پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تفاوت چاه ارت و میله ارت، کدام بهتر است؟
    28 اردیبهشت 1402 - 10:14
    شناسه : 252482
    1

    چاه ارت و میله ارت با توجه به ساختار متفاوت آنها تقریبا کاربرد یکسانی دارند که هر کدام با توجه به شرایط محیطی و محل نصب آن توسط کارشناسان انتخاب و نصب می شوند.

    پ
    پ

     

    خرید میله ارت

    چاه ارت چیست؟

    چاه ارت حفره‌ای است که برای انتقال ولتاژ دستگاه به زمین مورد استفاده قرار می گیرد. اختلاف پتانسیل دستگاه ها برای کسی که با آن کار می کند می تواند خطرناک باشد به همین دلیل با اتصال آن به زمین آن را تخلیه می کنند.

    به عبارت دیگر وظیفه این چاه متصل کردن هرگونه جریان الکتریکی به زمین است و معمولا این عملکرد بیشتر برای جلوگیری از برق‌گرفتگی افراد صورت می‌گیرد. زمانی که تمام دستگاه‌های برقی صنعتی و خانگی و مخابراتی و … را با سیم اتصال به چاه ارت متصل کنید میتوان گفت که یک سیستم ارتینگ را ایجاد کرده‌اید. هدف از ایجاد این سیستم جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی است.

    میله ارت چیست؟

    اما میله ارت در مکان هایی که امکان حفر چاه ارت وجود ندارد استفاده می شود، همچنین در سازه های فلزی مانند دکل های برق و مخابرات، منبع های هوایی، راه آهن و غیره برای انتقال جریان ناخواسته برق به زمین و جلوگیری از خطرات برق گرفتگی و سایر خسارات احتمالی از میله ارت در قطر و طول های مختلف استفاده می کنند که با کوبیدن در زمین نصب می شود و سپس با یراق آلات و یا جوش کدولد مربوطه به سیم ارت متصل می شود.

    میله ارت برای نصب در مکان هایی مناسب است که زیر سطح خاک آن فاقد سنگ ریزه و تخته سنگ های بزرگ بوده و اطراف و یا روی آن را می توان توسط مواد دارای مقاومت پایین مانند مواد کاهنده، پر کرد.

    انواع میله ارت

    از انواع میله ارت می‌توان به میله‌ ارت مس سخت، میله‌ ارت استیل، میله ارت از جنس فولاد گالوانیزه شده و میله ارت کاپر باند اشاره کرد.

    • میله ارت از جنس فولاد ضد زنگ (استیل)
    • میله ارت از جنس فولاد گالوانیزه شده
    • میله ارت از جنس کاپر باند (اتومایز)
    • میله ارت از جنس مس سخت

    مس، انتخابی مناسب به عنوان ماده تشکیل دهنده یک الکترود ارت و هادی زیر زمینی به حساب می آید. به کار بردن مس سخت در تاسیساتی که از جریان خطای بالایی برخوردار هستند، گزینه مناسبی محسوب می شود. این در حالی است که میله های دارای کاپر باند، در قسمت های دارای جریان خطای کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

    قیمت میله ارت

    نصب میله ارت

    برای نصب میله ارت ابتدا مقدار مقاومت خاک محل را اندازه گیری می کنند و اگر مقدار آن بیشتر از 200 اهم باشد (مثلا در مناطقی که خاک آن از تخته سنگ، سنگ ریزه و یا شیل تشکیل شده است)، با نصب الکترود های عمودی، مقدار مقاومت را کاهش می دهند.

    بر اساس توصیه های ایمنی و به منظور حصول اطمینان از انجام صحیح و ایمن کار در هنگام حفر میله های ارت، باید به تمامی مراحل عملی آن توجه شود تا میله ارت به درون سیستم های خدماتی مدفون و زیر سطح سینی کابل آن ها مانند: گاز، تلفن، آب و برق، حفر نشود.

    استفاده پیمانکاران از سوابق مقتضی و ابزارات مخصوص برای تشخیص وجود سرویس های خدماتی دفن شده نیز ممکن است از یک امر ضروری محسوب شود.

    خصوصا این امر زمانی حائز اهمیت خواهد بود که نصب میله های ارت بعد از تکمیل کابل کشی انجام بگیرد.

    قیمت میله ارت

    به طور کلی میله ارت ها در اندازه ها و جنس های مختلف به فروش می رسند که قیمت های متفاوتی دارند. جهت اطلاع از قیمت انواع میله ارت می توانید با کارشناسان ارتا خط تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره در انتخاب میله ارت با بهترین قیمت خرید خود را انجام دهید.

    خرید میله ارت

    انتخاب میله ارت با کیفیت در سیستم ارتینگ ساختمان دارای اهمیت بالایی است، ارتا خط به عنوان یکی از بهترین فروشگاه های محصولات و تجهیزات ارتینگ، صاعقه گیر و … می باشد که می توانید با بهترین قیمت خرید میله ارت و سایر لوازم را از آن تهیه کنید.

    چاه ارت

    انواع چاه ارت

    چاه ارت صفحه‌ای

    این نوع چاه ارت باید با لایه‌های زغال سنگ و نمک تا یک متر و بیست سانتی متر از کف گودال پر شود.

    از چاه ارت صفحه‌ای در جاهایی استفاده می‌شود که سطح محیط صاف باشد و دارای پستی و بلندی نباشد. فاصله‌ی بین منبع تا چاه زیاد باشد.

    فضای دارای مساحت مناسب برای حفر چاه ارت وجود داشته باشد. ارتفاع سطح محل چاه ارت تا سطح دریا زیاد نباشد. (شهرهای شمال و جنوب ایران مناسب هستند.)

    چاه ارت لوله‌ای

    برای ارت لوله‌ای روش معمولی استفاده از لوله GI کلاسِ C با قطر 75 میلی متر، به طول 10 فوت جوش داده شده با فلنج GI قطر 75 میلی‌متر که دارای 6 عدد سوراخ برای اتصال سیم‌های ارت است و به روش اسکرو در زمین وارد می‌شود.

    مزایای چاه ارت

    وجود چاه ارت مزیت‌های فراوانی دارد از جمله:

    حفاظت قطعات برقی دستگاه در مقابل نوسانات برقی

    حفاظت در مقابل ولتاژ القا شده توسط پاور دستگاه برش لیزری و تیوب لیزر

    تنظیم الکتریسیته ساکن

    حفاظت جان اپراتور در اثر بروز حوادث مترقبه نظیر اتصال سیم برق یا ولتاژ بالا

    استاندارد چاه ارت

    اگر قصد حفرکردن چاه‌ ارت دارید، باتوجه به نوع خاک حدود 2 تا 6 متر از زمین را بکنید تا به قسمت مرطوب برسید؛ سپس یک صفحه مسی متصل شده به سیم ارت با اندازه‌ی 30*30 سانتی‌متر را به شکل عمودی در محل حفر شده قرار دهید.

    توجه داشته باشید استفاده از نمک و زغال یا مواد بنتونیت تاثیر خوبی در کاهش مقاومت ارت دارد بنابراین قبل از قرار دادن صفحه، زیر آن را از مواد مربوطه پر کرده و سپس صفحه را قرار دهید.

    بهتر است اطراف صفحه نیز با مواد پر شوند؛ یکی از خاک‌های مناسب برای این کار خاک رس است که مانع از دست دادن رطوبت می‌شود.

    لازم است عملکرد چاه‌ ارت هر هفته بررسی شود و در صورت خشکی، آن را مرطوب کنید.

    تست چاه ارت

    با توجه به اینکه سیستم ارتینگ در بخش‌های مختلف به منظور تخلیه‌ی الکتریکی ایجاد می‌شود، باید در راه اندازی آن حساسیت و دقت بالایی را به کار برد. در واقع عدم عملکرد چاه ارت در شرایط ویژه منجر به بروز حوادث جبران ناپذیری خواهد شد.

    از این رو پس از برقراری سیستم ارتینگ حتما باید توسط افراد متخصص مورد بازرسی قرار گیرد تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. تست چاه ارت توسط بازرس فنی صورت می‌گیرد. بازرسان برای بررسی صحت عملکرد چاه ارت، آن را در دو حالت باز و بسته تست می‌کنند.

    برای این کار از دستگاه ارت تستر استفاده می‌شود. تست چاه ارت در حالت بسته حداکثر باید 2 اهم باشد. این میزان مقاومت چاه ارت در حالت باز باید کمتر از 5 اهم باشد. درصورتی که اعداد به ثبت رسیده بیش از این مقادیر باشد، باید چاه ارت را مجددا اصلاح نمود.

    به یاد داشته باشید که حادثه خبر نمی‌کند و هر واقعه‌ی الکتریکی هرچند کوتاه می‌تواند منجر به بروز خسارات مالی و جانی شود. بنابراین حتما نسبت به راه اندازی سیستم ارتینگ برای لوازم خانگی، کاری و صنعتی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

    چاه ارت یا میله ارت کدام یک بهتر است؟

    انتخاب چاه ارت و میله ارت با توجه به محل نصب آنها به لحاظ فضای مورد نیاز و جنس خاک باید توسط کارشناسان مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد تا با توجه به نتایج آزمایش نوع سیستم ارتینگ را مشخص نمایند.

    جهت نصب و راه اندازی چاه ارت و میله ارت می توانید با کارشناسان ارتا خط تماس گرفته تا شما را در انتخاب بهتر کمک نمایند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.