×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

تابلو فرش دستبافت تبریز

صنایع‌ دستی تولیدشده ایرانی، یکی از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین محصولات در سطح جهان به‌حساب می‌آیند. قالی‌بافی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای مردم ایران‌ زمین است که قدمت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال می‌رسد. مردم این سرزمین از قالی‌ها برای پوشاندن کف محل زندگی خود به‌منظور مقاومت در برابر سرما، رطوبت و زیبایی استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر از آن‌ها به‌عنوان المان‌های هنری در دکوراسیون‌ها نیز استفاده می‌شود. یکی از محبوب‌ترین تولیدات دست هنرمندان ایرانی، تابلو فرش دستبافت تبریز است که شهرتی جهانی داشته و در بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌های گران‌قیمت دیده می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم، در این مقاله در مورد این تولیدات گران‌بها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

 فرش دستبافت تبریز

تابلو فرش چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان گفت تابلو فرش دستبافت تبریز همان قالی است که در ابعاد کوچک‌تری بافته شده و می‌توان آن را به دیوار خانه یا محل کار نصب کرد. برای بافت این آثار به طور معمول از نخ‌های ابریشم، پشم، نخ پنبه و نخ نخل استفاده می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این تابلوها نقش و نگارهای زیبا و منحصربه‌فردی است که بهترین شکل ممکن توسط بافندگان اجرا می‌شود.

این صنایع‌ دستی شهرت جهانی دارند و به حدی زیبا هستند که از آن برای تزئین بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید به دلیل کیفیت بالا و منحصربه‌فرد بودن تابلوهای بافته شده، قیمت آن‌ها بسیار بالا است.

انواع تابلو فرش دستبافت از نظر طرح

به‌طورکلی طرح تابلو فرش دستبافت تبریز را می‌توان به ۵ دسته اصلی تقسیم کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم و توضیحات مختصری را در مورد هر کدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

  1. تابلو فرش هادی که به دلیل وجود طرح‌هایی مثل خرما و گل بنفشه از محبوبیت بسیار بالایی نزد علاقه‌مندان به هنر قالی‌بافی برخوردار است.
  2. شاه‌عباسی جزو آن دسته از فرش‌هایی است که طرح‌های استفاده شده در بافت بر اساس موضوعات تاریخی، اسلامی و شاهنشاهی انتخاب می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی این طرح، توجه به‌ صورت حیوانات، بشر و پرندگان است.
  3. تابلو فرش دستبافت تبریز گل‌ ابریشم که از نخ ابریشم در آن استفاده شده و به دلیل وجود رنگ‌های مختلف و پیچیدگی‌های فراوان در طرح‌ها طرفداران زیادی دارد.
  4. تابلوفرش‌های چهارفصل که با الهام از طبیعت و فصل‌های مختلف سال طراحی و تولید می‌شود و شامل مناظر مختلف زمستانی، تابستانی، پاییزی و بهاری است.
  5. تابلوفرش‌هایی با طرح محلی که می‌توان آن را جزو محبوب‌ترین نوع از این تولیدات دانست که نقشه‌های آن به بیننده کمک می‌کند تا روستاها و مناطق اطراف تبریز را به‌راحتی تجسم کند.

ویژگی‌های تابلو فرش دستبافت تبریز

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت هر کالایی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است. تابلو فرش دستبافت تبریز یکی از برترین صنایع‌ دستی کشور ایران به شمار می‌رود که ویژگی‌های بسیار خاصی دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کیفیت بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تابلوفرش‌های تبریز، کیفیت بالای آن‌ها به دلیل استفاده از مواد اولیه و نخ‌های مرغوب است که در کنار هنر و دقت بافندگان، موجب پدیدآمدن طرح‌های بسیار زیبا و جذاب می‌شود.

طرح زیبا و متنوع

تنوع در طرح‌های استفاده شده در بافت، موجب شده تا بسیاری از مردم به این تابلوها علاقه‌مند شوند و آن‌ها را برای نگهداری در بخش‌های مختلف خانه خود خریداری کنند. برای بافت از نقش حیوانات، گل‌ها، اشکال هندسی، مناظر طبیعی و … استفاده شده است.

ترکیب رنگ جذاب

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند جذابیت یک محصول را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد، رنگ‌بندی است. تابلو فرش دستبافت تبریز توسط هنرمندان باتجربه و خوش‌ذوق بافته شده است؛ به همین دلیل تمام‌ رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار گرفته‌اند تا اثری ماندگار خلق شود.

دوام

همان‌طور که گفتیم در طراحی و تولید این تابلوفرش‌ها از مواد بسیار باکیفیت استفاده می‌شود که موجب شده دوام و مقاومت آن در برابر عوامل خارجی مثل رطوبت و دما به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت نگهداری درست از این صنایع‌ دستی گران‌بها، می‌توانند به میراثی برای نسل‌های آینده تبدیل شوند.

 بازار تابلو فرش تبریز

نکات مهم برای خرید تابلو فرش دستبافت تبریز

ازآنجایی‌که قیمت تابلو فرش دستبافت تبریز بسیار زیاد است، در این بخش قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که در هنگام انتخاب، باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید تا خرید بهتری انجام دهید.

اصالت و تضمین کیفیت

بهتر است از فروشگاه تابلو فرش معتبر، خرید خود را انجام دهید تا از اصالت و کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید، مطمئن شوید. برخی از افراد سودجو ممکن است به‌جای ارائه محصولات درجه یک برای کسب سود بیشتر، تابلوهای بافته شده ماشینی یا متفرقه را به‌عنوان تولیدات اصلی به شما معرفی کنند.

انتخاب طرح مناسب

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های تابلو فرش دستبافت تبریز وجود طرح‌های متنوع است. پس به شما توصیه می‌کنیم تا قبل از خرید، تمام آن‌ها را بادقت بررسی کرده و سپس خرید خود را نهایی کنید؛ در غیر این صورت مجبور به خرید مجدد و پرداخت هزینه بسیار زیاد می‌شوید.

بافت باکیفیت

این نکته را هرگز فراموش نکنید که کیفیت تابلو فرش باید بادقت بررسی شود. در بافت از نخ‌های باکیفیت استفاده ‌می‌شود تا سطح صاف و یک‌دست باشد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، کیفیت رنگ‌بری و نگهداری طولانی‌مدت است تا عمر فرش شما زیاد شود.

قیمت

پارامتر قیمت برای بسیاری از افراد اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. در برخی مواقع ممکن است هزینه زیادی بابت خرید یک اثر هنری پرداخت کنید. پس به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید به‌دقت کیفیت و ارزندگی تابلو فرش موردنظر خود را بررسی کنید و درصورتی‌که مبلغ پیشنهادی معقول بود، خریدتان را انجام دهید.

مراقبت و نگهداری

قبل از انجام خرید به شما توصیه می‌کنیم، اطلاعات کافی در مورد روش نگهداری تابلوفرشی که قصد تهیه آن را دارید، به دست آورید. برای این کار می‌توانید به گوگل مراجعه کرده یا از فروشنده در این مورد سؤال کنید.

جمع‌بندی

تابلو فرش دستبافت تبریز یکی از ارزنده‌ترین آثار هنری در جهان به‌حساب می‌آید؛ به همین دلیل بسیاری از مجموعه‌داران بزرگ و موزه‌ها علاقه بسیار زیادی به خرید و نگهداری از آن دارند. در این مقاله تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را در مورد ویژگی‌ها، طرح‌های مختلف و نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، در اختیار شما قرار دهیم تا اگر قصد خرید این تابلوهای گران‌بها را دارید، بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.