×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

علائم واریس پا در زنان و آقایان چیست؟ چرا واریس در افراد مسن بیشتر است؟ وریدهای واریسی عروقی هستند که بزرگ هستند و روی سطح پوست آبی به نظر می‌رسند، این رگ‌ها معمولاً پیچ خورده و در زیر سطح پوست بیرون می‌زنند به گونه‌ای که تحت تأثیر قرار گرفته و باعث درد و ناراحتی می‌شوند. این علائم به ندرت قبل از ۲۵ سالگی مشاهده می شود. اما با افزایش سن، آنها بیشتر نمایان می شوند. رگ‌های عنکبوتی نوع دیگری از سیاهرگ‌ها هستند که ظاهری ناسالم دارند ، این عروق کوچکتر از وریدهای واریسی هستند و به صورت خوشه های زیادی ظاهر می شوند که در سراسر سطح پوست در جهات مختلف گسترش می یابند. این رگ ها به رنگ قرمز یا بنفش دیده می شوند .

اگرچه تعداد زیادی از افراد مبتلا به واریس نیازی به درمان و اقدامات پزشکی ندارند، اما برخی دیگر نیاز به درمان دارند زیرا علائم و نشانه های آنها در زندگی و فعالیت های روزانه آنها اختلال ایجاد کرده است.

word image 252506 1 - مهم ترین نشانه های واریس پا و درمان آن - علائم واریس پا

علائم و نشانه های واریس چیست؟

اکنون که متوجه شدید چه چیزی باعث واریس می شود، علائم و نشانه های این اختلال را بهتر درک خواهید کرد. با گشاد شدن رگ های خونی بد، جریان خون به پاها به اعصاب مجاور فشار وارد می کند و باعث درد و ناراحتی می شود. در این حالت، احساس می کنید که پاهایتان وزن زیادی را تحمل می کنند یا ممکن است احساس کنید که پاهایتان خسته شده اند، این علائم و نشانه ها معمولاً در پایان روز بیشتر احساس می شوند، به خصوص اگر مدتی است که روی پاهایتان بوده اید.

رگهای متورم و پیچ خورده تنها علامت واریس نیست. سایر علائم و نشانه های واریس عبارتند از:

  • رگهای آبی یا بنفش بزرگ زیر سطح پوست قابل مشاهده است.
  • تورم پا و مچ پا
  • احساس درد و سنگینی در پاها
  • گرفتگی عضلات پا، به خصوص در شب
  • خارش پا، به خصوص در قسمت پایین پا و مچ پا
  • احساس سوزش یا نبض در پاها
  • لکه های رنگی متفاوتی روی پوست نزدیک رگ های واریسی ظاهر می شود.

علائم واریس برخی از بیماران در هوای گرم یا پس از استراحت طولانی بدتر می شود. علائم معمولا با استراحت و بالا بردن پاها بهبود می یابند. برخی از بیماران مبتلا به واریس دچار بثورات پوستی به نام درماتیت استاز می شوند. اگر پوست اطراف ورید واریسی ترک خورد یا دچار خارش شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. بثورات در صورت عدم درمان می توانند به زخم وریدی پا تبدیل شوند. اگر فکر می کنید واریس دارید، حتما برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

راه های درمان واریس

اکثر بیماران مبتلا به واریس خفیف با روش های زیر درمان می شوند:

  • پاها را به طور متناوب در طول روز بالا بیاورید و ببندید
  • پوشیدن جوراب واریس

اگر رگ های واریسی نزدیک به پوست باشد، متخصص پوست یا جراح قلب و عروق، اسکلروتراپی یا لیزر درمانی را توصیه می کند. در اسکلروتراپی یک ماده شیمیایی به داخل سیاهرگ درگیر تزریق می شود که این ماده باعث ایجاد اسکار و بسته شدن ورید می شود. لیزر درمانی روشی موثر برای درمان رگ های واریسی کوچک است. بیماران مبتلا به نارسایی شدید وریدی اغلب لخته های خون و زخم های پوستی را تجربه می کنند. روش جراحی قدیمی درمان واریس، استریپینگ و بستن (بستن و برش) نام دارد.

در این روش، جراح ورید آسیب دیده را می بندد و از طریق برش های کوچکی که روی پوست ایجاد می شود، آن را از بدن خارج می کند. عمل جراحی دیگری که برای درمان واریس انجام می شود فلبکتومی سرپایی است. در این روش ورید از طریق برش های کوچکی که روی پوست ایجاد می شود برداشته می شود. البته جراحی فلبکتومی نسبت به استریپینگ و بستن تهاجمی کمتری دارد.

word image 252506 2 - مهم ترین نشانه های واریس پا و درمان آن - علائم واریس پا

درمان های جدیدتر شامل ابلیش حرارتی داخل عروقی و فلبوتومی پرتویی است. فلبوتومی نوعی فلبکتومی سرپایی است. در ابلیش حرارتی داخل عروقی، از لیزر یا امواج رادیویی با فرکانس بالا برای گرم کردن عروق آسیب دیده استفاده می شود. روش‌های جدید اسکار کمتری بر جای می‌گذارند و زمان بهبودی آن‌ها کوتاه‌تر است. لیزر درمانی روی پوست نیز برای زیبایی استفاده می شود و برای از بین بردن رگ های عنکبوتی و رگ های کوچک سطحی استفاده می شود.

علائم هشدار دهنده واریس

برای تشخیص زودهنگام واریس، لازم است بدن خود را به طور منظم معاینه کنید. قبل از ظهور رگ های واریسی متورم و برآمده که مشخصه اصلی واریس است، اولین علائم را می توان با مشکلات پوستی اشتباه گرفت، زیرا واریس باعث تغییر رنگ پوست و درخشندگی غیرعادی به پوست می شود یا آن را ضخیم می کند. و پوست سفت می شود.

علائم هشدار دهنده واریس عبارتند از:

  • لکه های قرمز روشن در قسمت پایین ساق پا: این لکه ها می توانند نشانه ای از عملکرد نادرست رگ ها باشند و نشان دهنده افزایش احتمال واریس در آینده باشند.
  • درد مختصر در پاها: آیا درد شدیدی در پاها احساس می کنید؟ این درد ممکن است اولین علامت واریس باشد.
  • رگهای تیره مشخص در نزدیکی سطح پوست ظاهر می شوند. افرادی که رگ های برجسته تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند.
  • پاهای متورم در پایان روز: اگر پاهای شما در پایان روز متورم شده باشد، احتمال ابتلا به واریس بیشتر است.

حتی در صورت عدم وجود این علائم هشدار دهنده، احتمال واریس وجود دارد. به خصوص اگر عوامل خطر واریس یا سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید.

word image 252506 3 - مهم ترین نشانه های واریس پا و درمان آن - علائم واریس پا

اگرچه واریس به تنهایی معمولاً عوارض طولانی مدت ایجاد نمی کند، مراقبت از واریس و مدیریت علائم مهم است. وریدهای واریسی در برخی موارد با گذشت زمان بدتر می شوند. درمان های مختلفی برای واریس وجود دارد. برای تشخیص صحیح و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

در بسیاری از موارد با مشاهده واریس در نقاط مختلف بدن، افراد با تصور اینکه موضوع مهم نیست از مراجعه به پزشک اجتناب می کنند. این مشکل در بسیاری از موارد منجر به تشدید عوارض و مشکلات مختلف می شود. بهتر است افراد مختلف در صورت مشاهده برآمدگی یا ظاهر غیرطبیعی رگ‌های خونی در قسمت‌های مختلف بدن، حتی اگر این رگ‌ها در ناحیه بسیار کوچکی باشند یا شدت آن‌ها بسیار کم باشد، به پزشک مراجعه کنند. ممنون که ما را تا آخر این مقاله همراهی کردید اگر نظر یا پیشنهادی دارید می توانید با ما در میان بگذارید .

منبع : (drhendesi.com)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.