شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • عایق بندی استخر چطور انجام می شود؟
    01 خرداد 1402 - 14:31
    شناسه : 253367
    0

     برای جلوگیری از مصرف بیش از حد انرژی و گرم کردن آب موجود در استخر تا حد امکان از نظر انرژی، لازم است عایق بندی استخر انجام شود.

    پ
    پ
    در هر ساخت و ساز، موضوع کاهش اتلاف حرارت و عایق بندی رطوبتی مطرح است و در ساخت استخر این موضوع در درجه اول قرار دارد. هنگام استفاده از آب گرم و گرمایش در استخر، بیشتر گرما نه تنها از سطح آب، بلکه از دیواره ها و کف استخر نیز خارج می شود و اگر این استخر در زمین باشد، تمام گرما به داخل زمین یا کف اطراف استخر می رود .  برای جلوگیری از مصرف بیش از حد انرژی و گرم کردن آب موجود در استخر تا حد امکان از نظر انرژی، لازم است عایق بندی استخر انجام شود.

    عایق بندی استخر چطور انجام می شود؟

     مواد عایق استخر باید دارای چه شرایط و ویژگی هایی باشند؟

     هر یک از مواد مورد استفاده برای عایق کاری باید شرایط زیر را داشته باشد:
    – حداقل نفوذپذیری آب را داشته باشد، زیرا عایق به عنوان یک عامل ضد آب اضافی عمل می کند.
    – در مقاومت در برابر آسیب مکانیکی متفاوت باشد .  این مواد باید بارهای ایجاد شده در هنگام یخ زدگی خاک در زمستان را تحمل کند.
    – باید سطح بیرونی کاسه را با حداقل تعداد درز و پل سرد به پایان برساند .  زیرا فقط در این مورد می توان حداقل ضریب هدایت حرارتی پوشش عایق را تضمین کرد.

     انواع عایق بندی استخر

     1 . عایق بندی استخر با فوم بتن

     تولید فوم بتن در محل نصب استخر مستلزم استفاده از تجهیزات تخصصی برای تولید آن است. علاوه بر این، برخلاف مخلوط های معمولی بتن، تحویل توسط میکسر امکان پذیر نیست. بنابراین برای عایق بندی استخرها فقط از بلوک های آماده فوم بتن (فوم بلوک) استفاده می شود.
    این ماده دارای توانایی عایق حرارتی بالا و وزن کم است، بنابراین نصب آن آسان است. اما مقاومت مکانیکی فقط مشخصه گریدهای ساختاری بلوک های فوم است.  بلوک های مستقیم عایق حرارتی طی چند سال توسط خاک از بین می روند، به خصوص اگر خاک مستعد یخ زدگی باشد.
    علاوه بر این، یک بلوک فوم ارزان قیمت اغلب دارای درجه بالایی از جذب آب است، بنابراین نمی تواند به عنوان یک عامل ضد آب عمل کند  و این محدودیت دیگری را ایجاد می کند که در هنگام انتخاب یک ماده مورد توجه قرار می گیرد.

     2 . استایروفوم

     در مقایسه با فوم بتن، این ماده برای عایق استخر جذاب تر و ارجح تر است. تنها مشکل این است که برای سازه های منظم که سطوح گرد یا خمیدگی غیر استاندارد ندارند مناسب تر است. این به دلیل ساختار ورقه ای مواد است و چسباندن آن روی یک کاسه کامپوزیتی با شکل منحصر به فرد با پلاستیک فوم دشوار خواهد بود.
    اگر در مورد مزایای این انتخاب صحبت کنیم، باید به عوامل زیر توجه کرد:
    – فوم پلی استایرن اکسترود شده به طور گسترده ای برای عایق کاری پایه ها، سازه های ساختمانی استفاده می شود.
    – در افزایش دوام مکانیکی متفاوت است، قادر به حفظ تغییرات ناچیز خاک در هنگام یخبندان است.
    – این ماده کاملاً رطوبت گیر و ضد بخار است ، بنابراین به سرعت عملکردهای یک سد هیدرو و بخار را انجام می دهد.
    اسلب های پلی استایرن در کف گودال زیر استخر گذاشته می شود و قبل از ریختن بتن از دیواره های جانبی محافظت می کند. امکان عایق کاری ساختمان های موجود وجود دارد . برای انجام این کار، کاسه استخر حفر می شود و ورق ها سوار می شوند. یک بار دیگر متذکر می شویم که فوم پلی استایرن برای عایق بندی سازه هایی با شکل پیچیده مناسب نیست.

     3 . اسپری فوم پلی اورتان

     این ماده برای عایق بندی استخر در حال محبوب شدن بوده و مناسب برای اکثر استخرهای پیش ساخته و ساخته شده از مواد پلیمری و کامپوزیت است . عایق کاری سریع و آسان سطح قبل از نصب در گودال، محافظت در برابر آب های زیرزمینی را فراهم می کند، خواص عایق حرارتی دیوارها و پایین سازه را افزایش می دهد.
    توجه داشته باشید که گرم کردن با فوم نصب معمولی قوطی های اسپری گران خواهد بود و به خودی خود این ماده برای عایق کاری چندان مناسب نیست. در این قسمت از فوم پلی اورتان کم انبساط استفاده می شود. با استحکام مکانیکی بیشتر مشخص می شود که مقاومت در برابر استرس مکانیکی از زمین را تضمین می کند.

    مزایای اسپری فوم پلی اورتان عبارتند از:

    – امکان تشکیل یک پوشش عایق بدون درز، اتصالات.  این امر از تشکیل پل های سرد جلوگیری می کند.
    – شکل کاسه مهم نیست، فوم پلی اورتان روی سطوح منحنی اسپری می شود.
    – از نظر کیفیت چسب متفاوت است، دارای چسبندگی ثابت به پایه های پلیمری است.
    – این ماده عملکردهای ضد آب را انجام می دهد .
    – فوم پلی اورتان متعلق به دسته مواد نسوز است، از احتراق شعله پشتیبانی نمی کند و بدون منبع باز آتش از بین می رود.

    به یک نکته مهم توجه کنید که فوم پلی اورتان در برابر اشعه ماوراء بنفش ناپایدار است، بنابراین باید از نور خورشید محافظت شود. اما در مورد عملیات سطحی که در زیر زمین قرار دارد، این مشکل دیگر مطرح نیست.
    برای سطوح بیرونی کاسه های بتنی استخر نیز از کف پاشی استفاده می شود. اما پس از آن با استفاده از ترکیباتی که در برابر رطوبت مقاوم هستند پوشش را تقویت و گچ کاری می کنند. اغلب این فناوری به عنوان یک مرحله مقدماتی قبل از کاشی گذاری استفاده می شود.

    تکنولوژی عایق فوم پلی اورتان

     عایق کاری سطح کاسه قبل از نصب در گودال انجام می شود. فن آوری زیر برای انجام کار توصیه می شود:
    – دیواره های کاسه کاملاً از خاک و گرد و غبار تمیز شود.
    – هنگام پردازش سازه‌های حیاتی، سطح نیز چربی زدایی ‌شود. در عمل خانگی معمولاً این مرحله به منظور صرفه جویی در هزینه حذف می شود.
    – پاشش فوم پلی اورتان با استفاده از تجهیزات تخصصی انجام شود.
    ضخامت توصیه شده حداقل 5 سانتی متر است.در هنگام گذاشتن لایه های بزرگ، پس از پلیمریزاسیون و سخت شدن اولیه هر لایه، از تکنیک پاشش لایه به لایه استفاده می شود.
    – پس از اتمام کار، سطح با پوشش ضد آب درمان می شود، این کار باعث افزایش طول عمر پوشش می شود.
    – در کنار عایق حرارتی کاسه با فوم پلی یورتان، کلیه خطوط لوله ارتباطی نیز عایق بندی شده اند. اما در این مورد، نه تنها می توانید مواد را اسپری کنید، بلکه از یک پوسته فوم با قطر مناسب نیز استفاده کنید. این روش کار را ساده می کند.
    با توجه به ویژگی های فن آوری های عایق استخر، ویژگی های مواد، استفاده از فوم پلی اورتان ترجیح داده می شود.

    4 . عابق کاری استخر با ایزوگام

     یکی پرکاربرد ترین انواع عایق برای استخر در ایران ، ایزوگام است که به دلیل وجود تنوع در تولید ، در مناطق مختلف قابل استفاده است.
    انواع ایزوگام مناسب استخر را می توان در تمام نقاط ایران از طریق نمایندگی های معتبر تهیه و تحت نظارت سازنده استخر ، عایق کاری را انجام داد .
    در تهران بزرگ نیز در مناطق مختلف ، از ایزوگام برای عابق کاری حوضچه ها و استخر ها استفاده می شود. برای خرید و اجرای ایزوگام در چیتگر ، با عابق پویان ، نمایندگی ایزوگام در تهران تماس بگیرید. 09125257792

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.