جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اقتصاد مقاومتی بدون متولی مشخص است و خیلی ها تعاریف عملیاتی آن را نمی دانند
    03 اردیبهشت 1395 - 20:58
    شناسه : 4068
    0

    با مردم/ قاسم خوش سیما تقریبا ده درصد از عمر مفید سال جاری نیز گذشت اما شاید یک درصد برنامه های مورد نیاز جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در پیرامونمان ملموس نیست. جایی که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، پر واضح است رهایی از بحران های موجود اقتصادی با روش های معمول […]

    پ
    پ

    قاسم خوش سیما

    با مردم/ قاسم خوش سیما

    تقریبا ده درصد از عمر مفید سال جاری نیز گذشت اما شاید یک درصد برنامه های مورد نیاز جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در پیرامونمان ملموس نیست. جایی که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، پر واضح است رهایی از بحران های موجود اقتصادی با روش های معمول امکان پذیر نبوده و چنانچه غیر آن بود تاکنون باید جواب می داد. روزگاری که عمر مفیدی از دولت نمانده و همین روزها هم دولت چهره انتخاباتی به خود گرفته است. انتظاراتی که – با توجه به وعده های داده شده – عملا ناکام مانده اند و نیل به آرزوهای اقتصادی مردم عادی جامعه، همچنان در هاله ای از ابهام است. بنابراین رهبر فرزانه نظام با ترسیم مدل ” اقتصاد مقاومتی ” تکلیف نمودند که با تاکید بر اقدام و اجرای چنین مدلی، سروسامانی به زندگی ومعاش سفره ی مردم عادی داده شود.
    اما بحث این است که:
    1.آیا جمعیت هدف کشور آشنایی درستی از مفاهیم و مبانی اقتصاد مقاومتی دارند یا آنکه خیلی ها بر حسب عادت از آن چیزی بر زبان می آورند؟
    2.آیا تعریف درون زا بودن و برون گرا بودن چنین مدلی، همه ی نیازمندی های مورد نیاز اطلاعاتی این مدل اقتصادی است؟
    3.آیا همه می دانند این نوع اقتصاد دارای وجوه مقاومتی است و قبل از شروع هر کاری، لازم است چارت فرماندهی آن مشخص گردد؟
    واقعیت این است که برداشت های محدود از الگوی اقتصاد مقاومتی مشکل را حل نمی کند، بحث بسیار گسترده تر از این تعاریف اندک است و برای آنکه مدلی از اقتصاد وارد قسمت های نرم افزاری و سخت افزاری یک کشور بحران زده ی اقتصادی شود بحث بسیار پیچیده می شود. جایی که جامعه نیاز به نظریه پردازی های بسیار عمیق و در عین حال سهل و ممتنع ای دارد که با عمل به آن طی برنامه های کوتاه و بلند مدت، اقتصاد کشور نجات یابد.
    در همین راستا شاهد آنیم – با توجه به بیانات صریح مقام معظم رهبری که کلیات موضوع را در مقیاس بزرگ عنوان نموده اند – اکنون از مرحله شناختن نیاز قطعی به چنین مدلی گدز کرده ایم و امروز می بایست به سایر قسمت هایی بپردازیم که بسیاریشان نیز توسط معظم له تببین شده اند.
    1.شکل گیری فرماندهی ” سپاه اقتصاد مقاومتی ” در راس هرم کشور و تشکیل لشکر های مورد نیاز، تیپ ها، گردانها، دسته ها و گروه هایی که فرماندهی هرکدام آنها مشخص و دارای تقسیم کار معین باشند.
    2.با توجه به ابعاد دو جانبه – مردمی و حاکمیتی – این اقدام عظیم، لازمست در ابتدا متولی حاکمیتی آن مشخص گردد که مردم از آنها الگوپذیری نمایند.
    3.پیشنهاد می شود متولی حاکمیتی این گذر تاریخی اقتصاد کشور ” سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ” باشد و عمده دلایل آن این است:
    الف.سپاه داری تجارب ارزشمند نجات کشور در مقاومت مقابل استکبار جهانی است. تشکیلات مردم نهادی که صفر تا صد آن زاییده انقلاب و دسترنج آحاد مردم ایران است که هیچ مشابه خارجی هم ندارد و موفق ترین نهاد انقلابی ایران است.
    ب.ماموریت اصلی سپاه صیانت از انقلاب اسلامی ایران است و هم اکنون نیز دشمن خرابه های اقتصاد کشور – در بحث رکود تولید و بیکاری نیروهای داخلی – را برای بد نام کردن ما نشانه گرفته است.
    4. تعریف مقاومت در برابر تهدید ها و تحریم ها، با استفاده از پتانسیل های موجود، همان چیزی است که محقق نمی شود مگر آنکه شرکت های دانش بنیان واقعی نیز برای اجرای این مهم بازی گرفته شوند.
    5.با تشکیل ” سپاه اقتصاد مقاومتی ” در حقیقت تمام مردم ایران می توانند جزء سربازان جبهه مقاومت اقتصادی باشند. آنگاه اصلاح سبک زندگی مردم در بحث هایی مانند مدیریت مصرف، مدیریت هزینه ها، مدیریت زمان، مقابله با بدعت های نوین مانند اسراف، اشرافی گری و مواردی از این دست بسیار آسانتر قابل حل است.
    6.مهمترین قسمت کار، نام نویسی وگروهان بندی مردم برای رسیدن به بانک های اطلاعاتی و شکل گیری آرایشات پرسنلی مردمی است. مشخص شدن سطح توانایی سربازان، میزان پتانسیل های منطقه ای و دریافت سایر اطلاعات عملیات از سوی مردم و فرماندهان خرد، برای فرماندهان بالا دست که داری اهمیت فراوانی است.
    7.تبیین مفاهیم جبهه مقاومت از مهمترین برنامه های مورد نیاز است و در این بخش اشکالات عمده ای به چشم می آید. به نظر می رسد بسیاری از افراد مفهوم اقتصاد مقاومتی را با ریاضت اقتصادی اشتباه گرفته اند.
    8.حتما لازمست بدانیم که با تمام اصطلاحات نظامی فوق، این برنامه به هیچ پادگانی نبوده و کاملا منفک از برنامه های اینچنینی است.
    و هزار برنامه دیگر که لازمست است سربازان مقاومت به مانند ابتدای انقلاب به جنگ علیه دشمنان اقتصادی بروند که در حال آزارمان هستند. دشمنانی مانند واردات غیر ضرور که تنبلی اقتصادی را به کشورمان وارد کرده است و یا مقابله با ” مارک پرستی خارجی ” که در برخی زندگی ها نهادینه شده است.
    در پایان به نظر می رسد قبل از آن که قدم دوم – دسته بندی مردم در غالب آرایشات مقاومتی – را بر نداشته ایم مجاز نیستیم در خصوص مراحل بعدی حرفی بزنیم و با پر نمودن جامعه از سخنان بی برنامه، زمان را از دست بدهیم. قطعا نگاه موضعی به بخش های بالاتر مشکلی را حل نخواهد نمود و تنها سبب آن می شود که با هدر رفت ” زمان ” در مقاوم سازی اقتصادمان فرصت را به نفع دشمن بسوزانیم. بنابراین باز به نظر می رسد برنامه ریزان کلان کشور با مشخص نمودن متولی حاکمیتی پیاده سازی این مدل اقتصادی، بلافاصله توسط همان متولی – ترجیحا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران – در گام جدید به جمع آوری اطلاعات همه جانبه و دیگر زاغه های مهمات بپردازد. در همه ی مراحل نیز بدانیم دشمن در کمترین فاصله نسبت به خاکریزهای ما کمین کرده است، وقت بسیار اندک است و دیگر با فروش نفت بیست و سی دلاری، اموراتمان نخواهد گذشت.


    پایگاه خبری تحلیلی با مردم :انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.