امروزه تولید پوشاک از پرطرفدارترین و پرسودترین مشاغل در ایران و سراسر دنیاست. ما در این مطلب به درآمد تولیدی لباس بچه میپردازیم.
صنعت پوشاک و تولید لباس در دهههای اخیر در سراسر دنیا به یک صنعت سودآور و پربازده بدل شده است و همین مسئله سبب شده تا امروزه در کشورهای مختلف از جمله ایران، بسیاری از افراد در اندیشه راهاندازی کارگاههای تولید پوشاک در دستههای گوناگون زنانه، مردانه، بچگانه و غیره باشند.
در این بین تولیدی لباس بچگانه یکی از محبوبترین انواع تولیدی لباس است که در ایران نیز رونق خاصی پیدا کرده است. اما درآمد تولیدی لباس بچه چقدر است؟ در این مطلب قصد داریم با بررسی این موضوع، اطلاعات مفصلی درباره برنامهریزی برای کسب درآمد بیشتر در تولیدی لباس کودکانه و مراحل آغاز به کار یک تولیدی به شما ارائه کنیم. با ما تا پایان همراه باشید.
درآمد تولیدی لباس بچه چقدر است؟
به طور کلی باید بدانید که درآمد تولیدی لباس بچه میتواند در شرایط فعلی اقتصاد کشور بسیار مناسب باشد. فعالان باتجربه این حوزه بعضا تا 100 میلیون تومان در ماه یا حتی بیشتر درآمد و سود خالص دارند. اما به طور میانگین نیز یک تولیدی کوچک اما موفق تولید لباس بچگانه که لباس بچگانه مناسب برای دختر و پسر تولید میکند میتواند به طور میانگین بین 10 تا 50 میلیون تومان درآمد داشته باشد.
اگر این ارقام برای شما جذاب است باید پیش از بیشتر وسوسهکردنتان به صراحت به شما بگوییم که رسیدن به این درآمد کار سادهای نیست و نیاز به افزایش شناخت و آگاهی شما از صنعت پوشاک، آشنایی با انواع تجهیزات دوخت از جمله انواع چرخ خیاطی، صبر و تحمل و تلاش و کوشش پایانناپذیر دارد. در صورتی که عجولانه و بدون برنامه اقدام کنید و در ادامه نیز از ابتدا انتظار درآمدهای کلان را داشته باشید، به زودی ناامید میشوید و ممکن است در نتیجه ناامیدی اساسا کار را رها کنید.
همچنین فراموش نکنید که اعدادی که در ابتدا ذکر شد صرفا ارقام میانگینی هستند که با بررسی درآمد تولیدیهای مختلف به دست آمده است. این یعنی ممکن است درآمد شما به بالا یا پایینتر از ارقامی که ذکر کردیم نیز برسد.
عوامل موثر بر درآمد تولیدی لباس بچه
به مانند هر فعالیت تجاری دیگری، درآمد تولیدی لباس بچه نیز تحت تاثیر عوامل دیگری میتواند دچار نوساناتی شود. از جمله مهمترین این عوامل که بر درآمد تولیدی لباس بچگانه موثر هستند، باید به خط تولید، میزان تولید، کیفیت تولید و طراحی اشاره کرد. در ادامه مروری اجمالی بر هر یک از این عوامل و تاثیر آنها بر درآمد تولیدی لباس داریم.
خط تولید
خط تولید از نظر میزان ظرفیت و تیراژ تولید و البته برخی عوامل جزئی دیگر بر درآمد تولیدی لباس بچگانه تاثیر دارد. معمولا تولیدیهای پیشرفته و مطرح از خط تولیدی بزرگ و بسیار مجهز برخوردارند که منجر میشود سرعت و تیراژ تولید آنها بسیار بالاتر باشد. از طرفی تجهیز یک خط تولید به پیشرفتهترین دستگاه سبب میشود تا کیفیت محصول تولید شده نیز بالاتر باشد.
همه این عوامل از جمله تیراژ تولید، سرعت تولید و کیفیت محصولات بر درآمد تولیدی لباس بچه تاثیر دارند.
میزان تولید
میزان و تیراژ تولید نیز از جمله دیگر عواملی هستند که بر درآمد تولیدی لباس بچه تاثیر دارند. در واقع حجم تولید تولیدی در ماه یا سال ارتباط مستقیمی با درآمد تولیدی دارد. برای مثال در حجم تولید بالا میتوان عموم مواد اولیه باکیفیت را به قیمت عمده خریداری کرد و در نتیجه این مسئله سبب میشود تا هزینه تولید محصولات پایینتر بیاید و بتوانید با قیمت رقابتیتر، محصولات باکیفیتتری را روانه بازار کنید. این موضوع منجر به افزایش فروش و افزایش درآمد و سودآوری شما میشود.
کیفیت تولید
کیفیت تولید از دیگر عوامل موثر بر درآمد تولیدی پوشاک بچه است. طبعا هرچه کیفیت تولید محصولات بالاتر باشد، رضایت مشتریان بیشتر خواهد بود و میتوانید مشتریان ثابت بیشتری جذب کنید. این مسئله به طور مستقیم بر فروش و درآمد شما تاثیر دارد.
طراحی محصولات
دیگر عامل موثر بر درآمد تولیدی لباس بچه، طراحی محصولات است. هرچه طراحی البسه جذابتر باشد، طبعا شانس شما برای جلب نظر مشتریان و افزایش فروش بیشتر خواهد بود و این مسئله به افزایش فروش و سود شما منجر میشود. برخی گمان میکنند که استفاده از طرحها و تزئینات شیک و مدرن در لباس کودک ضرورت ندارد یا میتواند گرانتر از حد معقول باشد، اما این تصور غلط است. اگر یک تولیدی لباس بچه دارید توصیه میکنیم این ایده را امتحان کنید و تاثیر آن در فروش محصولات خود را ارزیابی کنید.
سرمایه اولیه تولید پوشاک چقدر است؟
طبعا و مانند هر فعالیت تجاری دیگری، برای کار تولید پوشاک نیز نیاز به سرمایه اولیه دارید. اما مقدار این سرمایه اولیه در درجه نخست به نوع فعالیت، حجم فعالیت، میزان تولید و برخی عوامل دیگر بستگی دارد.
در مورد سرمایه اولیه راهاندازی کارگاه تولید لباس بچه این نکته را در نظر بگیرید که باید با برنامهریزی هزینه کنید. از هزینه اجاره فضای کار گرفته تا خرید مواد اولیه و تجهیزات و استخدام نیروی انسانی.
توجه داشته باشید که در ماههای اول فعالیت ممکن است درآمد شما در حدی نباشد که بتوانید از پس هزینههای جاری ماهانه مانند اجاره محل کار، دستمزد نیروی انسانی و قبوض برآیید. در نتیجه این موضوع سعی کنید با برآورد دقیق هزینهها و بودجه لازم برای شروع کار، بخشی از سرمایه خود را برای این هزینهها نگهدارید تا زمانی که به درآمد و سودآوری برسید.
نکات مهم برای تولیدی لباس بچه گانه
رعایت برخی نکات مهم در فرآیند راهاندازی تولیدی لباس کودک و حتی در حین فعالیت میتواند بر درآمد تولیدی لباس بچه تاثیر داشته باشد. از جمله مهمترین این نکات باید به موارد زیر اشاره کرد.
تهیه برنامه فروش
تهیه برنامه برای شروع فعالیت تولیدی، بازاریابی محصولات و فروش آنها از مهمترین نکاتی است که تاثیر مستقیمی بر درآمد تولیدی لباس بچه دارد. شما باید با تحقیق کافی و شناخت بازار و مخاطبان هدف خود، برنامه دقیقی برای تولید محصولات تدوین و مرحله به مرحله اجرا کنید.
برآورد هزینهها
برآورد هزینهها پیش از شروع به کار از مهمترین نکاتی است که باید در زمان راهاندازی یک تولیدی لباس به آن توجه داشته باشید. هزینههای کلی برای راهاندازی یک تولیدی لباس عبارتند از هزینه اجاره یا خرید محل کار، هزینه خرید وسایل و تجهیزات تولیدی لباس، هزینه استخدام نیروی کار و برخی موارد جزئی دیگر.
بر اینها میتوان هزینههای لازم برای موارد جاری مانند هزینه قبوض، اجاره بها ماهانه، بیمه، تبلیغات و بازاریابی و حقوق پرسنل را نیز اضافه کرد. با توجه به آنچه که پیشتر گفته شد، ممکن است تا زمان رسیدن درآمد تولیدی لباس بچه به سطح مطلوب نیاز به کمی زمان داشته باشید، پس بهتر است این موضوع را از همان ابتدا در هزینههای اولیه لحاظ کنید تا برای هزینههای جاری و ماهانه مانند حقوق پرسنل و اجاره بها، با کمبود بودجه مواجه نشوید.
ضمناً برای صرفه جویی و مدیریت هزینههای اولیه، میتوانید از گزینه اقساط برای بسیاری از وسایل مانند چرخ خیاطی قسطی نیز استفاده کنید.
تهیه مکان مناسب
نکته مهم دیگری که برای شروع کار باید در نظر داشته باشید اینکه مکان مدنظر شما برای تولیدی باید محیطی با فضای مناسب به تناسب تعداد نیروی کار باشد. البته بهتر است در همین محیط کار فضایی برای ذخیره مواد اولیه و انبار کردن محصولات تولیدی داشته باشید تا با معضل کمبود جا مواجه نشوید.
مکان مناسب برای تولیدی باید همچنین از نظر نوردهی و روشنایی وضعیت مطلوبی داشته باشد یا در صورت لزوم با استفاده از لامپهای بزرگ و قدرتمند نوردهی مناسب برای آن تامین شود.
دریافت مجوز
دریافت مجوز از مهمترین اقداماتی است که باید قبل از شروع کار برای دریافت آن اقدام کنید. جهت دریافت مجوز کسب و کار نیاز به مدارکی مانند فتوکپی سند اجاره ملک محل کار، اصل شناسنامه و کارت ملی، اصل کارت پایان خدمت، سه عدد عکس سه در چهار و تاییدیه کد پستی واحد صنفی مربوطه دارید.
استفاده از پارچه مناسب
نکته مهمی که حتی بر درآمد تولیدی لباس بچه نیز موثر است اینکه برای تولید لباس کودکان نمیتوان از همه پارچههایی که برای تولید لباس افراد بزرگسال استفاده میشود، استفاده کرد.
برای مثال عمدتا برای لباس کودکان از پارچههایی ساخته شده از نخ معمولی یا نخ پنبه استفاده میشود. این پارچهها نرمی و لطافت خاصی دارند و به همین دلیل از محبوبیت خاصی در بازار برخوردارند. از طرفی، استفاده از الیاف مصنوعی در تولید لباس کودک چندان مقرونبهصرفه نیست و اساسا نیز رایج نیست.
رنگ لباس بچه
طراحی و تزئینات در لباس کودکان اهمیت زیادی دارد. نه تنها خود کودکان رنگهای روشن و شاد را بیشتر ترجیح میدهند، بلکه والدین آنها نیز معمولا برای انتخاب لباس فرزند خود میکوشند دست روی گزینههایی با رنگها و طرحهای جذاب بگذارند. با این توصیف باید اذعان کرد که رنگبندی مناسب محصولات نیز در درآمد تولیدی لباس بچه موثر است.
در مورد طراحی نیز هیچ گزینهای بهتر از استفاده از المانها و شخصیتهای کارتونی و انیمیشنی نیست چراکه در دنیای کودکان، شخصیتهای کارتونی جایگاهی ویژه دارند.
شناخت بازار و مشتریان هدف و اتخاذ استراتژی بازاریابی مناسب
بازاریابی و فروش از مهمترین بخشهای فعالیت یک تولیدی است که ارتباط مستقیمی با درآمد تولیدی لباس بچه و هر تولیدی دیگری دارد. در راستای بازاریابی اصولی، شناخت مشتریان و جامعه هدف ضروری است و در نتیجه، بایستی وقت خوبی صرف شناخت جامعه هدف، نیازها، علایق و ترجیحات مشتریان کرد و بر اساس آن، استراتژی تبلیغاتی مناسبی اتخاذ کرد.
خرید تجهیزات مناسب به تناسب نیاز
خرید تجهیزات از مهمترین بخشهای راهاندازی یک تولیدی لباس از جمله تولیدی لباس بچگانه است. معمولا در یک تولیدی لباس به وسایلی مانند چرخ خیاطی راسته دوز، چرخ خیاطی میان دوز، قیچی برقی، قیچی وسط کاران، اتو بخار، میز برش، چرخ خیاطی دکمهزن، چرخ خیاطی نواردوز، چرخ خیاطی پس دوز، دستگاه چاپ پرسی یا پرینتر طرح برای تیشرت، چرخ خیاطی سردوز و دستگاه پانچ دکمه نیاز پیدا خواهید کرد.
در صورتی که شناخت و اطلاعات دقیقی از وسایل لازم برای تولیدی لباس ندارید، توصیه میشود پیش از اقدام به خرید وسایل با یک مشاور حرفهای فعال در این حوزه مشورت کنید و بر اساس توصیههای او، لیستی از وسایل موردنیاز تهیه کنید. همچنین خرید تجهیزات خود را از یک سایت معتبر، مانند https://goldendook.com/ انجام دهید.
استخدام نیروی کار
برای استخدام نیروی کار نیز باید نکاتی را درنظر داشته باشید که اتفاقا با درآمد تولیدی لباس ارتباط دارند. سعی کنید از همان آغاز کار از استخدام نیروهای بیتجربه و ناآشنا با حوزه دوخت خودداری کنید. دلیل این موضوع نیز این است که حضور چنین افرادی از طرفی منجر به افزایش ریسک اشتباهات در فرآیند تولید و از بین رفتن مواد اولیه میشود و از طرف دیگر میتواند سرعت فرآیند تولید را کاهش دهد.
در این بین اگر قرار باشد برای آموزش نیروها وقت بگذارید نیز وضعیت بدتر میشود و ممکن است در ماههای ابتدایی هرگز نتوانید به برنامه مدنظر خود برای تولید برسید.
پس هرگز به امید ارزانی نیروی کار به سراغ نیروهای غیرماهر و مبتدی نروید و از همان ابتدا با صرف هزینه مناسب، نیروی کار حرفهای استخدام کنید تا فرآیند تولید کارگاه شما مطابق برنامه پیش برود و زودتر به اهداف خود برسید.
افزایش دانش و آگاهی درباره صنعت تولید پوشاک
توصیه میکنیم برای فعالیت در صنعت پوشاک به مسئله افزایش دانش و اطلاعات خود از صنعت پوشاک توجه داشته باشید. در صورتی که هیچ تجربه قبلی از فعالیت در این صنعت ندارید، با کمی جستجو در اینترنت و مطالعه میتوانید اطلاعات بسیار خوب و بروزی درباره جنبههای گوناگون صنعت تولید پوشاک از انواع پارچه گرفته تا وسایل تولید لباس، سبکهای مختلف تولید لباس و دیگر موارد مشابه کسب کنید.
فراموش نکنید که کلید رسیدن به موفقیت و البته استمرار آن، آگاهی و شناخت مناسب از وضعیت صنعت پوشاک و آپدیت و بروزرسانی مداوم دانستههاست تا به تناسب آنها، فعالیت تولیدی خود را جهتدهی کرده و برای استمرار سوددهی و موفقیت هدایت کنید.
استفاده از الگوهای دوخت مناسب
توصیه میشود برای تولید البسه کودکان حتما از الگوهای برش خورده دقیق و مناسب استفاده کنید تا سایزبندی لباس کودکان دقیق باشد. این مسئله ارتباط مستقیمی با رضایت مشتری دارد و طبعا رضایت مشتری نیز با درآمد تولیدی لباس بچه ارتباط دارد.
ثبت دیدگاه