×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

دستگاه تنفسی رسمد

آپنه ی خواب یک نوع اختلال خواب جدی است و هنگامی رخ می دهد که تنفس آن شخص در حین خواب منقطع می شود. کسانی که آپنه ی آنها درمان نشده است؛ ممکن است به صورت مکرر تنفس آنها در حین خواب قطع شود، گاهی اوقات وقفه تنفسی ممکن است به صد مرتبه نیز برسد. این به این معنی است که مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند.

انوع آپنه در خواب

آپنه خواب یا وقفه تنفسی خواب، به‌طور کلی دارای سه نوع مختلف به شرح ذیل می‌باشد:

آپنه ی انسدادی خواب (OSA)

این نوع آپنه رایج است؛ و بر اثر انسداد راه تنفسی اتفاق می افتد. در واقع این نوع آپنه وقتی ایجاد می‌شود که بافت نرم پشت گلو در طول خواب می‌افتد.

آپنه ی مرکزی خواب

بر خلاف آپنه انسدای خواب، در این نوع اختلال؛ راه تنفسی بسته نمی‌شود اما به علت بی‌ثباتی در مرکز کنترل تنفسی، مغز نمی‌تواند به ماهیچه ها علامت بدهد که تنفس کنند. در آپنه مرکزی خواب یا CSA در واقع مغز به عضلات فرمان نمی‌دهد که عمل تنفس را انجام دهد این نوع آپنه خواب معمولا به دنبال بیماری‌های جدی مانند آسیب به ساقه مغز(ناحیه ای که کنترل تنفس را بر عهده دارد) ایجاد می‌شود. در نوزادان، آپنه خواب مرکزی باعث وقفه تنفس بیش‌تر از ۲۰ ثانیه می‌شود.

سندرم آپنه ی خواب مختلط

این نوع آپنه وقتی ایجاد می شود که یک شخص هم آپنه ی خواب انسدادی و هم آپنه مرکزی خواب را داشته باشد.

آیا آپنه خواب خطرناک است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا وقفه تنفسی در خواب خطرناک است یا نه؟! فردی که دچار آپنه می‌شود؛ اغلب در طول شب دچار خروپف و حرکات بدنی در خواب و تعریق می‌شود. از آنجایی که شخص دچار وقفه تنفسی در طی شب چندین بار دچار قطعی تنفس می‌شود، اگر آن شخص بیماری زمینه‌ای داشته باشد؛ می‌تواند موجب بروز سکته‌های قلبی یا مغزی شود و گاهی مرگ را در پی داشته باشد.

از آنجا که در آپنه، اکسیژن‌رسانی به بدن دچار نوسان می‌شود و تعداد ضربان بالای قلب؛ خستگی قلب را در پی دارد و بطور کلی امکان ایجاد بیماری‌های قلبی در این مشکل وجود دارد.

پژوهشگران معتقدند:« آپنه خواب عامل فشار خون بالا است و تاثیر مستقیم آپنه و فشار خون غیرقابل انکار است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوارض وقفه تنفسی در خواب محسوب می‌گردد.»

علائم وقفه تنفسی در خواب

علائم آپنه خواب چیست؟

علائم و نشانه‌های دو آپنه‌ خواب انسدادی و مرکزی، مشترک هستند و گاهی اوقات همین مسئله، تشخیص نوع آپنه را دشوار می‌سازد. به همین دلیل پزشک برای تشخیص دقیق، ممکن است انواع تست خواب را پیشنهاد دهد.

متداول‌ترین علائم و نشانه‌های آپنه‌های انسدادی و مرکزی عبارتند از:

  • خروپف با صدای بلند که معمولا در آپنه‌ انسدادی بارزتر است
  • تنفس منقطع در طول خواب به‌طوری که اشخاص دیگر متوجه‌ آن شوند
  • پریدن ناگهانی از خواب به همراه تنگی نفس که به احتمال زیاد نشان‌دهنده‌ی آپنه‌ مرکزی است
  • بیدار شدن از خواب با دهان خشک یا گلودرد
  • سردرد صبحگاهی
  • ناتوانی در ماندن در حالت خواب (بی‌خوابی)
  • خواب‌آلودگی شدید در طول روز (خواب‌زدگی)
  • مشکلات توجه
  • تحریک‌پذیری

درمان آپنه با دستگاه تنفسی

هدف از درمان تنگی نفس در خواب، عادی‌سازی تنفس در هنگام خواب و رفع هرگونه مشکل اساسی سلامتی است. گزینه‎های درمانی معمولا به علت و شدت علائم بستگی دارند که در ادامه به جزئیات آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از دستگاه سی پپ (CPAP)

این مورد روش اصلی درمان وقفه تنفسی در خواب است که با تأمین آرام جریان مداوم فشار مثبت هوا از طریق ماسک، راه هوایی شما را باز نگه می‎دارد. افزودن رطوبت به هوا هنگام عبور از ماسک می‎تواند علائم خشکی بینی را تسکین دهد. قیمت سی پپ با توجه به ویژگی های مختلف دستگاه ها می تواند متغیر باشد.

دستگاه Auto Cpap

یکی از انواع سی پپ رسمد، دستگاه اتو سی پپ است. اگر در استفاده از CPAP معمولی دچار مشکل هستید، دستگاه اتوسی پپ می تواند گزینه ی بهتری برای شما باشد. این دستگاه به صورت اتوماتیک و در حالی که فرد خواب هست فشار هوا را تنظیم می کند.

بای پپ رسمد

استفاده از دستگاه Bipap

دستگاه بای پپ شباهت های زیادی به دستگاه سی پپ دارد و یکی از موثرترین روش های درمان آپنه خواب است. در دستگاه بای پپ فشار هوا با توجه به دم و بازدم فرد قابل تنظیم است. یعنی دستگاه دو فشار دارد که می‌توانند به‌طور متناوب تغییر کرده و فشار هوای ورودی از طریق ماسک به وسیله یک سنسور الکترونیکی قابل تنظیم می باشد. دستگاه بای پپ این امکان را فراهم می سازد که فرد هوا را با فشار بیشتری به داخل ریه‌هایش بکشد و با فشار کمتری هوا را بیرون بدهد. بنابراین هنگامی که فرد عمل بازدم را انجام می دهد، فشار هوای دستگاه بای پپ کاهش یافته و در هنگام قطع تنفس فشار هوا بیشتر می شود.

استفاده از دستگاه تغییر موقعیت فک پایین (MRD)

دستگاه MRD دهان، فَک را در حالت خواب، جلو نگه می‎دارد تا فضای پشت زبان را گسترش دهد. این وسیله کمک می‎کند تا راه هوایی فوقانی باز بماند و از آپنه و خروپف جلوگیری می‎کند. عوارض جانبی آن ممکن است شامل درد فک یا دندان و تشدید احتمالی بیماری مفصل گیجگاهی فکی باشد.

تفاوت دستگاه CPAP سی پپ معمولی با اتو سی پپ

تفاوت دستگاه سی پپ با دستگاه اتو سی پپ این است که cpap اتوماتیک دارای قابلیت تنظیم فشار هوای خودکار متناسب با نیاز کاربر در لحظه می باشد اما دستگاه cpap معمولی صرفاً مطابق با تنظیمات داده شده عمل می کند. دستگاه اتو سی پپ و سی پپ هر دو دارای سنسورهایی می باشند که در هنگام دم و بازدم فشار را مطابق با نیاز بیمار هماهنگ می کنند.

جمع بندی

خروپف بلند در شب ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل بالقوه جدی باشد، اما همه کسانی ‎که دچار هستند خروپف نمی‎کنند. در صورت مشاهده علائم و نشانه‎های وقفه تنفسی با پزشک خود مشورت کنید. از پزشک خود در مورد هرگونه مشکل خواب که باعث خستگی، خواب‎آلودگی و تحریک‏پذیری شما می‏شود سوال کنید؛ زیرا بین آپنه خواب و مسائل مختلف سلامتی مانند مشکل در تمرکز، افسردگی، حمله قلبی و سکته ارتباط وجود دارد.

پس از آنکه پزشک تشخیص داد که به وقفه تنفسی دچار هستید، نیاز به خرید سی پپ یا خرید بای پپ پیدا می کنید. رسمد ایران یک فروشگاه معتبر است که نمایندگی رسمی برند رسمد در ایران به حساب می آید. بنابراین شما می توانید برای خرید سی پپ تهران یا سایر شهرها به صورت حضوری به نمایندگی های رسمد ایران مراجعه نمایید یا به صورت آنلاین شفارشات خود را ثبت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.