‌های پس از جراحی، می‌توانید زمان بهبودی خود را کاهش دهید و به سرعت به حالت عادی برگردید؛ با کشیدن دندان پوسیده و شکسته از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری خواهید کرد.

    آیا لازم است ریشه دندان باقی مانده در لثه برداشته شود؟

    به طور کلی، اگر عصب دندان در زمان شکستگی ریشه عفونی نشده باشد، می‌توان ریشه را با خیال راحت خارج کرد، به خصوص اگر طول ریشه کمتر از 2 میلی متر باشد. گاهی اوقات رها کردن ریشه سودمندتر و بهتر از کشیدن آن است. در کل ضرورت کشیدن ریشه دندان شما بستگی به نظر دندانپزشکتان دارد.

    در بعضی موارد، استخراج ریشه ممکن است ضروری باشد. در چنین مواردی به دلیل احتمال بروز بعضی عوارض در دهان بیمار، دندانپزشک مجبور است این ریشه‌ها را از لثه خارج کند، اما در بعضی موارد دیگر، به عنوان مثال، به دلیل نیاز بیمار به استفاده از دندان مصنوعی، ممکن است دندانپزشک این ریشه‌ها را همراه با دندان خارج نکند.

    ضمناً باقی ماندن ریشه دندان در لثه مشکل خاصی برای افراد ایجاد نمی‌کند، زیرا ریشه دندان بخشی از بدن بیمار به حساب می‌آید و سیستم ایمنی آن را به عنوان عامل خارجی در نظر نمی‌گیرد. بیرون کشیدن ریشه معمولاً در افرادی که ریشه باقیمانده آنها سایز بزرگی ندارد یا عفونی نشده، ضروری نیست.

    آیا کشیدن ریشه دندان درد دارد؟

    همانطور که گفته شد، کشیدن ریشه دندان بدون درد نیست. درد به علت استفاده از ابزار جراحی، به کار بردن آن‌ها در لثه و جدا کردن بافت‌های اطراف دندان و یا ایجاد فشار بر روی دندان، اطراف آن و لثه‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین دکتر دندانپزشک به طور معمول قبل از شروع جراحی، بیمار را با یک ماده‌ای موقت بی حس می‌کند که باعث کاهش درد می‌شود. در صورت احتیاج، پس از جراحی نیز می‌توانید از داروها و روش‌های درمانی برای تسکین درد استفاده کنید.

    بعد از کشیدن ریشه دندان چه باید کرد؟

    بعد از کشیدن ریشه دندان، بعضی مراقبت‌ها و رعایت دستور العمل‌های پس از جراحی به شما توصیه می‌شود. در ادامه به توصیه‌های مهم اشاره شده است. لازم به ذکر است که جلوگیری از فشار آوردن و ضربه زدن به لثه‌ها در محل جراحی تاثیر قابل توجهی در بهبود شرایطتان دارد. مدتی پس از کشیدن ریشه دندان، باید مراقبت‌های خاصی را در نظر بگیرید تا بهبودی سریعتری داشته باشید.

    1. استفاده از یخ و سپس حوله داغ

    ابتدا باید روی لثه یا لپ مقداری یخ برای کاهش تورم قرار داد، سپس می‌توان از یک حوله داغ برای کاهش درد استفاده کرد. این کار به منظور کاهش خونریزی و حساسیت موقت ناشی از کشیدن دندان پوسیده و شکسته مفید است.

    2. استفاده از داروهای کنترل درد

    استفاده از داروهای ضد درد مانند تایلنول و یا داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن در کاهش درد موثر است.

    3. شستشوی صحیح دهان

    حتی با توجه به درد شدید، شستشوی دهان پس از کشیدن ریشه دندان بسیار مهم است. دکتر دندانپزشک شما ممکن است به شما شستشوی دهان با یک محلول آنتی‌باکتریال یا آب نمک معمولی توصیه کند.

    4. جلوگیری از عفونت لثه

    برای جلوگیری از عفونت لثه‌های خود، دکتر دندانپزشک شما ممکن است به شما استفاده از ضدعفونی کننده‌ها و مصرف آنتی بیوتیک‌ها را پیشنهاد دهد.

    5. محدودیت مصرف غذا و نوشیدنی

    در روز اول بعد از جراحی، بهتر است از مایعات به مقدار کافی استفاده کنید و غذاهای نرم و سرد مثل پوره و یا سوپ بخورید. نوشیدنی‌های گازدار و تنقلات، خوراکی‌های سخت در این مدت به علت ایجاد خراش روی لثه نباید مصرف شود، زیرا ممکن است خونریزی و درد در محل رخ دهد.

    چه زمانی باید ریشه دندان را کشید؟

    کشیدن ریشه دندان، در صورتی که لثه محل ریشه دندان عفونت کرده باشد و ترمیم نشود یا در روند درمان‌های دیگر اختلال ایجاد کند، انجام می‌شود. برای کاهش درد و عوارض کشیدن ریشه دندان، باید یکی دو روز پس از عمل، غذاهای نرم و کاملا پخته مصرف کنید. اگر درد و خونریزی زیاد باشد، باید داروهای به خصوصی مصرف کنید که حتما باید تجویز دندانپزشک باشد؛ همچنین پس از کشیدن ریشه دندان، باید مراقبت کاملی از دهان و دندان خود داشته باشید و برای کاهش خونریزی تا چندین ساعت پس از کشیدن ریشه، بسته‌های یخ را روی پوست یا لثه قرار دهید.

    توصیه می‌شود اگر پس از کشیدن ریشه دندان و رعایت دقیق دستورات دکتر، با مشکلی مواجه شدید، با او تماس بگیرید یا به کلینیک مراجعه کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.