×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل دروازه ای یکی از انواع جرثقیل‌های کاربردی و مهم است که در انجام عملیات بارگیری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از جرثقیل در دو نوع جرثقیل دروازه ای تک پل و جرثقیل دروازه ای دو پل ساخته می‌شود. هرکدام از انواع آن، دارای یک‌سری ویژگی هستند و باهم تفاوت‌هایی دارند. تفاوت آن‌ها بیشتر مربوط به ظرفیت باری است که می‌توانند حمل کنند. معمولاً از جرثقیل‌های تک پل برای حمل بارهایی که وزن کمتر از ۱۰ تن دارند استفاده می‌شود. در صورتی که جرثقیل‌های دو پل برای حمل و جابه‌جایی بارهای با وزن بیشتر از ۵ تن گزینهٔ مناسبی هستند. در بسیاری از صنایع که نیاز به جابه‌جایی اجسام سنگین در فضای آزاد وجود دارد، از این نوع جرثقیل می‌توان استفاده کرد.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این نوع جرثقیل و کاربرد آن آشنا کنیم.

images 1678957085 6412da1d3d000 - کاربرد جرثقیل دروازه ای -

جرثقیل دروازه ای چیست؟

جرثقیل دروازه ای به سازه‌هایی گفته می‌شود که در بسیاری از پروژه‌های بزرگ برای جابه‌جایی اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله با توجه به ساختاری که دارد، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد گسترده‌ای دارد. در حین جابه‌جایی اجسام، محدودیتی درزمینهٔ تناژ، اندازه، ارتفاع، طول و عرض کار ندارد، به همین دلیل می‌تواند به‌خوبی نیاز مشتریان را برآورد کند. با توجه به کاربرد گستردهٔ این وسیله، آن را در انواع مختلفی تولید می‌کنند. هرکدام از انواع جرثقیل‌های دروازه ای کاربرد خاصی دارند و از آن‌ها در جاهای مختلفی می‌توان استفاده کرد.

معرفی انواع جرثقیل دروازه ای

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، جرثقیل‌های دروازه ای با توجه با کاربرد گسترده‌ای که دارند، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. هرکدام از انواع این وسیله، دارای یک‌سری ویژگی و کاربرد خاص هستند که با توجه به نیاز مشتری، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازجمله انواع جرثقیل دروازه ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

      • جرثقیل دروازه ای تک پل

یکی از پرکاربردترین انواع جرثقیل دروازه ای، نوع تک پل آن است. از این وسیله معمولاً برای جابه‌جایی اجسامی که وزن آن‌ها زیر ۱۰ تن است استفاده می‌شود. جرثقیل دروازه ای تک پل به دلیل وزن سبک‌تری که دارد، ازلحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از این وسیله بیشتر برای جابه‌جایی اجسام در فضای آزاد استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل دهندهٔ جرثقیل تک پل شامل مواردی همچون یک پل، یک ستون ثابت، یک ستون لولایی و دو عدد راهبر به همراه دو موتور گیربکس است. شایان ذکر است که به کمک این نوع جرثقیل، افراد می‌توانند اجسام سنگین را به‌صورت عمودی یا افقی جابه‌جا کنند.

images 1680945623 643131d76e4cf - کاربرد جرثقیل دروازه ای -

جرثقیل دروازه ای دو پل یکی دیگر از انواع جرثقیل‌های دروازه ای به‌شمار می‌رود که از آن‌ها برای جابه‌جایی اجسام تا وزن ۵۰ تن استفاده می‌شود. این نوع جرثقیل دارای وزن و کلاس کاری بیشتری نسبت‌به نوع تک پل است، به همین دلیل ازلحاظ کارایی و کاربرد نیز در ردهٔ بالاتری قرار دارد. برای جابه‌جایی اجسام در فضای باز، این وسیله گزینهٔ بسیار خوبی است. ازجمله اجزای تشکیل‌دهندهٔ آن می‌توانیم به مواردی مانند دو پل، ستون‌های ثابت، ستون‌های لولایی و دو عدد راهبر، جعبه‌چرخ و موتور گیربکس‌های حرکت طولی اشاره کنیم.

images 1679054708 64145774dc7aa - کاربرد جرثقیل دروازه ای -

مزایای خوب استفاده از جرثقیل دروازه ای

جرثقیل‌های دروازه ای با توجه به ساختاری که دارند، مزایای خوبی را برای مشتریان به همراه دارند. ازآنجایی‌که این وسیله را می‌توان به کمک ریموت کنترل، کنترل و هدایت کرد، استفاده از این نوع جرثقیل برای مشتریان بسیار راحت‌تر شده‌است. افراد برای جابه‌جایی اجسام نیازی نیست که حتماً نزدیک جرثقیل دروازه ای قرار بگیرند، آن‌ها می‌توانند به کمک ریموت کنترل از راه دور نیز این وسیله را هدایت کنند. این کار باعث افزایش ایمنی و سلامت افراد در حین کار با این وسیله می‌شوند.

هر دو نوع جرثقیل دروازه ای تک پل و جرثقیل دروازه ای دو پل قابلیت هدایت از راه دور را دارند. مزایای استفاده از این وسیله تنها محدود به این مورد نیست و می‌توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم:

  • برای سیستم برق‌رسانی این نوع جرثقیل از کابل جمع کن استفاده می‌شود، به همین دلیل علاوه‌بر افزایش ایمنی افراد، باعث راحت‌تر شدن برق‌رسانی به جرثقیل می‌شود.
  • هزینهٔ نگه‌داری این نوع جرثقیل نسبت‌به سایر انواع جرثقیل، بسیار کمتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • از جرثقیل‌های دروازه ای می‌توان برای حمل و جابه‌جایی اجسام بسیار سنگین در پروژه‌های بزرگ استفاده کرد.
  • در این مدل جرثقیل محدودیت کمی ازلحاظ ساخت و کارایی وجود دارد.

کاربرد جرثقیل دروازه ای چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، از انواع جرثقیل دروازه ای تک پل و جرثقیل دروازه ای دوپل برای جابه‌جایی اجسام سنگین و نیمه‌سنگین در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود. این وسیله با توجه ساختاری که دارد، محدودیت زیادی در حمل و جابه‌جایی اجسام ندارد، به همین دلیل بسیاری از پروژه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. کاربرد این وسیله بیشتر در فضای آزاد است و در محیط‌های کارگاهی از سایر انواع جرثقیل استفاده می‌شود.

چند نکتهٔ مهم درمورد جرثقیل دروازه ای

جرثقیل‌های دروازه ای به کمک نیروی برق‌کار می‌کنند، به همین دلیل برای روشن‌شدن نیاز به سیستم برق‌رسانی دارند. با توجه به این‌که این وسیله بیشتر در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به کابل زیادی دارد، به همین دلیل برای برق‌رسانی راحت‌تر، به این وسیله بهتر است از کابل جمع کن استفاده شود. همچنین برای افزایش ایمنی افراد در حین استفاده از این وسیله، نصب ریموت کنترل روی آن گزینهٔ بسیار خوبی است. به کمک کابل‌جمع‌کن و ریموت کنترل، امنیت و راحتی افراد در استفاده از جرثقیل دروازه ای افزایش می‌یابد.

images 1679054733 6414578d8a74f - کاربرد جرثقیل دروازه ای -

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که جرثقیل دروازه ای با توجه به کاربرد خوبی که دارد، در انواع مختلفی ساخته می‌شود. جرثقیل دروازه ای تک پل و جرثقیل دروازه ای دو پل، دو تا از پرکاربردترین انواع این جرثقیل هستند. از این وسیله‌ها بیشتر برای جابه‌جایی اجسام سنگین در فضای باز استفاده می‌شود. برای راحتی و امینت افراد در حین کار با این وسیله‌ها، از دو ابزار ریموت کنترل و کابل‌جمع‌کن استفاده می‌شود. به کمک این دو ابزار، هدایت و استفاده از این جرثقیل‌ها راحت‌تر و ایمن‌تر می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.