چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41424 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • 5 علت گرم شدن بیش از حد کمپرسور یخچال
    06 خرداد 1402 - 14:18
    شناسه : 254314
    0

     اگرچه برای شارژ مدار مبرد یا تعویض کمپرسور به کمک یک متخصص نیاز دارید ، اما برخی از دلایل خرابی کمپرسور یخچال را می‌توان به تنهایی از بین برد.

    پ
    پ

     حتی در یک یخچال در حال کار، زمانی که مبرد فشرده می شود، کمپرسور به طور طبیعی گرم می شود.  دمای کارکرد دستگاه بسته به مدل، حالت کار تنظیم شده و دمای محیط معمولاً از 60 تا 90 درجه است. اگر کمپرسور گرمتر باشد، حفاظت حرارتی فعال شده و یخچال خاموش می شود. پس از کاهش دما، کمپرسور ممکن است دوباره راه اندازی شود، اما در صورت خرابی، گرم می شود و دوباره خاموش می شود. از آنجایی که ممکن است دلایل زیادی برای خرابی کمپرسور یخچال وجود داشته باشد، و در میان آنها مواردی هستند که به تنهایی قابل رفع نیستند، توصیه می شود از یک تعمیرکار ماهر و متخصص برای تشخیص خرابی و  تعمیر یخچال کمک بگیرید .
    برای تعمیر یخچال در شهریار و شهر اندیشه ، کافی است با ماندگار سرویس تماس بگیرید . 09303030266

     کمپرسور چیست؟

     بدون کمپرسور کارکرد یخچال غیرممکن است. کمپرسور یخچال ، قطعه ای است که در قسمت های مختلف سیستم خنک کننده اختلاف فشار ایجاد می کند. این کار با کاهش حجم مبرد و حرکت بیشتر آن از طریق سیستم تبادل حرارت انجام می شود. به لطف عملکرد کمپرسور، گرما از  محفظه های تبرید  به محیط خارج می شود که در نتیجه شرایطی برای خنک سازی، انجماد و نگهداری طولانی مدت محصولات در یخچال پدید می آید.

    images 1684698447 646a754fee94f - 5 علت گرم شدن بیش از حد کمپرسور یخچال -

     کمپرسور یخچال و بخش های مشترک آن در یک واحد تبرید چگونه کار می کند؟

     فرآیند تبرید به چهار مرحله تقسیم می‌شود که عبارتند از:
    – تبخیر: اواپراتور هوای گرم را از محیط یخچال یا فریزر می گیرد و در تماس با مبرد مایع، بخار تولید می کند که وارد کمپرسور می شود. مبرد به جذب گرما در دستگاه کمک می کند.
    –   فشرده سازی: کمپرسور با استفاده از موتور الکتریکی، مبرد را فشرده می کند و باعث متراکم شدن بخارات می شود و در عین حال مبرد را خنک می کند. رایج ترین کمپرسورها پیستونی (پیستونی و استوانه ای) یا پیچی (کویل) هستند.
    – چگالش: مبرد، که اکنون گازی با فشار بالا است، وارد کندانسور می شود. انتقال حرارت رخ می دهد، گرما آزاد می شود و مبرد بیشتر خنک می شود و مبرد از بخار فشار بالا به مایع تبدیل می شود.
    – انبساط: این مایع متراکم از طریق یک دریچه یا لوله انبساط به داخل اواپراتور رانده می شود. همانطور که مبرد از طریق کندانسور سرد می شود، مقدار مبردی که باید در شیر انبساط تبخیر شود کاهش می یابد،  سپس هوای سرد وارد اواپراتور می شود و گرمای باقی مانده بیشتری آزاد می شود.
    پس از اتمام این فرآیند، دستگاه باید به دمای تنظیم شده برسد و کمپرسور باید متوقف شود تا گرمای بیشتری به واحد برسد.

     دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد کمپرسور یخچال

     اگرچه برای شارژ مدار مبرد یا تعویض کمپرسور به کمک یک متخصص نیاز دارید ، اما برخی از دلایل خرابی کمپرسور یخچال را می‌توان به تنهایی از بین برد. اغلب، عملکرد مداوم  و طولانی مدت این قطعه منجر به موارد زیر می شود:
    1 – هدف گیری همزمان تعداد زیادی از محصولات گرم: در چنین مواردی، کمپرسور باید تا زمانی که تمام محصولات بارگذاری شده به دمای مورد نظر خنک شوند، کار کند.
    از آنجایی که دمای محفظه ها خیلی بالاست به همین دلیل، حذف گرما از مبدل حرارتی خارجی (کندانسور) سخت تر می شود . لذا کمپرسور برای خنک کردن محصولات در محفظه ها باید بیشتر کار کند.
    2 – اثرات مکانیکی بر مبدل های حرارتی به دلیل نقض عبور آزاد فریون: بدلیل عدم عبور آزاد فریون راندمان تبادل حرارت کاهش می یابد و کمپرسور مجبور است با افزایش بار کار کند.
    3 – تنظیم دمای بسیار پایین درمحفظه ها (به ویژه در فصل گرم): این مسئله بار موتور کمپرسور را با گرمای بیش از حد بعدی افزایش می دهد.
    4 – قرار دادن یخچال و فریزر نزدیک به عناصر ساختاری ساختمان، وسایل گرمایشی یا مبلمان : مکان نادرست یخچال منجر به اعوجاج درب ها و ورود هوای گرم به داخل محفظه ها می شود.
    5 – آسیب (ساییدگی) درزگیرها یا لولا درب.
    علاوه بر این باز کردن مکرر درب دستگاه  منجر به گرم شدن بیش از حد  و خرابی کمپرسور یخچال می شود.

     اگر کمپرسور بیش از حد گرم شود چه باید کرد؟

     اول از همه، شما باید دفترچه راهنمای کاربر را بخوانید و با توصیه های سازنده برای نصب و راه اندازی یخچال آشنا شوید:
    1 – موقعیت کنترل ها و سوئیچ ها را بررسی کنید. به حالت عادی بروید (زمانی که «سوپر فریز» یا «فوق خنک کننده» روشن است) .  در واحدهای دارای تنظیم کننده مکانیکی، دسته را در موقعیت وسط قرار دهید.
    2 – دستگاه را در یک سطح صاف قرار دهید و موقعیت افقی را با کمک پاهای چرخان تنظیم کنید.
    3 – اطمینان از فواصل تهویه در همه اطراف دستگاه، به ویژه بین مبدل حرارتی و دیوار که حداقل باید 15-20 سانتی متر باشد.
    4 –  اگر درزگیرهای لاستیکی دور درب دستگاه خشک و سخت شده اند، در برخی موارد می توان آنها را با خیساندن در آب داغ  دوباره نرم کرد.
    5 – هر دو محفظه را بشویید و با یک پارچه نرم پاک کنید.

    اگر کمپرسور فقط زمانی که دمای محفظه ها بالا است دائماً بیش از حد گرم می شود، کلاس آب و هوای دستگاه را بررسی کنید. شاید برای منطقه آب و هوایی متفاوت طراحی شده باشد. در مواردی که چنین روش هایی نتوانستند عملکرد عادی یخچال را بازگردانند یا آسیب مکانیکی به مدار شناسایی شد، با تعمیرکار تماس بگیرید.
    گاهی اوقات کمپرسور پایدار کار نمی کند، نمی تواند برای مدت طولانی روشن شود و بیش از حد گرم می شود . ولتاژ پایین شبکه برق نیز می تواند دلیل احتمالی بیش از حد گرم. شدن کمپرسور است.
    اگر این اتفاق اغلب رخ دهد، ممکن است کمپرسور از کار بیفتد.  بنابراین ولتاژ را بررسی کنید و با اداره برق تماس بگیرید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.