شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41376 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • انتخاب رشته کنکور
    30 اردیبهشت 1402 - 14:12
    شناسه : 253083
    1

    در رابطه با زمان انتخاب رشته کنکور سراسری باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر واجد شرایط انجام انتخاب رشته باشید و در کارنامه شما عبارت مجاز به انتخاب رشته درج شده باشد، می‌توانید بلافاصله پس از اینکه نتایج کنکور اعلام گردید؛ برای ثبت کد رشته مورد علاقه خود اقدام به انتخاب رشته در سازمان سنجش مربوطه کنید. به‌طور کلی زمان مشخص برای انتخاب رشته اعلام می‌شود؛ بنابراین نیاز است تا در زمان اعلام شده برای تکمیل فرآیند مراحل انتخاب رشته اقدام کنید.

    پ
    پ

    انتخاب رشته کنکور

    پس از اینکه اعلام نتایج انجام شود در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شده باشید باید برخی از نکات را رعایت کنید. اگر اطلاعات کافی در رابطه با نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری نداشته باشید یا به صورت اشتباه اقدام به انتخاب رشته نمایید، باید یک سال دیگر را برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر در دانشگاه تلاش کنید. به همین دلیل همواره انتخاب رشته کنکور یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. با استفاده از مشاوره انتخاب رشته کنکور احتمال به وجود آمدن بسیاری از مشکلات و اشتباهات کاهش پیدا می‌کند.

    images 1684136011 6461e04b6ee5a - انتخاب رشته کنکور -

    زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

    در رابطه با زمان انتخاب رشته کنکور سراسری باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر واجد شرایط انجام انتخاب رشته باشید و در کارنامه شما عبارت مجاز به انتخاب رشته درج شده باشد، می‌توانید بلافاصله پس از اینکه نتایج کنکور اعلام گردید؛ برای ثبت کد رشته مورد علاقه خود اقدام به انتخاب رشته در سازمان سنجش مربوطه کنید. به‌طور کلی زمان مشخص برای انتخاب رشته اعلام می‌شود؛ بنابراین نیاز است تا در زمان اعلام شده برای تکمیل فرآیند مراحل انتخاب رشته اقدام کنید.

    تمدید زمان انتخاب رشته کنکور

    هر ساله زمانی را به منظور مهلت مجدد برای انتخاب رشته در نظر می‌گیرند. اگر به هر دلیلی در زمان مشخص فرآیند انتخاب رشته را انجام ندهید، می‌توانید از این فرصت استفاده نمایید. همچنین اگر در مرحله نخست اعلام زمان انتخاب رشته فرآیند خود را تکمیل کرده‌اید و نیاز به ویرایش انتخاب رشته و اطلاعات خود دارید، می‌توانید در این زمان اقدام به ویرایش اطلاعات نمایید. اطلاع از زمان انتخاب رشته کنکور و زمان تمدید آن از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید, چراکه امکان ثبت اطلاعات خود پس از اتمام زمان انتخاب رشته میسر نخواهد بود.

    موارد مهم انتخاب رشته کنکور

    برای انتخاب رشته کنکور موارد بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. بنابراین یکی از این موارد اطلاع از سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور است؛ زیرا انتخاب رشته در این سامانه انجام خواهد شد. در این سامانه برای اینکه بتوانید راحت‌تر اقدام به ثبت کد رشته محل‌های انتخابی خود کنید، راهنمایی‌های مناسبی قرار داده شده است.

    در وهله اول پس از ورود به سامانه سنجش آموزش کشور تحت عنوان sanjesh.org باید اقدام به انتخاب گزینه سراسری کنید و سپس بر روی عبارت انتخاب رشته تحصیلی آزمون سراسری کلیک نمایید. در صفحه مربوطه معمولاً نکات مهمی مطرح می‌شود که نیازمند مطالعه شما خواهد بود. همچنین در انتهای این کادر از شما در رابطه با اینکه تمامی اطلاعات دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کرده‌اید، سؤال پرسیده می‌شود. پس از تأیید و ادامه به مرحله بعد، می‌توانید با انتخاب روش‌های موجود که در این سامانه طراحی شده است؛ وارد سیستم شوید.

    این روش‌ها معمولاً شامل وارد کردن کد ملی یا شماره شناسنامه، سریال ثبت نام ۱۲ رقمی شما است. برای ورود به سیستم می‌توانید شماره پرونده یا شماره رهگیری ثبت نام ۱۶ رقمی را نیز وارد کنید. پس از وارد شدن به سیستم و پر کردن فرم‌های مربوطه باید کد رشته انتخابی خود را ثبت کنید. در طول تکمیل فرآیند انتخاب رشته خود باید به برخی از نکات مهم توجه کنید. به عنوان مثال انتخاب رشته کنکور آزاد و سراسری به صورت تفکیک شده و جداگانه در سایت‌های مرتبط با هر یک انجام خواهد شد.

    یکی دیگر از موارد بسیار مهم مطالعه دفترچه انتخاب رشته است. دفترچه انتخاب رشته یکی از بهترین راه‌ها برای کسب اطلاع و آگاهی از کد رشته‌های محل کنکور و ظرفیت پذیرش رشته مورد نظر محسوب می‌شود. بنابراین یکی از الزاماتی که باید پیش از انتخاب رشته به آن توجه داشته باشید، مواردی مانند ظرفیت پذیرش و کد رشته بوده که در دفترچه انتخاب رشته درج شده است. با استفاده از این دفترچه به صورت اینترنتی می‌توانید نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنید.

    تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری

    اطلاعات مناسبی پس از انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری در اختیار شما قرار داده خواهد شد. این اطلاعات باعث می‌شود تا بتوانید در طی فرآیند انتخاب رشته تصمیمات بهتری را بگیرید. در واقع این اطلاعات در رابطه با وضعیت پاسخگویی به سؤالات، رتبه و وضعیت‌های مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف است. پس از تحلیل کارنامه اولیه کنکور برای رفاه حال شما بخش‌های مختلفی در این کارنامه وجود دارد.

    کارنامه کنکور سراسری در چندین بخش طبقه‌بندی می‌شود. به عنوان مثال مشخصات ثبت نامی داوطلب و اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی از مواردی است که در کارنامه اولیه کنکور سراسری می‌توانید مشاهده کنید. همچنین وضعیت مجاز انتخاب رشته و وضعیت رتبه داوطلب نیز در این دفترچه وجود دارد. برای انتخاب رشته باید به موارد زیادی مانند رتبه در سهمیه و رتبه زیر گروه توجه داشته باشید.

    از موارد بسیار مهم دیگری که نیازمند بررسی‌های بیشتری است، توجه به استان بومی و ناحیه بومی شما بوده که در قسمت اطلاعات ثبت نام وجود دارد. این اطلاعات نیز مانند رتبه و تراز در محل قبولی شما اهمیت زیادی خواهد داشت. در واقع شانس شما را برای قبولی در منطقه مربوط افزایش می‌دهد. بر اساس سهمیه بومی یا غیربومی در رشته‌های کم طرفدار، در حدود ۸۰ درصد ظرفیت کد رشته را به دانشجویانی که تحت عنوان داوطلبان بومی هستند اختصاص می‌دهند. در بخش سهمیه کنکور سراسری قسمتی وجود دارد که برای ایثارگران و رزمندگان و خانواده‌های شهدا در نظر گرفته شده است. پس از اینکه تأیید سهمیه انجام شد، شما در گروه آزمایشی مربوط به سهمیه خود قرار خواهید گرفت و ارزیابی با در نظر گرفتن گروه مشخص شده انجام می‌شود.

    اگر دارای سهمیه‌های ایثارگران و سهمیه رزمندگان هستید، باید سهمیه مورد نظر به واسطه ارگان مربوطه تأیید شود و وضعیت شما مورد بررسی قرار بگیرد. نکته بسیار مهمی که در رابطه با انتخاب رشته کنکور سراسری وجود دارد این است که در حال حاضر تمامی گروه‌های کنکور سراسری حذف شده و انتخاب رشته بر اساس سهمیه نهایی و رتبه کشوری شما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    images 1684136011 6461e04b7706c - انتخاب رشته کنکور -

    انواع سهمیه در انتخاب رشته آزمون سراسری

    از موارد بسیار مهمی که در انتخاب رشته کنکور سراسری نقش اساسی را ایفا می‌کند، سهمیه‌های موجود است. اگر به کارنامه خود توجه داشته باشید، در بخشی از بند‌های آن، رتبه در سهمیه را مشاهده خواهید کرد. بنابراین برای انتخاب رشته کنکور حتماً باید اطلاعات مناسبی را از انواع سهمیه‌های موجود داشته باشید. از مهم‌ترین سهمیه‌ها می‌توان به سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه مناطق محروم، ایثارگران و خانواده شهدا اشاره کرد.

    سهمیه مناطق

    در صورتی که در زمان نام‌نویسی سهمیه مناطق را انتخاب کنید، باید در یکی از مناطق ۱، ۲ یا ۳ قرار داشته باشید. در واقع یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث تعیین سهمیه می‌شود، محل اخذ مدرک تحصیلی شما است. علاوه‌بر این، معمولاً بند‌های مهم دیگری نیز در رابطه با سهمیه مناطق در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است که حتماً پیش از انتخاب رشته کنکور باید نسبت به مطالعه دقیق آن اقدام کنید.

    images 1684136011 6461e04b7e073 - انتخاب رشته کنکور -

    سهمیه مناطق محروم

    یکی دیگر از سهمیه‌هایی که در زمان انتخاب رشته کنکور بسیار مهم و حائز اهمیت به شمار می‌آید، سهمیه مناطق محروم است. با در نظر گرفتن قوانین موجود در حدود ۴۰ درصد از ظرفیت پذیرش به محل‌های ناحیه قطبی و داوطلبان بومی برخی از استان‌ها تعلق می‌گیرد. این استان‌ها شامل ایلام، بوشهر، چهارمحال بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، هرمزگان و لرستان می‌شود. ذکر این نکته نیز دارای اهمیت است که ظرفیت پذیرش این سهمیه به‌طور کامل در دفترچه انتخاب رشته وجود دارد و می‌توانید با مطالعه آن اطلاعات مناسبی را به دست بیاورید.

    سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

    در رابطه با سهمیه رزمندگان و ایثارگران حدود ۲۵ درصد از ظرفیت پذیرش اختصاص داده شده است. در صورتی که عضو خانواده شهدا یا خانواده رزمندگان باشید می‌توانید از این سهمیه استفاده کنید. در واقع شما مشمول استفاده و بهره‌مندی از این سهمیه هستید. نکته مهمی که در رابطه با سهمیه رزمندگان و ایثارگران وجود دارد این است که باید حداقل ۷۰ درصد نمره گزینه آزاد را کسب نمایید تا بتوانید از این سهمیه استفاده کنید.

    اصول و نکات مهم و مشترکی وجود دارد که در زمان انتخاب رشته کنکور باید به آن‌ها توجه نمایید. به عنوان مثال باید تمامی انتخاب‌های خود را در یک فرم درج کنید. حداکثر مجاز انتخاب‌هایی که در نظر گرفته شده، ۱۵۰ رشته است. یکی دیگر از نکات و اصول مهم توجه به ظرفیت پذیرش و نوع دوره است. نوع دوره می‌تواند روزانه، پیام نور، شبانه یا غیر انتفاعی باشد. به این موارد باید پیش از وارد کردن کد رشته محل دقت داشته باشید. ارزیابی قبولی شما با در نظر گرفتن اولویت‌بندی‌هایی که در فرم وارد می‌کنید، نخواهد بود. در واقع این اولویت‌بندی‌ها تنها برای مشخص کردن علاقه‌مندی‌های شما است.

    کلام پایانی

    انتخاب رشته کنکور یکی از مواردی است که همواره سؤالات زیادی در رابطه با آن مطرح می‌شود. برای انتخاب رشته موفق نیازمند توجه به برخی از موارد هستید. برای مثال حتماً در زمان انتخاب رشته کنکور علایق خود را در نظر بگیرید و به نحوه پذیرش رشته توجه داشته باشید. مدیریت زمان و مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته یکی از مواردی است که در نتیجه، تأثیر بسیار زیادی را خواهد داشت. همچنین می‌توانید بازار کار انتخاب رشته کنکور را مورد بررسی قرار دهید و از دانشگاه‌هایی که دارای شرایط خاصی هستند، مطلع شوید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.