چند سالی است که شرایط اقتصادی کشور اصلا خوب نبوده و نیست و همه چیز لحظه به لحظه در حال افزایش و بی ثباتی قیمت ها و بی ارزشی پول ملی میباشد و در این وانفسا دولت های مستقر از روحانی گرفته تا مرحوم رئیسی و پزشکیان به حد توانایی و بضاعت دولتشان برای رفع مشکلات تلاش کرده و می کنند ولی همه این دولت ها با وجود تغییرات کابینه و برخی مدیران خود که در صدد کاهش آلام جامعه بوده اند اما انگار کارها درست پیش نمی رود و مدام در حال پسرفت و تحلیل اوضاع هستیم.
با این اوصاف و پس از روی کار آمدن دولت پزشکیان و تغییراتی که در بدنه دولت و دستگاه ها ایجاد شد متاسفانه روند مثبتی را مشاهده نمی کنیم و همچنان شاهد افزایش قیمت دلار، ارز، سکه و طلا و دیگر اجناس هستیم و این یعنی چرخ اقتصاد کشور خوب نمی چرخد و بر اثر تحریم هایی که هستیم، تعامل بسیار ضعیفی نیز با جهان و جهانیان داریم و زندگی مردم روز به روز سخت و سختتر میشود.
با این مقدمه کوتاه به سنگ اندازی های برخی مغرضان و سهم خواهان استان میپردازیم و اینکه در پی انتخاب یک استاندار مجرب و کاربلد و کسی که از تمام مشکلات ریز و درشت آن مطلع است هرچند شرایط مطلوبی را نمی بینیم و با وجود تلاش ها و اندیشه های دکتر حق شناس هنوز ترکیب مدیریتی استان شکل مطلوبی به خود نگرفته و طولانی شدن این روند عاملی برای کم تحرکی و انفعال برخی مدیران در راس کار می باشد ولی باید فضا و فرصت معینی برای اجرا و پیاده کردن برنامه های مدنظر و تغییرات مدیریتی داشته باشد؛ هرچند که سرانجام پس از ماهها بالاخره وضعیت معاونین استانداری حل و فصل شده و استاندار گیلان در روزهای اخیر طی احکامی میرمحمد غراوی را در راس معاونت عمرانی و علی باقری را در معاونت سیاسی استانداری گیلان منصوب کرده است؛ ضمن اینکه پیش از این نیز اللهیار مصباحی و آرش فرزام صفت در راس معاونت های اقتصادی و توسعه استانداری گیلان منصوب شده بودند.
بدین ترتیب تکلیف معاونت های استانداری گیلان مشخص شده و باید منتظر فصل جدیدی از تغییرات دیگر مدیران، فرمانداران و… باشیم.
جالب است بدانید که معاون عمرانی جدید استانداری گیلان در سوابق کاری خود علاوه بر حضور در راس استانداری ایلام، معاونت عمرانی ۵ استانداری از تهران و گلستان تا هرمزگان، خوزستان و ایلام را تجربه کرده است.
وی همچنین شهردار دامغان، ایرانشهر و چابهار بوده و مدیر کلی دفتر فنی استانداریهای خوزستان و تهران نیز بخش دیگری از تجربیات کاری او بوده است.
بر این اساس شاید کمتر استانداری در سطح کشور جرات کند و یا حتی حاضر شود معاونی با چنین سوابق پرشماری را برگزیند؛ فردی با سابقه حضور در راس یک استانداری می تواند از همان روز اول گزینه جانشینی برای جایگاه استاندار گیلان باشد. اما دکتر حق شناس با عبور از اینگونه موارد حاشیه ای، یکی از بهترین گزینه های ممکن را برای صندلی معاونت عمرانی استانداری گیلان انتخاب کرد و توانست غراوی را که تا همین چند روز قبل مسئولیت معاونت عمرانی استانداری تهران را برعهده داشت برای حضور در گیلان راضی کند؛ کسی که سابقه کار با دکتر حق شناس در استانداری گلستان را در کارنامه دارد، قطعا بی گدار به آب نزده و با شناخت و برای کمک به توسعه تفکرات وی به گیلان آمده است.
همچنین علی باقری معاون سیاسی جدید استانداری گیلان نیز که از حدود ۵ سال قبل در مجموعه استانداری گیلان فعال بوده در سوابق مدیریتی خود مواردی چون دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، مدیرکلی مدیریت بحران استانداری زنجان و فرمانداری شهرستان طارم را دارد.
هرچند باقری اصالتی زنجانی دارد اما همسر او گیلانی است و مدتها است در گیلان سکونت دارد و از بدنه استانداری گیلان برای این معاونت منصوب شده است. وی همچنین از مقبولیت مناسبی بین نیروهای سیاسی اصلاح طلب و حامی دولت برخوردار است.
با نگاهی به انتصابات استاندار گیلان تا این لحظه می توان ادعا کرد که او ضمن استفاده از ظرفیت جریان های مختلف سیاسی، سهم جوانان، بانوان و اصلاح طلبان را نیز در انتصاباتش در نظر گرفته و از یک سو سهم مدیران بومی را نیز مدنظر قرار داده و از سوی دیگر پای مدیران ملی نیز به سطوح مدیریتی استانداری گیلان باز شده است.
استاندار گیلان در انتصابات خود ثابت کرده که واهمه ای از حضور گزینه هایی به عنوان جانشین برای صندلی مدیریتی خود ندارد.
استاندار پیش از انتصاب غراوی به عنوان معاون عمرانی جدید نیز دست کم از دو گزینه استانداری گیلان در پست های مدیریتی استفاده کرده است. او به معنای واقعی کلمه به عنوان یک مدیر توسعه گرا، کارنامه افراد را مدنظر قرار داده و با در نظر گرفتن محدودیت های قانونی، بهترین ها را برای صندلی های مدیریتی استانداری گیلان در نظر گرفته است.
انتصابات اخیر در دو معاونت عمرانی و سیاسی استانداری گیلان درحالی با اعتراض تعداد انگشت شماری از رسانه ها و اقلیتی تمامیت خواه همراه بوده که از یک سو هیچ نقطه تاریکی در کارنامه کاری دو معاون جدید دیده نمی شود و از سوی دیگر انتقادات فراوانی به عملکرد معاونین سابق همین دو معاونت وجود داشته است.
شاید به همین علت بوده که برخی ها وقتی هیچ بهانه ای پیدا نکردند تا بدان متوسل شوند در واکنشی نابخردانه از حربه قدیمی انتقاد از انتصابات غیربومی استفاده کرده اند! موضوعی که قطعا در دولت وفاق ملی جایگاهی نباید داشته باشد و شایسته گزینی قطعا امر پسندیده و نیکویی است که بسیاری از منافذ تخریبی را خواهد بست!
در خاتمه اعتقاد داریم استانداری که بر اساس شایسته سالاری، داشتن تجارب و توانمندیهایش بر راس کار قرار گرفته باید این اختیار را داشته باشد که بهترین ها و شایستگان را انتخاب کند؛ چرا که او وامدار کسی نبوده و نیست و قطعا هر کاری میکند در راستای خیر و صلاح استان خواهد بود.
ثبت دیدگاه