شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آموزش جزوه نویسی رایگان ، چگونه یک جزوه حرفه ای و خوب بنویسیم
    28 اردیبهشت 1402 - 21:28
    شناسه : 252749
    2

    سلام به جزوه نویسان فعال که هرچی استاد میگه رو مینویسن؟ ، قبل از هرچیزی اجازه بدید توضیحی درباره اینکه جزوه نویسی چیه و چرا نباید همه صحبت های استاد در جزوه نوشته بشه رو به شما توضیح بدم ، بعد میریم با چند ویدئو از همکار خوبمون جزوه نویسی + روش نوشتن یک جزوه عالی رو به شما آموزش میدیم. در در انتهای این آموزش شما اطلاعات خوبی درباره جزوه نوشتن و بهترین روش جزوه نویسی دارید.

    پ
    پ

    جزوه ‌نویسی درست چیست؟

    سلام به جزوه نویسان فعال که هرچی استاد میگه رو مینویسن؟ ، قبل از هرچیزی اجازه بدید توضیحی درباره اینکه جزوه نویسی چیه و چرا نباید همه صحبت های استاد در جزوه نوشته بشه رو به شما توضیح بدم ، بعد میریم با چند ویدئو از همکار خوبمون جزوه نویسی + روش نوشتن یک جزوه عالی رو به شما آموزش میدیم. در در انتهای این آموزش شما اطلاعات خوبی درباره جزوه نوشتن و بهترین روش جزوه نویسی دارید.

    عده زیادی از دانشجویان در طول مراحل تحصیل مخصوصا در زمان کنکور و دانشگاه ، جزوه نویسی و تمیز جزوه نوشتن را از نان شب هم مهم تر تلقی میکنن . اما جزوه‌نویسی درست چیه؟ و چرا ما باید یک جزوه درست تهیه کنیم؟ معنی درست جزوه‌نویسی یعنی نوشتن برداشت ها و نکات مهم از صحبت های کسی که قصد یاد دادن به ما دارد. این صحبت های میتواند از یک مکالمه زنده ، تلویزیون ، فیلم یا حتی یک صوت باشد . یک جزوه‌ی خوب به شما کمک می‌کند که در زمان امتحان یا هر زمان که به مطالب جزوه نیاز داشته باشید بتوان در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را به دست آورید. به طور کلی یک جزوه‌ی خوب برای شما انگیزه‌ی مطالعه ایجاد می‌کند و یک جزوه‌ بد به سرعت شما را خسته می‌کند.

     جزوه نویسی درست چطوره

    منم روزی دانشجو بود و جزوه افتضاحی داشتم

    توی سالهایی که دانشجو بودم، یکی از مشکلات اساسی من نوشتن جزوه بود، وقتی از درس یا استادی خوشم میومد جزوه کاملی مینوشتم ، و اونقدر این جزوه طولانی میشد که به وقت امتحان پایان ترم مجبور میشدم جزوه رو کنار بزارم و از کتاب استفاده کنم. ولی اگه از درس و استادی خوشم نمیومد جزوه هام به ده صفحه هم نمی رسید و حجم و کیفیت جزوه اونقدر پایین بود که ازش نمره 10 هم نمیگرفتم. اما مثل هر دانشجوی دیگه میدونستم که برای فارغ التحصیلی باید تمامی امتحانات رو پاس بشم. این دغدغه ها باعث شد تجربه هام رو به شما بگم:

    چطور یک جزوه خوب بنویسیم؟ بهترین روش جزوه نویسی حرفه‌ای چیست؟ چطور باید یک جزوه کامل و خوانا نوشت؟ چطور باید یک جزوه مرتب و خوش‌خط نوشت؟ شما هم این دغدغه ها رو دارید؟

    قبل از اینکه راهکارهای نوشتن یک جزوه خوب رو بیان کنیم، به چند عامل باید توجه کنیم در غیراینصورت جزوه دستنویس و نهایی شما اون چیزی درنمیاد که انتظارشو داشتید.

    • تسلط استاد به مباحث تدریس شده
    • توجه کامل شما به صحبت‌های مدرس
    • علاقه شما به درس یا موضوع تدریس شده

    برای اینکه درمورد ماهیت جزوه بیشتر بدونید میتونید به ویکی پدیا هم مراجعه کنید.

    اگه شما در این مرحله بتونید این سه عامل رو به خوبی کنترل کنید در قدم های بعدی به راحتی با نکاتی که در این مقاله آموزشی در وب سایت جزوه ارائه خواهیم داد میتونید یک جزوه تمیز و موفق داشته باشید.

    جزوه نویسی

    برای نوشتن یک جزوه عالی باید از کل مغزتان استفاده کنید

    برای نوشتن یک جزوه خوب باید از کل مغز استفاده کرد. به عبارتی ساده باید حواس شما 100% متمرکز بر مباحث آموزشی باشد و هرگونه حواس‌پرتی اعم از موبایل، افراد اطراف و سایر موارد حذف یا کمتر اهمیت داده شود.در حال حاضر دو روش برای نوشتن یک جزوه کامل و تمیز در جهان ارائه‌شده که هر دو روش از بهترین‌های ممکن هستند اما با توجه به نوع یادگیری افراد انتخاب هرکدام بسته شرایط ذهنی آن‌ها دارد.روش اول استفاده از نقشه ذهنی و روش دوم استفاده از کرنل است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد اما به دلیل اینکه این دو روش مغز انسان را وادار می‌کند از نیم‌کره سمت چپ خود بیشتر استفاده کند مفیدتر و خروجی محورتر هستند.

    تفاوت افراد راست مغز و افراد چپ مغز

    باور رایج این است که برخی افراد راست مغز هستند و برخی دیگر چپ مغز و همین داستان است که شخصیت، افکار و رفتار هر فرد را می‌سازد. ازآنجاکه بعضی اشخاص راست‌دست هستند و برخی دیگر چپ‌دست، چنین ایده‌ای برای مغز آدمی نیز قوت گرفته است.

    ویژگی های افراد چپ مغز :

    • تحلیل‌گر
    • منطقی
    • جزئی‌نگر و حقیقت‌گرا
    • محاسبه‌گر
    • مایل به فکر کردن در قالب کلمات

    ویژگی های افراد راست مغز :

    • خلاقیت
    • آزاداندیش
    • نگاهی کلان
    • شهودی
    • مایل به اندیشیدن

    دو نیم کره کاملا متفاوت در یادگیری و نوشتن یک جزوه خوب

    پس این موارد ثابت می‌کند نیم‌کره سمت چپ و راست مغز وظایف کاملاً متفاوتی دارند؛ و وقتی این مقدار تفاوت وجود دارد باید ازنظر علمی بررسی کنیم آیا ما روش درستی برای یادگیری در نظر گرفتیم؟ سمت چپ مغز ما کامل منطقی و ساختاریافته رفتار می‌کند و سمت راست مغز خلاق و اهل تجربیات حسی است.

    البته ناگفته نماند که تحقیقات دانشمندان ثابت کرده که دونیم کره مغز گاهی باهم همکاری‌هایی دارند و دقیقاً در این نقطه بازدهی مغز چندین برابر می‌شود پس ما باید یاد بگیریم چه زمانی یادگیری ما افزایش پیدا می‌کند و می‌توانیم از دو طرف مغز به‌طور مساوی استفاده کنیم. با مقدمه ای از این توضیحات علمی، حالا به سراغ یادگیری روش صحیح جزوه نویسی می رویم و این کار سخت را به فرآیندی ساده و آسان تبدیل می کنیم.

     بهترین روش جزوه نویسی از سایت جزوه

    روش جزوه نویسی زیبا

    جزوه‌ی خوب نوشتن می‌تواند به شما کمک کند که هنگام مطالعه، مطالب را به راحتی بخوانید. در صورتیکه جزوه نامنظم باشد و اطلاعات درون جزوه گویا نباشد شما را خسته می‌کند و احتمالا از خواندن آن جزوه صرفه نظر خواهید کرد. در این مطلب ما به شما آموزش می‌دهیم که روش جزوه نویسی زیبا کدام است؟

    • درک کردن مطالب یکی از اولین نکات حائز اهمیت است.
    • یک الگوی ثابت را در کل جزوه پیاده کنید. منظور از این حرف این است که سعی کنید مطالب مهم را هر جای جزوه قرار دارند با یک رنگ بنویسید. مقلا رنگ قرمز برای نکات مهم، رنگ سبز برای یادآوری‌ها و … این بستگی به سلیقه‌ی شما دارد.
    • از کشیدن کادرها غافل نشوید. کادرهای منظم و زیبا می‌تواند به برجسته کردن مطالب مهم کمک کند. حتما برای کشیدن کادرها از خط‌کش استفاده کنید زیرا در غیر اینصورت ظاهر بدی برای جزوه ایجاد میکند.
    • در رسم کردن نمودارها و جداول با حوصله باشید. زیرا در صورت دقیق بودن این آیتم‌ها شما می‌توانید به راحتی این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

    بهترین روش جزوه نویسی

    بهترین روشی که میتواند برای شما مفید باشد، روشی ست که تمامی موارد ذهنی را دربربگیرد. بنابراین از دو روش کرنل و نقشه ذهنی باید بیشترین استفاده را داشته باشیم. اما با یکبار استفاده از این روش ها نمی توانید به نتیجه ای برسید، بلکه مانند هر عمل دیگری نیازمند تکرار و تمرین است تا بتوانید آنها را با هم ترکیب کنید و از مزایای آن همزمان برای نوشتن یک جزوه خوب استفاده کنید. ترکیب دو روش جزوه نویسی به شما کمک می کند به یادگیری 100 برابر برسید و جزواتی کوتاه و خلاصه اما مفهومی بنویسید. اما پیش از بررسی هرکدام از این روش ها، بهتر است بدانیم از کجا و توسط چه کسانی خلق شده اند.

    روش کرنل برای نوشتن یک جزوه خوب از کجا آمده؟

    روش کرنل یک روش جزوه نویسی یا یادداشت‌برداری از فرایند کاری موردنظر است. این روش توسط والتر پاوک در سال 1950 ارائه شد. دلیل نام‌گذاری این روش به کرنل هم اشاره به دانشگاهی می‌کند که پاوک در آن تدریس می‌کرد. اگر قصد دارید بیشتر و جامع‌تر در مورد این روش بدانید بهتر است کتاب چگونه بهتر درس بخوانیم را تهیه و مطالعه کنید.

    آیا روش کرنل همیشه همه‌جا کاربرد دارد؟

    فراموش نکنید بعد از هر کلاس درس تنها 20% از اطلاعات با توجه به قلاب‌های ذهنی و علاقه‌مندی شما در خاطر شما باقی می‌ماند و رفته‌رفته بعد از 24 ساعت تا 1 هفته کمتر از 7% این اطلاعات برای شما باقی می‌ماند؛ اما به‌راستی این اطلاعات در کجا قرار گرفتند؟ آیا این اطلاعات از ذهن و مغز ما حذف شدند؟ ما فرد کم‌حافظه‌ای هستیم؟

    • بی‌اهمیت کامل
    • کم‌اهمیت
    • پراهمیت و واجب

    چرا یک فرد اطلاعات خانوادگی یا آدرس محل سکونت خود را از یاد نمی‌برد و گاها وقتی درگیر هزاران مشغله فکری هستید موقع رانندگی حواسمان به همه‌جا هست الا مسیر حرکت بعد از دقایقی متوجه شدیم روبه روی منزل و در حال ورود اتومبیل به پارکینگ هستیم.چه کسی ما را تا خانه هدایت کرد؟ چه شخصی در هدایت ما در مسیرهای با ازدحام و شلوغی هدایت کرد؟ پاسخ ساده است. مغز به این نتیجه رسیده که این اطلاعات (آدرس محل سکونت، بهترین مسیرها برای سریع رسیدن و…) برای شما مهم است و در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد؛ بنابراین همیشه در بالاترین سطوح اهمیت قرارداد.

    چطور از روش کرنل برای نوشتن یک جزوه خوب استفاده کنیم؟

    برای اینکه یک جزوه تمیز و خوب بنویسیم بهتر است درزمانی که در یک جلسه، کنفرانس یا کلاس درس هستند و قصد یادداشت‌برداری دارد از روش کرنل برای این کار استفاده کنید؛ اما برای اینکه یک جزوه خوب و جامع باشد باید توجه داشته باشید که داشتن یک دفتر خوب هم بسیار مهم است که در ادامه بهترین دفتر برای جزوه نویسی را نیز معرفی خواهیم کرد.

    روش کرنل سریع ترین روش برای یادآوری جزوه نوشته شده

    هرزمان که نیاز به یادداشت‌برداری و یادآوری اطلاعات داشته باشید استفاده از روش کرنل به شما کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان بخش زیادی از اطلاعات برای شما یادآوری شود دلیل این موضوع » بودن قلاب‌هایی بین محتوای نوشته‌شده به مغز است؛و وقتی مجدد این اطلاعات خوانده یا مشاهده می‌شوند بخش زیادی از کلاس برای شما تداعی می‌شود. این روش یکی از بهترین روش‌های موجود برای طبقه‌بندی کردن یادداشت‌ها و اطلاعات آموزشی است به شکلی که در صورت نیاز وقت مراجعه به‌راحتی تمامی موارد برای شما تازگی دارند. اگر به شکل زیر توجه کنید متوجه می‌شود که در این روش سه بخش اصلی وجود دارد.

    • نکات مهم
    • کلمات کلید و پرسشی
    • خلاصه محتوا ازنظر خودتان

    روش ایجاد کردن کرنل روی برگه A4 برای نوشتن یک جزوه خوب

    شما باید صفحه سفید خود را به سه بخش تقسیم‌بندی کنید. ابتدا یک خط عمودی در صفحه بکشید و دقت کنید که آن را تا انتهای صفحه نبرید به‌طوری‌که ستون سمت راست باید دو برابر سمت چپ باشد. در سمت راست باید نکات مهم را یادداشت کنید و در ستون سمت چپ قرار است کلمات کلیدی یا پرسش‌ها را وارد کنید.حالا در انتهای صفحه مطابق شکل بالا فضایی را در نظر بگیرید برای نوشتن خلاصه کلاس یا آموزشی که در حال یادگیری آن بودید. حتماً یک بخش را در ابتدای محتوا در نظر داشته باشید برای:

    • مدرس کلاس
    • نام آموزش
    • تاریخ نوشتن جزوه

    دقت کنید برای اینکه یک جزوه خوب بنویسید باید در بخشی که مربوط به خلاصه جزوه است از نوشتن جملات بلند، توضیحات کامل و… خودداری کنید. شما روزنامه‌نگار نیستید و قصد ندارید یک مقاله بنویسید، شما قرار است یک جزوه تمیز و خوش‌خط بنویسید که درزمانی که قصد دارید اطلاعات کلاس را بازآفرینی کنید به‌راحتی با 1 دقیقه وقت گذاشتن تمامی اطلاعات کلاس برای شما یادآوری شود.

    چگونه یک جزوه خوب بنویسیم و در ذهنمان بماند؟

    اگر خاطرتان باشد در بالا توضیح دادیم که بعد از24 تا 48 ساعت از برگزاری کلاس یا آموزش تقریباً کمتر از 20% اطلاعات در ذهن شما وجود دارد بنابراین برای اینکه در قدم اول یک جزوه خوب بنویسم باید درصد این یادگیری را بالا ببریم بهترین کار برای نوشتن یک جزوه کامل و کاربردی این است که دو بخش کلمات کلیدی و خلاصه را هنگام کلاس و یادگیری ننویسید و اجازه دهید 24 تا 48 ساعت از کلاس درس یا آموزش شما گذشته باشد و بعد شروع به نوشتن خلاصه و کلمات کلیدی کنید. با این روش و کمک گرفتن از خلاصه محتوا می‌توانید تا 40% در افزایش یادگیری خود همت کنید.

    چگونه یک جزوه خوب بنویسیم که چند رنگ باشه و خوشکل

    اکثرا دانشجویان مایل هستند جزوه ای زیبا و خوانا داشته باشند و در عین حال هم رنگ بندی صفحه را نیز رعایت کنند اما این امر ممکن نیست ، به سبب اینکه فرصت تعویض و تغییر خودکار در زمان نوشتن باعث از دست رفتن نکته آموزشی میشود اما از این رنگ بندی محتوا نیز نمیتوان گذشت. در ادامه چگونه یک جزوه خوب بنویسیم ، قصد داریم به موضوع جزوه را با چه رنگی بنویسیم این موضوع یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان به خصوص خانم های محترم است.

    برچسب ها : جزوه نویسی,آموزش جزوه نویسی,سایت جزوه

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.