جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • این باید باشد وضعیت دانشجویان ما آیا؟!
    24 دی 1395 - 22:32
    شناسه : 28114
    0

    روزهای امتحانات همواره اضطراب‌آفرین است و به دنبال خود بی‌خوابی‌، محرومیت‌، دشواری‌ها و … به همراه دارد و تمام این موارد موجب می‌شود تا به دنبال راهی باشیم که به هر نحو ممکن نمره قابل قبول را کسب کنیم و چه راهی راحت‌تر از تقلب، اما چرا؟ علیرضا پرندوش در مطلبی با محتوایی طنز اما […]

    پ
    پ

    cheating 12 - این باید باشد وضعیت دانشجویان ما آیا؟! - آموزش تقلب

    روزهای امتحانات همواره اضطراب‌آفرین است و به دنبال خود بی‌خوابی‌، محرومیت‌، دشواری‌ها و … به همراه دارد و تمام این موارد موجب می‌شود تا به دنبال راهی باشیم که به هر نحو ممکن نمره قابل قبول را کسب کنیم و چه راهی راحت‌تر از تقلب، اما چرا؟

    علیرضا پرندوش در مطلبی با محتوایی طنز اما تلخ نوشت:  سال‌هاست دانشجویان از سیستم نمره‌دهی دانشگاه‌ها گله دارند و نمره را معیار مناسبی برای سنجش میزان مهارت و سواد نمی‌دانند، چرا که صرفاً بر جمله هر کس بیشتر بخواند نمره‌اش هم بیشتر تکیه دارد.

    روزهای امتحانات است و نام امتحان نیز همواره اضطراب‌آفرین، امتحان کلمه‌ای که معمولاً به دنبالش با بی‌خوابی‌ها، محرومیت‌ها، دشواری‌ها و … همراه بوده چرا که با سرنوشت انسان گره خورده و پیامدهای بسیاری مانند دلهره شکست، سرزنش، گاهی تنبیه توسط خانواده‌ها و آشنایان، ناکامی از آرزوهای کوچک و بزرگ و … را به دنبال دارد که همه روح و جسم آزمون‌دهنده را آزار می‌دهد.

    و اما همه این موارد موجب می‌شود تا به دنبال راهی باشیم که به هر نحو ممکن نمره قابل قبول را کسب کنیم و چه راهی راحت‌تر از تقلب؟!!.

    این روزها دیگر تقلب تنها ویژه دانشجویانی که در طول ترم درس نمی‌خوانند و معدل پایینی دارند به اصطلاح تنبل نیست، این روزها حتی دانشجویانی که در طول ترم تمام درس‌های خود را مطالعه کرده‌اند و معدل بالایی نیز دارند «دانشجویان درس خوان» فکر تقلب کردن به سرشان می‌زند…!

    و اما به راستی چرا؟؟!

    وارد شدن به مقوله تقلب جای بحث بسیار دارد و نیازمند بررسی‌های علمی، پژوهشی و دقیقی بوده اما آنچه که بیشتر خود را نمایان می‌کند دلایلی است که از زبان دانشجویان می‌شنویم.

    و البته با کمی تفکر و اندیشه در این شنیده‌ها پی می‌بریم که بی‌راه نیز نمی‌گویند!

    سال‌هاست دانشجویان از سیستم نمره‌دهی دانشگاه‌ها گله دارند و نمره را معیار مناسبی برای سنجش میزان مهارت و سواد نمی‌دانند چرا که صرفاً بر جمله هر کس بیشتر بخواند نمره‌اش هم بیشتر! تکیه دارد؛ اما در عمل برخی از دانشجویان که میزان اطلاعات، درک و یادگیری آنها بیشتر از گروه درس خوان‌ها بوده اما به دلیل مشکلات نمی‌توانند مانند این گروه از دانشجویان تنها بخوانند و بخوانند و نمره‌ای پایین‌تر را کسب می‌کنند و آنچه که در این سیستم نتیجه کار محسوب می‌شود و سرنوشت را می‌سازد چیزی نیست جز «نمره» …

    گروه دیگری از دانشجویان حتی تقلب را اشتباه نمی‌دانند و عذاب وجدان نمی‌گیرند، به میان آنها که می‌روی دانشجویان معدل بالای کلاس و درس‌خوان‌های کلاس را نیز می‌توانی بیابی، از آنها می‌پرسی چرا تقلب؟؟؟
    و با جواب‌هایی مانند هر ترم سؤالات سخت‌تر از ترم قبل، استاد سر کلاس ۲+۲ درس می‌دهد و سؤالات امتحانیش Sin2x+ 2Sin4x + Sin6x = 4Cos^2x Sin4x است و … مواجه می‌شویم.

    گروه دیگری از دانشجویان وجود دارد که … شامل گروه‌های بالا نمی‌شود! کلا به تقلب عادت کرده‌اند و معمولا به آنها توصیه می‌شود «وقتی را که صرف نوشتن این تقلب‌ها صرف کرده‌ای اگر صرف درس خواندن می‌کردی الآن انیشتین بودی!»

    اما در اننها … واقعا چرا؟ چرا نمره بیش از یاد گرفتن اهمیت دارد؟

    چرا سیستم آموزشی دانشگاه‌های ما به گونه‌ای است که حتی دانشجویان بسیار باهوش و زرنگ نیز با وجود درس خواندن بسیار تنها به خاطر کسب نمره فکر استفاده از تقلب به ذهنشان خطور می‌کند …
    این باید باشد وضعیت دانشجویان ما آیا؟.

    یادداشت از علیرضا پرندوش

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.