×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر

What is Telecommuting and What Are the Benefits?

“دوركاري” روشي براي كار كردن به روشي مستقل از محيط جغرافيايي اداره يا شركت است. با استفاده از ابزارها و تجهيزات انفورماتيكي، مخابراتي و متدهاي انعطاف پذيرسازي كه از سوي سازمان مربوطه ارائه مي شود مي توان در اين شيوه كار كردن تسهيل ايجاد كرد. “دوركاري”، مفهومي است كه به شدت با تكامل فناوريهاي انفورماتيكي و توسعه شبكه هاي اينترنت و اينترانت گره خورده است.دوركاري، تكنيكي براي كاركردن در محيطي خارج از اداره است. اين شيوه به شاغل اجازه مي دهد كه كار را در محيطهاي مختلف در حركت و يا در خانه به صورت آزادانه انجام دهد و در نتيجه به افراد اجازه مي دهد كه در كجا و چگونه كار كنند.دوركاري انواع مختلفي دارد كه شامل دوركاري از خانه، دوركاري از مركز ماهواره اي، دوركاري از مركز راه دور و دوركاري موبايل مي شوند.ابزارهايي به طور عادي براي دوركاري استفاده مي شوند شامل پست الكترونيك (ايميل)، چت، اتصال مستقيم به شبكه هاي شركتي، VOIP (تلفن از راه اينترنت از طريق سرويس اسكايپ) و سرويسهاي ويديوكنفرانس مي شوند. پديده دوركاري مواردي از قبيل ساختار فناوري، فرهنگ كار، شرايط بازار، گسترش ICT (فناوري ارتباطات و اطلاعات)، فرهنگ نوآوري، سياستهاي دولتي و الگوهاي آموزشي را تحت تاثير قرار مي دهد.

برای انجام پروژه متلب  با بهترین کیفیت و زمان و هزینه با شماره ۰۹۱۹۰۰۹۰۲۵۸ در ارتباط باشید.

تعریف دورکاری

دوركاري كه هنوز گاهي اوقات با واژه “ارتباط از راه دور” مي‌آيد به طور مفهومي نوعي كار “هرجا- هر وقت” تداعي شده است. در اصل اين تعريف شامل كار در مراكز دوركاري (جايي نزديك به خانه به نسبت مكان معمولي) كه كاركنان آن فرصت انجام كار از خانه را دارند.روشن است كه همه كاري مناسب دوركاري نيست براي مثال وظايفي كه نيازمند ارتباط رو در رو است و يا در تعامل با تجهيزاتي است كه در محل كار وجود دارد. هر چند با رشد تكنولوژي‌هاي براساس كامپيوتر وظايف بيشتري قابليت اجراي دوركاري دارند. وظايفي مثل كار با پردازشگرهاي متني – حسابداري – برنامه نويسي كامپيوتري – طراحي – سرويس سنتري – كنترل كيفيت – مراقبت سلامتي مي‌تواند از خانه انجام شود.

همچنين به خاطر توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات و كاهش هزينه‌ها به همراه مزاياي بي شماري كه دوركاري داشته، تا سال ۲۰۰۶  تعداد آمريكاهايي كه به كاركنان اجازه حداقل يك روز از ماه كار در خانه را مي‌داند از ۹.۹  ميليون به ۱۲.۴ ميليون رسيده است. با احتساب كاركنان قراردادي حدوداٌ ۵ درصد كاركنان كل آمريكا دوركار هستند.[۱۷] بسياري شركت‌ها مخصوصاٌ در بخش مالي – آي تي و بخش هاي ارتباطي فرصت دوركاري را پيشنهاد مي‌دهند.

برخي از سازمان‌ها رويكردي برون سپاری داشته و بر اساس مدل ” كار در خانه” عمل مي‌كنند گاهاٌ به نام‌هاي كار مجازي يا كار از راه دور اطلاق مي‌شود. با افزايش رقابتي شدن سرمايه انساني و موج بازنشستگي دوركاري سبك كاري جديدي براي كاركنان سن و كاركنان جواني كه به دنبال كار منعطف هستند ارائه مي‌كند.[۱۸] مفهوم استخدام كاركنان مسن‌تر در طرح دوركاري توسط رئيس برنامه دوركاري آمريكا ارائه شد و با اقبال عمومی مواجه شد. هر چند اكثريت كارها فرصت دوركاري را به كاركنان پيشنهاد نمي‌دهند و وقتي هم پيشنهاد مي‌شود در اهداف زماني كه بايد از خانه كار كند بسيار محدود هستند (Potter 2003)

تعاریف متعددي از دیدگاههاي مختلفی براي دورکاري ارائه شده که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

دوركاري توافقي كاري براساس تكنولو‍ژي اطلاعاتي و ارتباطي است كه توسط كامپيوترها – پراسسورها – ترمينال‌ها – تلفن و فكس و ايميل و مودم و … امكان پذير شده است.دوركاري استفاده از كامپيوترها و تكنولو‍‍‍‍‍ژي ارتباطي را با انعطاف مكان كاري فراهم آورده است.همانطور كه مرزهاي جغرافيايي و سازماني محل‌هاي كاري متمركز را برداشته است.[۱۹]

تعریف دورکاری به بیان دیگر در بیانیه فدرال آمده است :توافق کاری که کارکنان وظایف اداره ای خود را در خانه و یا دیگر مکان های کاری از لحاظ جغرافیایی که راحت و مناسب می دانند انجام دهند.کارکنانی دورکار محسوب می شوند که حداقل دو روز در هفته از ۴۸ هفته کاری در سال را دورکار باشند[۲۰]

“جک نیلز” كه به عنوان ” پدر دوركاري” از او ياد مي شود دورکاري را هرگونه شکلی از به کارگیري فناوري هاي اطلاعاتی به جاي مسافرتهاي مربوط به کار و حرکت کار به سمت کارکنان، به جاي حرکت کارکنان به سوي کار تعریف می کند [۲۱]

لغت دوركاري به عنوان كار در خانه ترجمه مي شود هر چند كه انواع ديگري از دوركاري وجود دارد. عنصر معمول براي مفهوم دوركاري خانه نيست . استفاده از كامپيوتر و ارتباطات الكترونيكي معني شكل و هدف كار را تغيير داده است.تعريف از دوركاري به دو دسته تقسيم مي شود:از يك طرف آن هايي كه به موقعيت مكاني دوركاران توجه دارند از طرف ديگر آن هايي كه به استفاده از كامپيوتر و وسايل ارتباطي تكيه مي كنند. در گروه اول تاكيد بر برداشت شخص از اداره سنتي است. از ديد موقعيت مكاني كاركنان و تاكيد بر اين كه در دوركاري مهم اين است كه از مكاني كه ديگر كاركنان كار مي كنند دور باشند . گروه دوم يعني آن هايي كه به استفاده از كامپيوتر و ابزارهاي ارتباطي به عنوان ابزاري براي شخص دوركار تاكيد دارند.اين گروه معتقدند وقتي مي توانيم صحبت از دوركاري كنيم كه يك ارتباط انتقال داده اي بين واحدهاي از راه دور و واحدهاي شركت داشته باشيم[۲۲]

دورکاري شیوه اي انعطاف پذیر در کارکردن است که طیف وسیعی از فعالیتهاي کاري و همه کسانی که امکان کارکردن در بخش مهمی از زمان کاري، در مسافتی دور از کارفرما یا دور از مکان مرسوم کار را دارند، در بر می گیرد. نباید به اشتباه تصور کرد که افرادي که دورکاري انجام میدهند ضرورتاً باید جزو افرادي باشند که براي خودشان کسب و کاري دارند و فقط در صورت داشتن کسب و کار خودشان میتوانند از راه دور کارهایشان را انجام دهند. دورکاري همیشه شامل استفاده از ارتباطات راه دور براي برقراري ارتباط میان کارفرما و کارمند می باشد[۱]

دور کاري در مکانی مستقل از مکان کارفرما انجام می گیرد، مکانی که بنابر تمایل فردي  شخص دورکار یا سازمانی که او برایش کار می کند، می تواند تغییر کند و نیز کاري است که اساسا متکی بر فناوري ارتباطات است و نتایج کار به صورت از راه دور براي کارفرما ارسال میشود. لازم به ذکر است که که برقراري تماس ممکن است از طریق مخابراتی نباشد بلکه می توان از طریق خدمات پستی یا پیک نیز به این کار اقدام کرد .  [۱]

دورکاري پدیده اي است که در جوامع اطلاعاتی رونق یافته و محدودیت زمانی و مکانی در  اجراي وظایف شغلی را با بهره گیري از فناوري ارتباطات و اطلاعات از بین می برد لذا خروجی یا نتیجه کار بیش از هر عامل دیگر موردتوجه است[۲۳]

دورکاري رویکردي از کار است که در آن کارکنان می توانند دور از محل اداره، در زمان دلخواه خود، با استفاده از فناوري هاي پیشرفته ارتباطات راه دور و رایانه کار کنند و سپس نتایج کار را به صورت الکترونیکی،به اداره یا محل دیگري منتقل کنند[۲۴]

از ديد ما اگر مي خواهيم به مفهوم دوركاري بپردازيم بايد هر دو بعد را در نظر بگيريم. از يك طرف فاصله فيزيكي لازم است و از طرف ديگر استفاده از كامپيوتر و ديگر سخت افزارها در كنار ارتباط انتقال داده اي كه معاشرت دوركار را با ديگر هم كاران و روئسايش امكان پذير مي سازد. دریک جمع بندي از تعاریف قبل می توان گفت:دورکاري روشی براي سازماندهی کار بر مبناي ایجاد انعطاف زمانی و مکانی در انجام کار، بااستفاده از قابلیت هاي فناوري اطلاعات است.

What is telecommuting? Definition and meaning - Market Business News

دورکاري در مقابل Telecommuting

Telecommuting در واقع شکلی از دورکاري است. به عبارت دیگر اگر شما مسافت سفر کاري را  به چند صد مایل افزایش دهید به آن دورکاري می گویند. بنابراین عملکرد اصولی Telecommuting و دورکاري یکسان است. به عبارت بهتر می توان گفت Telecommuting نوعی از دورکاري در مقیاس کوچک تر است و در حالت کلی Telecommuting زیر مجموعه اي از دورکاري محسوب می شود.[۳]

 

حضور از راه دور

حضور از راه دور اصطلاحي است كه در عرصه علمي انجام عملكردهاي گسترده اي را از راه دور و از طريق يك تداخل رايانه اي، شبكه ماهواره اي و سيستمهاي از راه دور امكانپذير مي كند و به كاربر اجازه مي دهد كه از راه دور در محل ديگري حضور داشته باشد.

همكاري از راه دور

همكاري از راه دور شيوه اي است كه به كارمندان و مديران اجازه مي دهد كه از فواصل دور در جلسات كاري شركت كنند و در جهت توسعه كارها به صورت حضور از راه دور با يكديگر تشريك مساعي كنند.

“همكاري از راه دور” يك تشريك مساعي بصري به صورت حضور از راه دور است كه با استفاده از يك “مولتي نمايشگر”، “سيستم حضور از راه دور اشتراك گذاري تصاوير با وضوح بالا” و يك “سكوي همكاري داده ها” از طريق اتصال به اينترنت مي تواند يك شبكه تصويري خصوصي بسيار ايمن را براي شركتها ايجاد كند. اين سيستم همكاري از راه دور تنها از طريق يك مرورگر و بر روي اينترنت عمل مي كند.

از ديدگاه تقسيم بندي مي توان گفت كه “دوركاري” زيرمجموعه “حضور از راه دور” و “همكاري از راه دور” زيرمجموعه “دوركاري” است.

انواع دورکاری

دورکاري انواع مختلفی دارد که از دیدگاههاي مختلفی قابل بیان است  در ادامه  انواع دورکاری از منظر شیوه های متفاوت راه اندازی و کنترل در اروپا بکارگرفته شده عنوان شده است  :

: Out sourcing برون سپاري

این بخش دربرگیرنده سازمانهایی است که وظایف آنها به راحتی در خانه انجام می شود و بواسطه قراردادي به شرکت پیمانکار دورکاري، سپرده می شود.

Work Peak Buffer

در مواردي که شرکتها با پیک کاري مواجه می شوند، فعالیتهاي خاصی را به دورکاران می سپارند.

 Improving the home-work interface بهبود واسطه کار در منزل

در این الگو دورکاري براي فراهم کردن محیطی براي کارکنان جهت ترکیب انعطاف پذیر نیازهاي خانواده – مثل مراقبت از کودك – با شغل می باشد.

دورکاري تناوبی

این الگوي دورکاري به موقعیت هایی برمی گردد که دورکاران و سازمانهاي دورکار ترجیح می دهند به کار تناوبی بین دفتر مرکزي و منزل و مراکز دورکاري بپردازند.

خویش فرمایی جدید

این الگوي دورکاري آن روي دیگر سکه براي برون سپاري و پیمانکاري است. این الگو زمانی اتفاق می افتد که کارمندان رسمی یک سازمان وظایفی که توسط سازمانها برون سپاري شده اند را بر عهده می گیرند.

دورکاري شبکه اي ) سازمانهاي مجازي(

در برخی از موارد پیمانکاران دورکار مستقلا یک شبکه دورکاران را راه اندازي می کنند تا حضور خود یا حداقل پتانسیل خود را در بازارافزایش دهند.

توسعه منطقه اي

در این الگو ممکن است کلبه هاي روستایی از راه دور با هدف توسعه منطقه اي شروع به کار کنند.

تجمع گروهی نیازمندان خاص

این الگو به شکلهایی از دورکاري بر می گردد که به دنبال تجمیع کردن افراد ناتوان ( معمولان) به دنیاي کار با استفاده از دورکاري به عنوان یک رسانه می باشد.

بازاریابی و فروش از راه دور

این نوع از دورکاري، از آنجائیکه کارکنان دورکاري از خانه و دورکاري از مرکز عادت کرده اند که یک شرکت و محصولاتش را سریعا و با قیمت مناسب در بازار ترویج کنند، بسیار متداول شده است

دورکاري از مرکز

امروزه این نوع از دورکاري اشکال مختلفی از خود را نشان می دهد . این محدوده از دورکاري Satellite ,Televillage ,Telecottage، neighbourhood workcenters  را در بر می گیرد.

بطور کلی سه بعد متفاوت از دورکاری از منظر مکان انجام کار متصور است .

هدون و برینن در مطالعاتی که درباره ویژگی ها ی دورکاری و دورکاران ارائه داده اند در سال ۲۰۰۸ آماری از چند کشورپیشرو در دورکاری ارائه کرده اند .مطالعه آنها از منظر رویکرد متفاوت در کشورهای پیشرو در انواع متفاوت دورکاری بوده است .مطابق نمودار و بر اساس دسته بندی عنوان شده درصد کاربردی بودن انواع مختلف دورکاری مورد توجه بوده است .

بر اساس نوع دوركاري كه پياده سازي شد دوركاري به ۴ نوع زير تقسيم بندي مي‌شود.

مدل۱: پرسنل از خانه و به صورت نيمه وقت كار مي‌كنند( معمولاٌ فعاليت‌هاي Word Processing را شامل مي شود)

مدل۲: پرسنل حرفه‌اي از خانه و به صورت پاره وقت يا تمام وقت.

مدل۳: دوركاران مستقل به صورت قراردادي(معمولاٌ برنامه نويس كامپيوتر و آناليزور و…)

مدل۴: سازمان‌هايي كه به طور كلي فقط به صورت دوركاري كار مي كنند و بر اساس Chunk (واحد كاري در هفته) حقوق مي‌گيرند.[۱۹]

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای پیاده سازی زبان برنامه نویسی متلب است.

The Pros and Cons of Telecommuting

مزایای دورکاری

در سال‌هاي اخير منافع و مسائل مربوط به دوركاري از ديد كارفرما و كارمند روشن‌تر شده است. مزایاي دورکاري از دو جنبه مورد توجه است:  مزایاي فردي، مزایاي سازمانی

از ديد سازمان:

  1. افزايش بهره وري

بهره وري دورکاران در اثر چند عامل افزایش می یابد:

کاهش حواس پرتی در اثر مکالمات روزانه بین همکاران و افزایش تمرکز افراد ، مزاحمت هاي همکاران و دیگر  مسائل حاشیه اي

  1. حذف زمان اختصاص یافته به رفت و آمد و تبدیل آن به زمان مفید کاري

کاهش غیبتهاي مرتبط با بیماري افراد (تحقیقات نشان می دهد که دورکاران غیبت کمتري دارند)

همچنین کاهش غیبت از کار براي مسائل شخصی (مطالعات انجام شده نشان می دهد که دورکاران براي مسائل شخصی و خانوادگی حدود دو تا چهار ساعت در ماه مرخصی می گیرند)

و افزایش انعطاف پذیري (دور کاران از انعطاف پذیري بیشتري نسبت به کارمندان سنتی برخوردارند)

  1. کاهش مشکلات مرتبط با کنترل حضور و غياب کارکنان
  2. كاهش هزينه هاي ثابت

دورکاري را می توان در هر جایی که امکان راه اندازي آن وجود دارد، با کمترین هزینه انجام داد و به همین دلیل از هزینه هاي مربوط به سرمایش، گرمایش، تعمیرات، حفاظت، فضا، و …جلوگیري می شود.

  1. سازماندهي شغلي
  2. كاهش نياز به فضاي اداري
  3. كاهش هزينه‌هاي قصاي اداري و پاركينگ
  4. افزايش جذب كارمند ( شامل افراد مسن و افرادي كه ناتواني‌هايي دارند)
  5. افزايش نگهداري كاركنان با مهارت

یکی از ویژگیهاي دورکاري، شیوه به کارگیري کارکنان داراي تخصصهاي کمیاب براي انجام کار است. با دورکاري می توانیم افراد را در مشاغلی که دچار کمبود متخصص هستند یا کسانی که تخصصهاي ویژه دارند و به صورت مرسوم نمی توان آنان را استخدام کرد، به کار گرفت. همچنین وقتی که خانواده فرد نقل مکان می کند، می توان بدون از دست دادن فرد دورکار ازفاصله دور از مهارت هاي او استفاده کرد.

  1. بهبود سرويس دهي به مشتري و بهبود وجهه سازمان
  2. برگشت پذیري ( بهبود پذیري):

سازمان هایی که از دورکاري استفاده مؤثر می کنند در مواجهه با اتفاقات خارجی (اعتصابات، حمل و نقل، دگرگونی آب و هوا، اعمال تروریستی یا سوانح طبیعی) توان برگشت پذیري بیشتري دارند و نسبت به سازمان فیزیکی خیلی زودتر می توانند به ارائه خدمات بپردازند.[۲۵]

دورکاری از دید كاركنان مزایای متفاوتی دارد که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره میشود:

  1. زمان كاري قابل تغيير

یک نگرش منعطف به ساعات کار، اغلب با یک برنامه دورکاري موفقیت آمیز همراه است.هرکس یک آهنگ روزانه شخصی دارد: بعضی ها بیشتر در اوایل صبح نشاط و خلاقیت دارند وبعضی ها در آخر شب ، این نوع نگرش منعطف در دورکاري به معناي آزادي فرد در آغاز کردن و پایان دادن کار، به هر شکلی که بهتر می داند، می باشد.

  1. كاهش و يا حذف نياز به طي مسير
  2. زندگي كاري راحت تر(كاهش گرفتاري و افزايش تمركز)
  3. توجه به نتيجه کار و نه به ساعات حضور فرد
  4. صرفه جويي در هزينه‌هاي مختلف زماني و مالي کارکنان
  5. افزايش زمان آزاد کارکنان,ارتباطات خانوادگي و بهبود شرايط خانواده

این مزیتها  براي بعضی دورکاران، اساسی ترین انگیزش محسوب می گردد؛ دورکاران در مکانی که ترجیح می دهند زندگی میکنند و هزینه هاي رفت وآمد، اضطرابهاي عصبی ناشی از رفت وآمد و زمان صرف شده کاهش می یابد. یک برنامه کاري منعطف و دورکاري مؤثر، لزوم تغییر شغل در هنگام نقل و انتقال را کاهش میدهد؛ یعنی فرد می تواند بعد از تغییر محل زندگی هم شغل خود را حفظ کند.

  1. افزايش فرصت‌ها براي درآمد بيشترو فرصت براي انجام كار نيمه وقت

در دورکاري، فرصت هاي کاري تنها به مشاغلی که فاصله محل انجام آنها با خانه کارکنان از لحاظ رفت و آمد معقول باشد محدود نمی شوند؛ به عبارتی می توان بدون رفت وآمد، براي سازمان هاي مختلفی کار را از راه دور انجام داد. به عبارت بهتر دورکاري به طور بالقوه افراد را قادر می سازد که در هر منطقه یا فاصله اي که باشند بتوانند از فرصتهاي کاري موجود در دیگر مناطق و حتی کشورهاي دیگر نیز بهره مند گردند.

  1. بهبود شرايط کار، و بهره وري کارکنان

در پي استقلال و كنترل خود بر نحوه انجام كار به دلیل وجود رضایت شغلی، بعضی از دورکاران در مدت زمان کوتاهتر، کار بیشتري انجام می دهند بنابراین دورکاري در بهبود بهره وري کارکنان مؤثر است.

  1. افزايش استقلال شغلي کارکنان و افزايش رضايت شغلي

کاهش فشارهاي روحي ناشي از محيط کار و تعاملات اجتماعي روزمره

  1. زمان كوتاهي براي طي مسير و استفاده كارا تري از زمان كار
  2. برنامه ريزي منعطف براي زندگي
  3. تعادل كار خانواده و اوقات فراغت

اگرچه فرد دورکار ممکن است ساعات بیشتري را صرف انجام کار بکند، ولی باز هم می تواند اوقات بیشتري را با خانواده خود بگذراند و مسئولیت هاي متنوع زندگی خانوادگی همچون بردن بچه به مدرسه، خرید و … را بپذیرد. او می تواند آزادانه کار کند و کسري پرداختی هاي مربوط به کارش را با بعضی مزایاي دیگر جایگزین نماید.” چارلز هندي” در این خصوص از واژه “سبک زندگی چند وجهی ” استفاده می کند .[۱]

  1. صرفه جويي بنزين و هزينه پاركينگ و نهار و …
  2. فرصت براي ارتباطات بيشتر
  3. افزايش ارتباطات خانوادگي و مراقبت از خانواده
  4. طبقه بندي هزينه و فايده [۱۹]

برای جمع بندی مزایای دورکاری نموداری در زیر آورده شده که  نتیجه نظر سنجی بین شرکتهایی با بیش از پنج سال سابقه دورکاری و درباره مهمترین نتایج حاصل از دورکاری شده است .نتایج این نظر سنجی در مجله network world  به چاپ رسیده است [۲۶]

Telecommuting for the Planet | UC Davis

مشکلات پیاده سازی دورکاری

همانطور که در قسمت هاي قبلی اشاره شد، دورکاري داراي مزایاي فراوانی براي فرد، سازمان(کارفرما) و جامعه می باشد. اما دسترسی به این مزایا به سادگی امکان پذیر نیست، مگر اینکه بتوانیم بر موانع موجود غلبه کنیم. از جمله مهمترین موانع دوركاري در سال ۲۰۰۳ منتشر شده شامل ماهيت كار- عدم پوشش برای حل برخی چالش‌ها – امنيت داده‌ها – مقاومت مديريت و تامين بودجه براي تجهيزات و فناوري بوده است . در سال ۲۰۰۵ موانع مهم دوركاري از سوی دولت فدرال منتشر شده شامل : چالش‌هايی كه نتيجه فرهنگ سازماني است – مقاومت مديريت – امنيت داده‌ها و تامين تكنولوژي‌هاي مرتبط با دوركاري [۱۷] است .

از ديد پياده سازي و پذيرش دوركاري معايب دوركاري را می توان برشمرد.

تاثير روي فرهنگ سازمان

كاهش انتشار دانش دورن سازمان

اثرات منفي بر كارهاي تيمي

كاهش جنبه‌هاي اجتماعي محيط كار

كاهش تعاملات افراد حرفه‌اي

نياز براي سرمايه گذاري روي ICT

كنترل كمتر بر امنيت داده و مشكل در مانيتورينگ خروجي كار- عدم نظارت ادمين

كنترل وابهام نسبت به مسائل حقوقي حاكم بر كار در خانه نظير جراحات يا خطر سلامتي براي كاركنان

مقاومت در برابر تغيير

دانش كم كامپيوتري دوركاري و هزينه هاي ارتباطي

هزينه هاي معرفي دوركاري

مقاومت مديران براي دسترسي به تجهيزات دوركاري

اجتماع هاي بي ميل /نگرش منفي اجتماع به دوركاري

مشكلات فراهم آوردن Back Up

مشكلات درروش پرداخت به دوركاران [۱۹]

معايب از ديدگاه كاركنان:

ايزوله شدن در سازمان

عدم ارتباطات اجتماعي در محيط كار

عدم دسترسي به شبكه‌هاي اجتماعي غير رسيمي

عدم حمايت‌هاي احساسي از طرف مقابل

عدم پيشرفت شغلي

احتمال برهم زدن همكاري‌هاي تيم پروژه

استرس كاري بيشتر

عدم مشاركت در تصميم‌هاي سازمان

عدم نظارت و سرپرستي

ايزوله شدن كاركنان و جدايي به نوبه خود مي‌تواند باعث از دست دادن دانش سازماني شود.

عدم تمركز در خانه

نگراني براي انجام بخشي از كار كه ممكن است  در اضافه كار ديده نشود و در نتيجه عدم اعتماد بين طرفين حادتر مي‌شود.[۱۸]

دورکاری چالش عصر حاضر

دورکاري بحث تازه اي در اشتغال نيست و قدمت زيادي در تمام دنيا دارد. بسياري از شركت هاي بزرگ دنيا از جمله از     [۳۹] CISCO, IBM  [۳۸]  AT &Tاز دوركاري بهره مي‌گيرند. بر طبق گزارش انجمن بين المللي دوركاري سازمان هاي خصوصي و عمومي امريكايي به مزيت هاي دوركاري پي برده اند.[۴۱]

تاريخچه دورکاري از اواخر سالهاي ۱۹۷۰ ، وقتي که ريز رايانه ها و مودم ها در دسترس عموم قرار گرفتند، رؤياي «کار از راه دور» به شکل کامل تري به حقيقت پيوست. «جک ام.نيلز» که در کتابهاي مختلف با عنوان پدر دورکاري از او ياد مي شود، اولين کسي بود که به صورت رسمي به تحقيق در اين خصوص پرداخت و انديشه دورکاري در دهه ۱۹۷۰ براي نخستين بار از سوي او مطرح شد.[۳۸] تا کنون کلیه آمارها حکایت ازعلاقه روز افزون کارکنان و کارفرمایان به کار از راه دور دارد. اما لازمه موفقیت دورکاری این است که از فرهنگ “face time “به فرهنگ “result- oriented” حرکت کنیم و پیش از هراقدامی عوامل موثر بر پذیرش دورکاری را مد نظر قراردهیم .[۷]

مدل های پذیرش فناوری

تحقيقات زيادي نشان مي دهد كه تقريبا ۵۰ درصد از سرمايه گذاري سازمان ها براي استقرار فناوري اطلاعات مي باشد .براي اينكه اين فناوري باعث بهبود بهره وري سازمان شود بايد توسط كاركنان پذيرفته و مورد استفاده قرارگيرد .مدل هاي زيادي براي پذيرش فناوري مورد استفاده قرار مي گيرد كه برخي از اين مدل ها مبناي تئوريك دارند و برخي ديگر به صورت مستقيم از بررسي ادبيات ، مشاهدات و تجارب حاصل شده اند .

بسیاری از پژوهشگران برای بررسی موضوعات و مسائل مربوط به یک حوزه از مدل ها و الگو های معتبر موجود در آن حوزه استفاده می کنند. در حوزه گسترده تحقيقات  MIS  چندين جريان تحقيق وجوددارد .يك جريان از تحقيقات بر پذيرش فردي فناوري از طريق تمايل به استفاده تمركز دارد .جريان ديگري از تحقيقات براجراي موفق در سطوح سازماني و تناسب فناوري وظيفه تمركز دارد ( ونكتاش و همكاران ۲۰۰۳) مطالعات بسیاری پذیرش کاربر و استفاده از فناوری اطلاعات جدید را بررسی می کنند. از بین آنها بسیاری TAM  را استفاده کرده اند و یا تغییراتی در آن داده اند .

با بررسي اين مدل ها مي توان تيجه گرفت كه همه مدل ها از ساختار مفهومي زير تبعيت مي كنند و در واقع شكل زير پايه چهارچوب مفهومي مدل هايي كه پذيرش فردي فناوري اطلاعات را شرح مي دهند نشان مي دهد .

منطقی

  • مفهوم اصلی تئوری رفتارمنطقی این است که اعمال شخص بوسیله نیات رفتار وی و نیات رفتاری بوسیله نگرش ها و هنجارهای ذهنی تحت تاثیر قرار می گیرند .حال آنکه از طرف دیگر نگرش ها بوسیله باورها و سنجش تحت تاثیر قرار می گیرند .نشان داده شده که هنجارهای ذهنی از باورهای هنجار و انگیزش متابعت می کنند .

 

مدل رفتار برنامه ریزی شده

  • پس از ارائه نظريه عمل منطقي (TRA) آجزن Ajzen 1990 آن را اصلاح كرده نظريه رفتار برنامه ريزي شده ر ارائه داد. در نظريه رفتار برنامه ريزي شده رفتار فقط تحت تاثير قصد رفتاري قرار دارد و قصد رفتاري نيز به نوبه خود تحت تاثير گرايش به استفاده هنجار ذهني و برداشت از كنترل رفتاري قرار مي گيرد .

ملاحظه ميشودكه سازه جديدي تحت عنوان برداشت از كنترل رفتاري در اين نظريه وارد شده است . اين سازه جديد از تركيب باورهاي كنترلي ( ادراك از دسترسي به مهارت ها ، منابع ، فرصت ها ) و برداشت از ميزان تاثير آنها در سهولت كار ( ارزيابي از اهميت اين منابع براي كسب اين برونداد ها ) حاصل مي گردد .(تيلور د تاد ۱۹۹۵ Taylor & Todd )

رفتار برنامه ریزی شده مدل گسترش یافته ای از رفتار منطقی است .که شامل فاکتور های اصلی کنترل رفتاری ادراکی ،حالت هایی که رفتار فرد هم با عامل کنترلی بیرونی و هم با عامل های کنترل درونی تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

مدل پذيرش فناوري

  • مدل پذيرش فناوري (TAM)

مدل پذيرش فناوري توسط ديويس ارائه شده است .او نخستين بار درسال ۱۹۸۶ اين مدل را در تز دكتري خود طرح كرده است و در سال ۱۹۸۹ نتايج آن را عرضه كرده است .ديويس با پيشنهاد مدل پذيرش فناوري در صدد اين است كه بستري را براي تشخيص اين موضوع فراهم آورد كه چرا كاربران فناوري اطلاعات را مي پذيرند و يا آن را رد مي كنند .مدل ديويس تطبيقي از تئوري عملي منطقي آجزن و فيشبن (۱۹۸۰) كه به توضيح و پيش بيني رفتار مردم در هر وضعيت مي پردازد بر كاربرد خاص فناوري اطلاعات است .

مدل ديويس نسبت به مدل هاي توصيفي پيش از خود اين مزيت را دارد كه بر پايه يك تئوري بنا شده است اين مدل عناصر بسياري از پژوهش هاي پيشين را در خود نهفته دارد( لوكاس و اسپليتر ۲۰۰۰) (Lucas and Spitler )

برخي از محققين به اين نكته اشاره كرده اند كه مدل پذيرش فناوري مشابه نزديكي براي مدل انتشار نوآوري است . (مورد و بناسات ۱۹۹۱) اگرچه سازه هاي آن را به كار نبرده است اما از نظر معنايي دو سازه فوايد درك شده و سهولت استفاده با سازه هاي مزيت نسبي و پيچيدگي مدل راجرز نزديك است . در حقيقت مي تواند مدل پذيرش فناوري را شكل خلاصه شده اي از مدل راجرز با يك مبناي مشخص تئوريك و با انطباق سازه ها بر يك فناوري مشخص يعني فناوري اطلاعات دانست ( روز و استراب ۱۹۹۸ Rose & Strub ) از هنگام ارائه مدل پذيرش فناوري استفاده هاي مكرري از آن پژوهش هاي بعمل آمده كه تقريبا همگي آنها در حوزه فناوري اطلاعات بوده است ( موحدي ۱۳۸۴)

طبق گزارش انيستيتوي اطلاعات علمي (ISI ) تا ژانويه ۲۰۰۰ تعداد ۴۲۴   مقاله به مقاله معرفي اين مدل ارجاع داده اند .

مدل پذيرش فناوري در آمريكاي شمالي طراحي و در پژوهش هاي زيادي به كار گرفته شده و به تدريج در كشورهاي ديگر نيز اعتبار لازم را كسب نموده است. لگريس، اينگهام و كلرت  در پژوهش خود تحقيقاتي را بررسي نمودند كه از مدل پذيرش فناوري استفاده كرده اند. آن ها تلاش نمودند ارزش اين مدل را در توضيح استفاده از فناوري اطلاعات مشخص نمايند. نتايج اين پژوهش نشان داد “مدل پذيرش فناوري” توانسته تقربياً ۴۰ درصد از عوامل تاثيرگذار در استفاده از فناوري اطلاعات را در اين پژوهش پيش بيني كند و مدل نظري مفيدي براي درك و توضيح رفتار  استفاده از فناوري تشخيص داده شده است. اين مدل اثر بخش ترين ابزار براي توصيف پذيرش مي باشد.

 خانه متلب اولین و بهترین سایت در زمینه انجام پروژه های متلب است. در خانه متلب هیچ گونه واسطه ای وجود ندارد و به صورت مستقیم می توانید با مجری در ارتباط باشید.

اين مدل از لحاظ تئوريك، ريشه در (تئوري رفتار منطقي) فيش بين و آجزن دارد كه معتقدند عقايد بر نگرش ها تاثير مي گذارد، كه منتج به قصدها و در نهايت رفتارها مي شوند.

مدل پذيرش فناوري، مدلي است كه سعي مي كند چگونگي پذيرش فناوري اطلاعات توسط افراد در انجام فعاليتشان را توضيح دهد. اين مدل نخستين مدلي است كه به طور خاص براي بررسي نحوه پذيرش فناوري اطلاعات ارايه شده است. اين مدل توسط ديويس بر پايه نظريه عملكرد منطقي معرفي شد. مدل پذيرش فناوري مشابه نظريه عملكرد منطقي مي باشد با اين فرق كه در مدل پذيرش فناوري دو عامل نگرش و برداشت از فايده بر قصد رفتاري و نهايتا بر رفتار واقعي تاثير مي گذارند.

مدل پذيرش فناوري بر دو باور مهم موثر بر استفاده از سيستم اطلاعاتي تاكيد مي كند:

 اول، ادراك فرد در مورد مفيد بودن فناوري (PU) : درجه اي كه يك فرد باوردارد كه استفاده ازيك فناوري خاص عملكرد شغلي وي را ارتقا خواهد داد .

و دوم، ادراك فرد در مورد آساني استفاده (PEOU): درجه اي است كه يك فرد باوردارد كه استفاده از يك فناوري خاص نياز به تلاش اضافي نخواهد داشت (ديويس ۱۹۸۹)

اين دو باور در مجموع باعث ايجاد نگرش به استفاده از سيستم مورد نظر شده و به نوبه خود بر مقاصد و نيت استفاده تاثير گذاشته و در نهايت سطح استفاده واقعي را تعيين مي كند .

بر پايه اين مدل تمامي متغير هاي خارجي از قبيل ( متغيرهاي سازماني، متغيرهاي فردي و …) تنها از طريق دو عامل فوق بر قصد رفتاري و در نتيجه رفتار واقعي (استفاده) در مواجهه با فناوري اطلاعات تاثير مي گذارند. PU معياري است از باور فرد در مورد توانايي يك سيستم خاص براي بهبود بهره وري وي دركارش. PU با اثربخشي و بهره وري (صرفه جويي در زمان انجام كار) سيستم در كار فرد مرتبط است.

در سوي ديگر PEOU معياري است در مورد باور فرد درباره اين كه استفاده از يك سيستم خاص تا چه آسان و بي نياز از تلاش (تلاش ذهنيف جسمي و همچنين آسان بودن يادگيري) خواهد بود .اين دو باور، عامل هاي اصلي در شكل گيري قصد رفتاري فرد در مورد استفاده از فناوري اطلاعات هستند و هر دوي آن ها به وسيله متغيرهاي متفاوتي تحت تاثير قرار مي گيرند. مدل پذيرش فناوري توسط افراد را پيش بيني كند.

برچسب ها : , ,