شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • حفظ منابع طبیعی گیلان ؛ وظیفه ملی مردم ایران
    14 دی 1395 - 8:55
    شناسه : 25804
    0

    حفظ منابع طبیعی گیلان ؛ وظیفه ملی مردم ایران رضا بژکول روزنامه نگار طبیعت و کتابها از آن چشمانی هستند که می فهمند (والدو امرسون) پژوهشی کوتاه گونه در باره جنگل های گیلان جنگل های هر سرزمینی پایه های اقتصادی ، کشاورزی ، محیط زیستی هر کشور محسوب می شود که باید برای رشد ،توسعه […]

    پ
    پ

    حفظ منابع طبیعی گیلان ؛ وظیفه ملی مردم ایران

    رضا بژکول روزنامه نگار

    طبیعت و کتابها از آن چشمانی هستند که می فهمند (والدو امرسون)
    پژوهشی کوتاه گونه در باره جنگل های گیلان
    جنگل های هر سرزمینی پایه های اقتصادی ، کشاورزی ، محیط زیستی هر کشور محسوب می شود که باید برای رشد ،توسعه و حفاظتش کوشا بود . براساس آمارهای داده شده مساحت جنگلهای جهان 3 میلیارد و454 میلیون هکتار می باشد،که سهم ایران از این میزان 11 میلیون و74 هزار 554 میلیون هکتار (البته بر اساس تعریف سازمان جنگل داری کشور 14 میلیون هکتار) هست . 75 درصد از جنگل های جهان متعلق به کشورهای برزیل،روسیه،کانادا، اندونزی،آمریکا،پرو،هند،و چین می باشد.

    سرانه جنگل در جهان رقمی معادل60/0 هکتار (6000متر) است ،این رقم برای ما ایرانیان 1600 متر است. سازمان فائو اعلام کرده ایران که از کشورهای درحال توسعه است پوشش جنگلی کمی دارد، اما به نظر می رسد به سرعت در حال نابود شدن است (نمونه آن اجرای سد شفارود در رضوانشهر )
    طبق گفته مسئولان استان ، گیلان ما 564هزار712 هکتار جنگل تحت پوشش دارد، که در سه دهه گذشته 10 درصد کاهش پیدا کرده است . جنگل های که از جاذبه ای خاص برای گردشگران خارجی و داخلی برخوردار است. (منبع سایت گیلانیان ،مصاحبه با داود زارع مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان )
    به گفته کارشناسان این حوزه بیشتر درختان جنگل گیلان از نوع هیرکانی می باشند . آمارها حکایت از این دارد که متاسفانه 10 درصد جنگل های گیلان به دلایلی مانند آفات، قاچاق، پروژه های عمرانی ،خشکسالی، کاهش پیدا کرده است ، که ادامه آن حکایت از یک فاجعه محیط زیستی برای استان سر سبز گیلان در آینده محسوب خواهد شد . آنچنانکه گویا است در سالهای گذشته بواسطه قطع درختان و قاچاق آن، آمارها باید بیشترازاین باشد .

    بر اساس آمارهای داده شده در گیلان 535هزار 809 هکتار جنگل طبیعی و 809 هزار هکتار بیشه زاد ، 17هزار و402هکتار جنگل دست کاشت خارج از طرح های جنگل کاری ،244 هزار و 986 هکتار مرتع تشکیل شده است، که هرسال شاهد تخریب بخشی از آن توسط گردشگران بومی و غیر بومی هستیم ، که محیط زیست برای آنها فقط جنبه تخریب پیدا کرده نه جنبه حمایتی و حفاظتی، این معضلی است که باید برای رفع آن کوشید.ازطرفی طبق گفته کارشناسان 25پارک جنگلی به مساحت حدود 15 هزارو770 هکتار، 18هزار تفرجگاه جنگلی برای استراحتگاه ییلاقی به مساحت 54 هکتار وجود دارد .(مصاحبه رحمانی درسال92 خبرگزاری فارس)

    کارشناسان می گویند درکره زمین تا امروز سه انقلاب رخ داده است. کشاورزی،صنعتی،فناوری و احتمالا انقلاب آینده باید محیط زیستی باشد.بر این مبنا بایستی در استان گیلان انقلابی از نوع حفاظتی و حمایتی برای حفظ محیط زیست و جنگل ها به راه انداخت تا جلوی تخریب آن را در اینده گرفت ، این درحالی است که جنگلها به عنوان ریه زمین محسوب می شوند ، حفظ اکوسیستیم آن وتوجه به اجزاء سیستمهای آن ضرورتی فراگیر می باشد، لذا برای پیشبرد امر و جلوگیری از خطاهای گذشته مواردی به شرح زیر پیشنهاد تا شاید برای حفظ سر سبزی گیلان ما موردتوجه مسئولان دلسوز قرارگیرد.
    1- با توجه به آتش سوزی های چند سال گذشته در مناطق مختلف کشور که بخشهای زیادی ازجنگلهای در آتش سوخته ، لازم است مسئولان امر تمهیداتی بیاندیشند تا از روشن کردن آتش به هر شکل ممکن در داخل جنگل ها جلوگیری بعمل آورند.
    2- جلوگیری از کشیدن سیگار توسط گردشگران داخلی و خارجی در محدوده جنگل ها و تصویب قوانین سخت گیرانه تر برای کسانی که ته سیگارشان را به داخل جنگل می ریزند اتخاذ گردد .که لازمه این امر جذب نیروهای بیشتر برای حفاظت از جنگل ها در آینده نزدیک است .
    3-سازمان جنگل داری حافظ منابع طبیعی کشور است، بنا براین موظف است از ساخت تاسیسات ویا تبدیل آن به باغات ، و یا از توسعه وتغییر کاربری مزارع کشاورز ی و مناطق جنگلی به هر شکل ممکن جلو گیری نماید.طبق اطلاعات واصله متاسفانه دربعضی از شهرستانها ساخت و ساز به شیوه کاملا حرفه ای ادامه دارد.
    4-درختان ستون دفاعی و سلامتی انسان هستند و شاخه های آن مانند چتر پوششی برای زمین و انسان است، پس نباید اجازه داد تا گردشگران و یا افراد بومی آن را ابزاری برای گرمایش و پخت و پز استفاده کرده و سبب از بین رفتن درختان شوند .
    5-ورود دامها درجنگل سبب آسیب رسیدن به درختان و طبیعت بکر ان می شود ،چرای دام پوشش گیاهی راازعرصه جنگل حذف می کند و خاک جنگل عریان وبدون محافظ می ماند که پس از مدتی دچار فرسایش می شود ،بنابر این باید بانصب حفاظ ها و سیم خاردارها از ورود دامها به داخل جنگل تحت هر شرایطی جلوگیری کرد .

    6- به گونه ای برنامه ریزی شود که اجازه داده نشود گردشگران و یا افراد بومی خاطرات خود را روی درختان حک کنند، خاطرات هر فرد در دفتر نوشته

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.